• Anonym (Fredrik och Mange)

    Varför är inte killar mer för 50 Shades

    Hej,

    Vi är två killar som nu (vid två olika tillfällen kanske ska säga) spanat in 50 Shades of grey. Vi är förvånade över att inte fler killar pratar om den och gillar den? En tjej som gör som mannen vill. Ingen kille vi känner som sett den har uttalat sig positivt om den. Inte så negativt heller ska väl sägas. Kanske vill de det i hemlighet? Men å andra sidan verkar ju tjejerna gilla det.

    Vi är förvånade över hur tjejer över hela världen reagerat på den och säger sig VILJA ha förnedring och dominans i sina liv. Men det spelar väl många män rätt i händerna kan vi tänka. Det är väl bara att bygga ett redroom. ;)

  • Svar på tråden Varför är inte killar mer för 50 Shades
  • j a d e
    Anonym (Inte pk) skrev 2015-07-30 22:59:13 följande:

    Det är inte pk att gilla 50 shades. Om man uttrycker gillande, eller erkänner att boken har hjälpt till att få fart på sexlivet, oavsett om du är man eller kvinna, så får man höra att man missförstått vad BDSM är, att boken är urusel och har du riktigt otur får du hela feministmaffian på dig också. Självklart håller folk tyst om vad de tycker. Vem vill bli hånad, förlöjligad och idiotförklarad? Se bara kommentarerna i alla trådar som berör ämnet. Speciellt här på FL.


    Det här stämmer inte riktigt. Personligen kan jag se något positivt i att bdsm uppmärksammats som fenomen iom den smörjan men boken anses ofta vara löjlig eftersom den är det. Men om du nu känner att ämnet och TS känns givande så kanske du kan svara på "frågeställningen"? Sjukt genomtänkt och välformulerad som den är.

    Vad är en feministmaffia förresten?
  • PrimitivMan
    Anonym (Inte pk) skrev 2015-07-30 22:59:13 följande:
    Det är inte pk att gilla 50 shades. Om man uttrycker gillande, eller erkänner att boken har hjälpt till att få fart på sexlivet, oavsett om du är man eller kvinna, så får man höra att man missförstått vad BDSM är, att boken är urusel och har du riktigt otur får du hela feministmaffian på dig också. Självklart håller folk tyst om vad de tycker. Vem vill bli hånad, förlöjligad och idiotförklarad? Se bara kommentarerna i alla trådar som berör ämnet. Speciellt här på FL.
    Kan väl svara så här på det:

    1) Ja många ogillar att det presenteras som BDSM och kanske framförallt att media hakar på "så här är BDSM". BDSM bygger på ömsesidigt samtycke. Inte att tvinga på en förälskad oerfaren flicka sina önskemål. 

    2) Boken är urusel. Undermåligt språk, platta rollfigurer och fullt med plattityder

    Sen får man i mitt tycke gilla boken/filmen om man vill det. Eller bli kåt av att läsa det. Om det innebär att fler blir positiva / intresserade av BDSM så är det bara bra. 

    Men man måste inse att det bara är en lite snuskigare variant av den traditionella "flicka möter drömprins" kombinerat med Florence Nightengale syndromet att rädda den sjunkande mannen. 
    Is sex dirty? Only if it's done right
  • Anonym (Seg_deg)

    Ni får mig att tänka på Filip & Fredrik. 

  • Anonym (Fredrik och Mange)

    Fast nu handlade ju om hur killarna ser på filmen utifrån sin mansroll. Lika märkligt tyst som då frågan ställs i öppna rummet. Ni kan ju vara anonyma här. Fast det finns knappt några killar här tyvärr. Kanske tjejer som sagt vågar sig på en gissning?

  • Anonym (xxxx)
    Anonym (Fredrik och Mange) skrev 2015-07-31 08:24:43 följande:
    Fast nu handlade ju om hur killarna ser på filmen utifrån sin mansroll. Lika märkligt tyst som då frågan ställs i öppna rummet. Ni kan ju vara anonyma här. Fast det finns knappt några killar här tyvärr. Kanske tjejer som sagt vågar sig på en gissning?
    50 shades har inget med någon mansroll att göra eftersom det handlar om en viss typ av sexualitet.
  • Hamburgartjuven

    Frun gillade den lite, jag tyckte den var ointressant. Jag är en sådan där klassiker som bestämmer en väldig massa på jobb och föredrar att låta någon annan bestämma i sängen

  • Smecker
    Anonym (Fredrik och Mange) skrev 2015-07-31 08:24:43 följande:

    Fast nu handlade ju om hur killarna ser på filmen utifrån sin mansroll. Lika märkligt tyst som då frågan ställs i öppna rummet. Ni kan ju vara anonyma här. Fast det finns knappt några killar här tyvärr. Kanske tjejer som sagt vågar sig på en gissning?


    Vad har min mansroll med min sexualitet och mina sexuella preferenser att göra? Frågan är lika vettig som om jag frågar dig "Hur ser du på Broarna i Madison County utifrån nyansen på din foundation?"
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • Haskel

    Den här frågan är högst relevant och intressant.

    Utan att ha läst eller sett, så har jag förstått att det inte är BDSM den handlar om. Utan en grymt dominerande man och en kvinna som blir dominerad.

    Totalt emot den norm kvinnor/feminismen försökt bekämpa under de senaste årtiondena.

    Ändå tycks det ju vara något som väldigt många kvinnor drömmer och tänder på. Det skulle vara mer förståeligt om de flesta män gillade boken/filmen, men att den hatades av de flesta kvinnor.

  • Anonym (Man)

    Jag har både läst böckerna och sett filmen, men väljer att fokusera på böckerna i mitt fortsatta resonemang.

    Jag tror att de flesta som sedan tidigare har koll på BDSM kan enas om att författaren har en skev syn på vad det innebär. Boken beskriver en trasig mans agerande mot en ung oerfaren kvinna. Men om man bryter ur delar så kan jag förstå en viss tjusning i boken från både kvinnligt och manligt håll.


    Jag tror att många kvinnor kan sakna den intensitet och uppvaktning som Grey ger Ana, hans ekonomiska ställning gör att ingen fantasi blir orealistisk ur det perspektivet. Hans förmåga att tända och tillfredsställa, precis veta vilka knappar som han ska trycka på, och avlasta henne helt från ansvar för den sexuella njutningen tror jag också har sin tjusning.

    Jag som man uppskattade rollen som ekonomiskt oberoende, och känner själv att jag saknar det fokus som Grey tar sig an livet med. Helt bortsett från det sexuella så lockar hans person mig. Däremot så kommer han med en massa bagage som jag helst slipper. 

    Böckerna har bidragit till det samhälle vi lever i idag. Inte på grund av att den är bra skriven, för det är de inte. Utan för att de har öppnat upp och gjort det mer accepterat för kvinnor att framföra sexuella önskemål, att diskutera sex på ett bredare sätt. Kvinnor behöver inte längre skämmas på samma sätt för att de har sexuella preferenser som vid en första anblick kan tyckas vara ojämställda. Vi män kan genom detta få ett mer tillfredsställande sexliv vi med. 

  • misil

    50 shades handlar om sexuella fantasier för att boken ska fungera(för vissa)som det,måste den vara skriven på det sättet dvs dominans och inte om ett jämlikt par som sysslar med ett ömsesidigt gillande av saker och ting,vilket skulle urvattna den sexuella fantasin.

Svar på tråden Varför är inte killar mer för 50 Shades