• Kattvalp

    SJ och barnvagn?

    Min sambo ska åka upp till Sundsvall från Värmland med hennes dotter och vår gemensamma 3 månader gamla son. Rutten blir alltså Karlstad - Stockholm, Stockholm - Sundsvall. Eftersom tåget startar i Oslo så kommer set sannolikt vara folk på tåget och det kommer bli krångligt att få ombord allt bagage såsom barnvagn, babyskydd och deras väskor med kläder, men på något sätt löser vi det säkert men jag undrar om ni har några tips? Barnvagnen ifråga är alltså en liggvagn från Emmaljunga som bör vara lite osmidigare att bara "fälla" ihop pga just liggdelen, eller? Babyskyddet måste också det med eftersom min sambos familj kommer att hämta upp dem på tågstationen i Sundsvall i bil.

    Sen tänkte jag på sträckan Stockholm - Sundsvall, där antar jag att Stockholm är startstation och således bör vara tom från början så det vore smart att vara först ombord och ställa vagnen på lämpligt ställe? Men då är fortfarande frågan om just vårt val av barnvagn aktuell igen.

    Jag tänker åka med till Stockholm för att hjälpa dem med allt så att de sen kan åka Stockholm - Sundsvall själva.

  • Svar på tråden SJ och barnvagn?
  • Batmamba

    Om inte vagnen behövs för att köra packningen i och din sambo inte är skadad eller så hade jag valt att lämna vagnen hemma och ta barnet i sele/sjal istället. För oss har det varit mycket smidigare! En tremånaders är ju dessutom så gott som viktlös. Har man sele behöver man inte lämna bebisen vid sätet när man går på toa, och man har två händer fria att hålla i sig med när man går i det vingliga tåget.

    Babyskyddet (med bebis i) kan stå i sätet eller på golvet. Hur gammal är dottern? Kan hon bära sin packning eller matsäcken i en bra ryggsäck?

    Ta bara med lite kläder och tvätta på plats. Rulla kläderna hårt och tryck ner i ryggsäck - det tar minimalt med plats. Det är svårt att packa en resväska lika effektivt. Ryggsäckar får plats på takhyllorna. Resväskor riskerar lätt att falla ner därifrån och en del tåg har skitdåligt med utrymmen för bagage, tyvärr. Om man har väskan på takhyllan har man koll på den och man slipper lämna barnen ensamma när man hämtar något i väskan.

    Min erfarenhet är att folk är väldigt hjälpsamma när man reser med barn, de bär väskor och sånt åt en.

    Kolla om tåget har servering. Finns det så slipper de iaf släpa med sig mat (som är tungt). Ta ändå med "nödmat" och dricka. Om tåget blir stillastående tar sånt slut fort och hungrigt barn på tåg som sitter fast är inget skoj...

  • viseversa
    BytaBostad skrev 2015-05-15 09:13:44 följande:
    Viking är nätt.
    Haha inte lika nätt som en paraplysulny eller buggaboo bee eller easywalker mini. Just saing.
  • viseversa
    BytaBostad skrev 2015-05-15 09:13:44 följande:
    Viking är nätt.
    Vi snackar om ett fullproppat tåg här. Där det bästa är att inte ha någon vagn ALLS.
  • En PantherTant

    Köp en resevagn där du klickar fast babyskyddet (märke beror på vilket babyskydd ni har)

    Fattar inte varför folk måste släpa med sig klumpiga stora vagnar på tåg, flyg och i restauranger och shoppingscenters. Borde vara förbjudet använda sådana på platser med mycket folk.

  • Alexi

    Vi har åkt tåg sthlm-sundsvall med en stor Emmaljunga, inga problem. Babyskyddet är toppen att ha på tåget och ha bebisen i, man har ju ett säte till bebisen och då kan man sätta bebisrn i babyskyddet när man behöver händerna fria. Har man tur sover bebisen lite där i också.

  • PinkSugar

    Kommer aldrig glömma mamman som tyckte jag skulle ge upp min sittplats på tåget så hon skulle kunna ställa sin barnvagn där...

  • viseversa
    PinkSugar skrev 2015-05-15 11:13:38 följande:

    Kommer aldrig glömma mamman som tyckte jag skulle ge upp min sittplats på tåget så hon skulle kunna ställa sin barnvagn där...


    Japp finns många idioter. Vi råkade ut för två män som hade satt upp sina datorer och en massa papper på bordet framför VÅRA bokade platser. Dom undrade om vi verkligen behövde alla 4 platserna. Och om dom inte kunde sitta kvar. Kan tillägga att vi är en familj på 6 personer så SJÄLVKLART kommer vi inte ge bort två av fyra platser till dom. Blir förbannad men dom tyckte på allvar att det var det rätta. :-O
  • viseversa
    PinkSugar skrev 2015-05-15 11:13:38 följande:

    Kommer aldrig glömma mamman som tyckte jag skulle ge upp min sittplats på tåget så hon skulle kunna ställa sin barnvagn där...


    Kan du inte berätta mer. Hur sa hon vad svarade du hur reagerade hon och hur slutade allt?
  • älskarlivet81
    viseversa skrev 2015-05-15 09:07:55 följande:

    Tycker dom flesta Emmaljunga är stora och klumpiga. Men visst en sulky kanske går men ts snackade om en liggdel och då är det knappast den smidigaste vagnen. Även fast Emmaljunga är ett bra märke är en liten resevagn att föredra. Det är TRÅNGT på tåg och vagnen tar en massa plats.


    Vi har en nitro och den är smidig, inga problem att ha den på tåg/bussar.
  • älskarlivet81
    viseversa skrev 2015-05-15 10:33:27 följande:

    Haha inte lika nätt som en paraplysulny eller buggaboo bee eller easywalker mini. Just saing.


    Skulle aldrig sätta min bebis i en sådan vagn..
Svar på tråden SJ och barnvagn?