• annielolisa

    Kan ha ätit rosa lammkött, hjälp!

    Vi köpte mat från Grekiska Kolgrillsbaren ikväll, jag tog lammspett. Det var mycket goda kryddor på, och efter någr bitar tycker jag köttet ser lite rosa ut? Mår jättedåligt nu.
    Behöver jag oroa mig?
    Spetten är ju tunna, och grillas över öppen eld rejält. Sen värmde jag ju på köttet hemma i ugnen innan vi åt. Kan köttet vara lite rosa fast det varit ordentligt varmt?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-05 23:00
    UPPDATE:
    är gravid, därför jag undrar

  • Svar på tråden Kan ha ätit rosa lammkött, hjälp!
  • Rani
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2016-02-06 17:25:47 följande:

    Nej, det är inte "lugnt" att äta rosa/rött lammkött under graviditet. Att det gick bra för dig innebär inte att det är fritt fram, det finns risk för toxoplasma i lammkött.

    Risken är liten för att det finns det, risken är liten för att drabbas av komplikationer om det finns det men komplikationerna är förödande. Så nej, det är inte lugnt att äta rött lammkött under graviditeten.


    Men lätt rosa är väl lammkött även när det passerat 65 grader (då toxoplasma dör)? När jag gör kött till 67 grader så är det i a f rosa.

    Blödigt rött är ju något annat.
  • annielolisa
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2016-02-06 17:25:47 följande:

    Nej, det är inte "lugnt" att äta rosa/rött lammkött under graviditet. Att det gick bra för dig innebär inte att det är fritt fram, det finns risk för toxoplasma i lammkött.

    Risken är liten för att det finns det, risken är liten för att drabbas av komplikationer om det finns det men komplikationerna är förödande. Så nej, det är inte lugnt att äta rött lammkött under graviditeten.


    Fick iallafall svar av restaurangen om att köttet varit fryst innan och hur de tillagar det, så jag känner mig lugn nu :)
  • Nyfikna72

    Skulle man skippa allt man inte får äta när man är gravid så svalt man väl ihjäl...........man lär ju använda sunt förnuft också. Det är klart det kan hända saker men man kan få cancer av bilavgaser också och de ämnena går med all sannolikhet även in till bebisen men ingen gravid går omkring med gasmask vad jag vet.

  • annielolisa
    Rani skrev 2016-02-06 17:38:42 följande:

    Men lätt rosa är väl lammkött även när det passerat 65 grader (då toxoplasma dör)? När jag gör kött till 67 grader så är det i a f rosa.

    Blödigt rött är ju något annat.


    Det var också bra att veta. Jag trodde att rosa strimmor betydde att det var väldigt dåligt tillagat, men det verkar som att köttet kan ha den färgen och ändå vara upphettad till 65?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Rani skrev 2016-02-06 17:38:42 följande:
    Men lätt rosa är väl lammkött även när det passerat 65 grader (då toxoplasma dör)? När jag gör kött till 67 grader så är det i a f rosa.

    Blödigt rött är ju något annat.
    Det är det absolut, men som du ser skriver "prematur mor" rött/rosa vilket i min värld är något annat än lätt rosa.
    annielolisa skrev 2016-02-06 17:38:47 följande:
    Fick iallafall svar av restaurangen om att köttet varit fryst innan och hur de tillagar det, så jag känner mig lugn nu :)
    Bra det.
    Nyfikna72 skrev 2016-02-06 17:46:48 följande:

    Skulle man skippa allt man inte får äta när man är gravid så svalt man väl ihjäl...........man lär ju använda sunt förnuft också. Det är klart det kan hända saker men man kan få cancer av bilavgaser också och de ämnena går med all sannolikhet även in till bebisen men ingen gravid går omkring med gasmask vad jag vet.


    Det är ganska få saker som man inte kan äta som gravid men dessa saker finns det goda skäl att avstå.

    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • annielolisa
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2016-02-06 17:51:37 följande:

    Det är det absolut, men som du ser skriver "prematur mor" rött/rosa vilket i min värld är något annat än lätt rosa.Bra det.Det är ganska få saker som man inte kan äta som gravid men dessa saker finns det goda skäl att avstå.


    Återigen så åt jag ju av misstag, jag vet att jag ska avstå och rycker inte på axlarna åt detm
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    annielolisa skrev 2016-02-06 17:58:16 följande:
    Återigen så åt jag ju av misstag, jag vet att jag ska avstå och rycker inte på axlarna åt detm
    Har jag påstått något annat? Det jag skrev var inte riktat till dig.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • prematur mor
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2016-02-06 17:25:47 följande:

    Nej, det är inte "lugnt" att äta rosa/rött lammkött under graviditet. Att det gick bra för dig innebär inte att det är fritt fram, det finns risk för toxoplasma i lammkött.

    Risken är liten för att det finns det, risken är liten för att drabbas av komplikationer om det finns det men komplikationerna är förödande. Så nej, det är inte lugnt att äta rött lammkött under graviditeten.


    Goa du. Nä jag vet att man inte ska äta kött som är rött. Men jag menade att hon inte behövde oroa sig för hon ätit det en gång, dessutom fryst före som ts skrev. Herregud på fl måste man visst skriva väldigt tydligt för att inte bli påhoppad.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    prematur mor skrev 2016-02-06 19:45:15 följande:
    Goa du. Nä jag vet att man inte ska äta kött som är rött. Men jag menade att hon inte behövde oroa sig för hon ätit det en gång, dessutom fryst före som ts skrev. Herregud på fl måste man visst skriva väldigt tydligt för att inte bli påhoppad.
    Det var inget påhopp, det var kritik mot det du skrev. Du använde ditt barn som exempel och skrev att "det är lugnt". Jag säger att det inte är det, vill det sig illa kan en gång vara nog.

    Vanligen är det ingen fara men problemet med toxoplasma är just oförutsägbarheten.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • prematur mor

    Ts frågade senare i tråden om någon ätit lamm rosa och det gått bra. Svarade på det. Men nu lämnar vi det och går vidare.

Svar på tråden Kan ha ätit rosa lammkött, hjälp!