• Anonym (flickvännen)

    Är han snål eller överreagerar jag..?

    Funderar på om det är min pojkvän som är lite off, eller om det är jag som överreagerar..

    Vi har varit ett par i några månader nu, och ibland får jag känslan av att han är snål, eller att han helt enkelt inte bryr sig så mycket. Han är ingen person som får en att känna sig uppvaktad direkt. Vi bor i olika städer och jobbar heltid båda två, därför ses vi främst på helger. Brukar vara att vi åker till varann varannan helg ungefär. När han kommer till mig har jag alltid tänkt till lite innan, städat och gjort fint, ser till att det finns mat. Kommer han sent på fredagen och jag redan ätit middag, så sparar jag alltid så han kan värma när han kommer. Jag utgår ifrån att det vi handlar som ska lagas hemma hos mig betalar jag, det vi handlar som lagas hos honom betalar han. När vi är i affären frågar jag alltid vad han vill ha, om det är något särskilt så köper jag det. Hos honom är det inte så. Jag är både gluten och laktosintolerant, men han vet vad jag kan äta och inte. Finns sällan nåt för mig att äta när jag kommer dit. Han har inte förberett något alls. Ibland har vi handlat lite tillsammans och då har han betalat, men lika många gånger har jag handlat åt oss båda två och betalat själv. Då även köpt med nåt extra han bett mig om. 


    De gånger vi ätit på restaurang har vi delat på notan. Han har aldrig erbjudit sig att bjuda mig, och jag tycker det är så osexigt att dela upp notan när man ändå är ett par, så sist sa jag att jag bjuder nu, så kan han bjuda nästa gång. Då betalade alltså jag. Förra helgen strosade vi på stan och går in på en kiosk. Jag vill ha kaffe och frågar om han också vill ha. Det vill han. Så jag ställer mig i kön och köper oss en varsin kaffe, medan han står bakom och köper en glass till sig själv. Vill inte ens minnas att han tackade för kaffet. Jag kan tillägga att han tjänar mer än dubbelt så mycket som jag. Begär absolut inte att han ska betala för mig jämt och ständigt, men att nån gång få känna sig uppvaktad vore trevligt? Jag, som är den som har minst pengar, gör vad jag kan för att uppvakta honom. Bara en sån sak som att bli spontant utbjuden, eller att han köpte en glass till mig när jag köpte kaffe till honom liksom. Är det för mycket begärt..? Samtidigt drar jag mig för att ta upp detta med honom, vet inte vad jag skulle säga. Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Är han snål eller överreagerar jag..?
  • Anonym (Vilket?)
    StarDuzt skrev 2015-04-17 16:20:40 följande:

     
    Vad gör han för sina pengar - trodde åtminstone han skulle
    ha en juste bil (det har t o m jag)


    OM den sortens människor köper bil, så blir det en fabrikny och betalad kontant. Innan dess kör dom fullkomligt slut på den gamla. O så lägger dom massor med tid o energi på att ta reda på den absolut billigaste tandläkaren, samma med var dom kan få tag på de billigaste prylarna av alla de slag.

    Hade ett snålt ex som faktiskt bjöd mig på bio flera ggr (det enda han nånsin bjöd på), sen kom det fram att han fått tag på gratisbiljetter. Han hade en helt nerlegad o förstörd säng, men ville inte köpa ny ftersom han ville SPARA PENGARNA. När vi hade grälat eller bara befunnit oss i varsitt rum ett tag, kunde jag sen hitta honom i rummet bredvid o räkna pengarna i plånboken eller gå igenom gamla kvitton. Det hade en lugnande effekt på honom tror jag.
  • Anonym (Tripptrapp)
    Anonym (Noir) skrev 2015-04-17 15:04:06 följande:

    Känns väldigt väl igen. Hade ett ex som var så, egoistisk och hade ingenting emot att bli bjuden men var inte lika pigg på att bjuda. Snål. Exempelvis, han arbetade i ett yrke på annan ort men hade lägenhet i vår gemensamma stad. Han kom hem sent på fredagskvällar och ville att jag skulle köpa med mig frukostgrejer hem till honom när vi träffades på lördagsförmiddagen. Vilket jag gjorde varje helg. Han betalade aldrig.

    När vi var hemma hos mig bjöd jag självklart på både frukost och mat.

    När vi var på restaurang eller beställde pizza var det alltid jag som fick betala.

