• Jessse

    Alt avlida hunden

    Jag tycker detta är skitjobbigt att skriva så elaka påhopp undanbedes!!

    Jag äger en hund sedan 7 år tillbaka och köpte honom när han var 10 veckor gammal.

    Det är en stor kille som väger mellan 50-55kg och mäter 70cm i mankhöjd (jag tänker dock inte gå ut med vilken ras det är, jag måste också påpeka att jag visste vad jag gav mig inpå, men det var vetrinären som berättade att Fabian inte följer standaren på rasen och att han skulle bli en hög och tung kille och skulle förmodligen sluta växa vid 2-3 års åldern)

    (Hunden får heta Fabian) från de att jag köpte Fabian tills dess att han klassades som fullvuxen så har jag hållt på att träna honom i situationer där det ska vara okej för mig att gå fram till honom utan att han ska se mig som ett hot. Tex vara i hans matskål när han äter, ta matskålen ifrån honom, kolla i hans mun och öron, klippa klorna, ta på hans tassar etc etc. Nästan allt har fungerat fint, dock så hade han väldigt mycket otur med sina tassar som valp att jag i dagsläget får åka in med honom och klippa hans klor, under vissa omständigheter låter han mig få kolla hans tassar. Att uppföra sig i koppel fungerar inte så bra då han drar värre än en slädhund (jag har under alla dessa 7 år tagit emot hjälp och tips för att få honom att uppföra sig i koppel utan resultat) jag har däremot aldrig haft råd med att ta honom till hundkurser då jag för 2 år sedan fick mitt första, fasta arbete och ta igen mig ekonomiskt är fortfarande jobbigt.

    I dagsläget så har jag 2 barn tillsammans med min sambo och inte heller har min sambo kunnat betala hundkurser då han har fått försörja våra 2 barn och delvis mig.

    Fabian har dock under tiden varit lojala mot oss i familjen men med släkt och vänner är han såå reserverande och opålitlig att jag ibland blir förbannad på mig själv som hundägare.

    För bara 2 månader sedan blev jag utskriven från sjukhuset efter att ha legat inlagd i 10 veckor och när jag kom hem hoppades jag på en glad hund, jag möttes av hans dåliga sida som han visar upp för vår släkt och vänner och jag blev rädd för honom. Sambon fick hålla i honom för att han inte skulle komma emot mig i risk i att jag skulle ramla då jag hade tappat så pass mycket muskelmassa efter de 10 veckorna på sjukhuset. De tog Fabian en stund innan han blev sitt vanliga jag.

    För en tid sedan så rymde han från gården en sen kväll och kom hem efter 10 min. Vi visste aldrig att han var borta då vi har gården inhängnat. En annan hundägare dök upp hos oss och skällde ut oss. Fabian hade bitit hans hund och jag blev ledsen och skämdes... han trodde aldrig på oss när vi sa att vi inte visste att han hade rymt. Dagen efter på kvällen dyker mannen upp tillsammans med en kompis och min sambo går ut och samtalar med honom. Jag satt inomhus och skakade för jag visste inte vilka konsekvenser detta skulle bli. Naturligtvis så erbjöd vi oss för att betala vetrinärskostnaderna, men vi har fortfarande inte fått någon faktura.

    Häromkvällen så blev jag än en gång rädd för Fabian då jag hade gett honom ett ben och jag skulle mer eller mindre bara gå förbi honom få han började morra åt mig något sådant har han aldrig visat mig förut och jag vågade inte tillrättavisa honom.

    När jag tänker tillbaka på hur han är och hur han har förändrats så vågar jag inte längre ha kvar honom. Jag är rädd för att han gör något mot barnen eller någon annan människa. Jag vågar heller inte omplacera honom då jag är rädd för att han hamnar i fel händer trots att personen i frågan kan ge gott intryck och för bara några timmar sedan så berättade jag för första gången för sambon att jag kanske må avliva Fabian för att hans aggresivitet (ber om ursäkt för ev felstavning) är för okontrollerat och jag är praktiskt tagit rädd för honom.

    Men jag vågar heller inte ringa Blå stjärnan på måndag för att de kanske säger nej för att han inte har någon medicinsk sjukdom eller att han inte är tillräckligt gammal för avlidning. Jag ber om råd!!

