• Gladorolig

    Gravid (v6) efter MA, orolig. Följas åt?

    Hej!

    Har aldrig skrivit här förut men läst mkt.

    Fick ett Missed Abortion september 2014 och nu ett år senare har vi fått ett plus igen.

    Jättekul att äntligen få plus! Men samtidigt förstås oroligt då fostret förra gången dog i vecka 8 och vi fick veta först i vecka 13... Nu är jag orolig att det ska bli så igen även om jag försöker att inte tänka på det...

    Då bodde jag i en kommun där man erbjuds Kub vilket vi gjorde och då fick veta om MA. Nu bor jag i en kommun där man inte erbjuds Kub och får vänta till v18-20 på Rul för att veta.

    Hoppas på att kunna få göra ett ultraljud tidigare iaf. Annars får d kanske bli privat då.

    Funderar också kring det här med att berätta för familj... Sist gjorde vi inte det för vi tänkte vänta tills vi hade bild från ultraljud. Nu känns d som att man kanske vill berätta tidigare.

    Hur har ni gjort?

    Någon annan som är gravid efter missfall eller MA? Någon som är i typ vecka 5-7 nu?

    Dela gärna med er av tankar etc!

    Mvh orolig men glad!

  • Svar på tråden Gravid (v6) efter MA, orolig. Följas åt?
  • EmPe
    Jag är bara jag skrev 2015-11-11 17:47:32 följande:
    Man får bara utredning om man är ung och går inom landstinget. Första MA var mina ägg=åldern trodde alla. Andra MA= slumpen trodde alla. Nu inser nog alla att en 22-åring inte får 2 MA så felet är mitt. Finns några fler mediciner att ta och ska fråga min läkare här om prover. Jag har ingen aning längre.
    Då förstår jag. Fy vad drygt..jag beundrar dig för att du orkar. Jag hoppas verkligen att det finns några bra medicinska alternativ för dig så att du snart blir gravid igen. Önskar dig all lycka<3 kram
  • Jag är bara jag
    EmPe skrev 2015-11-11 18:22:37 följande:
    Då förstår jag. Fy vad drygt..jag beundrar dig för att du orkar. Jag hoppas verkligen att det finns några bra medicinska alternativ för dig så att du snart blir gravid igen. Önskar dig all lycka<3 kram
    Det finns lite mer att ta till vilket jag nog måste.Tack snälla du! {#emotions_dlg.flower}
  • Ingrediensen
    Jag är bara jag skrev 2015-11-11 17:47:32 följande:

    Man får bara utredning om man är ung och går inom landstinget. Första MA var mina ägg=åldern trodde alla. Andra MA= slumpen trodde alla. Nu inser nog alla att en 22-åring inte får 2 MA så felet är mitt. Finns några fler mediciner att ta och ska fråga min läkare här om prover. Jag har ingen aning längre.


    Beklagar verkligen ditt missfall. Vill bara berätta att jag var helt säker på att det var min livmoder som var problemet men inga fertilitetsläkare höll med mig (inte svenska i alla fall). Men jag har läst på massor och senare missfall och förtidsbörd beror ofta på infektion (kan vara helt osynlig) och då tycker jag man kan dra slutsatsen att även en hel del tidigare missfall också beror på det. Så mitt tips är att testa för det fullt ut, det är ju bla bakteriell vaginos, mycoplasma, gbs, ureaplasma, vanlig uvi mm. Även obehandlad glutenintolerans ger inflammation i de regionerna. Stort lycka till!
  • Jag är bara jag

    Jag tog upp det där med bakterier och infektion och läkaren sa att då blir man i regel inte ens gravid. Jag kom ju över v.9 denna gång,det tyder på nåt annat och hans teori var dåliga gener-de var ju syskon. UVI har jag aldrig haft och gluten tål jag definitivt. Vi får se vad kliniken säger,jag avvaktar.

