• Anonym (TS.)

    Är det ok att min man gör så här?

    Min man och jag har varit gifta i 11 år och har två barn ihop. Vi båda jobbar och gör många saker isär på vart sitt håll. Oftast har jag alltid varit den som velat göra saker ihop men han har prioriterat sina vänner ganska högt på listan och sagt nej till nästan alla förslag.

    Han jobbar mån-fre och är ledig på helgerna. Varje lördag och söndag går han ut med sina vänner på dagen och hittar på olika grejer, allra helst fika på stan elr fiska. Oftast mellan kl 12-17. VARJE helg sedan dagen jag känner honom.

    När det är någon lovdag och vi är lediga, spenderar han den med sina vänner. Nu har vi semester båda två sedan 30 juni i en hel månad. Han har gått ut varje dag med sina vänner. Varje dag! Han är ute och solar, badar, fiskar, reser mm med dom. Jag och barnen ser honom i ca 30 min -1 timma om dagen.

    Igår kom han hem efter en utlandsresa med vännerna och det första han gör när han äntligen kommer hem är att ta en dusch, äta och gå ut och festa med gänget. När jag frågade honom om han menade allvar svarade han "du behöver inte vara så beroende av mig och vilja umgås jämt ". Men jag ser dig ju aldrig! "Sluta tjata" får jag som svar. Det är juför fan äntligen semester och jag har längtat till detta. "Äsch, du har mig hemma hela året om vardagarna"...

    Jag blir så jävla ledsen att jag sprängs i tusen bitar. Jag pratar dagligen med honom om att han ska sluta vara så barnslig och mogna och växa upp. Men det blir aldrig en ändring. Såhär har det varit jämt så länge jag kan minnas. Så länge jag känt honom. Våra barn är inte alls fästa vid honom för han är aldrig hemma. Jag blir så jäkla illamående att jag spyr snart . Vilket jäkla svek! Jäkla dålig ursäkt till en man.

    Vad hade ni gjort?

  • Svar på tråden Är det ok att min man gör så här?
  • Anonym (keke)
    Anonym (TS.) skrev 2015-08-28 16:54:11 följande:

    Ville bara berätta att jag och min man har gjort slut för gott! Han har inte ändrats och kommer aldrig att göra det. Jag klarar mig utmärkt utan honom!


    TS, jag förstår att det är motigt och tufft, men jag nämnde lite tidigare att det ÄR svårt att förändra mönster. Ni har era roller i relationen etablerade sedan lång tid nu (delvis för att du låtit det pågå) och ni behöver förmodligen professionell hjälp att lösa era problem. Om du verkligen vill/ville ge relationen en chans så är det lite tidigt att kasta in handduken? Kom ni iväg på familjerådgivning? Kan du inte skriva mer om vad som hänt nu?
  • Anonym (Delat ansvar)
    Anonym (TS.) skrev 2015-08-28 16:54:11 följande:

    Ville bara berätta att jag och min man har gjort slut för gott! Han har inte ändrats och kommer aldrig att göra det. Jag klarar mig utmärkt utan honom!


    Självklart klarar du dig själv, men du låter bitter i det du skriver. Har skrivit det innan och skriver det igen. Även om ni skiljer er bör ni gå till rådgivning och samarbetsavtal. Du har ju någon gång älskat din man eftersom du skaffat barn med honom och du vill säkert att era barn ska ha två aktiva föräldrar. Jag vet par där pappan efter skilsmässan blev en så,mycket bättre pappa att hon efter några år villa försöka igen. Synd att vissa behöver en så hård spark bara.

    Säger som Keke, skriv ibland och berätta hur det går för dig.
  • Anonym (aldrig i livet)
    Anonym (TS.) skrev 2015-08-28 16:54:11 följande:

    Ville bara berätta att jag och min man har gjort slut för gott! Han har inte ändrats och kommer aldrig att göra det. Jag klarar mig utmärkt utan honom!


    Tummen upp för detta, jag tror att ditt liv kommer att bli bättre nu!
  • Anonym (Bra)
    Anonym (TS.) skrev 2015-08-28 16:54:11 följande:

    Ville bara berätta att jag och min man har gjort slut för gott! Han har inte ändrats och kommer aldrig att göra det. Jag klarar mig utmärkt utan honom!


    Bra ts! Han förtjänar ej dig
  • Anonym (TS.)

    Vi skulle precis gå på familjerådgivning och han fick spel. Vi började bråka och jag fick se hans aggressiva sida igen. Då blev jag så arg och sa att jag verkligen inte ser någon ändring på honom. Han är samma jäkla typ som han alltid varit. Vi blev jättearga på varandra och sa båda två fula ord till varandra. Och just dååå. Just den sekunden ville jag bara gråta och skrika allt jag kunde. Men det var inte värt det! Inte en enda tår ska jag fälla när det inte är värt det. Just då visste jag en sak och det är att jag inte ville ha ett sådant liv med skrik och svordomar. Jag orkar inte. Jag är för trött på det livet. Det är nog!

  • Anonym (TS.)

    Nu skäms jag ordentligt men... Vi bråkade inför barnen. Mitt hjärta slog så snabbt och jag kände mig så jäkla dum och som världens värsta förälder. Jag vill inte att våra barn ska få tro att detta är ok och tåla något liknande i sin egen framtid med respektive partner. Dom förtjänar så mycket bättre!

