• Anonym (Olga)

    Hur ska jag "dumpa" henne?

    Har en bekant som jag träffade i väntrummet på bvc och senare på öppna förskolan. Vi har barn i samma ålder och hon verkar tycka väldigt mycket om mig. Tyvärr är det inte ömsesidigt. Det är inget fel på henne, men vi har inget gemensamt. Jag förstår inte vad hon ser i mig, för vi lever i olika världar.

    På sista tiden har hon börjat ringa mer, tittat in spontant hos mig och bjudit in mig till sig själv. Jag har väldigt svårt att säga nej, speciellt som hon kan ringa när hon några hundra meter bort och jag helt uppenbart är hemma.

    Jag vill inte umgås med henne, men hon är väldig ensam och jag har dåligt samvete. Mafår väl välja sina vänner? Eller? Hur kanjag snyggt få henne att förstå att jag inte är intresserad? Eller måste jag hänga med henne lite då och då?

  • Svar på tråden Hur ska jag "dumpa" henne?
  • Anonym (Olga)

    Vinkar verkar hon inte förstå. Jag kontaktat henne aldrig och är andfallande och "har annat för mig" oftast när hon kontaktar mig.

    Men det känns taskigt. Jag borde nog säga nåt rakt ut, men det känns sååååå svårt, just för att hon är så ensam.

  • Anonym (Olga)

    Jag vet att hon inte är mitt ansvar, men det känns jobbigt ändå. Jag känner med henne, som medmänniska. Jag är mycket social och har många vänner, hon har inte det. Hon är ensam och ledsen. Det är synd om henne.

    Samtidigt så orkar jag inte riktigt med att vara med henne.

  • Anonym (Olga)

    Tack för era svar!

    Jag har faktiskt en annan bekant som jag tror skulle passa jättebra ihop med den jag skriver on i ts. De är i mitt tycke jobbiga på samma sätt och skulle säkert gilla varann. Ska kanske ta och bjuda in dem på fika samtidigt och hålla tummarna att de hittar en själsfrände i varann.

    Ska försöka bli bättre på att sätta gränser, eller framförallt på att inte få så dåligt samvete när jag sätter dem. Har tex idag tackat nej till både att besöka henne och att hon ska komma hit och ja, känner mig lite taskig. Men det är lördag och jag ville bara hänga hemma med familjen.

    Hur jag menar med olika världar? Bara det att vi har olika sätt att prata, tolka det den andra säger och helt olika intressen. Har inte så mycket gemensamt helt enkelt.

  • Anonym (Olga)

    Oj. Jag menar inte alls att vara elak. Ska ta mig en funderare på att jag upplevs av er som sån.

    Jag fick tipset här att jag kunde försöka para ihop min bekant med nån som hon kanske skulle trivas med, och jag har faktiskt en annan bekant som jag tror hon skulle trivas tillsammans med. Att jag upplever vissa personlighetsdrag som tråkiga och jobbiga, betyder det ju inte att andra gör det. Dessa två bekanta har liknande intressen (som inte jag delar) och jag tänkte att de kunde gilla varann pga det.

    Alla kan inte gilla alla, men hittar man sin rätta grupp av vänner så trivs man som fisken i vattnet.

    Jag talat inte illa om min bekant bland mina vänner. Varför skulle jag göra det? Hon är inte otrevlig alls, bara väldigt olik mig.

  • Anonym (Olga)
    Anonym (Olga) skrev 2015-11-28 23:05:50 följande:

    Tack för era svar!

    Jag har faktiskt en annan bekant som jag tror skulle passa jättebra ihop med den jag skriver on i ts. De är i mitt tycke jobbiga på samma sätt och skulle säkert gilla varann. Ska kanske ta och bjuda in dem på fika samtidigt och hålla tummarna att de hittar en själsfrände i varann.

    Ska försöka bli bättre på att sätta gränser, eller framförallt på att inte få så dåligt samvete när jag sätter dem. Har tex idag tackat nej till både att besöka henne och att hon ska komma hit och ja, känner mig lite taskig. Men det är lördag och jag ville bara hänga hemma med familjen.

    Hur jag menar med olika världar? Bara det att vi har olika sätt att prata, tolka det den andra säger och helt olika intressen. Har inte så mycket gemensamt helt enkelt.


    Det här har ni nog tagit fasta på. Det var olyckligt uttryckt av mig och lät elakt. Jag menar att jag tycker att det är jobbigt att de båda talar väldigt mycket om sin karriär då jag själv inte är intresserad av att tala jobb på fritiden och inte alls är lika driven som de. De intresserar sig för teknologi, vilket inte jag gör alls. De ställer båda väldigt ingående frågor av personlig karaktär vilket jag tycker är olustigt.

    Det är inget fel på något av det! Det är bara JAG personligen som tycker att det är jobbigt. Alla passar inte ihop med alla, men de kanske skulle passa ihop med varann. Tänkte inte alls att det kunde vara elakt av mig.
  • Anonym (Olga)

    Jag kan umgås med de allra flesta. Poängen är att jag inte vill det, inte på min fritid.

    Tack för era svar alla, jag ska fundera på allt ni säger.

