• Anonym (??)

    Hur ofta barnvakt till en bebis?

    En väninna har just fått barn, dottern är 7 v. Det finns ingen pappa i bilden, men hon har stort nätverk med vänner och familj (syskon, föräldrar). Hon har ofta barnvakt i veckorna för att få egentid, tex träning eller fika med kompisar. Frågade varför inte barnet var med på fikan i lördags, men hon sa att hon inte ville riskera RS, det var ju bara 3 timmar.

    Jag är imponerad av att hon orkar vara ifrån barnet så mkt, själv hade jag inte samvete för det. Finns det nån norm?

  • Svar på tråden Hur ofta barnvakt till en bebis?
  • Anonym (.)

    Jag har två småungar som det skiljer ett år mellan. Det har varit tufft som tusan. Vi har bara haft barnvakt en gång någonsin, och det var när det yngre barnet föddes. Ärligt talat kan jag såhär, lite i efterhand, tycka att det kanske var synd att vi aldrig nappade på erbjudandena om barnpassning, för jag och karln har istället inte lagt nån tid alls på vår relation de här åren och det får ju också negativa konsekvenser... Varför ska morsor dissas för barnpassning? Om barnet mår bra och de vuxna är nöjda, så är väl allt toppen?

  • Anonym (H)
    Anonym (en annan ensamstående) skrev 2015-11-19 08:40:54 följande:

    Jag har också varit själv med min bebis från hen föddes. Jag kan säga att det är jättetufft om man inte har möjlighet till avlastning, vilket jag inte har haft. Jag tycker TS kompis verkar lyckligt lottad som har mamma och syster så när och som gärna hjälper till. För bebisen blir detta en vinst med flera anknytningspersoner, men framför allt en pigg och (någorlunda) utvilad mamma istället för en som är helt utsjasad av att aldrig få avlastning och möjlighet att "vila" från att hela tiden ha all sin uppmärksamhet på sin bebis. 

    Jag var helt utmattad första året och det var fantastiskt att börja jobba, för att jag då fick jag äntligen kunde "vila". Jag var upptagen på jobbet så klart (har ett krävande jobb by the way) men det var hjärnvila på det sättet att jag inte behövde ha majoriteten av min uppmärksamhet fäst på min bebis hela tiden, även när jag gjorde annat, tex träffade folk. Så skönt på jobbet att kunna prata med andra och kunna ha allt sitt fokus på samtalet, istället för att försöka samtala och dela sitt fokus mellan barnet (som fick det mesta av det så klart) och de man samtalar med.

    De som lever i parförhållanden där den andra parten som inte är föräldraledig är närvarande kvällar och helger kan nog inte riktigt sätta sig in i hur det är att ALDRIG kunna duscha 5 minuter i fred, att ALDRIG kunna gå på toa och stänga dörren om sig och vara själv på toan, att aldrig kunna sätta sig i soffan med en kopp kaffe i 10 min och veta att den andra tar bebisen, osv.

    Så TS, din kompis och hennes bebis är lyckligt lottade. Så länge detta funkar bra för dem, så stötta i att hjälpa på det sätt din kompis behöver. Även om mamman och systern hjälper så kan du också hjälpa till med tex att handla nån gång då och då, att plocka ur diskmaskinen när du är där, etc. Allt sånt här som kan vara svårt att hinna om man är ensamstående med bebis (fast det beror ju på bebis så klart, min sov "aldrig", men har man en bebis som sover så kanske man hinner mer av hushållsbestyren...)

    Förresten börjar inte bebisens aktiva anknytningsprocess förrän denne är 3 mån, innan dess är bebisar nöjda så länge de är hos någon som tillgodoser deras behov av närhet och av mat och att få vara torr, etc. Iaf enligt den föräldrautbildning jag gick på BVC och i den anknytningslitteratur jag läst.


    Finns inge mellanting mellan att ALDRIG få avlastning och lämna bort barnet 3 timmar 2-3 gånger i veckan sen hen var 4 dagar gammal?

    Och varför måste hon lämna hemmet utan bebisen i 3 timmar regelbundet efter 7 veckor, är man så trött och i behov av ensamtid så mycket och ofta så tidigt så är nog något fel

    Och vad blir nästa steg då? 24 tim kryssning utan bebisen när hon blir 5 månader? 2 veckor utomlands utan bebisen när hon blir 8 månader? när mormor och moster inte har tid, okej att lämna barnet hos en kompis en helg där och nästa helg en annan kompis?

    Den mamman jag kände som hade exakt de beteendet blev av med sin son och har egentid hela tiden förutom varannan helg när hon får träffa sonen hos familjehemmet..
  • Losan

    Norm? Alla gör som de vill och tycker. Mitt barn är det mest värdefulla jag har men vi lämnade lillan hos mormor/morfar i 4h när hon var 1,5 månad för vi behövde åka till Ikea i en annan stad och köpa ett nytt matbord. För alla som ville komma och hälsa på fick inte plats runt det lilla vi hade. Hon var hos farmor/farfar i 3h när hon var 3 mån när vi var ute på restaurang för att få lite egentid för varandra.
    Hon träffar sina mor -och farföräldrar ca 3 ggr per vecka. Mormor/morfar är pensionärer och brukar komma varje fredag på frukost sedan har de henne medans jag åker och storhandlar så slipper vi tänka på det, utan vår lilla familj får mer tid tillsammans. Allt detta går utmärkt, hon är fullständigt trygg hos dem och somnar med lätthet i deras famnar. Kan tillägga att hon helammas men tar flaska vid behov. 

