• mamman64

    Döda barn

    Så dog en 5 åring idag igen.

    När ska vi som har ansvar för barn förstå att vi måste passa barnet hela tiden när vi är och badar med barnet! Hur många barn ska behöva dö innan vi fattar en sån enkel sak? Det är så himla jäklar onödigt att alla dessa barn ska behöva dö för att vi som har ansvaret brister i uppsikt.

  • Svar på tråden Döda barn
  • molly1989
    banan123 skrev 2015-08-08 14:33:39 följande:

    Där jag bor får barnen hoppa ner från brygga själv i vatten som dom inte ens bottnar i. Dessa är 10! Bryggan är oxå 200 m lång så barnet hinner ju definitivt drunkna innan anhörig är framme. Detta är hemskt! Är det konstigt att barn drunknar?! Har en 10 årig lillebror så det är hans kompisar som hoppar men det får han inte själv. Min mamma eller jag/ min man står mer och kollar när han hoppar. Att föräldrar inte bryr sig. Bara ligger solar på stranden. Skandal!


    Fast en 10-åring som är simkunnig kan väl bada vid bryggan själv? Vi var ofta och badade själva vid den åldern. Inte samma sak som en 5-åring tycker jag.
  • Rocket Mania

    Det är rätt makalöst hur visset många föräldrar resonerar gällande detta. Jag ser då och då 5-6-åringar som "passas" av sina äldre syskon på stranden. Som att en 11-åring ska behöva ha det ansvaret.

    Klarar man inte av att passa fler än ett barn vid vattnet bör man nog fundera en extra gång innan man går dit. 

  • Vanillaextract
    banan123 skrev 2015-08-08 14:33:39 följande:

    Där jag bor får barnen hoppa ner från brygga själv i vatten som dom inte ens bottnar i. Dessa är 10! Bryggan är oxå 200 m lång så barnet hinner ju definitivt drunkna innan anhörig är framme. Detta är hemskt! Är det konstigt att barn drunknar?! Har en 10 årig lillebror så det är hans kompisar som hoppar men det får han inte själv. Min mamma eller jag/ min man står mer och kollar när han hoppar. Att föräldrar inte bryr sig. Bara ligger solar på stranden. Skandal!


    Ja usch vad hemskt att låta barn ha kul och leva livet. Bättre att snurra in dom i bubbelplast och hålla koll på dom varje sekund. Studier visar ju att överbeskyddade barn fungerar och mår bättre som vuxna.
  • Embla twopointoh

    Att racka ned på föräldrar som förlorat sina barn och anklaga dem för olyckan, det är så otroligt empatilöst, självrättfärdigt och visar en enorm brist på (själv)insikt. Ingen människa klarar av att ha hundra procent uppmärksamhet hundra procent av tiden. Det är omöjligt, även om man är uppmärksam så kan det hända något som gör att man tittar bort några sekunder (ett högt ljud, någon som ropar ens namn o.s.v.), och det är tillräckligt för att en olycka ska ske.

    Att ingenting har hänt just mig och mina barn, det är inte ett bevis på vilken bra uppmärksam förälder jag är, utan ett bevis på vilken tur jag/vi haft. Ingenting annat.

    Det finns såklart föräldrar som har allvarliga brister i sin uppmärksamhet, men de är undantag, tack och lov. Och något säger mig att det är inte dem som menas.

  • Vassochtaggig
    Halal skrev 2015-08-08 17:10:31 följande:

    TS skuldbelägger ingen. Hon försöker uppmana föräldrar att se efter sina barn så det inte händer igen, det skulle aldrig hända igen om alla gör sin föräldraroll och se efter sina barn!


    Jo, en förälder som har förlorat ett barn ställer sig nog frågan om det skulle hänt om inte, om inte, om inte. Det blir inte bättre att någon utomstående säger att man måste ha bättre uppsikt. I en förälders öron som förlorat ett barn blir det bara sten på bördan.
  • mamman64
    Vassochtaggig skrev 2015-08-08 17:05:54 följande:

    Man ska inte skuldbelägga någon som har förlorat sitt barn i en olycka. Fy på dig, ts.


    Skuldbelägga? Igår dog en 5-åring och idag ligger en 2- åring på sjukhus som kanske aldrig blir normal igen. Det är det vuxnes ansvar. Man lämnar inte en 5 åring på stranden utan uppsikt så man måste gå omkring o ropa på barnet och man lämnar inte en 2 åring så den nästan drunknar i en pool!

    Säger igen. När ska de vuxna ta ansvar över sina barn?
  • Ambulansliv
    Vassochtaggig skrev 2015-08-08 18:48:15 följande:

    Jo, en förälder som har förlorat ett barn ställer sig nog frågan om det skulle hänt om inte, om inte, om inte. Det blir inte bättre att någon utomstående säger att man måste ha bättre uppsikt. I en förälders öron som förlorat ett barn blir det bara sten på bördan.


    Så då håller vi käften och det är en ickefråga att barn drunknar för att föräldrar brister i sitt ansvar?
  • mamman64

    [quote=75614504][quote-nick]Vassochtaggig skrev 2015-08-08 18:48:15 följande:[/quote-nick]Jo, en förälder som har förlorat ett barn ställer sig nog frågan om det skulle hänt om inte, om inte, om inte. Det blir inte bättre att någon utomstående säger att man måste ha bättre uppsikt. I en förälders öron som förlorat ett barn blir det bara sten på bördan.

    Helt fel! Vi måste prata om det. Samhället måste informera mer om riskerna. Vad gör BVC? Sänd reklamfilmer på TV.

  • Embla twopointoh
    mamman64 skrev 2015-08-08 20:39:41 följande:

    [quote=75614504][quote-nick]Vassochtaggig skrev 2015-08-08 18:48:15 följande:[/quote-nick]Jo, en förälder som har förlorat ett barn ställer sig nog frågan om det skulle hänt om inte, om inte, om inte. Det blir inte bättre att någon utomstående säger att man måste ha bättre uppsikt. I en förälders öron som förlorat ett barn blir det bara sten på bördan.

    Helt fel! Vi måste prata om det. Samhället måste informera mer om riskerna. Vad gör BVC? Sänd reklamfilmer på TV.


    Att säga: "Det är ditt fel att ditt barn dog för du är en dålig förälder" är inte samma sak som att upplysa om riskerna.
Svar på tråden Döda barn