    Tänkte att nån gång skulle han bjuda, t.ex om vi gick ut och fikade. Men icke. Minns ett tillfälle när vi var ute och fikade. Jag beställde demonstrativt bara en kopp kaffe. Och se! Han beställde in en citronmarängpaj och en bakelse. Grejen var bara den att det var till honom själv båda två.

    Droppen var när hans mamma åkt med finlandsbåten och köpt med sig en massa choklad och andra godsaker till honom. Han bröt en liten trekant av en Toblerone åt mig, resten låste han in i ett skåp.

    Han tjänade det tredubbla mot vad jag tjänade så det handlade inte om dålig ekonomi utan ren snålhet. Därför är han ett ex idag.


    Hahahah vilket skratt jag fick av Toblerone-incidenten!! Men snälla nån! Smart av dig att lämna honom. Livet är alldeles för kort för att snåla sig igenom. Till vilken nytta ska man låsa in sina choklader istället för att dela med sig. Att dela med sig lär man ut till en treåring. Påpekade du hans snåla livsstil till honom nån gång? :)
  • StarDuzt

    Noir - talar vi om extra hus på landet - eller kan du bo där o upprätthålla
    jobbet

    Noir o vilket - jag vill så klart ha pengar o spara men jag vill leva också-
    så jag har juste bil - men köper beg - o har reservbil eftersom jag köper
    beg - men råkar ha juste reservbil också 

    I korta drag - vill bo bra - ha juste hemma - ha juste bil - juste
    tv* o många program - billagare att hålla sig hemma än uteliv-
    äter bra o dyrt - köper hellre saker än bränner pengar på uteliv-
    men visst äter jag gott ute (ej dagens lunch) dricker sällan espresso
    ute eftersom jag har restaurangmaskin o två kvarnar - proffsjuicemaskiner
    (har tillgång till massor av äpplen i skördetid o handlar ibland citrusfrukter
    hos grossister för juice)

    * har dock bara tjockTV men inte vilket skit som helst - lagade en av
    två för ett par veckor sen - men nästa haveri blir plattTV - kostade
    en del med flyttning av den  100 kg - men tog hem den själv med
    kompis med pickis som var ledig o jag tog den i ena ändan själv.

  • Anonym (Noir)
    StarDuzt skrev 2015-04-17 19:03:07 följande:

    Noir - talar vi om extra hus på landet - eller kan du bo där o upprätthålla

    jobbet

    Noir o vilket - jag vill så klart ha pengar o spara men jag vill leva också-

    så jag har juste bil - men köper beg - o har reservbil eftersom jag köper

    beg - men råkar ha juste reservbil också 

    I korta drag - vill bo bra - ha juste hemma - ha juste bil - juste

    tv* o många program - billagare att hålla sig hemma än uteliv-

    äter bra o dyrt - köper hellre saker än bränner pengar på uteliv-

    men visst äter jag gott ute (ej dagens lunch) dricker sällan espresso

    ute eftersom jag har restaurangmaskin o två kvarnar - proffsjuicemaskiner

    (har tillgång till massor av äpplen i skördetid o handlar ibland citrusfrukter

    hos grossister för juice)

    * har dock bara tjockTV men inte vilket skit som helst - lagade en av

    två för ett par veckor sen - men nästa haveri blir plattTV - kostade

    en del med flyttning av den  100 kg - men tog hem den själv med

    kompis med pickis som var ledig o jag tog den i ena ändan själv.


    Jag kommer att bo permanent på landet, inte så lång resväg till jobbet, ca 15 min med bil. En liten bensinsnål bil. Eftersom matlagning är en av mina stora hobbies så äter jag inte ute. Och jag har tjock -TV! Har haft två Platt-TV men efter att ha gjort ett flertal räddningar á la rugbyspelare när katterna hoppat upp på dem har apparaterna åkt ut. Katterna gillar inte att ligga på en platt-TV, de måste ligga som bananer över halva rutan
  • Anonym (Noir)
    Anonym (Tripptrapp) skrev 2015-04-17 18:58:03 följande:

    Hahahah vilket skratt jag fick av Toblerone-incidenten!! Men snälla nån! Smart av dig att lämna honom. Livet är alldeles för kort för att snåla sig igenom. Till vilken nytta ska man låsa in sina choklader istället för att dela med sig. Att dela med sig lär man ut till en treåring. Påpekade du hans snåla livsstil till honom nån gång? :)


    Nej jag påpekade aldrig hans snålhet för honom. På nåt sätt blir snåla personers snålhet så genant så man skäms å deras vägnar. Därför förmådde jag mig inte att påpeka det. Han messade mig för en vecka sen, han har fortfarande en hung up på mig fast det är flera år sedan jag gjorde slut. Han får leva med det.
  • Seven Costanza

    TS: vad ska du med honom till? Vad är hans positiva sidor? Jag hade blivit asirriterad intr främst på just pengarna men att det visar att personen efter ett helt år ändå inte tänker på mig och räknar in mig i sina planer. Man ställer sig inte och köper något utan att fråga om den andra vill ha.