  • Svar på tråden Alt avlida hunden
  • Gathenhielm

    Självklart kan du inte leva med ett djur som du skrämmer dig. Jag skulle råda dig att låta hunden somna in.


    Reasons... we all have them, at times.
  • Jessse

    Jag finner tanken på att avliva honom är så jäkla jobbig, samtidigt som jag fattar någonstans att han är en tickande bomb. Om jag får ett nej hos Blå Stjärnan på måndag om jag lyckas att ringa dit så vet jag inte vad jag ska göra med Fabian. Nästa månad kommer min mamma och hälsar på så jag fick ljuga för henne i telefon och säga att Fabian skulle få komma bort på semester på hunddagiset... sanningen är ju att jag inte vågar ha han här när hon kommer ner och är därför anledningen till att ha honom på hunddagis i en veckas tid

  • Madmoiselle

    Du har alltså skaffat en hund som du inte har råd med och saknar kunskaper om. Jag tycker det är hemskt att hunden ska få lida för det. Du får helt enkelt skramla ihop pengar till hundkurser eller någon som kan hjälpa dig. Du får sälja allt som kan säljas och leva på havregrynsgröt ett tag.

  • Jessse
    Madmoiselle skrev 2015-04-19 04:31:32 följande:

    Du har alltså skaffat en hund som du inte har råd med och saknar kunskaper om. Jag tycker det är hemskt att hunden ska få lida för det. Du får helt enkelt skramla ihop pengar till hundkurser eller någon som kan hjälpa dig. Du får sälja allt som kan säljas och leva på havregrynsgröt ett tag.


    Du ska inte tro att jag skaffade hund bara för att, hundar av samma ras har jag haft innan till och med när jag var "snorunge" och aldrig haft problem med någon utav hundarna. Du vet heller inte anledningen till min ekonomiska situation trots jag för första gången för 2 år sedan fixade en fast inkomst. Hade jag varit omogen snorunge så hade jag gjort som alla andra och sålt av honom innan han blev för gammal och skitigt fullständigt i vem som köpte honom. Hans aggresivitet blev såå mycket värre efter att jag kom hem från sjukhuset då det har varit mig i fokus som han har visat till. Sambon och barnen är inga problem med. Du ska heller inte tro att bara för jag inte hade råd med hundkurs att jag satt med någon bok och läste mig till råd och tips eller tog emot hjälp från "grannen" som ägde någon collie. Jag har jobbat på Fabian sedan jag köpte honom precis som jag har gjort med de andra hundarna och ja... varje hund har sin egen personlighet.
  • Dexter dot com

    Men att han morrade när han hade ett ben, är reserverad mot gäster och bitit en annan hund är väl inget skäl till avlivning? Höj staketet, lägg undan honom när ni har gäster , låt honom äta sin mat och ben enskilt om han har resursförsvar och börja jobba på hans självförtroende och på att stärka hans tillit till dig. 
    Hur aktiveras han och hur aktiverades han under dom 10 veckorna du var inlagd?

    Varför ska du tillrättavisa honom när han morrar? Han talar ju bara om att han inte litar på dig och korrigerar du honom visar du ju att han har helt rätt . En hund som morrar kommunicerar på ett sunt sätt genom att tala om att den är obekväm i situationen. Brukar du tillrättavisa honom när han morrar?

  • Bordsskiva

    Ja fy det här var en vidrig tråd. Stackars hund! Omplacera snarast, finns säkert någon med kunskap som förstår sig på stackarn. Jag tycker det låter som en understimulerad, osäker hund som hela tiden blir tillrättavisad. Att en hund morrar behöver inte ens vara negativt. Ibland kan det vara positivt till och med och ibland utan att hunden själv fattar att den morrar. Nä usch å fy för sånna som dig. Ta ditt ansvar och ge hunden några bra, värdiga sista år, omplacera snarast!

  • Donizetti

    Människor är snara att döma efter att ha sett några program med Cesar Millan och tror allt går att fixa. Dina levnadsomständigheter med småbarn och en stram ekonomi gör att du inte kan gå de kurser som föreslås. Att omplacera en hund med grava aggressionsproblem ser jag som ytterst oansvarigt, låta någon annan ta tag i problemet för att man själv vill slippa undan avlivning. Det är inte dig, TS, jag kritiserar utan dem som ger sig på dig.

