• okt_bebban

    BF Oktober 2016

    Hej på er!
    Det fanns ju inget inlägg för oss som har BF i oktober, så jag startade ett :)
    Idag köpte jag ett digitalt graviditetstest och det visade: Gravid 1-2 veckor, men entligt graviditets appen så är jag 4 veckor (3+4)! Vet någon hur bra dom funkar? 
    Detta är min tredje graviditet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-01-25 22:16
    BF 1 oktober!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-04 23:09
    För er som är intresserade så finns en privat Facebook-grupp! Ni kan maila sötnöten. Hoppas vi ses där.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-11 20:47
    Nu är maxgränsen uppnådd på Facebook gruppen, så det går inte att maila Sötnöten.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-17 21:50
    Nu finns en ny hemlig fb grupp, maila Helena­Saga

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-21 21:31
    Hej! Jag vill meddela er att den andra fb gruppen också nått sin maxgräns. Det kanske finns någon som vill starta en tredje?

  • Svar på tråden BF Oktober 2016
  • LovisaC

    Min tjej har fortfarande inte repat sig från de 4 dagarna med järndroppar. Hon bajsar fortfarande svart, har fortfarande förstoppning och fortfarande väldigt ont i magen.

    Som mamma till en till tjej som fick järndroppar vet jag hur jag ska handskas med detta. Det är inget nytt, liksom. Jag får bara plågade bebisar.

    Mit magont gör jag detta;

    Spädbarnsmassage. Det finns lite olika man kan göra. Att göra cirkulationsrörelser med händerna för att hjälpa tarmrörelserna, att stryka med varannan hand ganska hårt nedåt, att trycka barnets ben mot magen i 8 sekunder x3.

    Pysventil. Pysventil eller termometer hjälper den mest bråkiga spädbarnsmage.

    Sele/sjal. I de mest panikliknande skriken hjälper bara att guppa runt i selen. Barnet får sova ordentligt, öronen får vila, man får MYSIG närhet och mental avkoppling. Tyvärr verkar det inte funka för min sambo - det kan antingen vara för att han är hemskt frustrerad när hon skriker; eller för att han inte har bröst som ger magen ytterligare avlastning eftersom magen hamnar precis under.

    Pumpa! Då kan ni få sova - och barnet kan enklare få i sig en lite större mängd.

    Det är inget skamligt i att ge en flaska ersättning per dygn heller. De flesta som ger ersättning menar dessutom att deras barn sover längre på det ;)

  • Sabinac
    LovisaC skrev 2016-11-12 03:25:14 följande:

    Min tjej har fortfarande inte repat sig från de 4 dagarna med järndroppar. Hon bajsar fortfarande svart, har fortfarande förstoppning och fortfarande väldigt ont i magen.

    Som mamma till en till tjej som fick järndroppar vet jag hur jag ska handskas med detta. Det är inget nytt, liksom. Jag får bara plågade bebisar.

    Mit magont gör jag detta;

    Spädbarnsmassage. Det finns lite olika man kan göra. Att göra cirkulationsrörelser med händerna för att hjälpa tarmrörelserna, att stryka med varannan hand ganska hårt nedåt, att trycka barnets ben mot magen i 8 sekunder x3.

    Pysventil. Pysventil eller termometer hjälper den mest bråkiga spädbarnsmage.

    Sele/sjal. I de mest panikliknande skriken hjälper bara att guppa runt i selen. Barnet får sova ordentligt, öronen får vila, man får MYSIG närhet och mental avkoppling. Tyvärr verkar det inte funka för min sambo - det kan antingen vara för att han är hemskt frustrerad när hon skriker; eller för att han inte har bröst som ger magen ytterligare avlastning eftersom magen hamnar precis under.

    Pumpa! Då kan ni få sova - och barnet kan enklare få i sig en lite större mängd.

    Det är inget skamligt i att ge en flaska ersättning per dygn heller. De flesta som ger ersättning menar dessutom att deras barn sover längre på det ;)


    Åh tack för bra tips mot magknip! Vi har provat lite av varje och inte haft några jätte problem än men det är inte roligt när ens lilla bebis har ont i magen.

    Har ni provat några magdroppar som så många pratar om?
  • orzia1
    LovisaC skrev 2016-11-12 03:25:14 följande:

    Min tjej har fortfarande inte repat sig från de 4 dagarna med järndroppar. Hon bajsar fortfarande svart, har fortfarande förstoppning och fortfarande väldigt ont i magen.

    Som mamma till en till tjej som fick järndroppar vet jag hur jag ska handskas med detta. Det är inget nytt, liksom. Jag får bara plågade bebisar.

