• Anonym (??)

    Hur ofta barnvakt till en bebis?

    En väninna har just fått barn, dottern är 7 v. Det finns ingen pappa i bilden, men hon har stort nätverk med vänner och familj (syskon, föräldrar). Hon har ofta barnvakt i veckorna för att få egentid, tex träning eller fika med kompisar. Frågade varför inte barnet var med på fikan i lördags, men hon sa att hon inte ville riskera RS, det var ju bara 3 timmar.

    Jag är imponerad av att hon orkar vara ifrån barnet så mkt, själv hade jag inte samvete för det. Finns det nån norm?

  • Svar på tråden Hur ofta barnvakt till en bebis?
  • Anonym (??)
    Anonym (Hella) skrev 2015-11-18 11:13:13 följande:

    Jag var också ensamstående och första gången jag var ifrån min son var han 13 månader. Då var jag borta en kväll några timmar och han sov hela tiden. Sen tror jag han var 2.5 år när han sov borta hos mormor första gången. Hade aldrig klarat av att lämna ifrån mig honom när han var så liten. Behövde jag vila så kom min mamma och pappa och tog honom hemma hos mig istället.


    Gjorde du verkligen inte nånting innan? 
  • Anonym (??)
    Anonym (Hmm) skrev 2015-11-18 09:41:00 följande:

    Spontant skulle jag ju undra över anknytningen till barnet om hon redan klarar av att lämna ifrån sig det. Dessutom i flera timmar och för att fika? Vill man ha fikasällskap så kan man ju bjuda hem någon. I mina öron låter det inte riktigt bra.


    Tja, anknytningen är nog bra, men hon menar att man som mamma inte behöver förändra sitt liv så mycket. Hon har ju jättelätt att få barnvakt och tänkte att det var lika bra att passa på. Hennes syster bor en kvart ifrån. Hade det varit pappan hade ju kanske man inte reagerat på samma sätt?
  • Anonym (??)
    Litet My skrev 2015-11-18 15:15:15 följande:

    För mig låter det lite märkligt. Har också varit ensamstående men hade bara "barnvakt" eller vad man skall kalla det för att få sova. Då gick kompisen som promenerade mycket ut med honom i vagnen så han sov, eller så satt hon hemma hos oss medan jag duschade snabbt. Funderade också på anknytningen, normalt sett brukar man inte vilja vara ifrån sitt barn så tidigt om det inte är livsnödvändiga saker man måste på.


    Normalt? Jag trodde nog att alla var olika... Jag själv lät ju pappan vara hemma, men inte var jag iväg för egna grejer förrän mitt barn var ca 2 mån. Hade jättedåligt samvete för det, tänkte att man "ska" gilla att vara hemma. Min väninna har barnvakt för det mesta eftersom saker är enklare utan barnet. Men fika hemma hos henne & andra mammakompisar gör ju att barnet är med. 
    Anonym (Hella) skrev 2015-11-18 14:57:07 följande:
    Hur menar du? Jag gjorde massor med saker såklart med hade med mig sonen :)
    Men själv? saknade du inte att göra nåt för dig själv?
    Anonym (Hella) skrev 2015-11-18 14:57:07 följande:
    Hur menar du? Jag gjorde massor med saker såklart med hade med mig sonen :)
    Nej, ingen amning eftersom hon kände sig låst, och att det är enklare med flaskmatning, spec. om man vill ha barnvakt. För henne är det viktigt att komma igång med träning och socialt liv. Tänkte om det är så nuför tiden!
  • Anonym (??)
    annasv1980 skrev 2015-11-18 16:49:51 följande:
    Hon verkar inte alls intresserad av sitt barn. Det är sorgligt. Varför ville hon ha barn? Som en accessoar? För att man ska ha det? Hur gammal är din väninna? Jag är också ensamstående men jag hade egentligen velat ha en riktig familj, levt familjeliv. Hon verkar otroligt egoistisk och inte redo för detta. Finns ingen pappa alls?
    Hon är 31. Ingen pappa i bilden, det är inte aktuellt.

