• Anonym (Anonym)

    Gå ett extra år på förskolan eller gå om förskoleklass (6årsverksamhet)?

    Min son på 4 år diagnosen språkstörning (om det nu är en diagnos). Han är väldigt sen i talet och dreglar jätte mycket. Han är även sen motoriskt och specialpedagog är inkopplad och hon tycker han har vissa autistiska drag. Pedagogerna på förskolan vill ha en resurs på honom för dom tycker han blir lite stökig och testar dom och han tar inte för sig och blir väldigt tillbakadragen när det blir lite större barngrupper. 
    Jag vill att han ska börja förskoleklass ett år senare för att komma ikapp. Han är även född sent på året. 
    Men pedagogerna säger att man inte låter barn gå kvar extra år på förskolan utan att dom får börja förskoleklass och om han inte hänger med få han gå om ett år då..
    Hur ska jag gå vidare för att få honom kvar ett år?

  • Svar på tråden Gå ett extra år på förskolan eller gå om förskoleklass (6årsverksamhet)?
  • Anonym (E)
    Anonym (?) skrev 2016-04-18 15:17:15 följande:
    Nä här går dom som inte vill gå 6 års kvar på fsk till dom börjar 1 an
    Här blir man av med sin plats på förskolan när det är dags vilket är bra eftersom att det är sådan otrolig brits på platser så dessa behövs till de yngre barnen.

    Min personliga åsikt är dessutom att förskoleklass inte ska vara ett val för föräldrar då barn som inte går där missar så otroligt mycket som kan vara bra att ha med sig till ettan.
  • Anonym (?)
    Anonym (E) skrev 2016-04-18 15:34:30 följande:
    Här blir man av med sin plats på förskolan när det är dags vilket är bra eftersom att det är sådan otrolig brits på platser så dessa behövs till de yngre barnen.

    Min personliga åsikt är dessutom att förskoleklass inte ska vara ett val för föräldrar då barn som inte går där missar så otroligt mycket som kan vara bra att ha med sig till ettan.
    6 års här är typ som fritids inte alls något dom behöver till 1 klass o det ska ju inte vara det heller då det är frivilligt
  • Anonym (E)
    Anonym (?) skrev 2016-04-18 15:37:23 följande:
    6 års här är typ som fritids inte alls något dom behöver till 1 klass o det ska ju inte vara det heller då det är frivilligt
    Vad konstigt när skollagen säger att den ska stimulera och utveckla lärande samt förbereda för fortsatt utbildning.
    Tyvärr så uppfattas "leken" i förskoleklassen enbart som lek för många, men det ligger oftast så mycket mer i det. Likaså är arbetet med Bornholmsmodellen och andra språkrelaterade lekar/uppgifter så otroligt viktiga för kommande läs- och skrivinlärning. Eftersom att förskoleklass och förskola har två olika läroplaner så hoppas jag på att det finns olikheter...
  • Anonym (E)
    Anonym (?) skrev 2016-04-18 15:37:23 följande:
    6 års här är typ som fritids inte alls något dom behöver till 1 klass o det ska ju inte vara det heller då det är frivilligt
    Att något är frivilligt eller inte avgör ju inte hur viktigt något är, skulle kunna dra många exempel på det.
  • Anonym (?)
    Anonym (E) skrev 2016-04-18 15:56:25 följande:
    Att något är frivilligt eller inte avgör ju inte hur viktigt något är, skulle kunna dra många exempel på det.
    Jag har tre barn som gått i 6 års o det är inte nått dom behöver med sig till 1 an det året
  • Anonym (?)
    Anonym (E) skrev 2016-04-18 15:54:38 följande:
    Vad konstigt när skollagen säger att den ska stimulera och utveckla lärande samt förbereda för fortsatt utbildning.
    Tyvärr så uppfattas "leken" i förskoleklassen enbart som lek för många, men det ligger oftast så mycket mer i det. Likaså är arbetet med Bornholmsmodellen och andra språkrelaterade lekar/uppgifter så otroligt viktiga för kommande läs- och skrivinlärning. Eftersom att förskoleklass och förskola har två olika läroplaner så hoppas jag på att det finns olikheter...
    Ja dom jobbar med siffror o bokstäver i 6 års o det gör även dom på fsk sista året här , skillnaden är att det är 5 dagar i v i 6 års o fsk bara när man jobbar

    Vår fsk o 6 års här jobbar väldigt lika
  • Anonym (---)
    Anonym (E) skrev 2016-04-18 15:34:30 följande:
    Här blir man av med sin plats på förskolan när det är dags vilket är bra eftersom att det är sådan otrolig brits på platser så dessa behövs till de yngre barnen.

