• Tom Araya

    Bättre skola - hur?

    Skolan i Sverige påstås bli allt sämre och resultaten sjunker.
    Vad bör man göra åt det?
    Hur ska skolan lyckas förbättra sig och vad är egentligen bra respektive dåligt?
    Vilket ansvar har föräldrar och elever i utvecklingen?

    www.aftonbladet.se/nyheter/valaret2014/article19175087.ab

    www.dn.se/valet-2014/reinfeldt-lagger-skulden-for-svaga-skolresultat-pa-s/

    www.skolverket.se/skolutveckling/forskning/ledarskap-organisation/strukturella-faktorer/strukturella-orsaker-till-sjunkande-skolresultat-1.189964

    www.aftonbladet.se/nyheter/article17949767.ab

    www.metro.se/nyheter/invandring-paverkar-skolresultat/Hdzpcn!yPZXlSzzFgM78tXwR3Bw/

    www.metro.se/nyheter/invandring-paverkar-skolresultat/Hdzpcn!yPZXlSzzFgM78tXwR3Bw/

    www.dn.se/stories/sveriges-fallande-skolresultat/

  • Svar på tråden Bättre skola - hur?
  • Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2016-03-17 17:23:26 följande:
    Det funkar fint i de flesta andra länder, jag föreslår en benchmarkinguppgift. Det finns forskning att tillgå.
    Men hur funkar det? Finns det inga riktlinjer, metoder och resultatanalys så är ju inte uppvisade resultat trovärdiga.
  • sextiotalist
    sportpappa skrev 2016-03-17 22:44:20 följande:

    Jag tror att skolan har blivit förslappad och det behövs en större press på eleverna när det gäller att studera. Skolan bör lära ut förståelse framför utan-till-kunskaper. Om man förstår saker så behöver man inte plugga till proven.

    Det är väldigt svårt att objektivt utvärdera kunskapsnivån hos någon utan att ha något slags test. Att skydda ungdomarna från prov tror jag är att göra dem en björntjänst. Senare i livet så kommer det ställas ännu högre krav på dem och de kommer utsättas för ännu svårare prov.


    Gäller det även min generation. Jag kunde få blackout på proven, trots detta så har jag fixat en civilingenjörsutbildning.

    Jag upplevde stressen och pressen att prestera hårdast under gymnasiet. På högskolan hade man omtentor, ingen betygspress. Arbetslivet, här kan man bolla med sina kollegor.
  • sextiotalist
    sportpappa skrev 2016-03-17 22:44:20 följande:

    Jag tror att skolan har blivit förslappad och det behövs en större press på eleverna när det gäller att studera. Skolan bör lära ut förståelse framför utan-till-kunskaper. Om man förstår saker så behöver man inte plugga till proven.

    Det är väldigt svårt att objektivt utvärdera kunskapsnivån hos någon utan att ha något slags test. Att skydda ungdomarna från prov tror jag är att göra dem en björntjänst. Senare i livet så kommer det ställas ännu högre krav på dem och de kommer utsättas för ännu svårare prov.


    Har du barn i gymnasiet?

    Sedan min son började högstadiet så har det varit stentufft. Jag överdriver inte då jag påstår att min son hade längre arbetsdagar än oss föräldrar under gymnasiet. Dessutom var det betygssystem vi hade mer förlåtande. Vi är ett gäng som har våra ungdomar på gymnasiet. Gymnasiet är tuffare idag än när jag gick.

    Jag upplevde också att det redan på högstadiet var högre krav än när jag gick i högstadiet
  • Tow2Mater
    sextiotalist skrev 2016-03-18 06:52:58 följande:
    Har du barn i gymnasiet?

    Sedan min son började högstadiet så har det varit stentufft. Jag överdriver inte då jag påstår att min son hade längre arbetsdagar än oss föräldrar under gymnasiet. Dessutom var det betygssystem vi hade mer förlåtande. Vi är ett gäng som har våra ungdomar på gymnasiet. Gymnasiet är tuffare idag än när jag gick.

    Jag upplevde också att det redan på högstadiet var högre krav än när jag gick i högstadiet
    Tar de igen vad de inte gjorde under Ak1-6 när de slutade kl 13 var o varannan dag (som verkar vara vanligt)...?

    (Bor ju inte i Sverige, men jag är lite forvanad att min 1a-klassare lär sig ordsatserna redan; prepositioner, verb, adjektiv, etc.... Kan inte minnas när jag själv lärde mig sånt, men bra mycket senare.)
  • sextiotalist
    Tow2Mater skrev 2016-03-18 13:53:36 följande:
    Tar de igen vad de inte gjorde under Ak1-6 när de slutade kl 13 var o varannan dag (som verkar vara vanligt)...?

