• Anonym (Olga)

    Hur ska jag "dumpa" henne?

    Har en bekant som jag träffade i väntrummet på bvc och senare på öppna förskolan. Vi har barn i samma ålder och hon verkar tycka väldigt mycket om mig. Tyvärr är det inte ömsesidigt. Det är inget fel på henne, men vi har inget gemensamt. Jag förstår inte vad hon ser i mig, för vi lever i olika världar.

    På sista tiden har hon börjat ringa mer, tittat in spontant hos mig och bjudit in mig till sig själv. Jag har väldigt svårt att säga nej, speciellt som hon kan ringa när hon några hundra meter bort och jag helt uppenbart är hemma.

    Jag vill inte umgås med henne, men hon är väldig ensam och jag har dåligt samvete. Mafår väl välja sina vänner? Eller? Hur kanjag snyggt få henne att förstå att jag inte är intresserad? Eller måste jag hänga med henne lite då och då?

  • Svar på tråden Hur ska jag "dumpa" henne?
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Hannah) skrev 2015-11-29 00:10:30 följande:

    Precis! Sedan kommer ts sitta och prata om den avsky hon känner när hon umgås med sina "riktiga" kompisar så en vacker dag har hon bara den här kvinnan kvar i sitt liv att klamra sig fast vid. Har sett det för många gånger tyvärr. För de "riktiga vännerna" ser tillslut en elak och ogin människa och en sådan människa kan man inte vara vän med.


    Ja, inte tala illa om andra. Man ska vara socialt kompetent i alla lägen, alltid. Lite jobbigt att vara människa ibland.
  • Anonym (Olga)

    Oj. Jag menar inte alls att vara elak. Ska ta mig en funderare på att jag upplevs av er som sån.

    Jag fick tipset här att jag kunde försöka para ihop min bekant med nån som hon kanske skulle trivas med, och jag har faktiskt en annan bekant som jag tror hon skulle trivas tillsammans med. Att jag upplever vissa personlighetsdrag som tråkiga och jobbiga, betyder det ju inte att andra gör det. Dessa två bekanta har liknande intressen (som inte jag delar) och jag tänkte att de kunde gilla varann pga det.

    Alla kan inte gilla alla, men hittar man sin rätta grupp av vänner så trivs man som fisken i vattnet.

    Jag talat inte illa om min bekant bland mina vänner. Varför skulle jag göra det? Hon är inte otrevlig alls, bara väldigt olik mig.

  • Anonym (Olga)
    Anonym (Olga) skrev 2015-11-28 23:05:50 följande:

    Tack för era svar!

    Jag har faktiskt en annan bekant som jag tror skulle passa jättebra ihop med den jag skriver on i ts. De är i mitt tycke jobbiga på samma sätt och skulle säkert gilla varann. Ska kanske ta och bjuda in dem på fika samtidigt och hålla tummarna att de hittar en själsfrände i varann.

    Ska försöka bli bättre på att sätta gränser, eller framförallt på att inte få så dåligt samvete när jag sätter dem. Har tex idag tackat nej till både att besöka henne och att hon ska komma hit och ja, känner mig lite taskig. Men det är lördag och jag ville bara hänga hemma med familjen.

    Hur jag menar med olika världar? Bara det att vi har olika sätt att prata, tolka det den andra säger och helt olika intressen. Har inte så mycket gemensamt helt enkelt.


    Det här har ni nog tagit fasta på. Det var olyckligt uttryckt av mig och lät elakt. Jag menar att jag tycker att det är jobbigt att de båda talar väldigt mycket om sin karriär då jag själv inte är intresserad av att tala jobb på fritiden och inte alls är lika driven som de. De intresserar sig för teknologi, vilket inte jag gör alls. De ställer båda väldigt ingående frågor av personlig karaktär vilket jag tycker är olustigt.

