• Anonym (apan)

    Vill att bonusbarnen delar rum så våra gemensamma får egna rum...

    Vid vilken ålder kan man börja kräva att barn ska flytta hemifrån?

    Det är så här att jag lever med min man, våra två gemensamma barn och hans två tonårsbarn sedan tidigare. Barnen är 16år och 20år och dom har ingen tillstymmelse till att ens fundera på att flytta hemifrån. Dom bor hos oss varannan vecka och har ett varsit rum medans våra gemensamma pojkar som är 10år och 8år delar rum. Bor trångt och rummen är små.
    Märker att mina barn inte vill dela längre, dom börjar bli så pass stora och med livliga disskutioner med min man anser jag att hans äldre kan dela rum då dom är här hos oss för att ge våra gemensamma barn som bor här hos oss på heltid egna rum. Mannen säger promt nej och säger att jag har orimliga krav.. Så måste kolla med någon utomstående.. 

  • Svar på tråden Vill att bonusbarnen delar rum så våra gemensamma får egna rum...
  • Anonym (laban)
    Anonym (Vienna) skrev 2016-05-02 15:50:56 följande:

    Fast i detta fallet är ju de två yngre gemensamma. Dvs dem fanns inte då de flyttade ihop. Flyttar man ihop med barn båda två från början, så tycker jag det är sjlvklart att man letar ett boende som passar den familjen nr man ändå letar ett boende att flytta till....men ja av ngn anledning har de inte kunnat flytta till större? Men jag anser ändå att 20-åringen nu får stå åt sidan, I minst 11 år om de är samma boende, har de haft egna rum hos dem, dvs från när de var 5 och 9 år. Nu tycker jag faktiskt att det är deras 8 och 11 åring som skall få den möjligheten också. 20-åringen är vuxen och antingen kan denne dela med 16-åringen eller vardagsrummet, eller dela med de andra vuxna som då sover i vardagsrummet varannan vecka. På något sätt så är man vuxen, i 20 år har pappan erbjudit boende åt "barnet" och troligtvis har denne alltid haft eget rum. Nu är även 8 åringen och 11-åringen pappans och han borde bry sig om deras behov som större barn nu och hans ansvar som vårdnadshavare för dem är betydligt större än 20-åringen som är vuxen. 


    Fast jag tycker inte att man ska offra 16-åringen än. Han är den av det barnet som har störst behov av eget rum då han är äldst av barnen*.

    *20-åringen är någons barn men numera ett vuxet barn
  • Påven Johanna
    Anonym (Vienna) skrev 2016-05-02 15:50:56 följande:
    Fast i detta fallet är ju de två yngre gemensamma. Dvs dem fanns inte då de flyttade ihop. Flyttar man ihop med barn båda två från början, så tycker jag det är sjlvklart att man letar ett boende som passar den familjen nr man ändå letar ett boende att flytta till....men ja av ngn anledning har de inte kunnat flytta till större? Men jag anser ändå att 20-åringen nu får stå åt sidan, I minst 11 år om de är samma boende, har de haft egna rum hos dem, dvs från när de var 5 och 9 år. Nu tycker jag faktiskt att det är deras 8 och 11 åring som skall få den möjligheten också. 20-åringen är vuxen och antingen kan denne dela med 16-åringen eller vardagsrummet, eller dela med de andra vuxna som då sover i vardagsrummet varannan vecka. På något sätt så är man vuxen, i 20 år har pappan erbjudit boende åt "barnet" och troligtvis har denne alltid haft eget rum. Nu är även 8 åringen och 11-åringen pappans och han borde bry sig om deras behov som större barn nu och hans ansvar som vårdnadshavare för dem är betydligt större än 20-åringen som är vuxen. 
    Nej, jag är medveten om att de inte fanns. Men vad jag vet så är det lite tillverkningstid när det gäller ungar, och de måste väl själva ha märkt att de var på gång. De kanske till och med planerade dem? Så lika självklart som du tycker att det är att man letar boende för den familj man har anser jag att det ska vara att leta boende för den familj man uppenbarligen önskar utvidga. Anskaffandet av ytterligare ungar bör i mitt tycke anstå tills bostad är ordnad. 

    Jag tycker nämligen att man ska bo så att alla får plats och är nöjda. Återvändande vuxna ungar (sådana som flyttat ut, bott själv, separerat eller vad det kan vara och återvänt hem) menar jag däremot får ta vad som bjuds och det under en tidsbegränsad period. 
  • Holma
    Anonym (laban) skrev 2016-05-02 15:55:09 följande:
    Fast jag tycker inte att man ska offra 16-åringen än. Han är den av det barnet som har störst behov av eget rum då han är äldst av barnen*.