  • schumi11

    TILL TS

    Jag tror detta är ett beteende som han inte tänker på, MIn fd bästa vän är likadan och detta snåla sätt har gjort att vi inte är vänner längre och många andra av hans vänner har brutit med honom.

    Tex, bjuder jag på lunch en gång så tror jag att han bjuder nästa gång men istället ser han det som ett sätt att äta gratis, får jag spolarvätska till bilen av honom då vi tvättar dem tillsammans så ser han chansen att få lite ränta på vad den kostade och har han fått biocheckar gratis på jobbet så försöker han sälja dem till mig och stoppa pengarna i egen ficka istället för som en gest bjuda som en annan skulle gjort.

    Detta är snålhet och ett personlighetsdrag, vi har pratat om det och han kan bjuda för att jag sagt att det är din tur men han förstår inte den bakomliggande saken att det handlar om att "ge och ta" och jag tror inte din pojkvän fattar det heller. Men om du verkligen vill vara med honom så tycker jag du ska påtala detta , skriv upp några saker bara så du kan ge konkreta exempel, skriv även upp de gånger han bjudit på något och så i lugn och ro någon gång så ställer du bara frågan. Jag upplever det så här men jag kan ha fel och så berättar du och ser vad han säger.....

    Han kan bli sur men om du vill slippa detta så är detta ända sättet och det är inte säkert han fattar ändå men jobba på det!

  • Lavish

    Jag tycker nog du ska ge honom en chans att rätta till detta. Chansen är stor att han inte tänkt på det, vilket iofs säger en del men ändå.

    Fokusera inte på pengar och kalla honom "snål" utan fokusera på det där med att du vill känna dig uppvaktad.

    Säg att inte känner dig så välkommen när det inte finns något du kan äta hemma hos honom och att du skulle bli glad om han ville visa att han verkligen blir glad att du kommer genom att tänka lite på dig. Säg att det vore romantiskt och mysigt om han ville ta initiativ till att bjuda ut dig, du gör det gärna för honom. Sen om han väl bjuder ut dig tycker jag nog att med lite skämtsam ton säga "jag antar att du tar notan ikväll raring, så tar jag den på den hemliga dejten jag planerar för dig sen "

  • StarDuzt

    Noir

    "han har fortfarande en hung up på mig fast det är flera år sedan jag gjorde slut."

    Har han fått bearbeta dig med schnabeln sen du dumpade honom -
    du är väl hans enda hopp om dopp - därav hangup - några andra
    damer förutom ev arbetskamrater som är impade av jobb o inkomster
    lär det inte finnas - inte särkilt impande att 41 årig välbetald man bor
    i etta.

    Du svarade inte hur han tar sig till jobbet? 

    Bränslesnål bil - jag vill ha en bil som drar 0.000000000000001 liter
    per mil - kommer först vid rödljusen - gör lätt 200 km/tim på landsväg
    och är krocksäker - tyvärr går inte den ekvationen ihop eftersom krock-
    säkerhet är en funktion av storlek/konstruktion o vikt och prestanda i
    form av motorstyrka och livslängd en form av motorstorlek - sen skall
    bilgarna vara bekväma med elhissar air cond styrservo centrallås
    och gärna luftfjädring o färddator så jag accepterar att bilen drar en del.

    Mina 2 tjockTV 40" Loewe kostade 50-55,000 kr styck nya
    formellt Loewe Aconda 93102.

    Hur kommer det sig att du köper hus som singelkvinna - det är ju
    jobb med sånt eller har du papz o bröder nära dig.

    Till TS - har du insett att du bara kan ha med snålvargen att göra 
    OM han kommer till dig o köper med allt som skall ätas - åtminstone
    en lång tid framöver om du nu inte har förstånd att dumpa honom
    när du läst allt ovan

Svar på tråden Är han snål eller överreagerar jag..?