• Pommac1

    När andra i släkten blir gravida.

    Hej! Jag och min man har försökt att skaffa barn i över tre år nu. Vi har gjort tre ivf försök (första gången lyckades vi få ägg befruktade) men efter att ha bytt medicin har äggen inte blivit befruktade de andra gångerna. Nu ska vi gå tillbaka till den gamla medicinen och göra ännu ett försök i höst. Nu till saken! Jag har inte haft några problem med att kompisar blivit gravida och fått barn (utan har mer tyckt att det har varit roligt) idag kom min svägerska och hennes man förbi oss och de berättade att de är gravida. Min värld rasade samman! De är även yngre än oss. Jag har lust att bara fly! Jag är så fruktansvärt ledsen och inte ett dugg glad för deras skull. Det känns som att hela min semester är förstörd! Jag vet inte hur jag ska kunna träffa min mans släkt utan att börja gråta.

  • Svar på tråden När andra i släkten blir gravida.
  • Kasperina
    Cyanea skrev 2015-07-09 08:53:22 följande:
    Det kanske inte kommer vara så för dig, men i mitt fall blev det tvärtom. Jag trodde att det skulle vara fruktansvärt, men är bebisen inte helt färsk utan några månader gammal har det känts jättebra. Då är det en liten person istället för resultatet av en graviditet. Så ta inte ut det i förskott, det kan gå bättre än du tror :) Skönt att det känns bättre exakt just nu i alla fall, det är en bra början :) 
    Jag vill bara säga att jag upplevde exakt samma sak. Jag hade jättesvårt för graviditeter, men inte för bebisar. Mitt mål satt vid den där stora magen, så det var den som var jobbig att se :-/
  • Pommac1
    Kasperina skrev 2015-10-09 22:34:25 följande:

    Jag vill bara säga att jag upplevde exakt samma sak. Jag hade jättesvårt för graviditeter, men inte för bebisar. Mitt mål satt vid den där stora magen, så det var den som var jobbig att se :-/


    För mig känns det som att det är tyvärrtom. Jag tycker det blir jobbigt när de ska gullas och så.
  • Pommac1

    Nu har jag börjat fundera på om jag inte ska bjuda min svägerska på festen. Hur gör man? Ska vi berätta att vi ska fest eller ska det komma bakvägen på nåt vis? Man vet ju inte? De kanske plötsligt dyker upp då alla andra ska dit och att de tror att de är bjudna? Det kan ju gå till så att mina svärföräldrar berättar att de ska dit och då kan det ju hända att de tar det som en inbjudan? Men det blir ju konstigt att berätta att vi ska fest men ni får inte komma? Usch vad bökigt det här blir. Vill stoppa klockan! Det är om tre helger...

  • Cyanea
    Pommac1 skrev 2015-10-09 22:19:01 följande:
    Ja det finns folk och det finns "folk". Jag förstod inte heller att det kunde bli så här innan det hände. Det har aldrig tidigare varit ett problem. Men det är väl för att det är i släkten och att det bara kommer bli massa gullande framöver. Sånt orkar jag verkligen inte med. När jag träffar min kompis är det ju oftast bara vi och vi betyder lika mycket alla tre. Blir det mer att man träffar släkten så blir det mer bara fokus på barnen. Jag tror även att min svägerska tjat om att hon inte skulle skaffa några barn har gjort ditt. Hon sa till mig på min möhippa att det var jag och min man som skulle få fixa barnbarnen då hon inte skulle ha några. Visst får man ändra sig men jag förstår inte varför man säger så. Hon har sagt det så många gånger så det har blivit trovärdigt för mig. Hade hon bara nämnt det en gång hade jag haft mer överseende med det. Jag kan inte släppa att hon uppembarligen har ändrat sig. Det tar nog tid. Det värsta är att jag inte ens vet om jag vill träffa henne om jag själv skulle bli gravid någon dag. Vi har väl inte så mycket gemensamt heller så det gör väl inget.
    Det är nog omöjligt att föreställa sig innan man är där. Släkten är väl alltid mer påfrestande i såna här situationer eftersom de som du säger är mer nära inpå. Svårt att umgås med dem utan att behöva tänka på det. Jag förstår det där med att du velat att hon skulle "förbereda dig" på att hon eventuellt skulle bli gravid, för på något sätt brukar åtminstone jag själv peka ut folk som är "ofarliga" i min omgivning och fokusera på dem. Skulle de då helt plötsligt bli gravida är det ju ett rejält slag under bältet. 
    Kasperina skrev 2015-10-09 22:34:25 följande:
    Jag vill bara säga att jag upplevde exakt samma sak. Jag hade jättesvårt för graviditeter, men inte för bebisar. Mitt mål satt vid den där stora magen, så det var den som var jobbig att se :-/
    Jag vet att du svarade på mitt inlägg, men måste ändå instämma med dig - precis så var det för mig. Målet var magen, barnet kändes mer avlägset på något vis ;) 
    Pommac1 skrev 2015-10-11 18:04:18 följande:

    Nu har jag börjat fundera på om jag inte ska bjuda min svägerska på festen. Hur gör man? Ska vi berätta att vi ska fest eller ska det komma bakvägen på nåt vis? Man vet ju inte? De kanske plötsligt dyker upp då alla andra ska dit och att de tror att de är bjudna? Det kan ju gå till så att mina svärföräldrar berättar att de ska dit och då kan det ju hända att de tar det som en inbjudan? Men det blir ju konstigt att berätta att vi ska fest men ni får inte komma? Usch vad bökigt det här blir. Vill stoppa klockan! Det är om tre helger...