    Det är inget fel på något av det! Det är bara JAG personligen som tycker att det är jobbigt. Alla passar inte ihop med alla, men de kanske skulle passa ihop med varann. Tänkte inte alls att det kunde vara elakt av mig.
  • Ego Lovers
    Anonym (Olga) skrev 2015-11-29 09:02:51 följande:
    Det här har ni nog tagit fasta på. Det var olyckligt uttryckt av mig och lät elakt. Jag menar att jag tycker att det är jobbigt att de båda talar väldigt mycket om sin karriär då jag själv inte är intresserad av att tala jobb på fritiden och inte alls är lika driven som de. De intresserar sig för teknologi, vilket inte jag gör alls. De ställer båda väldigt ingående frågor av personlig karaktär vilket jag tycker är olustigt.

    Det är inget fel på något av det! Det är bara JAG personligen som tycker att det är jobbigt. Alla passar inte ihop med alla, men de kanske skulle passa ihop med varann. Tänkte inte alls att det kunde vara elakt av mig.
    Har man social kompetens kan man umgås med de flesta fast man inte ens har samma intressen. Tycker tom att man blir socialt handikappad av att bara umgås med likasinnade då man inte får lära sig om annat än det man har gemensamt.
  • Anonym (H)
    Ego Lovers skrev 2015-11-29 09:23:08 följande:

    Har man social kompetens kan man umgås med de flesta fast man inte ens har samma intressen. Tycker tom att man blir socialt handikappad av att bara umgås med likasinnade då man inte får lära sig om annat än det man har gemensamt.


    Fast hon väljer väl ändå själv vilka hon umgås med?

    Det är inte som på en arbetsplats där det inte går att välja sina arbetskamrater!!
  • Anonym (H)
    Anonym (Olga) skrev 2015-11-28 21:29:04 följande:

    Har en bekant som jag träffade i väntrummet på bvc och senare på öppna förskolan. Vi har barn i samma ålder och hon verkar tycka väldigt mycket om mig. Tyvärr är det inte ömsesidigt. Det är inget fel på henne, men vi har inget gemensamt. Jag förstår inte vad hon ser i mig, för vi lever i olika världar.

    På sista tiden har hon börjat ringa mer, tittat in spontant hos mig och bjudit in mig till sig själv. Jag har väldigt svårt att säga nej, speciellt som hon kan ringa när hon några hundra meter bort och jag helt uppenbart är hemma.

    Jag vill inte umgås med henne, men hon är väldig ensam och jag har dåligt samvete. Mafår väl välja sina vänner? Eller? Hur kanjag snyggt få henne att förstå att jag inte är intresserad? Eller måste jag hänga med henne lite då och då?


    Nej,du måste inte hänga med henne då och då.

    I värsta fall får du byta nummer.
  • Anonym (Olga)

    Jag kan umgås med de allra flesta. Poängen är att jag inte vill det, inte på min fritid.

    Tack för era svar alla, jag ska fundera på allt ni säger.

  • Ego Lovers
    Anonym (H) skrev 2015-11-29 09:25:31 följande:
    Fast hon väljer väl ändå själv vilka hon umgås med?

    Det är inte som på en arbetsplats där det inte går att välja sina arbetskamrater!!
    Jo och däri kommer den sociala handikappet. Relationen kan faktiskt gynna barnen i framtiden om de blir kompisar
  • Anonym (Olga)
    Ego Lovers skrev 2015-11-29 10:47:57 följande:

    Jo och däri kommer den sociala handikappet. Relationen kan faktiskt gynna barnen i framtiden om de blir kompisar


    Tja. Familjen idråga bor på andra sidan stan, så barnen träffas enbart om vi föräldrar aktivt anordnar träffar. Både mina barn och hennes barn har redan stora umgängeskretsar. Visst, kompisar har man väl aldrig för många av, men just i det här fallet känns det lite krystat.
  • Anonym (H)
    Anonym (Olga) skrev 2015-11-29 10:53:48 följande:

    Tja. Familjen idråga bor på andra sidan stan, så barnen träffas enbart om vi föräldrar aktivt anordnar träffar. Både mina barn och hennes barn har redan stora umgängeskretsar. Visst, kompisar har man väl aldrig för många av, men just i det här fallet känns det lite krystat.


    Jag förstår dig att det här fallet känns krystat.

    Du behöver inte umgås med henne privat om du inte känner för det.
Svar på tråden Hur ska jag "dumpa" henne?