    (Bor ju inte i Sverige, men jag är lite forvanad att min 1a-klassare lär sig ordsatserna redan; prepositioner, verb, adjektiv, etc.... Kan inte minnas när jag själv lärde mig sånt, men bra mycket senare.)
    Inte en bild jag känner igen, Det var nog långa dagar, men jag måste erkänna, de första 5 åren var inte att hänga i julgran, jag har suttit många timmar för att kompensera det skolan inte lärde ut,
    Men här kan jag utan att skämmas, skriva att det var lärarna det hängde på, då klasserna fungerade bra och inte mycket stök, men nivån på undervisningen var urusel, Stavfel, grammatiska fel och fel vid uträkningar var det jag som tog hand om. Jag var en besvärlig förälder, då jag ansåg att skolans huvuduppgift var att undervisa
  • Dorian Ertymexx

    Ta bort skolpeng och vinstintresse, och låt lärarna få jobba i fred utan en massa djävla konstanta omorganisationer och von oben-petande från klåfingriga politiker och byråkrater, så ska ni se att resultaten snart går uppåt igen!

    Och, glömde nästan, ge lärare ökade befogenheter att agera mot elever.


    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • nattuv
    Tom Araya skrev 2016-03-16 02:35:17 följande:

    Skolan i Sverige påstås bli allt sämre och resultaten sjunker.
    Vad bör man göra åt det?


    1. Läraren är den som bestämmer. Av med mössan, undan med telefonen, håll tyst. Elever är i skolan för att lära sig saker inte för att "förverkliga sig själv". Oavsett vad någon flumpedagog anser.

    2. Inför studieteknik som ett obligatoriskt ämne och se till att lärarna använde sig av det i undervisningen.

    3. Klara mål. Du skall kunna gångartabellen i slutet av veckan. Du skall kunna göra en tankekarta över hur den svenska riksdagen fungerar i slutet av månaden.

    4. Eleverna måste lära sig att man även måste göra tråkiga saker, man kan inte slösurfa sig genom livet.

    5. Anpassad studielitteratur. Jag har haft det tvivelaktiga nöjet att hjälpa till med gymnasiematematik och moderna matematikböcker är rent ut sagt usla (de var antagligen lika dålig på min tid). För lite tid läggs på förståelse och exempel och för mycket tid på sidor fulla med till förväxlingen lika tal som skall räknas igenom.

    6. I klasser med stora minoritetsgrupper skall läraren ha stödpersoner som kan elevens ursprungsspråk och som fungerar som stödlärare. Det kostar pengar men alternativen  riskerar att bli ännu dyrare.

    7. För barn som har problem med studierna skall det fokuseras på kärnämnen. Språk och matematik. Resterande ämnen får minska antalet timmar till lightversioner. Då har de åtminstone fått en grund som det går bygga vidare på. Utan rätt verktyg kan de iallafall inte tillgodogöra sig övriga ämne.
  • Aniiee
    nattuv skrev 2016-03-19 15:21:09 följande:
    1. Läraren är den som bestämmer. Av med mössan, undan med telefonen, håll tyst. Elever är i skolan för att lära sig saker inte för att "förverkliga sig själv". Oavsett vad någon flumpedagog anser.

    2. Inför studieteknik som ett obligatoriskt ämne och se till att lärarna använde sig av det i undervisningen.

    3. Klara mål. Du skall kunna gångartabellen i slutet av veckan. Du skall kunna göra en tankekarta över hur den svenska riksdagen fungerar i slutet av månaden.

    4. Eleverna måste lära sig att man även måste göra tråkiga saker, man kan inte slösurfa sig genom livet.

    5. Anpassad studielitteratur. Jag har haft det tvivelaktiga nöjet att hjälpa till med gymnasiematematik och moderna matematikböcker är rent ut sagt usla (de var antagligen lika dålig på min tid). För lite tid läggs på förståelse och exempel och för mycket tid på sidor fulla med till förväxlingen lika tal som skall räknas igenom.

    6. I klasser med stora minoritetsgrupper skall läraren ha stödpersoner som kan elevens ursprungsspråk och som fungerar som stödlärare. Det kostar pengar men alternativen  riskerar att bli ännu dyrare.

    7. För barn som har problem med studierna skall det fokuseras på kärnämnen. Språk och matematik. Resterande ämnen får minska antalet timmar till lightversioner. Då har de åtminstone fått en grund som det går bygga vidare på. Utan rätt verktyg kan de iallafall inte tillgodogöra sig övriga ämne.
    1: Ja.... men.... jag hatar arbitrary rules. Jag tänker främst på mössan. Hindrar den hjärnvågor eller något, så ungarna inte lär sig något? Ska även muslimska och ortodox-kristna tjejer och judiska killar ta av sig huvudbonaden? Om nej, varför ska då skater-killarna ta av sig mössan? Ska tjejer med diadem också ta av sig? Mm, mm, mm, mm, mm...................... (Jag var själv inte "guds bästa barn" i frågan om klädkod på min skola, men då handlade det om andra klädesplagg och accessoarer/mm)

    2: Är det något som behöver skrivas när det handlar om svensk skola? *flyttar*

    3: Nja... inte så genomtänkt, men på rätt spår. Tydliga mål, ja. Tighta tidsplaner, nej. Jag har inte kolla så mycket på de nya målen i svenska skolan, men jag antar att det finns i alla fall hyfsat tydliga mål. Jag kan ju absolut ha fel. Men att tvinga något barn till en så tight deadline som en vecka för alla gångertabellerna låter som det är upplagt för ångest-låsning, snarare än att faktiskt lära sig något.

