• themia

    En käftsmäll till undergångsprofeterna

    Från dagens ledare i DN

    www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

    Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

    "
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

    Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

  • Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2016-09-22 18:34:15 följande:
    Nä, en minskad intäkt är inte en utgift.

    Om man inte anser att alla pengar egentligen är statens och att varje krona som går till individen därmed är en utgift för staten.

    Sakfrågan är en bra värdemätare på ens syn på individens roll i samhället.
    Vi kan väl vara överens att en minskad intäkt behöver hanteras och att det inte är särskilt smart att som alliansen hantera minskade intäkter med att låna pengar och sälja ut tillgångar.
  • Rataxes
    KillBill skrev 2016-09-22 20:27:33 följande:
    Vi kan väl vara överens att en minskad intäkt behöver hanteras och att det inte är särskilt smart att som alliansen hantera minskade intäkter med att låna pengar och sälja ut tillgångar.
    Alliansen borde givetvis dragit ner på utgifterna också, samt haft bättre koll på de tillgångar som sålts ut. Eventuella utförsäljningar och privatisering av offentliga tillgångar inte ska ske till underpris eller annars oskäligt gynna ett fåtal på medborgarnas bekostnad.
    Om de enda verktyg man har är en hammare och en skära ser alla problem ut som en kapitalist
  • KillBill
    Rataxes skrev 2016-09-22 20:44:00 följande:
    Alliansen borde givetvis dragit ner på utgifterna också, samt haft bättre koll på de tillgångar som sålts ut. Eventuella utförsäljningar och privatisering av offentliga tillgångar inte ska ske till underpris eller annars oskäligt gynna ett fåtal på medborgarnas bekostnad.
    Om de enda verktyg man har är en hammare och en skära ser alla problem ut som en kapitalist
    Där är vi helt överens.
  • Rataxes
    KillBill skrev 2016-09-22 20:49:15 följande:
    Där är vi helt överens.
    Där ser man
    Om de enda verktyg man har är en hammare och en skära ser alla problem ut som en kapitalist
  • KillBill
    Rataxes skrev 2016-09-22 21:03:17 följande:
    Där ser man
    Om de enda verktyg man har är en hammare och en skära ser alla problem ut som en kapitalist
    De jag menar är att man inte kan finansiera skattesänkningar med lånade pengar eller genom att man säljer ut tillgångar, det är inte en hållbar politik. Sedan anser jag inte att det skulle ha varit ansvarsfullt av alliansen att spara på exempelvis sjukvård, skola, försvar eller polisen och jag landar därför i att det var fel att sänka skatten. När det gäller slutsats antar jag att vi inte är överens
  • Nordström

    Problemen med invandringen är i huvudsak sociala problem, inte ekonomiska. Därav blir TS analys mycket märklig.

    Några hundra hit eller dit i plånboken spelar ingen roll men människor vill känna samhörighet med de de lever nära. Man vill förstå varandra och kunna kommunicera. Kvinnor vill kunna vistas ute nattetid.

  • Rataxes
    KillBill skrev 2016-09-22 21:22:59 följande:
    De jag menar är att man inte kan finansiera skattesänkningar med lånade pengar eller genom att man säljer ut tillgångar, det är inte en hållbar politik. Sedan anser jag inte att det skulle ha varit ansvarsfullt av alliansen att spara på exempelvis sjukvård, skola, försvar eller polisen och jag landar därför i att det var fel att sänka skatten. När det gäller slutsats antar jag att vi inte är överens
    Nä, det där med lånade pengar var inte listigt. Inga skattesänkningar ska göras utan motsvarande, eller större, nedskärningar på utgiftssidan.
    Säljer man tillgångar ska det göras så man får störst utdelning. Försvar och polis har både allians och rödgröna sparat sönder. Det vi inte är överens om är väl huruvida staten eller medborgarna själva är bäst skickade att ta hand om sin egen välfärd?
    Om de enda verktyg man har är en hammare och en skära ser alla problem ut som en kapitalist
  • Dorian Ertymexx
    Nordström skrev 2016-09-22 21:27:58 följande:
    Problemen med invandringen är i huvudsak sociala problem, inte ekonomiska. Därav blir TS analys mycket märklig.

    Några hundra hit eller dit i plånboken spelar ingen roll men människor vill känna samhörighet med de de lever nära. Man vill förstå varandra och kunna kommunicera. Kvinnor vill kunna vistas ute nattetid.
    Och vad har något av det du pratar om att göra med invandringen? Huruvida man förstår varandra eller inte har nada att göra med en persons ursprung. Jag kan förstå svenskar och invandrare, och det finns svenskar och invandrare jag inte förstår alls.

    Och ja kvinnor vill vistas ute nattetid. Men det är ett mansproblem att kvinnor alltför ofta är rädda, inte ett invandrarproblem.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Ascendere
    KillBill skrev 2016-09-28 21:34:33 följande:

    Svensk konkurrenskraft rankas i världstopp:

    www.svd.se/svensk-konkurrenskraft-rankas-i-varldstopp


    Vad bra!

    Och anmälningsbenägenheten för mord och våldsdåd med skjutvapen och handgranater på allmäna platser fortsätter öka i rekordtakt tack vare Eliassons och regeringens oerhört kompetenta ledarskap:

    www.dn.se/nyheter/sverige/gangmorden-stjal-polisens-resurser/

    Tur att vi tack vare vår statliga media vet att våldet egentligen minskar och att det inte finns någon kris inom polisen, annars skulle man kunna bli orolig för vart landet är på väg.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna