• Snorkfraken91

    BF juni/juli

    Hej!


    Här är en tråd för oss som har BF i juni och juli. Vi är några från tråden "Just slutat med p-piller någon fler?" som följs åt här, men andra är självklart också varmt välkomna! Glad 

    Presentera er och skriv BF så kommer jag eftersom att fylla på en lista! {#emotions_dlg.flower}

  • Svar på tråden BF juni/juli
  • En del av oss

    DLR tror du jag kan få induktion ( igångsättning) med min historik? Är så himla rädd att något ska gå fel i slutet eller gå långt över tiden och att moderkakan inte fungerar tillfredsställande. Har hört någonstans att 40+ mammor inte får gå över tiden men om det stämmer vet jag inte. Tänker ta upp detta med min BM.


    Om allt går bra går min dröm i uppfyllelse juni/juli 2016
  • ebe91
    En del av oss skrev 2015-11-10 09:10:03 följande:

    [quote=75983931][quote-nick]Luttiis skrev 2015-11-10 08:38:04 följande:[/quote-nick]

    Jag är rädd för at föda barn överhuvudtaget haha, dumt å bli gravid då va! Är livrädd för att det ska hända mig eller bebis något under förlossningen!

    [/

    Jag är också rädd, inte så mycket för smärtan men för alla medicinska smärtlindringar, appratur och värkstimulerande dropp, sugklocka, yttre press och klipp. Jag hoppas kunna fixa det utan någon smärtlindring som EDA med risk att bli värksvag och riskera värkstimulerande. Är rädd för hur det påverkar barnet och att barnet ska bli stressat och påverkas negativt och bli medtaget eller inte klara sig.


    Om allt går bra går min dröm i uppfyllelse juni/juli 2016
    Haha, jag tog/gick igenom alla dina fasor men det fick bra iallafall!

    I smärtlindrande väg tog jag;
    - sterila kvaddlar
    - bada varmt
    - EDA
    - PCD/västerviksmetoden
    - lustgas

    Sen blev det somsagt sugklocka, klipp och yttre press. Hade en barnmorska liggande på magen, en i vardera ben och sen läkaren som drog med klockan. Fick även värkstimulerande dropp för att hjälpa till allt.
  • Tilliiz
    Lova123 skrev 2015-11-10 08:03:28 följande:

    Från att ha varit i stort sett utan symptom slog illamåendet till igår när jag gick in i v 7. Jag hatar att må illa!
    Har skaffat hem seabands. Men har ni några bra tips på vad man kan göra/äta/inte äta. Har svårt att få i mig mat o när jag är hungrig blir det värre. Har lite smått panik just nu...


    Här är en till! Gick in i vecka 7 i söndags och det illamående jag känt tidigare är inget mot vad jag känner nu! Konstant illamående fram till lunch och sen kommer det tillbaka när jag ska sova på kvällen. Så rädd för att åka tunnelbanan till jobbet! Köpte seaband nu på morgonen, hjälper de ens eller är det bara placebo?? :) Har spytt några gånger men tänker att detta bara är början och att de kommer eskalera de närmsta veckorna!
  • Donna85
    DLR skrev 2015-11-10 08:43:47 följande:

    Har ni, som har barn sedan tidigare ångrat något? Eller snarare tänkt att, det ska jag göra annorlunda den här gången.

    Jag hade BF den 20/11 men hade tid för igångsättning den 10/11 pga en svår graviditet. Addera sedan tankegången att "Förstföderskor går alltid över tiden...".

    Jag skulle packa BB väskan någon dag innan jag skulle åka in, utan stress, till förlossningen för igångsättning. Tänkte jag...