    Min personliga åsikt är dessutom att förskoleklass inte ska vara ett val för föräldrar då barn som inte går där missar så otroligt mycket som kan vara bra att ha med sig till ettan.
    Kommunen kan inte ta platsen ifrån ett barn bara pga vilket år barnet är fött.

    Ett exempel på när barn behöver gå ett extra år på förskolan är när föräldrarna inte kan komma överens om vilken skola barnet ska gå på. Eftersom förskoleklass är frivilligt så får barnet ingen skolplacering om inte båda vårdnadshavarna skrivit på. När barnet ska börja ettan däremot är det skolplikt och kommunen har skyldighet att placera barnet på en skola även om föräldrarna inte är överens.
  • mammalovis

    I ditt fall hade jag kontaktat förskolans specialpedagog och fört diskussionen där först. Det låter som ett klokt drag att låta din son få mogna ett år extra på förskolan innan han vandrar vidare till förskoleklass och sedan vidare till skolan än att vara två år i förskoleklassen, om han nu inte är medveten om sin ålder själv och kommer fara illa av det. I skolan är barnen äldre och ifrågasätter mer om han behöver gå om än på förskolan där det är lättare att "dölja" åldern.

    På förskolan är det ju ett lugnare tempo, mer personal som är med barnen än i skolan där de ska klara mer själva på raster och dylikt, även om det är brist på förskoleplatser. Jag tänker också att hans dreglande kan skapa större risker för mobbning på en stor skolgård, inte för att det ska hända, men barn är inte alltid så snälla även om man jobbar med att tillåta allas olikheter.

    Jag har haft en elev där förskolan rekommenderade ett år extra i förskolan, men föräldrarna motsatte sig det. När han började i ettan blev det jätteproblem med konflikter på raster och han kunde inte ens alla bokstäver i sitt namn, så det slutade med att han fick gå tillbaks till förskoleklassen efter utredning där det konstaterades att han var halvspråkig. Tyvärr hade jag bara ett vikariat, så jag vet inte hur det gick senare, men vi pedagoger var nog alla överens om att han hade vunnit om det extra året varit på förskolan.

    Lycka till med er kamp! Motivet att det är lättare med båda barnen på förskolan är ju irrelevant i frågan utan det handlar om vad som gagnar pojken mest.

  • Kirsty

    Jag har en 5-åring med autism och jag råder dig att vänta med att fatta några beslut redan nu. När min son var 4 använde han fortfarande blöja och var väldigt blyg. Idag är han en helt annan pojke och jag är övertygad om att han kommer ha utbyte av förskoleklass nästa höst.


     

  • violis

    Barn kan gå kvar på förskolan ett extra år om föräldrar är med på det,det är inte jättevanligt och man måste ha starka skäl men de gånger jag varit med om det har det varit befogat och i backspegeln det bästa för dessa barn. De barn jag varit med om att låta vara kvar på förskolan har haft några gemensamma drag,bla att deras sociala utveckling har varit sen- de har mognadsmässigt varit med "jämnåriga" med de barn som är ett år yngre än med de barn som de varit jämngamla med enligt årtalet de föddes. En annna gemensam sak har också varit svårigheter att byta grupp- att barnet haft svårt vid övergångar och att då byta hela gruppen efter ett år har ansets vara svårare och mer påfrestande för barnet än att gå kvar ett extra år och sedan efter f-klass kunna gå vidare med samma grupp upp till 1:an Det har ( vad jag minns) alltid varit specialpedagogen och vi pedagoger som väckt tanken på att barnet skulle stanna kvar på fsk ett extra år Det är inget lätt beslut att ta och man behöver tänka igenom det noga - det är bra att ni redan nu börjar fundera och prata om det och ha det i " backhuvudet" om det är det beslut ni kommer komma fram till när det väl är dags att välja förskoleklass Din son är 4 ( fyller 5 i höst?) så ni har minst ett år kvar på förskolan att växa o utveckas på ,hur mycket han kommer hinna komma i kapp sina jämnåriga vet vi inte idag- barn med språkstörning ( ja det är en riktig diagnos ) är precis som alla andra barn olika och utvecklas i olika takt,det enda man vet är att din son med stor säkerhet kommer ha kvar sin språkstörning i någon grad hela livet, men hur mycket det kommer påverka honom kan ingen säga något bestämt om idag. Språkstörning är ett så vitt begrepp och varje barn är unikt Lycka till med att att det beslut som ni anser är det bästa för just ert barn

  • Anonym (?)
    violis skrev 2016-04-18 19:16:51 följande:

