• Swek

    Tvångssluta med CB efter 10 års bruk.

    Tja. Är en kille på 24 år som har "beslutat" mig för att sluta röka. 


    Bakgrunden till detta är egentligen att jag blivit av med körkortet då jag blev stoppad av polisen en dag och urinprovet visade positivt på THC (inte rökt den dagen) och körkortet klipptes. 
    Detta innebär att jag kommer behöva lämna prover i 6 månader innan jag får chansen att ta om mitt körkort. 

    Det är alltså inte på eget initiativ som jag vill sluta utan det är under "tvång" då jag behöver mitt körkort  för diverse saker, och detta gör det så otroligt mycket svårare för mig att verkligen sluta, då det mesta sitter i psyket. 
    Delvis är det för att jag känner att när jag väl slutat, så slutar jag för gott, då jag har "beroende genen" och vet att jag kommer falla tillbaka i gamla vanor igen relativt enkelt om jag börjar igen. Kommer alltså inte klara av att röka någon gång ibland, utan det är för gott som gäller, vilket gör att det är ännu svårare att tvingas ta sin sista holk någonsin. Speciellt när jag vet att jag lever ett helt normalt liv i övrigt. Började alltså röka som 13-14 åring, men har gått ut gymnasiet, aldrig varit arbetslös och både jobbar och pluggar i nuläget.

    Så behöver lite tips på hur jag ska klara detta. Den största utmaningen för mig är att jag vissa dagar är ledig, vilket kommer leda till att jag kommer bli extremt uttråkad på kvällarna (jag somnar vid 4-5 tiden på natten om jag inte har jobb/skola och annars vid 2 tiden) och då jag alltid haft sömnsvårigheter (hade det redan innan jag började röka) så kommer jag sitta ensam i min lägenhet på nätterna och ha ångest. 

    Jag pluggar/jobbar ca 40-50 timmar i veckan och tränar gym, men det räcker inte till att fylla ut alla dygnets 24 timmar (speciellt när man sover max 5h/dygn) så jag behöver lite tips på hur jag ska göra resterande timmar för att överleva den psykiska abstinensen. Jag har liksom så långt jag kan komma ihåg alltid rökt cannabis och det har liksom blivit en del i min vardag som har gjort alla "tråkiga" moment som att sitta hemma och inte göra någonting så mycket behagligare. 

  • Svar på tråden Tvångssluta med CB efter 10 års bruk.
  • Swek

    Nu har det iallafall gått 3 dagar och 2 nätter (tog den sista söndag kväll) sedan jag puffade min sista holk.
    Det går väl egentligen helt okej, inget jättesug, men tristessen lurar runt varje hörn, aptiten är åt helvete. 

    Jag var ledig måndag och tisdag, vilket ledde till att första natten (natten till tisdag) somnade jag kl 7 på morgonen efter oändligt många försök att försöka somna. 5 timmar sömn blev det första natten efter en drogfri dag. 

    På onsdagen var det dags att jobba och jag kände att jag skulle behöva få lite sömn och började varva ner relativt tidigt på kvällen och runt 12 snåret så gjorde jag mitt första försök att somna in. När klockan var 5 på morgonen gav jag upp och kände att det var lika bra att vara vaken, då jag max skulle få 1,5 timmars sömn om jag skulle somna på stört, då klockan var ställd på 6.30, och det skulle bara bli värre om jag bara fick sova någon enstaka timme för att sedan gå och jobba (jag har alltid haft väldigt svårt att somna på kvällar, men när jag väl somnat ja då sover jag som ingen annan) 
    Sagt och gjort var det bara att acceptera att jobbet skall skötas oavsätt hur mycket sömn jag fått. Har idag alltså jobbat 8 timmar med ett fysiskt tungt arbete med många tunga lyft. 

