• Milla2016

    Vi som planerar äggdonation 2016

    Hej!

    Tänkte kolla om det finns intresse för en tråd för oss som planerar/gör äggdonation under 2016?

    Jag medicinerar nu inför ett FET i januari.

    Någon annan som är på gång eller planerar?

  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2016
  • Hopp72

    Tack Trex! Dina ord värmer

    Jag har försökt att boka in min första ultraljud, det känns ganska viktigt att se det lilla livet och hjärtat som slår förhoppningsvis. Är på helspänn inför det eftersom jag har tre missfall i bagaget. Jag lyckas bli gravid men inte behålla det oftast efter v 8 så jag är nervös. Men då jag inte fick någon respons pratade jag med kliniken om det och rådgjorde med de varpå de uppmuntrade mig att kanske byta läkare. Har nu bokat en tid för första VUL den 3 mars hos en annan läkare som också verkade insatt i detta med äggdonation. Dessutom verkade han kunna ta emot på vanlig landstingstaxa vilket sparar en tusenlapp så det känns skönt.

  • längtar74

    Åh, jag blir så berörd av att läsa om allas erfarenheter av de förlorade graviditeterna. Lavisen, att som du först mista en och sedan även den andra - vilken resa...{#emotions_dlg.flower}

    Hopp, så skönt att du fått tid bokad hos annan läkare. Och toppen att det verkar vara någon med lite koll på ÄD! Med tanke på vad du gått igenom med MF så är all extra trygghet guld värd.

  • Lavisen

    Tack rara längtar 74..
    Ja usch, det har varit tungt efter och jag var ledsen o arg/besviken rätt så länge.
    Man har satsat så mycket tid (försökt till o från i 6 år), pengar o energi + att jag mådde uselt v6-11, o såg fram emot att gå in i v 12 o börja må bättre + sluta med medicinerna... för att snubbla på målsnöret i v 11 med missfall. Har vän som blivit mirakel gravid med eget ägg precis före äggdonation... o här hade jag betalt dyra pengar för tipptopp med äggdon/spermiedon + PGD o ändå missfall (så det var lite frustrerande). Men man får nästan räkna med det i min ålder (nästan 43) o har många vänner som haft det o det var väl min tur nu. Känns bättre nu o hoppas däremot att detta försök håller i sig bättre o försöker hålla mig positiv. Men jag har flera vänner som haft flera missfall o till slut blev det baby o även en som gjort 10 äggdonations försök innan det blev bebbar, så det finns hopp för oss alla, bara inte ge upp! :)

  • längtar74
    Lavisen skrev 2016-02-18 13:35:01 följande:

    Tack rara längtar 74..
    Ja usch, det har varit tungt efter och jag var ledsen o arg/besviken rätt så länge.
    Man har satsat så mycket tid (försökt till o från i 6 år), pengar o energi + att jag mådde uselt v6-11, o såg fram emot att gå in i v 12 o börja må bättre + sluta med medicinerna... för att snubbla på målsnöret i v 11 med missfall. Har vän som blivit mirakel gravid med eget ägg precis före äggdonation... o här hade jag betalt dyra pengar för tipptopp med äggdon/spermiedon + PGD o ändå missfall (så det var lite frustrerande). Men man får nästan räkna med det i min ålder (nästan 43) o har många vänner som haft det o det var väl min tur nu. Känns bättre nu o hoppas däremot att detta försök håller i sig bättre o försöker hålla mig positiv. Men jag har flera vänner som haft flera missfall o till slut blev det baby o även en som gjort 10 äggdonations försök innan det blev bebbar, så det finns hopp för oss alla, bara inte ge upp! :)


    Ja du, man ska nog inte summera ihop totalkostnaden för alla de här åren... Vi hade tur: när vi började våra försök så höll försäkringskassans jurister precis på att utreda om de alls skulle ge ersättning för ÄD-försök med okända donatorer. Vi skickade in alla papper snabbt som ögat när vi gjort det första försöket på IVI Valencia och fick ersättning tre veckor senare. Typ veckan därefter var dörren stängd - då hade juristerna sagt sitt. 