    Fyy vilket hemskt bråk. Och att barnen såg alltihopa är bara för jävligt. Med tanke på allt som händer runt omkring i världen så skäms jag att jag inte kan tillvarata och uppskatta allt i livet. Men jag antar att även om vi bor i ett rikt land, med villor och har bra jobb och utbildning.. Så räcker inte alltid det. Istället så vänds allt upp och ner inom ens äktenskap och man förlorar greppet på verkligheten. På nåt sätt så tycker man att man har det värst hos sig själv och skriker efter hjälp. Men hjälp med vadå? Varför ska vi bara ha mer och mer och mer? Det är redan bra med mig. Jag överlever och klarar mig fint. Jag får ta en dag i taget.

  • Anonym (keke)

    Det är säkert ok med barnen. Jag såg och hörde mina föräldrar bråka under min uppväxt och det har inte traumatiserat mig även om det förstås var obehagligt. Tror att andra har upplevt samma sak. Du kan lugna och avdramatisera det efteråt, förklara att ibland bråkar vuxna och att relationer inte är så lätta alla gånger?

    Var det anspänningen inför ett eventuellt uppbrott och att gå till äktenskapsrådgivning som gjorde att ni grälade? Kan förstå att det var upplagt för gräl.

  • Anonym (TS.)
    Anonym (keke) skrev 2015-08-30 09:43:52 följande:

    Det är säkert ok med barnen. Jag såg och hörde mina föräldrar bråka under min uppväxt och det har inte traumatiserat mig även om det förstås var obehagligt. Tror att andra har upplevt samma sak. Du kan lugna och avdramatisera det efteråt, förklara att ibland bråkar vuxna och att relationer inte är så lätta alla gånger?

    Var det anspänningen inför ett eventuellt uppbrott och att gå till äktenskapsrådgivning som gjorde att ni grälade? Kan förstå att det var upplagt för gräl.


    Jag fick känslan av att han inte ville till rådgivningen för att han är rädd för att blottas och eventuellt sättas på plats. Kanske är "rädd" för att se sig själv från ett annat ljus och fatta att han har haft fel i alla år...??? Han har många ggr sagt: tro fan inte att någon annan ska lägga sig i och visa MIG hur JAG ska leva mitt liv. Det mesta är bara svart eller vitt! Inget där emellan.

    Vilket är synd för att jag önskar han såg sig själv från mitt perspektiv någon gång.
  • Anonym (Delat ansvar)
    Anonym (TS.) skrev 2015-08-30 12:00:07 följande:

    Jag fick känslan av att han inte ville till rådgivningen för att han är rädd för att blottas och eventuellt sättas på plats. Kanske är "rädd" för att se sig själv från ett annat ljus och fatta att han har haft fel i alla år...??? Han har många ggr sagt: tro fan inte att någon annan ska lägga sig i och visa MIG hur JAG ska leva mitt liv. Det mesta är bara svart eller vitt! Inget där emellan.

    Vilket är synd för att jag önskar han såg sig själv från mitt perspektiv någon gång.


    Men kom ni iväg till rådgivningen? jag misstänker att din man är livrädd för rådgivningen, men den är inte till för att hitta syndabockar, den är till för framtiden och lösningar. Den tid ni har bakom er kan man inte göra något åt, det är bara framtiden man kan påverka. Hur vill ni att ni ska kunna umgås framåt. Med två barn måste man kunna samarbeta framöver.

    Vad gäller att ni grälat framför barnen så klarar de det, de förstår nog att det inte är bra. Om de frågar är det väl bara att erkänna att ni är osams just nu. Ni är människor som är i en jobbig fas och ibland tar kraften på gott uppförande slut. Har ni möjlighet att bo från varandra ett tag. Kan någon av er flytta ut, så ni slipper dagligt gnissel.

    Kämpa på, kram
  • molly50
    Anonym (TS.) skrev 2015-08-28 16:54:11 följande:

    Ville bara berätta att jag och min man har gjort slut för gott! Han har inte ändrats och kommer aldrig att göra det. Jag klarar mig utmärkt utan honom!


    Jag tror också att du klarar dig utmärkt. Men jag hoppas att ni ändå tänker gå på rådgivning för att kunna komma överens för barnens skull.
    Anonym (TS.) skrev 2015-08-29 23:57:26 följande:

    Nu skäms jag ordentligt men... Vi bråkade inför barnen. Mitt hjärta slog så snabbt och jag kände mig så jäkla dum och som världens värsta förälder. Jag vill inte att våra barn ska få tro att detta är ok och tåla något liknande i sin egen framtid med respektive partner. Dom förtjänar så mycket bättre!

    Fyy vilket hemskt bråk. Och att barnen såg alltihopa är bara för jävligt. Med tanke på allt som händer runt omkring i världen så skäms jag att jag inte kan tillvarata och uppskatta allt i livet. Men jag antar att även om vi bor i ett rikt land, med villor och har bra jobb och utbildning.. Så räcker inte alltid det. Istället så vänds allt upp och ner inom ens äktenskap och man förlorar greppet på verkligheten. På nåt sätt så tycker man att man har det värst hos sig själv och skriker efter hjälp. Men hjälp med vadå? Varför ska vi bara ha mer och mer och mer? Det är redan bra med mig. Jag överlever och klarar mig fint. Jag får ta en dag i taget.


    Jag tror inte att du ska oroa dig för barnen. Mina föräldrar bråkade också nå´n gång framför oss,och vi har inte blivit traumatiserade av det.
    Man är inte mer än människa och ibland så brister det bara.
    Du/ni får prata med barnen om det här efteråt.

    När det gäller rådgivning så handlar det inte om att utse en syndabock,utan om att ni ska lära er att ha en fungerande relation,för barnens skull,även om ni inte längre är tillsammans.
    Om han är "rädd för att bli satt på plats" så tyder det ju på att han åtminstone innerst inne vet att han gör fel. Förhoppningsvis!

    Mattias och Hannah.
Svar på tråden Är det ok att min man gör så här?