• traveler

    Vad skulle ni säga om er partner går ner i lön?

    Låt säga att er partner har ett välavlönat jobb, säg läkare, advokat, Civilingenjör eller liknande och vill börja en ny karriär och bli något helt annat där det kanske rör sig om 10 000 mindre i månaden. Vad skulle ni tycka om det? Även om ni inte vill förhindra att er partner följer sina drömmar så är det ju onekligen något som påverkar förhållandet.

  • Svar på tråden Vad skulle ni säga om er partner går ner i lön?
  • Fia 28

    Så länge han fortfarande har råd att betala hälften av alla gemensamma utgifter så är det inget problem.

  • Ensam hemma

    Tonårsmamman1 skrev 2015-05-05 10:17:21 följande:
    Om han är läkare eller advokat, så lär han ju ha en rätt så hög lön, så då spelar ju inte 10 000 så stor roll. Tycker jag. Men jag utgår från hur vi är, vi skulle aldrig skaffa oss så stora utgifter, att vi skulle vara så beroende av en läkarlön samt min lön.
    Pengar är inte allt. Hur skulle de ha klarat sig om de redan från början hade haft 10 000 mindre?


  • EnGladPingvin

    Jag skulle förutsätta att ett sådant beslut tar vi gemensamt eftersom det påverkar vår gemensamma ekonomi och vårt gemensamma liv. Vi har gemensamt tagit beslut om vårt nuvarande boende, våra planer om att i framtiden bygga hus, vårt sparande inför pension och ev tuffare tider, resor vi planerar, dyrare fritidsintressen, mm. Att gå ner i inkomst skulle kunna påverka det.

    Det sagt vill jag naturligtvis att min man mår bra och trivs med sitt jobb. Därför skulle jag vara villig att prata om det.

  • traveler
    Tacksamt skrev 2015-05-05 10:14:32 följande:
    Ok,förklara hur hans mindre inkomst kan påverka ert förhållande? Vad har hans pengar med ert förhållande att göra?
    Det kostar att gå till tandläkaren, barnen behöver nya leksaker, man kanske vill åka på resor, o.s.v. Får man dra ner på sådant så påverkar det enligt mig familjerelationen negativt. För dig kanske det räcker med att ha mat på bordet och tak över huvudet så där skiljer vi oss.
  • Ensam hemma
    traveler skrev 2015-05-05 11:23:03 följande:
    Det kostar att gå till tandläkaren, barnen behöver nya leksaker, man kanske vill åka på resor, o.s.v. Får man dra ner på sådant så påverkar det enligt mig familjerelationen negativt. För dig kanske det räcker med att ha mat på bordet och tak över huvudet så där skiljer vi oss.
    Det kanske räcker att dra ner på sparandet.
  • TigerLilySwe

    Min man gick ner i lön en period innan han sedan fick annan tjänst, ingen höjdare precis. Men han vantrivdes så fruktansvärt så det fick vara en viktigare prioritet att han mådde bättre och fick ett annat jobb. Pengar är inte allt, man ska trivas också. Innebär en ny trivsam karriär mindre lön, ja då får det helt enkelt vara så. Löneslav är drygt att vara ändå.

  • traveler
    Ensam hemma skrev 2015-05-05 11:28:32 följande:
    Det kanske räcker att dra ner på sparandet.
    Det är väl det sista man ska dra ner på. Det har aldrig varit viktigare att ha en buffert enlig mig. Vad som helst kan hända som kostar pengar. Det handlar snarare om att dra ner på förströelse i livet och et är väl det min fråga i huvudsak handlar om.

    Men det är lugnt. Om du känner att pengar är en bagatell så respekterar jag det.
  • Ensam hemma
    traveler skrev 2015-05-05 11:38:57 följande:
    Det är väl det sista man ska dra ner på. Det har aldrig varit viktigare att ha en buffert enlig mig. Vad som helst kan hända som kostar pengar. Det handlar snarare om att dra ner på förströelse i livet och et är väl det min fråga i huvudsak handlar om.

    Men det är lugnt. Om du känner att pengar är en bagatell så respekterar jag det.
    traveler skrev 2015-05-05 09:46:07 följande:
    Låt säga att er partner har ett välavlönat jobb, säg läkare, advokat, Civilingenjör eller liknande och vill börja en ny karriär och bli något helt annat där det kanske rör sig om 10 000 mindre i månaden. Vad skulle ni tycka om det? Även om ni inte vill förhindra att er partner följer sina drömmar så är det ju onekligen något som påverkar förhållandet.
    Men om man haft ett väldigt bra betalt jobb så lär man förhoppningsvis ha kunnat spara en riktigt rejäl buffert. Kan man då inte spara lite mindre och samtidigt se över sina övriga kostnader för att få det att gå ihop. Det kanske är viktigare att partnern mår bra och trivs med livet.

  • Gladskit
    Ensam hemma skrev 2015-05-05 12:47:29 följande:
    traveler skrev 2015-05-05 09:46:07 följande:
    Låt säga att er partner har ett välavlönat jobb, säg läkare, advokat, Civilingenjör eller liknande och vill börja en ny karriär och bli något helt annat där det kanske rör sig om 10 000 mindre i månaden. Vad skulle ni tycka om det? Även om ni inte vill förhindra att er partner följer sina drömmar så är det ju onekligen något som påverkar förhållandet.
    Men om man haft ett väldigt bra betalt jobb så lär man förhoppningsvis ha kunnat spara en riktigt rejäl buffert. Kan man då inte spara lite mindre och samtidigt se över sina övriga kostnader för att få det att gå ihop. Det kanske är viktigare att partnern mår bra och trivs med livet.

    Det tror jag vore naivt att förutsätta. De flesta jag känner som har den typ av jobb som beskrivs i TS har också en livsstil som de skapat utifrån detta.
    De har köpt hyfsat dyra hus som kräver resurser, flera bilar, reser ofta mm.
    Och det är inte alltid som partnern har lust att dra ner på standarden heller utan då har man satt sig i en sits som inte är jättelätt att ta sig ur.
  • traveler
    Gladskit skrev 2015-05-05 12:50:37 följande:
    Det tror jag vore naivt att förutsätta. De flesta jag känner som har den typ av jobb som beskrivs i TS har också en livsstil som de skapat utifrån detta.
    De har köpt hyfsat dyra hus som kräver resurser, flera bilar, reser ofta mm.
    Och det är inte alltid som partnern har lust att dra ner på standarden heller utan då har man satt sig i en sits som inte är jättelätt att ta sig ur.
    Helt rätt:)
Svar på tråden Vad skulle ni säga om er partner går ner i lön?