    Mit magont gör jag detta;

    Spädbarnsmassage. Det finns lite olika man kan göra. Att göra cirkulationsrörelser med händerna för att hjälpa tarmrörelserna, att stryka med varannan hand ganska hårt nedåt, att trycka barnets ben mot magen i 8 sekunder x3.

    Pysventil. Pysventil eller termometer hjälper den mest bråkiga spädbarnsmage.

    Sele/sjal. I de mest panikliknande skriken hjälper bara att guppa runt i selen. Barnet får sova ordentligt, öronen får vila, man får MYSIG närhet och mental avkoppling. Tyvärr verkar det inte funka för min sambo - det kan antingen vara för att han är hemskt frustrerad när hon skriker; eller för att han inte har bröst som ger magen ytterligare avlastning eftersom magen hamnar precis under.

    Pumpa! Då kan ni få sova - och barnet kan enklare få i sig en lite större mängd.

    Det är inget skamligt i att ge en flaska ersättning per dygn heller. De flesta som ger ersättning menar dessutom att deras barn sover längre på det ;)


    Min man kommer inte överens med vår sjal, jag tror det är mkt med att han inte riktigt är övertygad, trots han ser hur lugn dottern blir med mig i den. Men jag får köpa hur många sjalar jag vill så jag är nöjd oavsett om han bär i de eller ej
  • LovisaC
    Sabinac skrev 2016-11-12 19:47:11 följande:

    Åh tack för bra tips mot magknip! Vi har provat lite av varje och inte haft några jätte problem än men det är inte roligt när ens lilla bebis har ont i magen.

    Har ni provat några magdroppar som så många pratar om?


    Jag gav storasyster magdroppar med D-droppar i. De innehåller probiotika, alltså goda bakterier, som adderar till barnets tarmflora. Ingen effekt. Hon fick dock järndroppar som fuckade till allting.

    Lilltjejen får inget än.

    Minifom har ingen vetenskapligt bevisad effekt, man tror att de fungerar pga placebo-effekten. Dem har jag inte provat.
  • Sabinac
    LovisaC skrev 2016-11-13 18:58:55 följande:

    Jag gav storasyster magdroppar med D-droppar i. De innehåller probiotika, alltså goda bakterier, som adderar till barnets tarmflora. Ingen effekt. Hon fick dock järndroppar som fuckade till allting.

    Lilltjejen får inget än.

    Minifom har ingen vetenskapligt bevisad effekt, man tror att de fungerar pga placebo-effekten. Dem har jag inte provat.


    Tack, jag känner mig lite tveksam inför magdroppar nämligen. Vet inte varför men jag har fått en tveksam känsla inför att ge det.. min dotter fick aldrig några men många av de bebisarna vi träffade då pratade om dessa magdroppar som de blivit rådda av BVC till att ge vid magont. Redan då tyckte jag det kändes konstigt att ge sånt. Men då hade vi heller inga besvär av magknip eller så, lillebror verkar ha en mage som får mer knip och gaser. Ska nog läsa på lite mer om magdroppar innan vår nästa BVC tid så jag vet lite mer om det. ????
  • Sabinac

    Hallå alla mammor!

    Nu tänkte jag fråga om lite tips.. vi har börjat få endel frågor om julklappsönskningar till vår lille son. Jag tycker det är jätte svårt att önska någon till en så liten och än så länge omedveten bebis.

    Personligen tycker jag att det inte behövs några julklappar alls denna jul. Men sen finns det ju släkt som inte accepterar ett sådant svar och för att vi ska slippa sitta och öppna massa små paket som är köpta bara för köpandets skull så undrar jag om det finns några bra saker att önska sig till en såhär liten bebis?

  • Anonym (Maria)

    Min tjej har också haft väldigt mycket gaser och magknip. Tillslut en kväll provade vi windi pysventilen som var med i påsen från BB. Det var första natten hon sov lugnt. Använde den varje kväll ca en vecka och det kom ut hur mycket gaser och bajs som helst! Nu har hennes mage börjat fungera bättre (är fem veckor nu) Kan verkligen rekommendera att prova det.

  • orzia1
    Sabinac skrev 2016-11-21 13:07:46 följande:

    Hallå alla mammor!

    Nu tänkte jag fråga om lite tips.. vi har börjat få endel frågor om julklappsönskningar till vår lille son. Jag tycker det är jätte svårt att önska någon till en så liten och än så länge omedveten bebis.

    Personligen tycker jag att det inte behövs några julklappar alls denna jul. Men sen finns det ju släkt som inte accepterar ett sådant svar och för att vi ska slippa sitta och öppna massa små paket som är köpta bara för köpandets skull så undrar jag om det finns några bra saker att önska sig till en såhär liten bebis?