  • Anonym (Olga)
    Ego Lovers skrev 2015-11-29 10:47:57 följande:

    Jo och däri kommer den sociala handikappet. Relationen kan faktiskt gynna barnen i framtiden om de blir kompisar


    Tja. Familjen idråga bor på andra sidan stan, så barnen träffas enbart om vi föräldrar aktivt anordnar träffar. Både mina barn och hennes barn har redan stora umgängeskretsar. Visst, kompisar har man väl aldrig för många av, men just i det här fallet känns det lite krystat.
  • Anonym (Olga)
    Anonym (H) skrev 2015-11-29 10:56:31 följande:

    Jag förstår dig att det här fallet känns krystat.

    Du behöver inte umgås med henne privat om du inte känner för det.


    Tack. Ska fundera på hur jag ska lägga fram det för henne.
  • Anonym (Olga)

    Fint med fler svar, tack!

    Jag har funderat på det här och ni som säger att jag borde säga nåt istället för att försöka få det att rinna ut i sanden har säkert rätt. Jag vill inte såra henne, men det gör nog mer ont om jag bara låtsas vara upptagen varje gång hon ringer än om jag förklarar läget.

    Har lite ångest för vad jag ska säga, men ska försöka lägga fram det så varligt som möjligt.

  • Anonym (Olga)
    seriösanvändare skrev 2015-11-29 20:25:00 följande:

    Det största problemet verkar vara att den här tjejen är väldigt "på", inte att du inte vill umgås med henne. Hon känns lite gränslös TS. Det är inget fel att aktivt försöka lära känna nya människor, ta initiativ till träffar mm. Men får man ingen respons så backar man.

    Du måste nog börja sätta gränser TS. För nej, man är inte "socialt handikappad" för att man inte vill umgås med alla på sin fritid. Du ska absolut inte umgås med henne om du inte vill, det blir jättefel även om hon är ok som person. Hade era barn lekt hade det kanske blivit naturligt att umgås till viss del. Självklart får man bjuda till lite om barnen är jättekompisar. Men så är det ju inte ens? Om de bara leker ifall ni aktivt arrangerar / uppmuntrar det.

    Hur vet du förresten att denna tjejen är väldigt ensam? Har hon sagt det? Vad tror du att det kan bero på? Kan det vara så att hon stöter bort folk för att hon är för "på", eller beror det på något annat?

    Jag får också intrycket att du aldrig har varit annat än ytligt trevlig mot henne. Då är det ännu värre att hon "tränger sig på" som hon gör.


    Du här uppfattat helt rätt. Jag har varit ytligt trevlig mot henne, inte mer och nu verkar hon vilja att vi ska bli kompisar istället för bekanta. Barnen är inte speciellt intresserade av varann, de råkar bara vara i samma ålder.

    Hon har själv berättat att hon känner sig ensam. Jag vet inte vad det beror på. Hon känns lite svår, som om hon har väldigt svårt att läsa av andra socialt. Tex så frågar hon explicita frågor och kan sen säga "får man säga så? Var det där okej tycker du?"
  • Anonym (Olga)
    seriösanvändare skrev 2015-11-29 20:44:50 följande:

    Antingen är hon väldigt osäker eller så har hon nåt socialt handikapp. Sådana människor kan dock uppskatta tydlighet, eller förstå tydlighet bäst. De fattar inte alltid "hintar". Men har du aldrig varit annat en ytligt trevlig mot henne, och aldrig visat intresse för något närmare umgänge eller vänskap, måste du börja dra gränsen nu. Särskilt om inte ens barnen är nämnvärt intresserade av varann.

    Hon måste hitta vänner som passar henne, eller få hjälp med sina sociala svårigheter. Det kan inte du lösa.


    Ja, jag måste nog det. Jag har gått med på att träffas tre gånger, då hon ringt på mycket kort varsel och bett om att få komma hem till mig. Hon ringer alltid på kort varsel och jag har blivit överrumplad och sagt ja. Detta tolkar hon som om vi är kompisar nu.

    Jag borde nog varit tydligare redan då. :(
  • Anonym (Olga)
    Ego Lovers skrev 2015-11-30 00:47:28 följande:

    Hur har hon fått ditt nummer då?


    Jag gav det till henne själv. Vi hade träffats ett par gånger av en slump och småpratat, och hon bad om det. Jag kände inte henne men såg ingen anlendning att neka heller, det var först senare det framkom att vi inte hade alls tillräckligt gemensamt för en vänskap. I början ringde hon inte alls, trots numret, utan vi träffades på öppna förskolan och pratade mest i förbigående.

    Tack för tips och stöd alla, jag ska försöka stå på mig på ett så snällt sätt som möjligt.
  • Anonym (Olga)
    Aiyana skrev 2015-11-30 11:15:22 följande:

    När man tackar nej till någon så tror man ofta att man måste ange en anledning varför men det går jättebra att bara säga typ: Tyvärr det går inte, jag är upptagen med annat. Det är när man blir överrumplad och inte kommer på något som man oftast säger ja fast man inte vill.

    Om du tycker det är svårt att säga rent ut till henne att du inte vill umgås med henne så svara så varje gång hon kontaktar dig så borde väl poletten förhoppningsvis trilla ner till slut.


    Det vore nog det lättaste. Samtidigt tänker jag att det kanske sårar mer än om jag är rättfram? Vill vara så snäll som möjlig, även om det kanske inte går att vara snäll i ett sånt här läge.
Svar på tråden Hur ska jag "dumpa" henne?