    Jag hade inte exkluderat bara henne, det känns väldigt utpekande. Mitt råd (som du självklart inte behöver ta) är att bestämma dig för vad som är viktigast. Vill du inte att hon ska komma, bjud heller inte andra familjemedlemmar, eller ta dem i mindre portioner. Ska hela familjen komma plus vänner, ja då känns det ju väldigt exkluderande att hon inte får komma. Får bara vännerna komma är hon ju inte en del av den gruppen. Sen kan man ju bjuda in föräldrar vid ett senare tillfälle men undvika syskon till exempel, då är hon inte riktigt inkluderad i den gruppen heller. Hon kommer kanske att bli sårad oavsett, men att bara undvika just henne känns utpekande, så det kommer kanske ta hus i helvete. 

    Uppriktighet brukar ju funka bäst, tycker i alla fall jag. Kanske går det under några förutsättningar att berätta hur du känner och av vilken anledning du inte vill träffa henne just nu? 
  • Pommac1

    Tanken är ju att vi ska ha fest för alla det är svårt att dela på dem dessutom och blir det en massa jobb isåfall. Vi ska ju börja renovera vårt hus efter festen. Så vi har ju inte tid senare. Det är ju bara en dag som vi har. Vi skulle egentligen ha haft en fest i maj men då blev det ivf som dessutom gick åt skogen då inget ägg blev befruktat. Så då orkade vi inte ha någon fest då. Nu har jag redan bjudit in hälften (mina syskon, mina föräldrar, min mormor, min mans faster och farbro och familj) sedan är det nog bara några kompisar som kommer. Blir superdumt att bara ställa in också. Känner paniken om hur vi ska göra. Bjuda in henne så sent som möjligt kanske och hoppas att hon inte kan? Men det är ju inte bensäkert.

  • Mintprallinen

    Så svägerskan och svågern ska "straffas" för att de väntar barn..?

    Deras babylycka har väl ingenting med er olycka att göra? Eller? Du blir väl inte mindre gravid för att hon är med barn? det här barnet kommer ju inte att försvinna bara för att du försöker håll dig undan. Risken finns att din man missar att knyta an till sitt syskonbarn.

    Det är viktigt att få sörja, men att den sorgen skulle begränsa ens liv och dessutom såra andra som upplever lyckqbär inte sunt. Jag tycker du ska besöka en psykolog och prata ut om hur du mår.

    När man mår dåligt så behöver man ha sina nära och kära nära, inte förskjuta dem bara för att de inte upplevt samma sorg.

  • Pommac1
    Mintprallinen skrev 2015-10-12 19:41:41 följande:

    Så svägerskan och svågern ska "straffas" för att de väntar barn..?

    Deras babylycka har väl ingenting med er olycka att göra? Eller? Du blir väl inte mindre gravid för att hon är med barn? det här barnet kommer ju inte att försvinna bara för att du försöker håll dig undan. Risken finns att din man missar att knyta an till sitt syskonbarn.

    Det är viktigt att få sörja, men att den sorgen skulle begränsa ens liv och dessutom såra andra som upplever lyckqbär inte sunt. Jag tycker du ska besöka en psykolog och prata ut om hur du mår.

    När man mår dåligt så behöver man ha sina nära och kära nära, inte förskjuta dem bara för att de inte upplevt samma sorg.


    Fast hon är ingen nära och kär. Jag klarar mig bra utan henne i mitt liv. Tänk att det alltid blir det här påhoppet att "nu ska de straffas". Jag orkar inte ens svara dig mer.
  • Libra1

    Det är tungt! 2 av mina syskonbarn hinner före mig. Jag känner mig helt misslyckad och förkrossad. :(

  • Pommac1
    Libra1 skrev 2015-10-13 06:30:01 följande:

    Det är tungt! 2 av mina syskonbarn hinner före mig. Jag känner mig helt misslyckad och förkrossad. :(


    Ja det är ju det. Usch det låter inte roligt! :( har du/ni några planer? Jag ska börja med akupunktur v.44.
  • Pommac1

    Ååå jag blir galen! Vet inte hur jag/vi ska göra med denna fest! Alla förväntar sig ju en fest och det känns dumt att ställa in! Samtidigt känns det jobbigt att bjuda min svägerska. Det känns nog jobbigt redan med svärföräldrarna. Å jag kommer inte på någon bra delning heller om man skulle måsta göra två fester. Men det känns så jobbigt också med två fester mitt i en flytt!

Svar på tråden När andra i släkten blir gravida.