    *20-åringen är någons barn men numera ett vuxet barn
    Så när man är 20 år o bor i under samma tak då räknas man inte . Kul för den stackarn att känna .
  • Flygfotogen
    Holma skrev 2016-05-02 10:49:52 följande:
    Ge några exempel hur ?
    20-åringen får naturligtvis söka en utbildning alternativt ett arbete. Stöd och hjälp från föräldrarna behövs kanske för att ta steget, hitta sig en försörjning, leta sig ett boende och skapa sig ett hem. Ta kontakt med socialtjänst vid behov. Föräldrarna kanske har någon kontakt som kan leda till arbete. Lägger man manken till så brukar det gå. Timvikariat bör gå att få.
  • Anonym (flygfärdig)

    Att ta ifrån sextonåringen sitt egna rum verkar taskigt. Däremot tänker jag att det nog är läge att börja jobba aktivt för att tjugoåringen ska flyga ur boet. Vad har hen för planer för sitt liv? Plugga? Jobba? Resa? Kan ni som har mer livserfarenhet och kontakter kanske hjälpa till så att planerna blir verklighet?

  • Anonym (Vienna)
    Holma skrev 2016-05-02 16:08:05 följande:

    Så när man är 20 år o bor i under samma tak då räknas man inte . Kul för den stackarn att känna .


    Så om man inte får ett eget rum räknas man inte???????????? Givetvis ska 20-åringen maka på sig för d yngre. Det lär 20-åringen förstå om man pratar m hen. 20-åringen har dessutom ett eget rum hos mamma om den vill vara helt ostörd. Strikt Vv vid 20-år är faktiskt lite sjukt. Att man kan komma å gå lite absolut men vv låter sjukt stört! Men vi vet ju inte om 20-åringen har diverse diagnoser eller annat som skulle kunna förklara det konstiga i det men det är inget ts tar upp isf
  • Ess
    Anonym (laban) skrev 2016-05-02 15:55:09 följande:
    Fast jag tycker inte att man ska offra 16-åringen än. Han är den av det barnet som har störst behov av eget rum då han är äldst av barnen*.

    *20-åringen är någons barn men numera ett vuxet barn
    Det gör man ju inte om man flyttar ut 20 åringen i vardagsrummet, då behåller 16 åringen sitt rum och de andra två får varsitt.
  • Ess
    Holma skrev 2016-05-02 13:06:29 följande:
    Jag sa söker jobb , man får inte jobb på första ansökan idag .
    Ts har heller inte svarat på frågor om han arbetar o betalar hemma eller har nån annan sysselsättning . Ts undviker att svara på frågor tyvärr
    De flesta 20 åringar jag känner tror på fullt allvar att de kan söka endast DEN typen av jobb som de vill ha. De tror dessutom att de kan komma med krav på vilka arbetsuppgifter de inte vill utföra, då är det inte så konstigt att de inte får napp.
    Att få jobb som timvikarie är inte så svårt. Sköter man det, så är det inte så svårt att gå till ett annat jobb sen.
    Jag tycker att väldigt många  som är i 20 års åldern och tom en bit över, är extremt bortskämda och riktiga barnrumpor.
  • Jennie med ie

    Det är ju inte bara 20-åringen som får "leva med det" utan även 16-åringen som väl rimligen inte kan förväntas ta ansvar för sitt eget boende. (Och hur mycket sådant ansvar som är rimligt att lägga på 20-åringen framgår inte direkt heller i o f s)

    Det är möjligt att det finns omständigheter, behov och vettiga skäl för att det bästa är att de två äldre delar rum. Men att de bor varannan vecka här och varannan vecka med andra föräldern är i sig inget sådant skäl, det håller jag med nope om.


    varmlanning skrev 2016-05-02 15:37:39 följande:

    Hahahha "pga att föräldrarna valt dela på sig". Låter frireligiöst.

    Ja. Jag tycker att en person på 20 bast kan leva med det tillfälligt tills hen hittar något eget.


  • Holma
    Ess skrev 2016-05-02 17:17:57 följande:
    De flesta 20 åringar jag känner tror på fullt allvar att de kan söka endast DEN typen av jobb som de vill ha. De tror dessutom att de kan komma med krav på vilka arbetsuppgifter de inte vill utföra, då är det inte så konstigt att de inte får napp.
    Att få jobb som timvikarie är inte så svårt. Sköter man det, så är det inte så svårt att gå till ett annat jobb sen.
    Jag tycker att väldigt många  som är i 20 års åldern och tom en bit över, är extremt bortskämda och riktiga barnrumpor.
    Är det inte svårt att få jobb som timmis ? Nähä då kan man ju undra varför så många som söker inte får ? Här krävs pågående utb eller utb inom vården tex för att få jobba på timmar ?
    Vad finns det att söka på timmar om man är kille som tex gått fordon , industri mm?
Svar på tråden Vill att bonusbarnen delar rum så våra gemensamma får egna rum...