    Nu har jag varit ofrivilligt vaken i närmare 40 timmar, med jobb på det. Har även tagit naturliga "sömnmedel" och hade hoppats på att jag inte skulle ha några problem att somna, med tanke på hur länge jag varit vaken, samt att jag jobbat. 

    Men nix, kroppen vägrar somna hur mycket jag än försöker, ligger och vrider och vänder mig i flera timmar utan resultat. Så ska bli "spännande" att se hur länge kroppen klarar av innan man går in i väggen. 
    Imorgon och på fredag har jag skola och det känns lagom motiverande att sitta i en skolbänk och försöka lära sig tekniska saker, när man inte sovit på närmare 2 dygn. 

    Sömnen är ju helt klart det jag oroar mig mest för och visste även att detta skulle bli ett stort problem. 
    Ingen som har något bra tips på hur fan jag ska göra för att kunna sova? 

    När jag rökte så fick jag i varje fall 5-6 timmar (minimum) sömn varje natt vilket räckte för mig. Men känner att det kommer bli ohållbart om jag inte kan sova för är det ens normalt att man kan vara vaken i 48 timmar (vem vet kanske blir 72 timmar, eller kanske till och med 96 timmars vakenhet i slutändan) ofrivilligt. Givetvis så kan man vara vaken i en längre period om man själv vill det, men brukar man då inte i regel vara ganska slutkörd? 

  • Anonym (tjej)

    När jag la av med alkohol (som jag drack för sömnproblem och ångest) så använde jag theralen ibörjan. Nu behöver jag inte ta det knappt alls. Är inne på tredje månaden utan alkohol hittills.. Har tidigare gått igenom propavan, atarax, lergigan men inget av det hjälpte. Imovane funkade bra men det fick jag bara ta några mån tills jag bytte läkare. Men theralen funkar också, jag somnar bra av det utan några problem dagen efter. 
    Stilnoct eller flunitrazepam tror jag inte de kommer skriva ut till dig. 

  • Anonym (thc)

    Rökte i sju år (tog en paus på två år efter dem sju åren) och har börjat röka lite då och då just nu. Men jag kommer ihåg att först så gick det över till att bli kanske 1-2 packet med cigg om dagen vilket var en ökning från 3-4 cigg om dagen då abstinensen blev skyhög. Sen började jag träna sjukt mycket för att trötta ut mig när suget var som värst. Ibland när suget fortfarande satt kvar efter gympasset så satt jag ofta kvar i bastun för att kunna koppla av. Började också hitta på nya saker för ungefär för samma summa som jag gjorde av med varje månad då jag rökte. Tex tog en weekend till berlin och drog på stora nattklubbar, bokade hotell på löningshelgen i en annan storstad och gick spenderade en helg där osv. Sen så vet jag att andra vänner som har slutat har oftast haft någon annan som också röker omkring sig. Så får du med en vän som också vill sluta eller känner att hen behöver en paus. Så kommer de första månaderna bli mycket enklare.

  • flapsida

    Jag är i samma sits,, fastän jag inte var hooked på rökat utan benzo och olika opiater. Det är ett helvete, du kommer aldrig att släppa suget och ångesten kommer vara kvar, men man lär sig att hantera den. Och då gäller det verkligen att man VILL vara ren. Många tror att man vill (inklusive jag) men sen när ångesten och allt skit man är orolig för om nätterna kommer så är det en helt annan femma.
    Det som har hjälpt mig mycket när ångesten slår till är att äta jävligt mycket chocklad, negerbollar är det bästa! Ta en lång varm dusch och skrik så högt du kan när det blir riktigt jobbigt! Ring och prata med någon som du litar på till 100%. Distrahera dig själv med olika saker. Spelar du så är det ett stort +. Och tänk på att suget på cb går bara i vågor. Och vågorna blir mindre med tiden!

    Det kan vara bra att sjukskriva sig om du nu jobbar för sova kommer bli jävligt svårt och att du kommer inte vara i det bästa skicket på några dagar. 
    Hoppas det löser sig för dig!

