• Snorkfraken91

    BF juni/juli

    Hej!


    Här är en tråd för oss som har BF i juni och juli. Vi är några från tråden "Just slutat med p-piller någon fler?" som följs åt här, men andra är självklart också varmt välkomna! Glad 

    Presentera er och skriv BF så kommer jag eftersom att fylla på en lista! {#emotions_dlg.flower}

  • Svar på tråden BF juni/juli
  • Enamorada

    Oj vad jobbigt nu har det med illamående och sömnproblem. Verkar som jag har väldig tur! Hade en vecka (v7) då jag mådde konstant illa men sen gick d över. Får vara tacksam!!

    Jag vaknar en del på nätterna men lägger mig så tidigt på kvällarna så får ihop en hel del timmar ändå!

    Jag är väldigt tacksam för de här extra 25% förbränning som man tydligen ska ha nu (stod i nån graviditetsapp), jag tycker jag äter rätt mycket men vikten står still, och jag kan äta smörgåsar haha! Jag får i vanliga fall ha väldig koll på vad jag stoppar i mig

  • ebe91

    Mitt illamående har blivit mycket bättre, oftast mår jag helt okej. Vissa lukter eller syner får mig att hulka och är det extremt (sonens bajsblöjor...) så kräks jag. Men utöver det mår jag nu rätt bra! Slutat ta postafen, tyckte inte det behövdes längre.

    Sonen har nu under en vecka i rad inte ätit något på natten och jag är överlycklig! Äntligen sover han hela nätter, har gett han nappen en gång inatt bara men då hinner man ju knappt vakna :) tyvärr är jag jätteförkyld så ligger och hostar hela nätterna, så hade ju kunnat sova bättre men förkylningen är på väg bort så snaaart sover väl jag också en hel natt ;) är nog ett år sen det hände!

  • hundochhäst
    Y o L o skrev 2015-12-04 20:14:19 följande:

    Hur tycker du det går med två barn o hund? Jag känner en stress inför hur jag ska hinna med hunden?


    Jo men det går bra. Men det blir såklart mer jobb. Jobbigt att klä på ungarna innan man går ut varje gång. Nu är mina så stora att de klär på sig själva samt kan gå med. Min yngsta kan gå några km i alla fall utan att gnälla och den äldsta kan gå hur långt som helst, hon har till och med börjat rasta hunden själv. Men för några år sedan var det svettigare.
    Jag tog med hunden till lekplatserna och tränade platsliggning och annat som kunde aktivera hjärnan lite grann.
    Min sambo och jag löste promenaderna med att jag tog kortare rundor på dagen och sedan när han kom hem från jobbet så tog han en långpromenad, ibland tog jag en också. Vi har en aktiv och krävande hund så en mil om dagen är ett måste för att hon inte ska stressa upp sig och hitta på små hyss...
  • manoira
    hundochhäst skrev 2015-12-07 09:29:00 följande:
    Jo men det går bra. Men det blir såklart mer jobb. Jobbigt att klä på ungarna innan man går ut varje gång. Nu är mina så stora att de klär på sig själva samt kan gå med. Min yngsta kan gå några km i alla fall utan att gnälla och den äldsta kan gå hur långt som helst, hon har till och med börjat rasta hunden själv. Men för några år sedan var det svettigare.
    Jag tog med hunden till lekplatserna och tränade platsliggning och annat som kunde aktivera hjärnan lite grann.
    Min sambo och jag löste promenaderna med att jag tog kortare rundor på dagen och sedan när han kom hem från jobbet så tog han en långpromenad, ibland tog jag en också. Vi har en aktiv och krävande hund så en mil om dagen är ett måste för att hon inte ska stressa upp sig och hitta på små hyss...

    Smart att köra övningar på lekplatsen! 


    Vi har också en hund, bara 10 månader, och två barn (sex och tre år) så jag är lite orolig över hur det ska gå sen. Hon är dock en liten sällskapshund och kräver inte så mycket motion. Däremot stimulans och konstant påminnelse om uppfostran, annars beter hon sig riktigt uppstudsigt. 


    Har rätt dåligt samvete över henne just nu för att jag inte orkar aktivera henne som jag borde i och med illamåendet och tröttheten. Dessutom tycker min gravidnäsa att hon luktar riktigt illa och jag har svårt att låta henne vara nära, vilket hon är van vid. Vill helst ligga i knä. Men det är i och för sig bra träning för henne att vänja sig vid att vara mer självständig eftersom knät ändå lär vara upptaget ett bra tag framöver när nästa tittar ut :P 

  • manoira
    ebe91 skrev 2015-12-07 08:35:00 följande:

    Mitt illamående har blivit mycket bättre, oftast mår jag helt okej. Vissa lukter eller syner får mig att hulka och är det extremt (sonens bajsblöjor...) så kräks jag. Men utöver det mår jag nu rätt bra! Slutat ta postafen, tyckte inte det behövdes längre.

