• Regnbågsdröm

    IVF mars/april

    Hej alla!
    Vi har nu fått vår planering för vårt tredje IVF-försök. Vi kör långt protokoll och ska nu börja med synarela-spray den 20 mars. Enligt planeringen ÄP vecka 16. Några som är i samma tid och som vill följas åt? Hoppa gärna in i tråden!

  • Svar på tråden IVF mars/april
  • Mollan81

    Regnbågsdröm, 29 år. Långt protokoll. IVF nummer 3. Spraystart synarela 20 mars. Sprutstart menopur 6 april. Planerat plock vecka 16. 

    BK1986, 29 år. Kort protokoll. IVF nummer 2. Inväntar mens för sprutstart Menopur. 

    Linoa131, 34 år. Kort protokoll. IVF nr 1. Sprutstart kring 29 mars Gonal-F. Planerat plock v 14 

    Anki75, 40 år. Långt protokoll. IVF nummer 2. Spraystart synarela 26 feb. Planerat plock vecka 13. 

    FruA78, 37 år. 1:a IVF-försöket. Första besökstid i början på april. Vet ej behandlingsmetod. 

    Sjöblomman, 30 år. 8:e försöket (3 hela + 4 FET tidigare, MF oktober 15), Sophiahemmet. 

    Zasu, 42 år, kort protokoll, 4 försöket (1 helt försök, 2 FET, missfall april-15), plock 2016-03-08 

    Nicka, 35 år, väntar på ägglossning för att göra frysåterförande. Försökt bli gravid i ca 6,5 år. Gjort 3 el 4 behandlingar och ca 8 återföranden.

    Ivfsyskon, 36 år. Ivf nr 4. Syskonförsök till ivfdotter född -12. Carlanderska, Göteborg. Halvägs genom det korta protokollet.

    Juli13, 35 år. Försökt bli gravid i 2.5 år. Ivf färskt försök januari. Fet februari. Ny lång behandling med början 20 mars

    Mollan81, 35år. Försökt bli gravid i 2 år, ska påbörja första ivf om tre veckor, äter p-piller två veckor för att skjuta över påsken. Första injektion ska tas 8 april, planerat äggplock v 16.

  • Sjöblomman
    Ivfsyskon skrev 2016-03-16 20:15:28 följande:

    Någon mer som sprutar med Orgalutran? Usch vilken spruta alltså! Tjock, trubbig nål och det sviiiiider efter den och kliar som attan. Men det går över som tur är.


    Inte nu, men har gjort tidigare. Jag brukade ta något kallt på först och sen spruta in. Ibland hjälpte det mot klådan.
  • Sjöblomman
    Regnbågsdröm skrev 2016-03-17 06:55:48 följande:

    Krånglar fan ALLTID med läkemedlen. Några fler här som brukar ha problem med att få tag på synarela? Här är det helt jäkla sjukt, de beställer hem och grejar men finns aldrig och så tar det evigheter när de väl hittat. Den här gången känner jag mig dock förvånansvärt lugn. Jag var smart nog att hämta ut en extra som jag fått på recept förra gången men inte behövt. Så jag har haft den hemma länge. Det är bara 30 doser, men räcker ju ett tag om det skulle krisa så att jag inte får ut skiten på Apoteket imorgon. Ska ju börja spraya på söndag.

    En liten uppdatering såhär på morgonen. Hoppad allt är bra med er alla här inne <3


    OJ! Det har tack o lov aldrig hänt mig! Måste vara jättestressande! Skönt att du har en reservplan. vart bor du?
  • Regnbågsdröm
    Sjöblomman skrev 2016-03-17 07:54:17 följande:
    OJ! Det har tack o lov aldrig hänt mig! Måste vara jättestressande! Skönt att du har en reservplan. vart bor du?
    Ja, oerhört stressande. Vid tidigare försöken var det skitjobbigt. Fick åka till grannkommuner och jaga skiten flera gånger. Men tror att det beror på att jag inte bor i storstad. Vi går ju i Malmö och där har de alltid läkemedlen. Men har 3 timmar dit. Bor i Kronobergs län.
  • Emmis84

    Hejsan!Hjärta

    Jag ansluter mig också till tråden.Glad  Detta är vårt första IVF försök och vi har fått det korta protokollet. 
    Jag är mycket nervös inför biverkningar. Någon som kan dela med sig av hur det känns efter första hormonsprutan? Känner man av något direkt eller det kommer först efter andra eller tredje sprutan?

    Hur känns äggplocket? Jag vet att det är väldigt individuellt men hur upplevde ni? 

  • BK1986
    Emmis84 skrev 2016-03-17 08:58:04 följande:

    Hejsan!

