• race

    Vilka namn skulle ni ALDRIG ge era barn?

    Som frågan lyder, vilka namn skulle ni ALDRIG ge era barn?

  • Svar på tråden Vilka namn skulle ni ALDRIG ge era barn?
  • race
    dumdummast skrev 2015-08-30 10:25:43 följande:

    Oskar, hur jag än vänder och vrider på set så klarar jag inte av det namnet.


    Jag tycker att det är ett fint namn! Ingen favorit, men om barnets pappa insisterar så...
  • race
    MallaL skrev 2015-08-30 10:31:47 följande:

    Amerikanska populärkulturnamn typ Ryan, Melvin, Kevin etc går bort helt. Påhittade namn typ Lovelia går också bort. Vissa gamla svenska namn är också väldigt fula, t ex Hjördis, Hulda, Börje. Men det finns många väldigt fina namn!


    Jag håller med angående alla namn!
  • race
    Drottningen70 skrev 2015-08-30 11:20:11 följande:

    Y-namn

    Conny, ronny, sonny etc

    70 tals namn som Peter, tomas, rickard...


    Haha, var inte y-namnen WT-namnen på 70- och 80-talen? Jag tycker inte heller om dem, med några undantag :)
  • Melinoe

    Novallie, funkar inte att uttala det nova-li för min hjärna när det stavas så.. Tindra och övriga -Li namn. Gertrud. Pojknamn kommer jag inte på några just nu.

  • race
    fluu skrev 2015-08-30 12:19:39 följande:

    Finns ju så otroligt olika namn, men exempelvis: Liam, Novelia, Agata, Claudia, Bernhardina(trots att jag älskar sådana namn egentligen :P), Jörgen, Aselm, Bonny,  Böret etc.


    Hahaha, Bernhardina? Det har jag aldrig hört! Jag håller dock med om alla namn! Böret var ett väldigt märkligt namn...
  • race
    Anonym (Blä) skrev 2015-08-30 21:48:15 följande:

    Inga gubb/tantnamn eller dubbelnamn, får rysningar av konstiga dubbelnamn! Typ nova-li som någon längre upp skrev...

    Ett annat namn jag kräks när jag hör är Kiam!


    Jag har aldrig hört Kiam förr! Men instämmer.
  • Anonym (D)
    Embla twopointoh skrev 2015-08-30 22:43:48 följande:

    Liam är så mjukt och fint, tycker jag. Kalla er son det, ni behöver inte bry er om vad andra tycker. Det är ju inte så att det är ett konstigt eller speciellt ovanligt namn heller.


    Tack!
  • race
    Anonym (D) skrev 2015-08-30 22:34:14 följande:
    Tack för förklaringen, fick sån fruktansvärd jävla ångest nu när jag såg tråden, vår första kommer om 2 veckor och vi tänkte döpa honom till Liam :( Ser här hur många som tycker det är illa, vi är verkligen inte "wt" :,(
    Liam är ett namn som många inte tycker om. MEN i slutändan är det barnet som har betydelse och inte namnet. När folk lär känna er son kommer de tycka om honom för att han är han och inte för hans namn! Då spelar inte namnet så stor roll... Som de flesta andra kommer han nog växa in i sitt namn oavsett om han heter Liam eller Karl.

    Idag har väldigt många barn s.k. White Trash- namn och jag har svårt att tro att det kommer gå utför för alla dem... När jag får barn kommer de säkert ha kompisar med sådana namn, vilket såklart inte gör mig något. I slutändan är det bara ett namn...

    Många tycker att mitt favoritnamn är fult (dock ej nämnt här än) och jag vill ge mitt barn det ändå. Anledningen är att jag tycker att det är ett bra namn och att jag vill att mitt barn skall ha det finaste namnet jag vet. Så jag tycker absolut att du skall ge ditt barn namnet Liam. Om han någon gång undrar över det så säg att du ville att han skulle ha det finaste namnet! Inte alls säkert att han skulle gilla ett mer klassiskt namn bättre. Och om han inte skulle gilla det som vuxen så kan han ju byta...
  • Anonym (Mamma)
    Ego Lovers skrev 2015-08-30 22:18:29 följande:

    Roligt att se alla påpekar att Liam är ett WT namn när Liam är ett namn taget ur namnet wilLiam så nån hittepånamn är det inte utan man har tagit bort Wil för att korta ner namnet. På Irland är Liam väldigt vanligt istället för den engelska varianten William som i sin tur är en variant av det tyska namnet Vilhelm.


    Okej jag hade fel men skulle fortfarande aldrig ge mitt barn det namnet :)
  • Ego Lovers
    Embla twopointoh skrev 2015-08-30 22:40:28 följande:
    Fast så kallade WT-namn (själv ogillar jag den benämningen, av flera skäl) innebär inte bara hittepånamn, utan även just engelska namn (utan någon svensk tradition) såsom just Liam, Melody och Colin. Även namn med udda stavning/utan hänsyn till uttalsregler, hör till kategorin (Cazzandrah, Cevin och Noha till exempel).
    Liam är inget engelskt namn utan irländskt. Det är så härligt att se så okunniga människor slå näven i bordet och tro att de minsann att de kan det här ang dessa namn och kallar dom WT och hittepånamn.

    Och vad är en svensk tradition?

    Andreas, Thomas, Jacob, Johannes, Marcus Rebecka, Rakel, Rut, Maria, Miriam, Magdalena osv är inte heller svenska namn utan med hebreiskt ursprung som kommit till Sverige med bibelns inmarsch och sedan gjorde man om dessa namn så de passade vårt uttal och blev mer försvenskade.

    Sten är ett redigt gammalt namn och är ett substantiv precis som en nova. Varför skulle substantivet Sten vara mer legitimt som namn för att det har använts i flera tusen år än substantivet Nova som funnits ute i vår galax i miljarder år?

    Sverige tar efter USA i mångt och mycket tex har vi importerat hamburgare, den amerikanska grill kulturen, såpoperor på TV, osv osv och det bara man accepterar men när vi matas på med engelsktalande namn så verkar det ta tvärstopp fast man sitter framför sin amerikanska iPhone eller sitter och använder Windows 8, 9 eller 10. Allt från USA. Men som sagt använder vi oss av namnen som är från engelsktalande länder då kallas man WT också ursäktar sig skribenten att de inte brukar svänga sig med uttrycket WT. Ändå klankar de ner på namnen och skriver wt i samma inlägg.
Svar på tråden Vilka namn skulle ni ALDRIG ge era barn?