• annielolisa

    Kan ha ätit rosa lammkött, hjälp!

    Vi köpte mat från Grekiska Kolgrillsbaren ikväll, jag tog lammspett. Det var mycket goda kryddor på, och efter någr bitar tycker jag köttet ser lite rosa ut? Mår jättedåligt nu.
    Behöver jag oroa mig?
    Spetten är ju tunna, och grillas över öppen eld rejält. Sen värmde jag ju på köttet hemma i ugnen innan vi åt. Kan köttet vara lite rosa fast det varit ordentligt varmt?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-05 23:00
    UPPDATE:
    är gravid, därför jag undrar

  • Svar på tråden Kan ha ätit rosa lammkött, hjälp!
  • Teddis
    annielolisa skrev 2016-02-05 22:11:21 följande:

    Även om det är ordentligt gjort?


    Ja! Jag jobbar med att rekommendera dryck till mat och brukar fråga hur köttet steks och många äter rosastekt...
  • Teddis
    annielolisa skrev 2016-02-05 22:11:21 följande:

    Även om det är ordentligt gjort?


  • Teddis

    Det är griskött som inte ska vara rosa! (Men har testat att äta det rosa och dog inte.) så inte rosa griskött!!

  • annielolisa

    Okej, för råden jag fått av barnmorska är att lamm inte ska vara rosa osv...

  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

    Ja, det är viktigt att lammkött är genomstekt. Nej, det är nog ingen fara om du har tagit en tugga.


    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • annielolisa
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2016-02-06 11:03:53 följande:

    Ja, det är viktigt att lammkött är genomstekt. Nej, det är nog ingen fara om du har tagit en tugga.


    Får försöka släppa det. Gjort är gjort helt enkelt... :/
  • annielolisa
    annielolisa skrev 2016-02-06 11:08:34 följande:

    Får försöka släppa det. Gjort är gjort helt enkelt... :/


  • annielolisa

    Uppdate: fick svar från restaurangen och köttet är fryst innan de lagar till det. Med andra ord helt okej med rosa kött :)

  • prematur mor

    Åt röd / rosa lammkött under grav. Hen är snart fyra nu. Så det är lugnt ts.

  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    prematur mor skrev 2016-02-06 17:22:58 följande:

    Åt röd / rosa lammkött under grav. Hen är snart fyra nu. Så det är lugnt ts.


    Nej, det är inte "lugnt" att äta rosa/rött lammkött under graviditet. Att det gick bra för dig innebär inte att det är fritt fram, det finns risk för toxoplasma i lammkött.

    Risken är liten för att det finns det, risken är liten för att drabbas av komplikationer om det finns det men komplikationerna är förödande. Så nej, det är inte lugnt att äta rött lammkött under graviditeten.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
Svar på tråden Kan ha ätit rosa lammkött, hjälp!