• okt_bebban

    BF Oktober 2016

    Hej på er!
    Det fanns ju inget inlägg för oss som har BF i oktober, så jag startade ett :)
    Idag köpte jag ett digitalt graviditetstest och det visade: Gravid 1-2 veckor, men entligt graviditets appen så är jag 4 veckor (3+4)! Vet någon hur bra dom funkar? 
    Detta är min tredje graviditet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-01-25 22:16
    BF 1 oktober!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-04 23:09
    För er som är intresserade så finns en privat Facebook-grupp! Ni kan maila sötnöten. Hoppas vi ses där.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-11 20:47
    Nu är maxgränsen uppnådd på Facebook gruppen, så det går inte att maila Sötnöten.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-17 21:50
    Nu finns en ny hemlig fb grupp, maila Helena­Saga

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-21 21:31
    Hej! Jag vill meddela er att den andra fb gruppen också nått sin maxgräns. Det kanske finns någon som vill starta en tredje?

  • Svar på tråden BF Oktober 2016
  • Tyret1501

    Hur har ni med storasyskon i lägre åldrar hanterat smittor och sjukdomar I kontakt med bäbis? De som är för små för att förklaras till? Har en 22 månaders hemma och bäbis Har såklart inte kommit än! Har köpt handsprit än så länge!

  • LovisaC
    Tyret1501 skrev 2016-10-21 20:50:33 följande:

    Hur har ni med storasyskon i lägre åldrar hanterat smittor och sjukdomar I kontakt med bäbis? De som är för små för att förklaras till? Har en 22 månaders hemma och bäbis Har såklart inte kommit än! Har köpt handsprit än så länge!


    Jag har kunnat förklara för min tvååring. Vi har gått igenom tvättrutiner, badar oftare och leker med handspriten. Hon släpptes liksom inte in på neo utan redig skrubb av händer :)

    Idag sa jag "Du har inte tvättat händerna sedan förskolan, du får inte klappa på din syster." varpå hon bad om att få "gnugga prit". Hon är jätteduktig och klok.

    Jag har iofs gnatat förklaringar på precis allting sedan hon var runt året. Jag tror på pedagogiska vägledningar och tillrättavisningar.
  • LovisaC
    LisenB skrev 2016-10-21 14:36:39 följande:

    Inga speciella humörsvängningar men gråt när det ska ammas. Han tar jättebra men der sticker och svider så! Der har blivit bättre nu när han faktiskt får i sig något. Nu är det inte lika hårt sugande gissar jag. Brösten gör ont men jag hoppas det snart reder upp sig och blir mindre i brösten. När brukar det ske tror ni?


    Brösten är svullna i kanske en vecka, det är lite olika från person till person. Det är vävnaderna runt mjölkgångarna som blir svullna av att produktionen kommer igång så det kommer inte gå ned av att amma eller mjölka ur. Det lägger sig av sig själv och det bästa man kan göra är att duscha varmt. Ibland kan det lindra att handmjölka lite i duschen för då släpper lite av trycket på svullnaden.

    Det blir bättre :)
  • Anonym (Fundersam)

    BF 28e. Gått med stenhård mage i typ två dagar nu. Spänd och hård. Känner mig stel och otymplig. Hur länge ska man behöva gå så?

  • LisenB
    LovisaC skrev 2016-10-22 09:10:36 följande:
    Brösten är svullna i kanske en vecka, det är lite olika från person till person. Det är vävnaderna runt mjölkgångarna som blir svullna av att produktionen kommer igång så det kommer inte gå ned av att amma eller mjölka ur. Det lägger sig av sig själv och det bästa man kan göra är att duscha varmt. Ibland kan det lindra att handmjölka lite i duschen för då släpper lite av trycket på svullnaden.

    Det blir bättre :)
    Åh tack för ditt svar! Det är så ansträngande detta! Blodiga bröstvårtor och bröst som är superkänsliga och som knöliga ballonger.
    Jag har köpt vårtnapp nu så jag hoppas de läker snart. Bara det inte hade gjort så ont att amma så hade det såklart inte varit så jobbigt. Jag går ju runt topless för att lufta så blir ju inte så mycket rörelse heller.
    Jag hoppas på att det bara är några dagar kvar av detta då! Han är 5 dagar idag :)
  • Biggan74
    LisenB skrev 2016-10-21 14:36:39 följande:

    Inga speciella humörsvängningar men gråt när det ska ammas. Han tar jättebra men der sticker och svider så! Der har blivit bättre nu när han faktiskt får i sig något. Nu är det inte lika hårt sugande gissar jag. Brösten gör ont men jag hoppas det snart reder upp sig och blir mindre i brösten. När brukar det ske tror ni?


    Grattis till bebisen! Min egen erfarenhet efter fyra amningsperioder är att när mjölken rinner till så känns de svullna och ömma i kanske tre dagar sen blir det bättre. Har bebisen bara rätt tag så tycker jag att onda bröstvårtor har härdats efter ett par veckor. Men detta är förstås olika.
  • LovisaC
    LisenB skrev 2016-10-22 17:35:35 följande:

    Åh tack för ditt svar! Det är så ansträngande detta! Blodiga bröstvårtor och bröst som är superkänsliga och som knöliga ballonger.

    Jag har köpt vårtnapp nu så jag hoppas de läker snart. Bara det inte hade gjort så ont att amma så hade det såklart inte varit så jobbigt. Jag går ju runt topless för att lufta så blir ju inte så mycket rörelse heller.

    Jag hoppas på att det bara är några dagar kvar av detta då! Han är 5 dagar idag :)


    Bröstvårtorna ska inte bli blodiga vännen! Kollade de hans tag på BB? Han ska gapa stort när han tar tag, ungefär som att han gäspar. Läpparna ska vara runt 3 cm ifrån varandra som på denna bilden;

    mama.nu/wp-content/uploads/import/images/global/mama/bilder/2012/12/amning.jpg

    Med fördel ligger du mage mot mage med Tage, det är bekvämast för båda. Du SKA sitta avslappnad, annars spänner du dig och det gör allt värre. Kolla gärna amningshjälpens hemsida för mer tips och gå för guds skull med i amningshjälpens slutna grupp på facebook. De är hemskt hjälpsamma! Ta propagandan om att flaskan är barnmisshandel med en nypa salt bara. Viktigast är att alla mår bra!
  • Lilla Luna

    Hade bf 28/10 men efter rul blev jag flyttad till 9/11. Hängt kvar i tråden ändå. Och idag kan jag stolt meddela att min lilla grabb gjorde entre imorse. Kom in genom dörrarna på fl 05.30. 07.45 fick jag upp han på bröstet. Sån obeskrivligt känsla. Är så kär! <3

  • Sabinac
    Lilla Luna skrev 2016-10-23 18:08:58 följande:

    Hade bf 28/10 men efter rul blev jag flyttad till 9/11. Hängt kvar i tråden ändå. Och idag kan jag stolt meddela att min lilla grabb gjorde entre imorse. Kom in genom dörrarna på fl 05.30. 07.45 fick jag upp han på bröstet. Sån obeskrivligt känsla. Är så kär! <3


    Stort grattis! :) hoppas förlossningen gick bra, skönt att ni inte behövde vara på förlossningen så länge innan ni fick träffa sonen. :)
Svar på tråden BF Oktober 2016