    Men, min son ville bestämma själv. Vattnet gick den 4/11, värkarna kom snabbt efter, åkte in, och han föddes dagen efter. Hade så gärna velat ha min musik, hans nalle jag haft/sovit med sedan jag var på RUL och min kamera samt mobil laddare. Som skulle ha packats i BB väskan. Denna ggn blir det att ha den klar i vecka 29-30 redan. Just in case! haha ;)


    Mina tidigare förlossningar har gått på 3 timmar så är rädd att inte hinna in... Sista förlossningen hade jag en jätte otrevlig bm och önskar att jag hade vågat/orkat säga ifrån och sett till att få en ny... Jag hade skrivit klart och tydligt att jag absolut inte ville ha någon student med men det första jag ser är en student skylt på en av sköterskorna Och hon var med hela tiden, skulle ta blodprov och stack mig så många ggr i armen utan att lyckas att tillsist fick en annan komma och göra det, jag hade så ont i armen efter fl och den var helt blå! Var även hon som fick sy ihop där jag sprack lite. Gjorde så ont så jag fick lustgas och hon höll på i evigheter, sydde fel med så jag spricker där vid samlag för att det är så mycket ärr just där hon sydde. Tyvärr var det ingen trevlig förlossning eftersom de inte lyssnade på mig alls, blåsan var sprängfylld och tog emot när jag kryste. Gjorde så ont och bad henne att tömma den för det gjorde de vid första förlossningen men hon svarar inte ens mig utan skriker att jag ska ta i mer istället! Usch hemsk människa. ... Så stå på er tjejer, märker nu att ni inte klickar så BYT. Det är ni som ska få en bra upplevelse, skit i att tänka att det känns dumt o taskigt som jag gjorde... Hoppas inte jag skrämde nåhon nu, absolut inte meningen utan bara ett råd att ta med sig. Första förlossningen gick hur bra som helst och den bm jag hade då var underbar :) Så det gör verkligen mycket vilken personal man har runt sig.
  • DLR
    En del av oss skrev 2015-11-10 09:20:30 följande:

    DLR tror du jag kan få induktion ( igångsättning) med min historik? Är så himla rädd att något ska gå fel i slutet eller gå långt över tiden och att moderkakan inte fungerar tillfredsställande. Har hört någonstans att 40+ mammor inte får gå över tiden men om det stämmer vet jag inte. Tänker ta upp detta med min BM.


    Vet inte vad som krävs för igångsättning för att vara ärlig. Jag hade det psykiskt och fysiskt jobbigt. Det var väldigt påfrestande för både mig och min son som jag hade det. Vi var inlagda på KS regelbundet under graviditeten. Men prata med din BM och MVC. De borde nog veta.
  • Y o L o

    Nä fy va hemskt. Jag hade skrivit att jag inte tål morfin o liknande, men ingen påpekade att det är det i epiduralen. Det var först när jag skulle snittas som jag fick reda på det. Det förklarade ju varför jag spydde och var halvt död under förlossningen. Och ju sämre jag mådde ju mer Epidural tryckte jag på :)


    Donna85 skrev 2015-11-10 09:43:23 följande:

    Mina tidigare förlossningar har gått på 3 timmar så är rädd att inte hinna in... Sista förlossningen hade jag en jätte otrevlig bm och önskar att jag hade vågat/orkat säga ifrån och sett till att få en ny... Jag hade skrivit klart och tydligt att jag absolut inte ville ha någon student med men det första jag ser är en student skylt på en av sköterskorna Och hon var med hela tiden, skulle ta blodprov och stack mig så många ggr i armen utan att lyckas att tillsist fick en annan komma och göra det, jag hade så ont i armen efter fl och den var helt blå! Var även hon som fick sy ihop där jag sprack lite. Gjorde så ont så jag fick lustgas och hon höll på i evigheter, sydde fel med så jag spricker där vid samlag för att det är så mycket ärr just där hon sydde. Tyvärr var det ingen trevlig förlossning eftersom de inte lyssnade på mig alls, blåsan var sprängfylld och tog emot när jag kryste. Gjorde så ont och bad henne att tömma den för det gjorde de vid första förlossningen men hon svarar inte ens mig utan skriker att jag ska ta i mer istället! Usch hemsk människa. ... Så stå på er tjejer, märker nu att ni inte klickar så BYT. Det är ni som ska få en bra upplevelse, skit i att tänka att det känns dumt o taskigt som jag gjorde... Hoppas inte jag skrämde nåhon nu, absolut inte meningen utan bara ett råd att ta med sig. Första förlossningen gick hur bra som helst och den bm jag hade då var underbar :) Så det gör verkligen mycket vilken personal man har runt sig.