    Jag ansluter mig också till tråden.  Detta är vårt första IVF försök och vi har fått det korta protokollet. 

    Jag är mycket nervös inför biverkningar. Någon som kan dela med sig av hur det känns efter första hormonsprutan? Känner man av något direkt eller det kommer först efter andra eller tredje sprutan?

    Hur känns äggplocket? Jag vet att det är väldigt individuellt men hur upplevde ni? 


    Välkommen! För min del kände jag inget alls förrän sprutdag 8 (kort protokoll). Då blev jag illamående och hade det så fram till äggplocket.

    För min del var äggplocket inte alls roligt. Gjorde ont och smärtstillandet hjälpte inte. Men då hade jag väldigt många blåsor också. Dock hade jag inte så stora besvär i efterhand, så det var bra.

    Det är lätt att gå och oroa sig för hur saker känns eller hur det kommer bli. Men det går inte att påverka, så försök ta det som det kommer. Oroa dig inte i onödan. :)
  • BK1986

    Här är det cykeldag 35 utan minsta tecken på att mensen är på gång. Segt men samtidigt känns det helt okej. Har maila kliniken idag om att få ett "stoppdatum" om mensen inte börjar visa sig. Det fick jag inför första omgången och då kunde de framkalla en blödning om jag inte fått mens innan ett visst datum.

    Hoppas verkligen att de kan bistå med det även denna gång.

  • FruA78

    Hej! Tog en paus på en vecka. Hela förra veckan gick åt att leta efter våra journaler som inte hade kommit fram på 10 dagar. Huddinge sa att de skickade våra journaler den 1 mars till IVFkliniken och de sa att de inte kommit fram. De kunde inte boka in oss på ett möte förens de fått våra journaler :( Till slut i fredags eftermiddag var det löst men det blev en senare tid än de sa från början. Ska på ett första läkarbesök den 12 april istället för i början av april.

    Läst att många av er har kommit igång med behandling, håller tummarna för er. <3

  • Mallanfarm

    Hej!

    Jag hoppar gärna in om jag får.


    Det är vår första IVF omgång. Vi har försökt själva i ca 3,5 år och blivit diagnostiserade med "oförklarlig barnlöshet". 

    Då jag tror att det till viss del kan bero på immunologiska problem hos mig har vi valt att göra vår behandling i Falun som enligt andra trådar här är lite mer öppensinnade för sådan behandling. Vi bor i Östergötland så det kommer bli en del resande men det får det vara värt.


    Just nu inväntar vi mens för att komma igång med sprutorna, beräknad mens är imorgon. 

  • Regnbågsdröm
    Emmis84 skrev 2016-03-17 08:58:04 följande:

    Hejsan!Hjärta

    Jag ansluter mig också till tråden.Glad  Detta är vårt första IVF försök och vi har fått det korta protokollet. 
    Jag är mycket nervös inför biverkningar. Någon som kan dela med sig av hur det känns efter första hormonsprutan? Känner man av något direkt eller det kommer först efter andra eller tredje sprutan?

    Hur känns äggplocket? Jag vet att det är väldigt individuellt men hur upplevde ni? 


    Hej och välkommen till tråden!
    Jag brukar alltid skriva när folk är oroliga för biverkningar, att det är det minsta problemet i den här resan. Och det är faktiskt helt sant. Det psykiska är så mycket värre än det psykiska. Så strunta i biverkningarna. Det är den lätta delen.

    Och precis som du själv redan listat ut så är det sjukt olika hur man känner Men vad gäller hormonsprutorna så brukar många känna när det börjar hända saker eller när äggblåsorna växt tillräckligt. Utifrån egna erfarenheter så kände jag ingenting de första 10 sprutdagarna vid första försöket. Men då hade det heller inte hänt ett skit i princip när jag kom på ultraljud. Så fort de hittade rätt dos för mig och äggblåsorna började utvecklas så började det också spänna i min mage. Så för mig är det en positiv känsla när det känns, så att säga. Vid andra försöker sen kände jag i magen bara efter ett par sprutor. Så nu vid tredje förväntar jag mig liksom att det ska kännas i magen. Jag ser liksom det som ett positivt tecken till att det fungerar. Alla är vi olika lätta/svåra att stimulera också, så sådana saker kan också spela in. Jag som är svårstimulerad och tar maxdos får ju liksom i mig mer hormoner än andra också.

    Vilken spruta ska du ta?

    Gällande äggplock så har jag aldrig tyckt att det har gjort ont. Sen är det ju inte en trevlig upplevelse eller så, men ingen fara! Men också väldigt olika!
Svar på tråden IVF mars/april