    Vi har sagt åt folk att inte köpa så mkt till Ada detta år, bättre de för över till ett sparkonto.

    Annars så tips som vi ska önska oss av ngr släktingar

    Bumbostol med bord

    Enklare babysitter (har bara en stor babysitter/gunga)

    Mei tai bärsjal/sele

    Presentkort i en babyaffär så vi kan köpa en ny bilstol nästa år när hon ska byta storlek

    Barnstol från IKEA att sitta i vid matbordsaker

    ta när hon blir äldre

    Leksaker från ca 6 månader

    Potta

    Andra tips om ni ej har, och vill ha det.

    Babygym

    Bärsjal/bärsele om ni vill ha det

    Åkpåse till vagnen

    Kläder

    Förvaring till alla babyleksaker

    Gunghäst

    Hoppgunga

    Gåstol

    Blöjor (kanske trist o önska sig men sååå användbart) min kompis önska sig det o fick blöjor för 3 mån fram...

    Alt presentkort på ica el annan affär så ni kan köpa förbrukning saker

    Badblöja

    Badleksaker
  • Sabinac
    orzia1 skrev 2016-11-23 11:01:35 följande:

    Vi har sagt åt folk att inte köpa så mkt till Ada detta år, bättre de för över till ett sparkonto.

    Annars så tips som vi ska önska oss av ngr släktingar

    Bumbostol med bord

    Enklare babysitter (har bara en stor babysitter/gunga)

    Mei tai bärsjal/sele

    Presentkort i en babyaffär så vi kan köpa en ny bilstol nästa år när hon ska byta storlek

    Barnstol från IKEA att sitta i vid matbordsaker

    ta när hon blir äldre

    Leksaker från ca 6 månader

    Potta

    Andra tips om ni ej har, och vill ha det.

    Babygym

    Bärsjal/bärsele om ni vill ha det

    Åkpåse till vagnen

    Kläder

    Förvaring till alla babyleksaker

    Gunghäst

    Hoppgunga

    Gåstol

    Blöjor (kanske trist o önska sig men sååå användbart) min kompis önska sig det o fick blöjor för 3 mån fram...

    Alt presentkort på ica el annan affär så ni kan köpa förbrukning saker

    Badblöja

    Badleksaker


    Många bra förslag! Vi har kvar jätte mycket bebisprylar från dottern. Gåstol hade vi inte till dottern för då bodde vi i lägenhet, nu i villa finns det bättre med utrymme för en sån så det har vi önskat.
  • Sabinac

    Tänkte tipsa om hemsida som jag precis fått höra om : rullavagn.nu

    För oss föräldralediga som söker lite sällskap. :)

    Kanske någon från Örebro som är intresserad av en promenad eller liknande?

  • Biggan74

    Hej allihopa.

    Här var det lite dött, antar att alla har fullt upp med sina bebisar, jag har i alla fall haft det. :) Har era barn någon vettig dygnsrytm? Min lilla skrutta vill helst vara som piggast vid midnatt och sova lääänge på morgonen. (Med lite matning under natten)

    Hoppas ni har det bra allihopa!

  • LovisaC

    Det brukar bli så, livet knackar liksom på i samband med en graviditet. Förlossningen öppnar dörren och sen är det bara att hänga med :)

    Jag har båda mina barn hemma och är ledig varannan vecka. Det är full rulle 06-20, sen är jag cirka jättedöd. Lillbarnet (4 månader den 14/1) hade nyss RS och spenderade mestadels sin missnöjda tid på natten. Jag sov ungefär 4 timmar per dygn i en vecka, blöööö.

    Nu är hon dock på bättringsvägen, bara hosta kvar, så hon sover ungefär 23-05 igen. Äter, somnar om till 08.

    På dagen är hon ibland vaken massor, ibland sover hon mest då också.

    Denna vecka introducerar vi ersättning! Hittills har hon, i FYRA månader, bara fått utpumpad bröstmjölk. Jag är fantastiskt stolt över hur länge jag orkat! 3-4 timmar per dygn vid pumpen oavsett om jag jobbar eller är hemma - plus matningar av både bebis och 2.5-åring. Nu vill jag frigöra tid att lägga på barnen!

  • orzia1
    LovisaC skrev 2017-01-10 22:37:29 följande:

    Det brukar bli så, livet knackar liksom på i samband med en graviditet. Förlossningen öppnar dörren och sen är det bara att hänga med :)

    Jag har båda mina barn hemma och är ledig varannan vecka. Det är full rulle 06-20, sen är jag cirka jättedöd. Lillbarnet (4 månader den 14/1) hade nyss RS och spenderade mestadels sin missnöjda tid på natten. Jag sov ungefär 4 timmar per dygn i en vecka, blöööö.