  • Emelie0408

    Jag är gravid, går in i vecka 6 imorgon. Fick ett MA i vecka 9 i somras, dom såg bara en tom hinnsäck...är livrädd nu o har typ redan ställt in mig på att det kommer gå åt skogen. Tråkigt men sant.

  • Hoppas7910
    Emelie0408 skrev 2015-11-19 07:30:41 följande:

    Jag är gravid, går in i vecka 6 imorgon. Fick ett MA i vecka 9 i somras, dom såg bara en tom hinnsäck...är livrädd nu o har typ redan ställt in mig på att det kommer gå åt skogen. Tråkigt men sant.


    Hej!

    Vet så väl hur du känner!

    Har 2 MF och 2 MA i bagaget, det senaste var nu i början på augusti.

    Gravid nu igen, v 5+5 idag. Är nästan övertygad om att det stannat av igen.. Vill inte tänka så men jag är liksom du livrädd för ännu en gång.

    Ska på tidigt VUL på onsdag, olidlig väntan tills dess..
  • Emelie0408
    Hoppas7910 skrev 2015-11-19 12:37:05 följande:
    Hej!

    Vet så väl hur du känner!

    Har 2 MF och 2 MA i bagaget, det senaste var nu i början på augusti.

    Gravid nu igen, v 5+5 idag. Är nästan övertygad om att det stannat av igen.. Vill inte tänka så men jag är liksom du livrädd för ännu en gång.

    Ska på tidigt VUL på onsdag, olidlig väntan tills dess..
    Förstår dog helt o skönt att du förstår mig med :) är det något speciellt som gör att du tror det stannat av igen?

    Jag har pratat med min läkare som skulle skicka en remiss till sjukhuset för ett vul. Men kommer ju dels dröja innan jag får komma dit o sen när man väl ligger där o ska se på skärmen.....livrädd redan nu
  • Hoppas7910
    Emelie0408 skrev 2015-11-19 13:21:04 följande:

    Förstår dog helt o skönt att du förstår mig med :) är det något speciellt som gör att du tror det stannat av igen?

    Jag har pratat med min läkare som skulle skicka en remiss till sjukhuset för ett vul. Men kommer ju dels dröja innan jag får komma dit o sen när man väl ligger där o ska se på skärmen.....livrädd redan nu


    Ja, det hjälper lite när någon vet precis hur man känner sig!

    Säkert mest rädslan.. Det har ju aldrig gått vägen innan så då gör det nog inte det nu hlr. Men brösten har inte växt något och är bara lite ömma. Alla dem andra gångerna har dem varit superömma och växt mkt. Har bara en sån känsla av att det borde hända något varje dag.

    Mår bara dåligt - blir yr och mår lite illa om det gått för lång tid sedan jag åt.

    Man läser ju att ju mer illa man mår desto "bättre" är det.

    Sen har jag såna hemska drömmar varje natt, slutar alltid med att mini inte lever längre.

    Drömmer du mkt?

    Bra att läkaren ska skicka remiss iaf till VUL! Men det är drygt att vänta., finns det ingen gyn.akut som du kan ringa till?

    Vid det sista MA träffade vi en underbar läkare som påbörjade en utredning och jag fick ett nr att ringa så fort jag fick ett plus igen. Känns lite bättre med bra förståelse från läkarna.

    Ja du.. Fasar för stunden när man ligger där.. Även om man bara vill veta så är man så rädd..
  • Emelie0408

    Har inte heller mycket symptom än, molvärk då o då bara o det var just uteblivna symptom som gjorde att jag misstänkte att något var fel sist. Bara väntar på att illamående ska dyka upp.

    Jag bor i Norge o här måste vi gå genom vår läkare. Men lät på henne som att jag skulle få vul runt vecka 7. Innan dess kan man ju inte se så mycket ändå. Sen kommer jag inte få något förrän vecka 18-19 o då kommer oron bli olidlig så då köper vi ett privat emellan. Men nu svävar jag iväg, vet ju inte ens om vi kommer så långt :(

Svar på tråden Gravid (v6) efter MA, orolig. Följas åt?