    Barn kan gå kvar på förskolan ett extra år om föräldrar är med på det,det är inte jättevanligt och man måste ha starka skäl men de gånger jag varit med om det har det varit befogat och i backspegeln det bästa för dessa barn. De barn jag varit med om att låta vara kvar på förskolan har haft några gemensamma drag,bla att deras sociala utveckling har varit sen- de har mognadsmässigt varit med "jämnåriga" med de barn som är ett år yngre än med de barn som de varit jämngamla med enligt årtalet de föddes. En annna gemensam sak har också varit svårigheter att byta grupp- att barnet haft svårt vid övergångar och att då byta hela gruppen efter ett år har ansets vara svårare och mer påfrestande för barnet än att gå kvar ett extra år och sedan efter f-klass kunna gå vidare med samma grupp upp till 1:an Det har ( vad jag minns) alltid varit specialpedagogen och vi pedagoger som väckt tanken på att barnet skulle stanna kvar på fsk ett extra år Det är inget lätt beslut att ta och man behöver tänka igenom det noga - det är bra att ni redan nu börjar fundera och prata om det och ha det i " backhuvudet" om det är det beslut ni kommer komma fram till när det väl är dags att välja förskoleklass Din son är 4 ( fyller 5 i höst?) så ni har minst ett år kvar på förskolan att växa o utveckas på ,hur mycket han kommer hinna komma i kapp sina jämnåriga vet vi inte idag- barn med språkstörning ( ja det är en riktig diagnos ) är precis som alla andra barn olika och utvecklas i olika takt,det enda man vet är att din son med stor säkerhet kommer ha kvar sin språkstörning i någon grad hela livet, men hur mycket det kommer påverka honom kan ingen säga något bestämt om idag. Språkstörning är ett så vitt begrepp och varje barn är unikt Lycka till med att att det beslut som ni anser är det bästa för just ert barn


    Du behöver inga starka skäl , det räcker att tacka nej
  • Anonym (Y)

    Låt honom börja förskoleklass! Han kan ju inte utvecklas bland en massa småbarn.

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (E) skrev 2016-04-18 15:34:30 följande:
    Här blir man av med sin plats på förskolan när det är dags vilket är bra eftersom att det är sådan otrolig brits på platser så dessa behövs till de yngre barnen.

    Min personliga åsikt är dessutom att förskoleklass inte ska vara ett val för föräldrar då barn som inte går där missar så otroligt mycket som kan vara bra att ha med sig till ettan.
    Det är ju inte alls bra om det är som du säger. Så du tycker det är bättre att ett barn som inte är moget att börja skolan måste börja tidigare iallfall för det är brist på platser så dom yngre barnen ska få företräde? 
  • Anonym (Anonym)
    Kirsty skrev 2016-04-18 19:00:45 följande:

    Jag har en 5-åring med autism och jag råder dig att vänta med att fatta några beslut redan nu. När min son var 4 använde han fortfarande blöja och var väldigt blyg. Idag är han en helt annan pojke och jag är övertygad om att han kommer ha utbyte av förskoleklass nästa höst.


     


    Min mamma som är förskollärare säger också att jag ska vänta och se hur sonen utvecklas och hon säger som dig att hon har haft många barn genom åren och dom som behöver störtning ena året inte behöver inte de andra året och barn utvecklas olika snabbt. Men jag är ändå kluven han pratar väldigt otydligt nu och pedagogerna vill ha in resurs till honom..
  • Kirsty
    Anonym (Anonym) skrev 2016-04-27 15:57:20 följande:
    Min mamma som är förskollärare säger också att jag ska vänta och se hur sonen utvecklas och hon säger som dig att hon har haft många barn genom åren och dom som behöver störtning ena året inte behöver inte de andra året och barn utvecklas olika snabbt. Men jag är ändå kluven han pratar väldigt otydligt nu och pedagogerna vill ha in resurs till honom..

    Min son var sen med språket men sen släppte det bara och när det släppte pratade han bättre är många jämnåriga. Han har varit så i mycket, sen i starten men när det väl släpper så kan han från början sas.


    Det är ju inte alls säkert att din son är klar för förskolan när den dagen kommer men det är ju inget beslut du behöver ta nu, vänta och se hur det utvecklar sig. En resurs kan ju vara ett jättebra stöd.

  • Anonym (-)

    Hej ts

    Hur gick det för din son? Valde ni att vänta? Har själv en dotter som jag är osäker på hur man ska göra

  • Mrs Moneybags
    Anonym (-) skrev 2019-05-20 19:17:25 följande:

    Hej ts

    Hur gick det för din son? Valde ni att vänta? Har själv en dotter som jag är osäker på hur man ska göra


    Förskoleklassen är numera obligatorisk. 
Svar på tråden Gå ett extra år på förskolan eller gå om förskoleklass (6årsverksamhet)?