• Anonym (Suck)

    Hur länge ska bonusbarn bo varannan vecka ?

    Min killes son på 19 år bor fortfarande varannan vecka hos sina föräldrar. Han har hoppat av gymnasiet för att satsa på fotbollen (spelar i div.4). Min sambo blev nyligen arbetslös vilket leder till att jag får försörja sonen varannan vecka. Sonen kan inte ta vilket jobb som helst, utan endast jobba dagtid enligt sig själv då han har träningar och matcher på helger och kvällar. När får man sparka ut dom ? :P

  • Svar på tråden Hur länge ska bonusbarn bo varannan vecka ?
  • Anonym (Damen)

    Gör du välgörenhet?Har du gratis hotell för en 19-åring?Du blir uttnytjad .Sluta med detta.

  • Anonym (....)

    Sonen får söka försörjningsstöd från soc om hans pappas inkomst inte räcker för att försörja honom.

  • Anonym (Soc.)

    Varken du eller pappan har någon försörjningsplikt för sonen. Han får sökaförsörjniningsstöd som vuxen.

  • Anonym (Vuxen)

    Precis som de tidigare svaren säger så är ingen skyldig att försörja honom eftersom han är vuxen och inte går i skolan. Vårdnadshavarna har alltid försörjningsplikt tills barnet är 18 år, men om barnet går i grundskola eller gymnasium så har de fortsatt försörjningsplikt under skoltiden, dock max till 21 årsdagen.

    Vad säger din sambo om att sonen inte jobbar? Och viktigare; vad säger sambon om att du får försörja hans son, tycker han verkligen att det är okej? Nä du, sonen får allt ta sig i kragen och skaffa ett jobb!

  • Anonym (Jo)

    De bor väl varannan vecka tills de får jobb och kan få lägenhet?

  • Anonym (Damen)

    Stora barn bestämmer väl själv var dom vill bo.Och vårdnadshavaren är ansvarig för barnet,inte styvmamman,va?

  • Anonym (Vuxen)
    Anonym (Jo) skrev 2015-10-03 19:31:44 följande:

    De bor väl varannan vecka tills de får jobb och kan få lägenhet?


    Klart att sonen ska få bo där, de ska ju inte slänga ut honom på gatan, det gör väl ingen normalt funtad förälder (eller styvförälder). Men han måste skaffa sig ett jobb så att han kan bidra till mat och boendekostnader.
  • Connie07

    Klart ska man inte slänga 19-åring på gatan,han har det ju bra,bonusmamman försörjer honom.Och att hitta ett jobb kan ta lång tid,så bekvämt att nån vuxen ger tak och mat,,finaste styvmamman,verkar vara självklart för 19-åringens föräldrar ochså.Vart är världen på väg ..

  • Fiona M

    Jag förstår om ni ger honom mat och husrum, men varför mer utan motprestation? (Eller vad menar du med att du försörjer honom?)

  • Påven Johanna

    Beror väl på vad man kommit överens om.

  • Påven Johanna
    Connie07 skrev 2015-10-03 20:13:40 följande:

    Klart ska man inte slänga 19-åring på gatan,han har det ju bra,bonusmamman försörjer honom.Och att hitta ett jobb kan ta lång tid,så bekvämt att nån vuxen ger tak och mat,,finaste styvmamman,verkar vara självklart för 19-åringens föräldrar ochså.Vart är världen på väg ..


    Förmodligen mot en värld där ingen kan klara av att göra en korrekt kommatering.
  • Vinterankan

    En 19-åring som spelar i division fyra bör klara av att gå i skolan eller arbeta på sidan om. Ni måste ställa krav på honom, om han inte förstår så kanske ni kan prata med fotbollstränaren om hjälp med att förklara att man inte kan hoppa av skolan för att satsa på fotboll om man bara spelar på den nivån han gör.

  • Anonym (:))
    Påven Johanna skrev 2015-10-03 22:07:14 följande:

    Förmodligen mot en värld där ingen kan klara av att göra en korrekt kommatering.


    Haha så sant :)
  • Anonym (lärare)

    divison 4? Tror han att han ska bli nästa Zlatan (obs ironisk) ?

    Den här grabben har det ju hur skönt som helst, en att hoppa av skolan var det dummaste han kunde göra. Vet han hur svårt det är att ta sig in på arbetsmarknaden utan utbildning? Det finns ganska färsk statistik som visar hur många som ff är arbetslösa 5 år efter att de hoppat av gymnasiet. 5 år! Tror inte ni vill ha honom sittande hemma på det viset. Han måste aktivt göra nåt. Söka komvux, folkhögskola kanske, kolla arbetsförmedlingen. Det är skittufft att vara i hans läge men han kanske inte riktigt har förstått konsekvenserna av att ha hoppat av skolan. Nu vet ju inte jag varför han gjorde det men skolan kan annars hjälpa till rätt mycket  om det inte fungerar, tex ordna en praktikplats eller annat, men då måste man ju ff var inskriven i skolsystemet. 

    Du får prata med pappan och göra up en plan so ni två är överens om, sen sätter ni er med grabben och ställer krav! Han måste hitta jobb eller så är det tillbak till någon form av skola så fort det är möjligt. Han måste ju kunna hitta vikarietimmar eller nåt, på tider som inte krockar med fotbollen. Sen måste ni kanske var smärtsamt ärliiga mot hoom vad gäller fotbollen. Att spela i div 4 är inget han kommer kunna försörj sig på och förväntar han sig att ni ska göra det?

  • nevermind

    Ni har ingen försörjningsplikt längre eftersom han hoppat av skolan! Säg att ni ska ha hyra! För 2-3000 får han tak över huvudet och mat.

  • Anonym (Damen)

    Kan han inte bo hos sin mamma då?Mamman kan väl försörja honom tills han får ett jobb.19-åring är vuxen och överlever bra utan att ha vv. eller hur.

  • nernu

    Om man är så dålig att man spelar i div 4 när man är 19 kan man inte satsa på fotbollen. Det är som att satsa på att titta på tv.

    För mig är det fullt naturligt att stötta barnen ekonomiskt så länge som de investerar i sin framtid på nåt sätt. Men att sitta hemma på dagarna och satsa på fotbollen hade jag inte accepterat.

Svar på tråden Hur länge ska bonusbarn bo varannan vecka ?