  • Anonym (Hmm)

    Inte för att jag var ifrån mina barn överhuvudtaget i den åldern (möjligen egna läkarbesök etc?) men en pappa som bor med barnet hade jag inte sagt något om. En pappa som inte bor ihop med barnet är en annan sak.


    Anonym (??) skrev 2015-11-18 11:59:52 följande:

    Tja, anknytningen är nog bra, men hon menar att man som mamma inte behöver förändra sitt liv så mycket. Hon har ju jättelätt att få barnvakt och tänkte att det var lika bra att passa på. Hennes syster bor en kvart ifrån. Hade det varit pappan hade ju kanske man inte reagerat på samma sätt?


  • Anonym (Hmm)

    Enligt anknytningsteori så tar barnet skada. Det är inte mitt eget tyckande bara. Det ligger ju en hel del forskning bakom. Oavsett hur dagens mammor väljer att leva sina liv.


    Anonym (??) skrev 2015-11-19 05:49:41 följande:

    Det ses inte varje dag, även om mormors skulle vilja! Men eftersom mormor både bor nära och vill, passar hon på att ta barnvakt om hon måste göra ett ärende, tex handla. 

    Jag är lite beklämd av att några av er använder ord som sjukt och inte normalt. Enligt vem? Har ni referenser på det eller är det egentligen bara tyckande? Att en kvinna i 30-årsåldern valt att föda ett barn trots att pappan inte vill vara med, som därmed får all uppbackning man kan tänka sig (och därmed kan fortsätta gå och träna, gå ut på en restaurangmiddag, komma iväg på stan etc) provocerar det så? Eller tar barnet verkligen skada av att hon åker och tränar 3 h (tid fram/tillbaks)?


  • Anonym (..)
    Anonym (??) skrev 2015-11-18 09:12:55 följande:

    En väninna har just fått barn, dottern är 7 v. Det finns ingen pappa i bilden, men hon har stort nätverk med vänner och familj (syskon, föräldrar). Hon har ofta barnvakt i veckorna för att få egentid, tex träning eller fika med kompisar. Frågade varför inte barnet var med på fikan i lördags, men hon sa att hon inte ville riskera RS, det var ju bara 3 timmar.

    Jag är imponerad av att hon orkar vara ifrån barnet så mkt, själv hade jag inte samvete för det. Finns det nån norm?


    Jag har barnvakt  upp till 3 ggr per vecka, hur skönt som helst! Tränar, tar en fika med en vän, går på bio m.m. Tycker man gör lite som man vill, det som känns rätt för en själv och sitt barn. 

    Låter jobbigt att du har dåligt samvete om du skulle vara borta från din bebis, hen lider ju knappast av det.
  • Anonym (..)

    Kan tillägga att vi började ha barnvakt när hon var 3 månader.

  • Anonym (Frida)

    Udda att vara "imponerad" av att en nybliven mamma vill vara borta timtal flertal gånger i veckan från sin så gott som nyfödda bebis. Låter rätt stört och tjejen kanske borde satsat på vänta med barn tills hon klarar av att ta hand om det på riktigt och kan prioritera barnet före träning och fika.

  • Anonym (Frida)
    Anonym (H) skrev 2015-11-19 09:23:35 följande:
    Finns inge mellanting mellan att ALDRIG få avlastning och lämna bort barnet 3 timmar 2-3 gånger i veckan sen hen var 4 dagar gammal?

    Och varför måste hon lämna hemmet utan bebisen i 3 timmar regelbundet efter 7 veckor, är man så trött och i behov av ensamtid så mycket och ofta så tidigt så är nog något fel

    Och vad blir nästa steg då? 24 tim kryssning utan bebisen när hon blir 5 månader? 2 veckor utomlands utan bebisen när hon blir 8 månader? när mormor och moster inte har tid, okej att lämna barnet hos en kompis en helg där och nästa helg en annan kompis?

    Den mamman jag kände som hade exakt de beteendet blev av med sin son och har egentid hela tiden förutom varannan helg när hon får träffa sonen hos familjehemmet..
    Exakt, dessutom är det skillnad på att få lite avlastning för att sova/ta en dusch osv jämfört med att bara lämna bort för nöjen.
  • Anonym (Linnea)

    OT men hör ändå hit då många tagit upp det och dragit paralleller med PAPPOR!

    Är det någon som har koll på anknytning som vet hur banden stärks mellan barnet och den personen som sköter om barnet när det sover?

    Stärker det relationen om barnet sover i andreförälderns famn? Barnet sover ju mycket bättre och längre med någon än ensam så någon sorts trygghet borde det väl ge? Eller? Likaså samsovning med en förälder på varje sida?

    Exempelvis 2 timmar framför tvn en kväll med ett sovande barn på bröstet. Hör rösten etc.

    I såfall finns ju andreföräldern där med barnet mer än "nån timme på kvällen och på helgen".

Svar på tråden Hur ofta barnvakt till en bebis?