    Nu är hon dock på bättringsvägen, bara hosta kvar, så hon sover ungefär 23-05 igen. Äter, somnar om till 08.

    På dagen är hon ibland vaken massor, ibland sover hon mest då också.

    Denna vecka introducerar vi ersättning! Hittills har hon, i FYRA månader, bara fått utpumpad bröstmjölk. Jag är fantastiskt stolt över hur länge jag orkat! 3-4 timmar per dygn vid pumpen oavsett om jag jobbar eller är hemma - plus matningar av både bebis och 2.5-åring. Nu vill jag frigöra tid att lägga på barnen!


    Oj oj, ja du ska vara imponerad och stolt över dig själv. Jag hade aldrig orkat, jag tycker det är fullt tillräckligt när jag pumpar när det spänner. Ammar dock hela tiden, har blivit lite mer regelbundenhet och inte lika mkt varje timme. Går lite längre mellan stunderna här
  • orzia1

    Hör går det också bra. Dottern är lik min första dotter i sättet, sover bra på natten, vaknar en gång o ska ammas. Men hon sover knappt på dagen, visst de är en dröm att hon sover bra på natten men hade önskat hon sov ngn timme sammanhängande dagtid så jag får lite paus. Har henne i sjal för att få ngn chans att göra ngt. Vagnen somnar hon i men vaknar så fort den står stilla.

  • LisenB
    Sabinac skrev 2016-12-13 18:18:36 följande:

    Tänkte tipsa om hemsida som jag precis fått höra om : rullavagn.nu

    För oss föräldralediga som söker lite sällskap. :)

    Kanske någon från Örebro som är intresserad av en promenad eller liknande?


    Har du hittat någon i Örebro? Jag bor där ;)
  • LisenB

    Min son sov katastrof 0-2 månader och har sovit bra nu 2-4 månader men har nu (4,5mån) igen börjat vara orolig på natten. Någon av era som har fått kris nu vid 5 månader?
    Jag ammar men han får en flaska ersättning vid läggdags efter amning, då sover han bättre. Vi har börjat med små pytte smakportioner. Hur har ni gjort? Jag börjar jobba om två månader.
    Så snart är det bara att börja trappa ner amningen. På något sätt är jag nervös över det. Kanske för att det är smidigt att amma? Eller för att jag vet hur detta funkar men man vet ju inte hur det kommer bli. Kanske sinar min mjölk helt? Tänkte fortsätta amma 1-2 ggr per dygn.

  • pandoraDiem
    LisenB skrev 2017-03-07 21:12:50 följande:

    Min son sov katastrof 0-2 månader och har sovit bra nu 2-4 månader men har nu (4,5mån) igen börjat vara orolig på natten. Någon av era som har fått kris nu vid 5 månader?

    Jag ammar men han får en flaska ersättning vid läggdags efter amning, då sover han bättre. Vi har börjat med små pytte smakportioner. Hur har ni gjort? Jag börjar jobba om två månader.

    Så snart är det bara att börja trappa ner amningen. På något sätt är jag nervös över det. Kanske för att det är smidigt att amma? Eller för att jag vet hur detta funkar men man vet ju inte hur det kommer bli. Kanske sinar min mjölk helt? Tänkte fortsätta amma 1-2 ggr per dygn.


    Min son sover också oroligare nu, han är snart 4.5 månader. Jag helammar honom fortfarande men ser fram emot när jag kan trappa ner lite på amningen när fast föda börjar att fungera. Förhoppningsvis kanske han står sig längre på en portion gröt eller välling samt lite bröstmjölk på kvällen än enbart bröstmjölk så jag får sova lite mer på nätterna. Men just nu tror jag framförallt att han sover oroligt av andra skäl än att han är hungrig, kanske drömmer han mycket? Det är mycket fäktare och kråmande. Kanske är nån fas? Hoppas det i alla fall.
  • Biggan74

    Hej!

    Har varit ute på praktik några veckor, är precis i sluttampen av min utbildning så kände att det var skönt att ha den gjord. Jag har fortsatt att amma men när jag har varit borta har hennes pappa gett henne flaska. Det var lite tufft i början med bröst som växte under dagen men det har ändå gått bra. Nästa vecka är praktiken slut och jag ska äntligen få vara hemma med min lilla tjej igen.

    Hoppas det är bra med er!

Svar på tråden BF Oktober 2016