  • En del av oss

    [quote=75984545][quote-nick]Y o L o skrev 2015-11-10 11:27:59 följande:[/quote-nick]

    Nä fy va hemskt. Jag hade skrivit att jag inte tål morfin o liknande, men ingen påpekade att det är det i epiduralen. Det var först när jag skulle snittas som jag fick reda på det. Det förklarade ju varför jag spydde och var halvt död under förlossningen. Och ju sämre jag mådde ju mer Epidural tryckte jag på :)

    [/

    Det är inget morfin i epidural.


    Om allt går bra går min dröm i uppfyllelse juni/juli 2016
  • Y o L o

    Det sa jag inte heller. Jag skrev morfin o liknande.


    En del av oss skrev 2015-11-10 12:29:46 följande:

    [quote=75984545][quote-nick]Y o L o skrev 2015-11-10 11:27:59 följande:[/quote-nick]

    Nä fy va hemskt. Jag hade skrivit att jag inte tål morfin o liknande, men ingen påpekade att det är det i epiduralen. Det var först när jag skulle snittas som jag fick reda på det. Det förklarade ju varför jag spydde och var halvt död under förlossningen. Och ju sämre jag mådde ju mer Epidural tryckte jag på :)

    [/

    Det är inget morfin i epidural.


  • Enamorada

    Oj vilka förlossningar en del av er haft :-/

    Mina förlossningar har varit ganska bra ändå tycker jag. Klarade mig på lustgas med första och ingenting med andra. För mig har själva värkarbetet och öppnandet flutit på bra men själva utdrivningsskedet gör ju ONT. Då ville jag trycka på paus minns jag haha. Men man tar sig igenom det. vid min första förlossning andades inte sonen när han kom ut, det var bm beredd på och hade tillkallat läkare samt förvarnat att de måste gå iväg med barnet så fort det kom ut. Men allt gick bra, vi hörde honom skrika efter kanske 10 sek eller så. Sen ville inte moderkakan komma ut så jag fick sövas ner så de kunde ta ut den. Det var lite jobbigt tyckte jag, missade de första timmarna av min sons liv. Min andra förlossning däremot var helt fantastisk. Jag hann bara vara inne på fl i 45 min innan han var ute efter första krystvärken kände jag huvudet och efter två till var han ute. Och inga komplikationer alls. Det häftigaste jag varit med om tror jag

    Trean brukar ju vara lite lurig säger de men ska försöka att inte oroa mig!

  • Y o L o

    Märkligt att det sägs så om trean, det borde ju gå av bara farten kan man tycka :)


    Enamorada skrev 2015-11-10 12:58:23 följande:

    Oj vilka förlossningar en del av er haft :-/

    Mina förlossningar har varit ganska bra ändå tycker jag. Klarade mig på lustgas med första och ingenting med andra. För mig har själva värkarbetet och öppnandet flutit på bra men själva utdrivningsskedet gör ju ONT. Då ville jag trycka på paus minns jag haha. Men man tar sig igenom det. vid min första förlossning andades inte sonen när han kom ut, det var bm beredd på och hade tillkallat läkare samt förvarnat att de måste gå iväg med barnet så fort det kom ut. Men allt gick bra, vi hörde honom skrika efter kanske 10 sek eller så. Sen ville inte moderkakan komma ut så jag fick sövas ner så de kunde ta ut den. Det var lite jobbigt tyckte jag, missade de första timmarna av min sons liv. Min andra förlossning däremot var helt fantastisk. Jag hann bara vara inne på fl i 45 min innan han var ute efter första krystvärken kände jag huvudet och efter två till var han ute. Och inga komplikationer alls. Det häftigaste jag varit med om tror jag

    Trean brukar ju vara lite lurig säger de men ska försöka att inte oroa mig!


Svar på tråden BF juni/juli