• Fröken W

    Gravid med första barnet

    Hej!

    Jag är gravid med mitt första barn och skulle gärna ha någon att dela alla tankar och funderingar med.

    Imorgon går jag in i vecka 11 enligt bm men jag tror dessvärre att jag inte är så långt gången, har haft oregelbunden mens senaste 1,5 åren.

    Hur går det för er?

    Hur långt in i graviditeten är ni?

    Hade ni försökt länge?

    Hur mår ni?

  • Svar på tråden Gravid med första barnet
  • tjejenA
    Moorii skrev 2016-02-13 14:42:40 följande:

    Ja, du har nog rätt. Försöker att inte oroa mig! Min man lovade mig att allt kommer se bra ut, han är ju go. Så får tro på honom :)

    Men gud vad läskigt! :( hoppas det inte är något farligt och att du får komma hem snart!


    Hehe härlig man du har ;)Jag tänker iaf att så länge jag inte har blödningar eller gör ont så är det nog ingen fara. Ja får se vad läkaren säger...ska ha ett samtal med han idag.
  • Moorii
    tjejenA skrev 2016-02-14 11:38:43 följande:

    Hehe härlig man du har ;)Jag tänker iaf att så länge jag inte har blödningar eller gör ont så är det nog ingen fara. Ja får se vad läkaren säger...ska ha ett samtal med han idag.


    Jo, han är fin ^^ Nej, du har nog rätt.

    Ok. Hoppas det går bra!
  • Linnojsan
    Fröken W skrev 2016-02-14 11:23:01 följande:

    Ja försök, det är så jobbigt att gå och oroa sig hela tiden.

    Jag gick också själv på hälsosamtalet. Sambon frågade om han skulle följa med men jag sa att det inte behövdes...var fortfarande i fasen "äsch jag är nog inte gravid, det är nog något som jag bara hittat på" :P

    På inskrivningen på tisdag vill jag dock ha med honom, det känns skönt. Vi har ju inte berättat för någon om graviditeten än så vi har bara varandra att dela den med än så länge. Både mysigt och jobbigt, vill väldigt gärna berätta för mina föräldrar snart. Enligt bm:s uträkning från senaste mens så kommer jag vara i vecka 11+6 på tisdag när det är dags för inskrivning. Men eftersom min mens varit så oregelbunden senaste åren litar jag inte på det, och tyvärr tror jag ju att jag är tidigare i graviditeten. Så hoppas att jag kan få tid för ett tidigt ul och då få bekräftat hur långt gången jag är...innan dess "vågar" jag nog inte berätta för någon.

    Hur berättade du för sambon att du var gravid?


    Vad gör man på hälsosamtalet?? Berätta gärna

    Okej jag har inskrivning i mars.. typ om tre veckor. Då måste jag dessvärre också gå ensam då han ska iväg på resa. Kunde ju bokat om men äsch.. ville ha snabbast möjliga tid! då får vi hoppas att de räknat rätt på dig då iallafall? Vecka 11 då är ju den mest "hemliga" perioden förbi såatt säga! Och hoppas du får ul tidig så de ser vad för vecka. Man vill ju veta exakt!

    jag vill också få reda på vilken vecka :-/

    Haha jag berättade genom att gömma det positiva testet under gaffeln på morgonen när vi skulle äta pannkaksfrukost han blev jätte glad DU då?
  • Fröken W
    Linnojsan skrev 2016-02-14 12:52:31 följande:

    Vad gör man på hälsosamtalet?? Berätta gärna

    Okej jag har inskrivning i mars.. typ om tre veckor. Då måste jag dessvärre också gå ensam då han ska iväg på resa. Kunde ju bokat om men äsch.. ville ha snabbast möjliga tid! då får vi hoppas att de räknat rätt på dig då iallafall? Vecka 11 då är ju den mest "hemliga" perioden förbi såatt säga! Och hoppas du får ul tidig så de ser vad för vecka. Man vill ju veta exakt!

    jag vill också få reda på vilken vecka :-/

    Haha jag berättade genom att gömma det positiva testet under gaffeln på morgonen när vi skulle äta pannkaksfrukost han blev jätte glad DU då?


    På hälsosamtalet mätte man blodtrycket och vägde sig. Sedan var det typ mest prat om hur jag mår och hur tobak- och alkoholvanorna ser ut. Bm informerade också väldigt kort om fosterdiagnostik och gav mig böcker och broschyrer att läsa.

    Vi hade kört oskyddat men inte riktigt försökt bli gravida sedan november, så jag blev väldigt förvånad när jag plussade på morgonen 16/1. Jag gick ut med hunden för att samla mig lite. När jag kom in satt sambon i soffan, jag hämtade testet, gav det till honom och sa något i stil med "freaka inte ut nu men det här är positivt". Han var väldigt tyst men kramade mig länge :P
  • Linnojsan
    Fröken W skrev 2016-02-14 14:32:26 följande:

    På hälsosamtalet mätte man blodtrycket och vägde sig. Sedan var det typ mest prat om hur jag mår och hur tobak- och alkoholvanorna ser ut. Bm informerade också väldigt kort om fosterdiagnostik och gav mig böcker och broschyrer att läsa.

    Vi hade kört oskyddat men inte riktigt försökt bli gravida sedan november, så jag blev väldigt förvånad när jag plussade på morgonen 16/1. Jag gick ut med hunden för att samla mig lite. När jag kom in satt sambon i soffan, jag hämtade testet, gav det till honom och sa något i stil med "freaka inte ut nu men det här är positivt". Han var väldigt tyst men kramade mig länge :P


    Okej vad bra det låter som en trevlig och bra grej. Längtar ihjäl mig dit faktiskt haha sa till jobbet att jag skulle till tandläkaren!