    Hunden är 7 år gammal, en storvuxen ras. Storvuxna raser blir i allmänhet inte särskilt gamla. Jag förstår dina kval inför en avlivning men jag tycker det är strongt av er att ta det ansvarsfulla beslutet istället för att lämpa över det på någon annan.

  • Fru Nyckelpiga

    Hej TS. Jag tycker du gör rätt och att du är en ansvarstagande person som tänker avliva din hund pga aggressivtet. Och jag förstår också din tvivel och sorg och det dåliga samvetet för att du ev inte har gjort allt för att rädda hunden. Jag är själv hundägare.

    Jag lider med dig, men du tar ett rätt beslut där.

    MEN NEJ, en hund som biter sönder andra hundar, morrar mot sin ägare, är hotfull mot andra människor - det är fullkomlig idiotiskt att ha kvar den, tyvärr. Hunden är människans BÄSTA vän, inte ett odjur man ska vara rädd för i sitt eget hem!

    Och ni här på tråden är fullkomligt galna som skyller TS för sitt beslut! Ni borde skämmas!!!! Aggression hos hundar går inte alls alltid att träna bort! Sådan syn på hundar som ni har - är skrämmande!

    Visst tycker ni att det är helt ok att stora hundar som inte lyssnar, inte är pålitliga, är aggressiva mm kan matas med småbarn och andra hundar!

    Ja visst- jag har träffat många idioter till hundägare där ute som mer eller mindre blir dragna och släpade efter sina stora älsklingar , som gör utfall mm. De som inte tar sitt ansvar.

    Kram ts! ????

  • Donizetti
    Fru Nyckelpiga skrev 2015-04-19 13:14:36 följande:

    Hej TS. Jag tycker du gör rätt och att du är en ansvarstagande person som tänker avliva din hund pga aggressivtet. Och jag förstår också din tvivel och sorg och det dåliga samvetet för att du ev inte har gjort allt för att rädda hunden. Jag är själv hundägare.

    Jag lider med dig, men du tar ett rätt beslut där.

    MEN NEJ, en hund som biter sönder andra hundar, morrar mot sin ägare, är hotfull mot andra människor - det är fullkomlig idiotiskt att ha kvar den, tyvärr. Hunden är människans BÄSTA vän, inte ett odjur man ska vara rädd för i sitt eget hem!

    Och ni här på tråden är fullkomligt galna som skyller TS för sitt beslut! Ni borde skämmas!!!! Aggression hos hundar går inte alls alltid att träna bort! Sådan syn på hundar som ni har - är skrämmande!

    Visst tycker ni att det är helt ok att stora hundar som inte lyssnar, inte är pålitliga, är aggressiva mm kan matas med småbarn och andra hundar!

    Ja visst- jag har träffat många idioter till hundägare där ute som mer eller mindre blir dragna och släpade efter sina stora älsklingar , som gör utfall mm. De som inte tar sitt ansvar.

    Kram ts! ????


  • Dexter dot com

    Hunden kanske är oprovocerat aggressiv men inget i TS första inlägg tyder på det och eftersom TS inte svarar så är det svårt att veta vad hon upplever så aggressivt hos hunden.
    Resursförsvar är rätt vanligt och oftast lätt avhjälp men har TS korrigerat det har det förmodligen blivit mycket värre men det går fortfarande att jobba bort eftersom det bara visar sig mot TS.
    Att hundar inte tål andra hundar är också rätt vanligt och eftersom TS brustit i ansvar och inte haft en säker inhägnad åt sin hund vet vi heller inte om den hunden som blivit biten startade bråket/attackerade TS hund och TS hund försvarade sig.
    Att en hund är reserverad/osäker mot främmande är trist men har inget med aggressivitet att göra.
    Personligen låter det som en krävande osäker hund som ingen har byggt upp självförtroendet på och som inte fått mental träning och stimulans och hjälp med sin osäkerhet av sin ägare men det kan bara TS svara på.

    Skulle hunden däremot vara aggressiv tycker jag absolut den ska få somna .

  • Dexter dot com

    Undrar även om TS varit till veterinären med hunden då smärta ofta utlöser problembeteenden ? Även om ekonomin inte finns till kurser vilket iof är väldigt synd så är ju veterinärbesök något man måste ha en buffert till.

Svar på tråden Alt avlida hunden