    4: Det gör de väl? Inget jobb (även det tråkiga) = inga betyg. Eller?

    5: Menar du anpassad studielitteratur (dvs man tar till det en specifik elev behöver, ex talböcker, lättläst, osv, och även eventuellt studielitteratur som knyter an till enskilda elevers intressen (det finns ju ex matematikböcker knutna till specifika ämnen/program på gymnasiet)) eller menar du modern studielitteratur, som inte är usla? Det finns skitbra, moderna matematikböcker, men det finns även urusla.

    6: Visst, håller med, men det är en gigantiskt svår balansgång. Det är inte sällan den där extraläraren som ska vara språkstöd tar över helt och alla lektioner blir på barnens modersmål (vis av erfarenhet).

    7: Håller med i sak, men det kan bli ett stigma i sig eller lägga grunden för avundsjuka och splittringar. "Varför måste jag XYZ när Kalle bara måste Y?". Ytterligare en svår balansgång.  Jag är helt för en helt individualiserad studieplan redan i låg ålder (3an-4an), men det är fasen inte lätt, alltid.
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Aniiee
    nattuv skrev 2016-03-19 15:21:09 följande:
    7. För barn som har problem med studierna skall det fokuseras på kärnämnen. Språk och matematik. Resterande ämnen får minska antalet timmar till lightversioner. Då har de åtminstone fått en grund som det går bygga vidare på. Utan rätt verktyg kan de iallafall inte tillgodogöra sig övriga ämne.
    Btw, på 7, det är inte heller så tilltänkt att säga som du gör. Fokusera på kärnämnena språk och matematik och resten kan stå tillbaka. Ja, ska man säga "fin tanke", men det är lika sant att säga att man bör fokusera på det eleven är intresserad av (och bra på), även om det inte råkar vara språk och matte. Eller att man ska fokusera på det eleven brister i. "Problem med studierna" kan vara många olika saker och/eller ämnen. En specifik elev kanske inte alls behöver hjälp med språkstudier, för att det är just språket eleven lägger allt krut på för att det är roligt, så resten blir lidande. Osv.
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • MEE83

    Lärare måste få lov att vara auktoriteter, och bör även klä och uppföra sig som professionella yrkesutövare, bilden man kommunicerar genom uppträdande och klädsel påverkar omgivningen. Formell klädsel kommunicerar att man är på väg till något som är viktigt, ett affärsmöte, ett bröllop, en begravning etc.

    Sköter man sig inte åker man ut i korridoren. Lås dörren när lektionen börjar, kommer man försent är det korridorhäng som gäller och senare kvarsittning. Föräldrarna bör också informeras om konsekvenserna för regelbrott. Inför någon typ av three-strikes law, 3 regelbrott så blir det samtal hem/möte med föräldrarna. Det var så det gick till när jag gick i högstadiet/gymnasiet, och det är inte så himla länge sedan(är 83:a).

    Min matematiklärare på Gymnasiet brukade säga att man fick vänta på nästa (spår)vagn om man missade den första(dvs kom för sent), sedan låste han ute en i korridoren, han var och såg ut som jävla tomte, men han var också en väldigt en bra lärare. Strängaste lärarinnan var min tyskafröken, no fucking mercy från den damen, en riktig iron lady.

    De gånger jag misskött mig, så fick morsan sitta och skämmas i utvecklingssamtalen med klassföreståndaren, det sparades inte på krutet om man hade gjort något fel. Man var en bortskämd skitunge som skulle må bra av att lära sig att ta lite jävla ansvar. Inte i de ordalagen, men innebörden var ungefär detsamma och det gav åtminstone resultat på mig.  

    Kvarsittning om man missar en lektion(t ex genom skolk, sen ankomst), spenderas i t ex räknestuga, där man även an få läxhjälp.

    Största problemet med elever som misslyckas är bristande studiemotivation, och där finns det nog ingen generell lösning, så svårt att säga riktigt hur man löser det, vet ej om det är något vidare med särskilda grupper för elever med problem dock, då elever som blir avskilda från övriga kan få en självförtroendekris, och dampstämpel. 

    Generation X och Y, dvs 60-90 talisterna, behöver rycka upp sig ordentligt, många har på många sätt applicerat en gränslös barnuppfostran. Detta inkluderar även min morsa, som är 60-talist. Mer struktur och äg situationen, var en ledare och auktoritet. Många är jävligt mesiga. 

Svar på tråden Bättre skola - hur?