• Anonym (OROLIG MAMMA)

    Hjälp snabbt snälla! Rädd att granne ska kontakta soc

    Vi har en son på 1 år som vi älskar mest av allt i hela världen. Vi har köpt hus och har en massa att fixa i trädgården och vår lilla son fick sitta i sin lekhage inomhus en stund idag ungefär 15 minuter medan jag och hans pappa var ute i trädgården och fixade och grävde. Vi hade dörren öppet på glänt så vi skulle höra om han blev missnöjd och inte ville sitta kvar i sin lekhage. Vi har till och med läst att det är bra att barn får leka själva en stund varje dag. Då kommer en granne förbi och min son börjar skrika precis då även om han brukar tycka om att sitta där en stund. Grannen öppnar upp dörren mer som stod på glänt och undrar "men ser han inte er?!?!?!" helt förvånat och dessutom "men han borde ju sitta vid dörren så han ser er"... så gick jag direkt in och är jätteorolig nu att hon kommer kontakta socialstyrelsen. Vi älskar vårt barn och han har det så bra med oss han är till och med bortskämd. Har vi gjort FEL?? som har låtit honom leka själv en stund medans vi jobbar i trädgården? Vi hade ju dörren öppen på glänt så vi kunde höra honom och vi stod nära ytterdörren och grävde..

    SNÄLLA jag är väldigt orolig och behöver få lite tips och se vad ni andra tycker.. har vi gjort fel??? har hon rätt att kontakta soc? Är de rimligt att hon gör de???? Denna grannen är gammal och riktigt gnällig. gnäller på allt och alla.

  • Svar på tråden Hjälp snabbt snälla! Rädd att granne ska kontakta soc
  • Anonym (OROLIG MAMMA)
    Anonym (Lugna dig) skrev 2015-07-23 21:22:18 följande:

    Men herregud, mitt barn fick leka i lekhagen i vardagsrummet flera gånger medan jag gick på toa eller hängde tvätt på balkongen i tio minuter. När jag inte kunde ha uppsikt över barnet helt enkelt.

    Så länge man hör barnet och barnet hör en är det verkligen ingen fara.


    Tack gud för ditt inlägg.. jag höll på att få panik.. vi hör ju honom helt och hållet.. tydligen då grannen hörde honom också... tror du hon kommer kontakta soc??? 
  • Anonym (OROLIG MAMMA)

    Det står till och med på 1177 att det är bra för barnet att få leka själv en timme eller något om dagen... ska man inte ens kunna lita på det?!?!?!? 

  • mliten
    Anonym (Lugna dig) skrev 2015-07-23 21:24:28 följande:

    En ettåring kan inte sätta något i halsen i en LEKHAGE. Det är givetvis en helt annan sak att lämna barnet i ett rum.


    Inte vet väl jag vad som finns i lekhagen. Jag skulle iaf aldrig lämna en sån liten så länge. Jag säger inget om TS kvaliteter som förälder men jag kan förstå grannens reaktion. Dock skulle jag själv inte reagerat så högljutt som grannen
    Den enda ändan och har du sett vilket sätt!
  • Anonym (Lugna dig)
    Anonym (OROLIG MAMMA) skrev 2015-07-23 21:25:57 följande:

    Tack gud för ditt inlägg.. jag höll på att få panik.. vi hör ju honom helt och hållet.. tydligen då grannen hörde honom också... tror du hon kommer kontakta soc??? 


    Nej det tror jag inte. Gör grannen det finns det inget case. Håll grannen borta framöver.
  • Anonym (OROLIG MAMMA)
    Anonym (Mjo) skrev 2015-07-23 21:23:37 följande:

    Ni har inte gjort nåt fel, men fl är helt fel forum att fråga det i.. Här läser man om mammor som inte hinner varken äta, duscha, skita eller städa för att barnet ska minsann "knyta an" fastklistrad på kroppen 24/7.. Eller nä, när den sover så ska man titta på den hela tiden! ;D


    Hade grannen rätt verkligen att öppna upp dörren och titta in.. "MEN SER HAN INTE ER" och hon vet ju inte var vi har lekhagen... 

    Vi är bra föräldrar som är så noggranna med allting och hade honom ute med oss lång stund idag men sen lät vi honom leka själv en stund och hörde allt.. grannen gjorde oss så oroliga så som hon reagerade...
  • Anonym (C)
    Anonym (OROLIG MAMMA) skrev 2015-07-23 21:25:57 följande:

    Tack gud för ditt inlägg.. jag höll på att få panik.. vi hör ju honom helt och hållet.. tydligen då grannen hörde honom också... tror du hon kommer kontakta soc??? 


    Hur ska folk på FL kunna veta om din granne kommer att socanmäla er?? Ingen här känner väl grannen och vet om hon är en sån som anmäler allt och alla eller inte! Men antagligen kommer hon inte att anmäla er. Men man kan aldrig veta!
  • Anonym (OROLIG MAMMA)
    Anonym (C) skrev 2015-07-23 21:33:19 följande:
    Hur ska folk på FL kunna veta om din granne kommer att socanmäla er?? Ingen här känner väl grannen och vet om hon är en sån som anmäler allt och alla eller inte! Men antagligen kommer hon inte att anmäla er. Men man kan aldrig veta!
    Är du själv förälder?? Jag är orolig!!!!!!!! Därför ställer jag just nu orimliga frågor...
  • Anonym (Lugna dig)
    mliten skrev 2015-07-23 21:30:06 följande:

    Inte vet väl jag vad som finns i lekhagen. Jag skulle iaf aldrig lämna en sån liten så länge. Jag säger inget om TS kvaliteter som förälder men jag kan förstå grannens reaktion. Dock skulle jag själv inte reagerat så högljutt som grannen


    Förhoppningsvis använder man lekhagen just för att barnet inte ska komma åt farliga saker. När mitt barn lärde sig krypa fick hen leka själv i lekhagen en halvtimme på morgonen. Jag kunde tvätta diska städa etc under tiden. Lekhage är en underskattad grej i Sverige men mycket populär i många andra länder. Givetvis ska man alltid hålla uppsikt över barnet, och att HÖRA barnet är att hålla uppsikt.
  • Anonym (anonym)

    Förr hade alla familjer lekhagar och barnen vistades där långa stunder själva medan föräldrarna gjorde hushållsarbete, en lekhage är bra om barnet är nöjt att sitta där och leka med sina leksaker. Köpte själv en lekhage till mitt minsta barn när det var bebis för att det skulle kunna vara på golvet i en skyddad miljö när syskonen busade omkring, nu gillade mitt barn inte hagen så den blev väl använd någon enstaka gång innan jag monterade ned den och sålde den vidare.

  • Anonym (C)
    Anonym (OROLIG MAMMA) skrev 2015-07-23 21:34:40 följande:

    Är du själv förälder?? Jag är orolig!!!!!!!! Därför ställer jag just nu orimliga frågor...


    Ja, det är jag. Men inte ställer jag sådana orimliga frågor för det. Fråga istället hur många som skulle socanmäla er ifall vi vore din granne så får du nog ett bättre svar. Är du så orolig att bli socanmäld så kanske inte allt står rätt till?
Svar på tråden Hjälp snabbt snälla! Rädd att granne ska kontakta soc