  • LFF
    Swek skrev 2015-03-02 22:38:29 följande:
    Problemet med att jag måste lära mig att "ha tråkigt" är att så fort jag har tråkigt/inte behöver fokusera på saker så får man istället en himla massa tid att tänka istället. Och detta resulterar ofta i att jag istället ligger och grubblar över min uppväxt (fylld med våld, alkoholism, övergivenhet etc. etc.) och då får jag ångest istället. 
    Spela dator gör jag väl lite titt som tätt men har spenderat rätt mycket tid framför datorn i min ungdom vilket ledde till dåliga vanor så det är inget beroende jag vill ersätta det jag har nu med.  
    Då låter det som att du skulle behöva någon att prata med för att komma till rätta med din uppväxt och inte ligga och grubbla över den på egen hand. Ut och spring, städa, börja sticka eller virka (ja, killar kan också göra sånt), bara du gör NÅNTING när suget kommer som inte innebär röka. Lär dig laga riktigt god mat. Vad som helst helt enkelt. 
  • Anonym (Bara viljan finns)

    Jag rökte mycket för väldigt många år sen nu och det enda som fungerar i början är en riktigt stark vilja. Jag bestämde mig att det fick vara nog. Man tycker det är jobbigt under en tid, får mardrömmar och det vardagliga kan kännas tråkigt. Men har man viljan så går det. Jag har nu många många år levt ett sunt liv och jag stormtrivs med det! Jag har också slutat röka cigaretter för länge sen. Det känns väldigt bra att vara en helt vanlig svensson. :)

  • Anonym (yaay)

    Men åh, hur svårt ska det vara? haha.

    Hade du sagt sluta med cigaretter efter 10 års bruk hade jag fan tyckt det var svårare.

    Jag slutade under liknande omständigheter efter att ha rökt någon femma om dagen i 2 års tid (innan dess sporadiskt några år).

    Som du säger så kände man väl sig lite rastlös om dagarna, och tog lite längre tid att somna in den första veckan, men fan det är väl la bara att bita ihop. ^^

    Du skulle kunna träna på lite hårdare, kanske börja med nåt nytt/eller ta upp något gammalt spel, typ CS eller nåt haha, köra lite på kvällskvisten för att få fart på dopaminet.

    "Good luck" Skrattande

  • Anonym (thc)

    Folk som jämför cigg med vilket narkotika missbruk som helst kan bara slänga sig i väggen, tror på dig, tro på dig slälv. raddera alla gamla kontakter, byt nummer. Lovar dig att det går bättre

  • Anonym (thc)

    Har rökt i tio år som idioten ovan nämnde och jag röker för jag gillar det och för att jag för det socialt. att sluta med thc rent av är tusen gånger svårare. Fan har lust att slå idioten gul och blå just nu....

  • Anonym (Snackante)
    Anonym (thc) skrev 2015-04-18 01:20:05 följande:

    Folk som jämför cigg med vilket narkotika missbruk som helst kan bara slänga sig i väggen, tror på dig, tro på dig slälv. raddera alla gamla kontakter, byt nummer. Lovar dig att det går bättre


    Cigg är enormt mkt skadligare för kroppen än cb
  • Anonym (Frugan)

    Hur går det TS?

    Har själv slutat efter 11 års dagligbruk. Det som hjälpte mig var TV-serier, meditation och mirtazapin (i sömngivande syfte). 

    Lycka till!

  • klyban
    Anonym (thc) skrev 2015-04-18 01:20:05 följande:
    Folk som jämför cigg med vilket narkotika missbruk som helst kan bara slänga sig i väggen, tror på dig, tro på dig slälv. raddera alla gamla kontakter, byt nummer. Lovar dig att det går bättre
    Hur jämför man detta, tror nog alla är överens om att cigg är det farligaste.
Svar på tråden Tvångssluta med CB efter 10 års bruk.