    Jag tycker iof att barnvakt 3 h/gång, 2-3 ggr/v inte är så himla mycket. Hon tar ju resten av dygnet. En pappa är ju borta betydligt mer. Hon säger att hennes syster och mamma BER om att få komma (bor ju på samma gata), och då passar hon på att åka och handla tex. 
  • Anonym (??)
    annasv1980 skrev 2015-11-18 16:49:51 följande:
    Hon verkar inte alls intresserad av sitt barn. Det är sorgligt. Varför ville hon ha barn? Som en accessoar? För att man ska ha det? Hur gammal är din väninna? Jag är också ensamstående men jag hade egentligen velat ha en riktig familj, levt familjeliv. Hon verkar otroligt egoistisk och inte redo för detta. Finns ingen pappa alls?
    Eftersom pappan inte finns, då blir ju närmaste släkten den närmaste kring dottern. Ett riktigt familjeliv är ju inte en chans för henne än, tyvärr. Är det inte bra om livet kan vara ganska som vanligt? Amningen sket sig från början, och hon kom på hur lätt det var med flaska, mer fritt. 
  • Anonym (??)
    Anonym (H) skrev 2015-11-18 18:49:54 följande:
    Sen kan också just det där vara ett tecken på förlossningsdepression..
    Tror knappast det är nån depression eftersom hon hela tiden säger att dottern är det bästa som hänt henne. Kärleksfulla när vi ses osv. Hon vill ju vara med barnet, men säger att hon "passar på" att göra nåt eget när alla ändå vill vara barnvakt. 
  • Anonym (??)
    annasv1980 skrev 2015-11-18 19:34:24 följande:
    Ts du måste ju ha frågat pga att du själv inser att det inte är riktigt bra det väninnan gör.
    Bra eller inte - jag undrade bara om det var så vanligt!
    annasv1980 skrev 2015-11-18 17:51:13 följande:
    Livet är inte som vanligt efter att man fått barn. Man hinner inte med sina egna intressen i samma omfattning som tidigare. Det är en annan individ som ska prioriteras. Givetvis är det jättebra att ha ett stort nätverk men de kan inte ersätta mamman. Små barn klarar inte av många anknytningspersoner. Jag tänker inte kommentera mer men undrar bara om hon tänker göra likadant när hon återgått i arbete, för då får barnet nästan ingen tid med henne?
    Hon ska börja jobba i vår om det funkar. En pappa kan ju jobba, så vad är skillnaden? Utanför Sverige finns ju heller ingen förskola som vanligt folk har råd med. Det är ju hennes syrra och mamma som barnvaktar, det är ju inte så många. Om man prioriterar barnet 21 h om dygnet, det är väl massor? Eller? 
  • Anonym (??)
    Seven Costanza skrev 2015-11-18 21:14:46 följande:
    Jag tycker det är okej om det BARA är hennes mamma och syster och inga fler. Ingen borde ju reagera om det funnits en pappa att lämna barnet till. Men det låter väldigt konstigt om det är fler än de två som är barnvakt för då får barnet ingen anknytning till dem om hon lämnar till vem som helst som har någon timme över. Klart att 21 av 24 timmar är en stor andel men för det lilla barnet som bara är några veckor gammalt är tre timmar mycket ändå.

    Hur gammalt var barnet när hon började lämna bort det?
    Ja, det är bara dem. Barnet var fyra dagar första gången, hon behövde handla en amnings-bh.
    Anonym (Frida) skrev 2015-11-18 21:04:47 följande:

    Eh, lämna bort en 7 veckors för att fika och träna? Låter ju helt sjukt. Fast jag tror att det är sig själv TS skriver om. Eller så har de en väldigt udda syn kring spädbarn både hon och väninnan som knappt vill vara med dem ens de första veckorna.


    "Knappt vill vara med"? Dygnet har ju många timmar, barnet kanske t.om sover när hon varit ute. Och nej, det är inte jag, jag är bara gudmor. Och om man aldrig varit mamma kanske man inte vet? Om dottern är lugn, tyst och sover så är det väl inte konstigt om man tror att man kan åka till Ica nån timme eller två? 
  • Anonym (??)
    Litet My skrev 2015-11-18 20:58:42 följande:
    Om du nu tycker att allt är som det ska, varför då starta en tråd?
    Mer ovanligt! 

    På lör ska vi ut på restaurang och fira en kompis som fyller 35, blir middag. Hon frågade om barnet kan ta skada, men vad svara på det liksom. Barnet verkar ju jättelugnt och mamman säger att hon inte vet varför andra mammor säger att det är jobbigt att vara förälder, egentid kan man ju ha ändå. 
Svar på tråden Hur ofta barnvakt till en bebis?