    Men visst, pengar är bara en del i det hela. Den känslomässiga investeringen är ju så mycket större, men stressen över att kunna finansiera projektet gör ju sitt till...

    Hur känns det nu under ruvningen? Du gjorde IL i samband med insättningen, eller hur? När är TD?
  • Lavisen

    Sant, o det är ju värt allt smör i Småland när det fungerar :)
    Eftersom jag varit ensam/singel och över 40 i mina första 3 försök så har det aldrig varit aktuellt att få hjälp för min del. Jag och exet blev utredda 2011 o vi fick snabbfil till IVF via landstinget för att det var så bråttom. Men då ville han inte längre med mig och vi separerade. Ja sen jag bestämde mig för att göra detta ensam fick jag huvudvärk för 2,5 år sen, så det har nog varit en extra stress o påfrestning med allt detta, man blir ju lite manisk periodvis ;)

    Tror o hoppas att allt går bra, hade en hel del molvärk natten till igår (de kom på ruvardag 4, som de nog gjorde sist med) o igår på dgn + kissar runt 4 ggr/natt. Hade ju väldigt tydliga symptom tidigt sist (som visade sig vara rätt), så jag hoppas att de stämmer nu med :) Testdag på min födelsedag, 25/2, hoppas det är ett gott tecken :/

  • Lavisen

    Tack, jo det hoppas jag med.
    Men jag har känt skillnad mot när jag gjort mina IVF:er som inte lyckats/fastnat, hur jag har trott att jag känt ngt men att det bara har varit pga äggutplocket. Så förra ggn kände jag stor skillnad o tänkte att det är så här det känns :)

    Åker ni i nästa vecka?
    Jag var hos Serum/Penny i maj för att kolla upp mig.. .
    Hon kände väldigt bra, varm, engagerad, omtänksam jämfört mot Embio i Aten (hade en superrar kontaktperson men gillade inte läkaren, kändes som en hal säljare). Gjorde mitt andra IVF på Embio nov-14.

  • emmm28

    Tack så mycket fina ni, som delar med er av era erfarenheter och ger så mycket stöd o pepp! Det värmer verkligen!

    Jag pendlar mellan hopp och förtvivlan här. Igår eftermiddag hade smådroppandet upphört och kvar fanns endast lite molvärk. Det som visat sig har varit bruna Lutinus-rester. Men runt lunchtid idag kom en ny våg av lite starkare molvärk och jag upptäckte då att det kommit några droppar färskt blod igen. Känns ju verkligen inte rätt; att det aldrig håller upp helt. Har lyckats tidigarelägga vul en dag så nu är det dags på tisdag - om vi kommer dit... Detta är den mest påfrestande period jag varit med om; att inte veta om livet där inne fortfarande lever, och om det skulle vara på väg att tyna bort så finns det inget att göra åt det. Jag försöker göra så mycket jag orkar för att inte tänka ihjäl mig, men känner mig så mentalt trött att det är svårt att hitta ork. Har nog börjat förbereda mig på det värsta och det är väl det som gör att man blir alldeles matt i huvudet med.

    Kram till er alla, tack för att ni finns här! :)

  • Hopp72

    Längtar 74: jag kände inte till någon klinik som bara gör tester så jag tog en läkare på listan jag hade fått. Har inga referenser på honom från denna tråd men han lät trevlig och angelägen om att hjälp till. Det känns bra med någon som är mån om att man ska få en bra erfarenhet från start.

    Vad gäller oro kring allt detta så tror jag att man hittar sina egna metoder för att hantera eventuella besvikelser. Vi har faktiskt släppt allt och även gett oss in i adoptions svängen då jag trodde att det var helt kört för oss. Linnekliniken rekommenderade aldrig äggdonation då jag lyckades bli gravid varje gång. Kan känna mig lite besviken och ruvad på några år men väljer att fokusera på att det är bättre sent än aldrig .

  • Bappen

    Åh va fruktansvärt jobbigt emm men håll ut! Du klarar det! Håller tummarna för positivt besked på tis.

Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2016