• kingonort

    Att flytta utanför Uppsala

    Hej,
    Vi är en familj med två små barn som bor i Stockholm.
    Vi önskar att flytta till Uppsala. Det som vi önskar är att bo utanför själva stan för att kunna bo lite mer "lantligt" men vi vill helst att den nya platsen fyller några krav:
    - Bra kommunikation till staden.
    - Högst 30 minuter avstånd.
    - att det finns minst förskola och grundskola.
    - Promenads avstånd till naturreservat eller nån vacker skog
    - Promenads avstånd till någon sjö.

    Finns en sån plats runt Uppsala? :) 
    Vi har redan kollat på Knivsta men vi vill kolla på andra alternativ.
    Tack för alla tips

     

  • Svar på tråden Att flytta utanför Uppsala
  • Anonym (Uppsalabo)
    Anonym (jodå) skrev 2015-05-10 14:27:27 följande:

    Du är medveten om att Valsätra inte enbart består av de områdena? Jag har ingen aning om hur många bilar, där jag bor bränns inga bilar.


    Som jag sa, villaområdet i Valsätra är bra. Valsätras lägenhetsområde lider tyvärr av närheten till Gottsunda och beståndet av sunkiga hyreslägenheter. Jag bodde på både Linrepevägen och Bandstolsvägen som barn på 70-talet och då var de barnvänliga områden med små billiga lägenheter för unga familjer. Nu är lägenheterna slitna och alltför stor del andel av de som bor där är bråkstakar. Det bor forfarande mest hårt arbetande bra folk där så klart, men allt fler tillkommer som bara förstör vilket gör att de som kan flyttar.
  • Läskande

    Ja, det brändes många bilar i Valsätra förra året. De hade pistolhot i en kiosk där förra året.

  • Vokalissan

    Jag har promenadavstånd till bad i Björklinge! lilla badet, som är mycket bättre än det stora! 2 minuter med cykel! Perfekt!

  • Anonym (jodå)
    Anonym (Uppsalabo) skrev 2015-05-10 15:26:19 följande:

    Som jag sa, villaområdet i Valsätra är bra. Valsätras lägenhetsområde lider tyvärr av närheten till Gottsunda och beståndet av sunkiga hyreslägenheter. Jag bodde på både Linrepevägen och Bandstolsvägen som barn på 70-talet och då var de barnvänliga områden med små billiga lägenheter för unga familjer. Nu är lägenheterna slitna och alltför stor del andel av de som bor där är bråkstakar. Det bor forfarande mest hårt arbetande bra folk där så klart, men allt fler tillkommer som bara förstör vilket gör att de som kan flyttar.


    Anonym (Uppsalabo) skrev 2015-05-10 15:26:19 följande:

    Som jag sa, villaområdet i Valsätra är bra. Valsätras lägenhetsområde lider tyvärr av närheten till Gottsunda och beståndet av sunkiga hyreslägenheter. Jag bodde på både Linrepevägen och Bandstolsvägen som barn på 70-talet och då var de barnvänliga områden med små billiga lägenheter för unga familjer. Nu är lägenheterna slitna och alltför stor del andel av de som bor där är bråkstakar. Det bor forfarande mest hårt arbetande bra folk där så klart, men allt fler tillkommer som bara förstör vilket gör att de som kan flyttar.


    Valsätra består inte enbart an de områdena, och nej, inte heller bara hyreslägenheter. Jag bor i Valsätra, men bandstolsvägen ligger en bra bit bort. Här är det väldigt lugnt.
  • Anonym (jodå)
    Läskande skrev 2015-05-10 16:44:00 följande:

    Ja, det brändes många bilar i Valsätra förra året. De hade pistolhot i en kiosk där förra året.


    Som sagt, Valsätra är stort. Här bränns inga bilar.
  • Anonym (Uppsalabo)
    Anonym (jodå) skrev 2015-05-10 19:42:54 följande:

    Valsätra består inte enbart an de områdena, och nej, inte heller bara hyreslägenheter. Jag bor i Valsätra, men bandstolsvägen ligger en bra bit bort. Här är det väldigt lugnt.


    Jag tror du förstår att när man pratar om problemen i Valsätra så handlar det om Linrepevägen, Bandstolsvägen och området däromkring. Så stort är inte Valsätra....
  • Anonym (jodå)
    Anonym (Uppsalabo) skrev 2015-05-10 20:11:32 följande:

    Jag tror du förstår att när man pratar om problemen i Valsätra så handlar det om Linrepevägen, Bandstolsvägen och området däromkring. Så stort är inte Valsätra....


    Jodå, det är det. Valsätra innehåller fler områden, att rakt av säga att det är stökigt är fel.
  • Läskande

    Självklart är ett område mer än ett par vägar. Men att bo 200 meter från där det händer hemska saker, tycker jag ändå skulle vara jobbigt.

    Jag har koll på vad som händer i "mitt" område även om det inte bränns bilar på just min gata.

    Glider från Ts ämne . Fick för mig att Ts ville bo lite lantligt .. Men det var kanske bara min personliga tolkning:)

  • Läskande

    Uppsala-Näs är mysigt. Men vet inte hur bra bussarna går.

    Det svåra med vissa lite lantliga ställen, med närhet till stan och kanske vatten, är ju att det inte säljs så många hus där. Finns helt enkelt inte så många hus. Eller att de blir väldigt dyra.

    I tex Storvreta är priserna fortfarande okej och finns mer hus att hitta.

  • kingonort

    Hej! Jag har haft mycket jobb och kunde inte svara. Vad många tips har vi fått! Tack så jättemycket.

    Nu gäller det att besöka allt ni har tipsat. Det känns som top 3 är Funbo, Storvreta och Björklinge. Men vi kommer att besöka allt ni har nämnt. :) tack igen

Svar på tråden Att flytta utanför Uppsala