    Sonen har nu under en vecka i rad inte ätit något på natten och jag är överlycklig! Äntligen sover han hela nätter, har gett han nappen en gång inatt bara men då hinner man ju knappt vakna :) tyvärr är jag jätteförkyld så ligger och hostar hela nätterna, så hade ju kunnat sova bättre men förkylningen är på väg bort så snaaart sover väl jag också en hel natt ;) är nog ett år sen det hände!


    Gud vad skönt det låter Att slippa må illa. Men med tanke på att det låter som om du har en ganska liten hemma redan är det nog tur ;) Jag får i alla fall sova på nätterna. 


    Hoppas förkylningen släpper snart. Blev av med min för en vecka sedan och livet är mycket enklare när man inte både är gravid och förkyld.

  • ebe91
    manoira skrev 2015-12-07 10:25:21 följande:

    Gud vad skönt det låter Att slippa må illa. Men med tanke på att det låter som om du har en ganska liten hemma redan är det nog tur ;) Jag får i alla fall sova på nätterna. 


    Hoppas förkylningen släpper snart. Blev av med min för en vecka sedan och livet är mycket enklare när man inte både är gravid och förkyld.


    Jo, han blir 9 månader imorgon så allt sker ju på hans villkor. Är rätt svårt o säga vänta till honom ;)

    Jo, minns att jag var endel förkyld när jag väntade sonen också. Jag har lätt för att bli förkyld alltid, och det hjälper ju inte när kroppen har nog med att ta hand om ett foster och man då inte har något immunförsvar. Fick en hemsk förkylning när jag hade 2v kvar till bf, tack o lov han den försvinna innan sonen valde att kika ut 9 dagar efter beräknat.
  • hundochhäst
    manoira skrev 2015-12-07 10:23:25 följande:

    Smart att köra övningar på lekplatsen! 


    Vi har också en hund, bara 10 månader, och två barn (sex och tre år) så jag är lite orolig över hur det ska gå sen. Hon är dock en liten sällskapshund och kräver inte så mycket motion. Däremot stimulans och konstant påminnelse om uppfostran, annars beter hon sig riktigt uppstudsigt. 


    Har rätt dåligt samvete över henne just nu för att jag inte orkar aktivera henne som jag borde i och med illamåendet och tröttheten. Dessutom tycker min gravidnäsa att hon luktar riktigt illa och jag har svårt att låta henne vara nära, vilket hon är van vid. Vill helst ligga i knä. Men det är i och för sig bra träning för henne att vänja sig vid att vara mer självständig eftersom knät ändå lär vara upptaget ett bra tag framöver när nästa tittar ut :P 


    Jag vet hur det känns! Förra veckan låg jag i sängen hela dagarna. Jag mådde så illa. Nu mår jag bättre så idag har jag gått en sex km runda tillsammans med en hundkompis.
    En liten hund som inte kräver så mycket kan man aktivera rätt bra inomhus. Slå in godis i toarullar eller omslagspapper och låt henne leta efter paketen och öppna dem själv, köp en ihålig aktiveringsleksak och fyll med mjukost eller leverpastej, frys in och låt henne sedan jobba med att få ut det goda. Träna in små trix, hon kan hjälpa dig att lägga strumpor i tvättmaskinen eller något annat användbart.
    Lukten är svårare
  • Y o L o

    Vi har också en stor aktiv hund. När jag var mammaledig gick det jättebra, hann gå långa promenader på dagarna men nu är det svårare. Vi får se hur det går.


    hundochhäst skrev 2015-12-07 09:29:00 följande:

    Jo men det går bra. Men det blir såklart mer jobb. Jobbigt att klä på ungarna innan man går ut varje gång. Nu är mina så stora att de klär på sig själva samt kan gå med. Min yngsta kan gå några km i alla fall utan att gnälla och den äldsta kan gå hur långt som helst, hon har till och med börjat rasta hunden själv. Men för några år sedan var det svettigare.

    Jag tog med hunden till lekplatserna och tränade platsliggning och annat som kunde aktivera hjärnan lite grann.

    Min sambo och jag löste promenaderna med att jag tog kortare rundor på dagen och sedan när han kom hem från jobbet så tog han en långpromenad, ibland tog jag en också. Vi har en aktiv och krävande hund så en mil om dagen är ett måste för att hon inte ska stressa upp sig och hitta på små hyss...


  • Y o L o

    Lustigt, precis som förra graviditeten blev jag helt plötsligt sugen på mjölk. Har nu druckit två stora glas :) jag som aldrig dricker mjölk annars. Någon mer som fått så? Är i v 11 nu.

  • odie
    Y o L o skrev 2015-12-07 20:19:19 följande:

    Lustigt, precis som förra graviditeten blev jag helt plötsligt sugen på mjölk. Har nu druckit två stora glas :) jag som aldrig dricker mjölk annars. Någon mer som fått så? Är i v 11 nu.


    Samma här! Är sugen på mjölk och potatis. I vanliga fall dricker jag mjölk 2-3 ggr i månaden nu varje dag. Potatis har jag inte ätit på flera år, nu flera gånger i veckan! :)