    Vad kul! Grattis kul att det gick fort. Hade du svårt att tro på plusset som mig? Jag testade en gång till precis efter första stickan för jag trodde inte mina ögon
  • Fröken W
    Linnojsan skrev 2016-02-14 17:48:31 följande:

    Okej vad bra det låter som en trevlig och bra grej. Längtar ihjäl mig dit faktiskt haha sa till jobbet att jag skulle till tandläkaren!

    Vad kul! Grattis kul att det gick fort. Hade du svårt att tro på plusset som mig? Jag testade en gång till precis efter första stickan för jag trodde inte mina ögon


    Ja men det blir ju lite mer verkligt när man träffat den barnmorska som förhoppningsvis kommer att följa en genom hela graviditeten. Även om jag som sagt hade hoppats på någon form av undersökning/test som bekräftade graviditet.

    På "min" mvc har de kvällsöppet (till 19) en dag/vecka, det är toppen! Det blir så struligt om jag måste vara borta/sluta några timmar tidigare. Jobbar som lärare så det måste ju finnas någon som kan ta eleverna istället för mig.

    Ja alltså jag trodde verkligen inte på plusset, tog flera RFSU-test men de är så svåra att få starka plus på. Tog ett till clearblue två dagar efter första plusset som var ännu starkare än det första jag tog. Dagen efter att jag hade varit på hälsosamtalet köpte jag ett test med veckoindikator och förberedde mig på att behöva ringa bm "eh hej, jag har gjort ett nytt test och jag är visst inte gravid" :P Men tack och lov så var även detta positivt. Även efter detta har jag gjort tester, RFSU:s som nu visar starkt positivt. Känner mig som en galning men jag kan verkligen inte tro att det är sant, hehe. Har också planerat att göra ett test måndagkväll eller tisdagmorgon innan inskrivningen.

    Känner du dig fortfarande nervös inför att berätta om graviditeten för dina föräldrar?
  • Linnojsan
    Fröken W skrev 2016-02-14 19:56:50 följande:

    Ja men det blir ju lite mer verkligt när man träffat den barnmorska som förhoppningsvis kommer att följa en genom hela graviditeten. Även om jag som sagt hade hoppats på någon form av undersökning/test som bekräftade graviditet.

    På "min" mvc har de kvällsöppet (till 19) en dag/vecka, det är toppen! Det blir så struligt om jag måste vara borta/sluta några timmar tidigare. Jobbar som lärare så det måste ju finnas någon som kan ta eleverna istället för mig.

    Ja alltså jag trodde verkligen inte på plusset, tog flera RFSU-test men de är så svåra att få starka plus på. Tog ett till clearblue två dagar efter första plusset som var ännu starkare än det första jag tog. Dagen efter att jag hade varit på hälsosamtalet köpte jag ett test med veckoindikator och förberedde mig på att behöva ringa bm "eh hej, jag har gjort ett nytt test och jag är visst inte gravid" :P Men tack och lov så var även detta positivt. Även efter detta har jag gjort tester, RFSU:s som nu visar starkt positivt. Känner mig som en galning men jag kan verkligen inte tro att det är sant, hehe. Har också planerat att göra ett test måndagkväll eller tisdagmorgon innan inskrivningen.

    Känner du dig fortfarande nervös inför att berätta om graviditeten för dina föräldrar?


    Åh vad bra tider de hade!! Önskar vi hade så i min lilla stad.. nu är det lätt för mig att få ledigt för "läkarbesök" då jag jobbar med städ och dammråttorna väntar ju snällt på mig om jag går tidigare

    Visst känner man sig lite tokigt som testar och testar men jag tror det hör till vanligheterna

    Ja lite nervös för det. Har bara berättat för en nära vän än så länge eftersom hon nyss fött barn själv då kände jag att jag kunde hämta info och känna ett lugn av att dela detta med henne såhär tidigt. Känns så bra!

    Att berätta för föräldrarna börjar kännas mer och mer kul! Lite nervöst fortfarande men jag börjar tänka på hur man ska lägga fram det och jag ser mig framför mig hur glada de kommer bli. Förhoppningsvis
  • Fröken W

    Hörrni en fråga.

    Har någon fått göra ul före rul? Vilken var anledningen till att du fick göra det? Var det svårt att få göra det? Fick ni söka er till någon privatklinik eller fick ni göra det på sjukhuset/mvc?

    Och en sista fråga...någon som vet hur tidigt man kan göra ul (ej vul)?

  • Moorii
    Fröken W skrev 2016-02-14 20:05:40 följande:

    Hörrni en fråga.

    Har någon fått göra ul före rul? Vilken var anledningen till att du fick göra det? Var det svårt att få göra det? Fick ni söka er till någon privatklinik eller fick ni göra det på sjukhuset/mvc?

    Och en sista fråga...någon som vet hur tidigt man kan göra ul (ej vul)?


    Jag var gravid i somras, men kände på mig att nåt var fel, så i vecka tio hade bm på vårdcentralen möjlighet att göra ett vanligt ul (dock gick hon med på det lite motvilligt), och mycket riktigt syntes ingenting, visade sig vara ma. Nu valde jag att gå privat och fick ul redan i vecka 9. Helt klart värt pengarna!
Svar på tråden Gravid med första barnet