• Anonym (Herpes)

    Herpes i underlivet. Vad kan jag göra själv? Ute på vishan

    Jag har nu konstaterat att jag har herpes i underlivet. Mitt första utbrott borde ha varit 2013. Fick då blåsor i hela underlivet, rumpan etc. Fick er jätte förkylning och utbrottet kom när jag rakade mig. Tror jag hade en blåsa i varje hårsäck då. Ont i ljumskarna. Feber. Hade då varit tillsammans med min pojkvän i 2 år, så det borde ha legat resistent.

    Har sedan dess haft en gång om året typ. En blåsa precis på klitoris. Den har irriterat lite men inte speciellt mycket och ingen påverkan på allmäntillståndet.

    Var hos BM för att kolla upp illaluktande flytningar och fick då antibiotika mot bakteriell vaginos och då tog helvetet början.

    Fick världens jätte förkylning. Ont i halsen. Feber. Och kliade som fan i underlivet. Trodde det var svamp som jag haft förr och behandlade för detta. Symptomen gick över men sen kom den lilla blåsan på klitoris. Och nu har det spritt sig. Till hela vänster sida av underlivet. Hela inre blygdläppen har blåsor, blåsor på klitoris. Jag kan knappt gå för blygdläppen är så uppsvullen att den hänger utanför så det skäver på blåsorna. Vad kan jag göra!? Hur länge tar det innan dem försvinner? Den på klitoris är borta. Är ute i mammas stuga många mil från närmsta Apotek och kommer inte hem fören på måndag. Vill inte berätta för familjen om min åkomma då det ser det som horaktigt och äckligt. Har haft täckt dem med papper vilket underlättar men resulterat i att det torkat fast i blåsorna så jag fått badda lös det.

    Ska dessutom arbeta på min morbrors företag imorgon vilket innebär väldigt mycket promenerande. De har kris så lovade innan detta hände att ställa upp.

    Har Anti mot munsår. Kan man sätta det på? Snälla hjälp mig någon!

  • Svar på tråden Herpes i underlivet. Vad kan jag göra själv? Ute på vishan
  • Anonym (Aaa)
    Anonym (medicinera!) skrev 2016-05-23 00:04:05 följande:

    Hur vet du det?


    Jag har det själv! Detta har läkare förklarat då jag var lite nojig i början. Har haft det i 5 år och det har inte spridit sig ;)
  • Anonym (medicinera!)
    Anonym (Aaa) skrev 2016-05-23 01:00:03 följande:
    Jag har det själv! Detta har läkare förklarat då jag var lite nojig i början. Har haft det i 5 år och det har inte spridit sig ;)

    Bara att gratulera då
    Enligt vårdguiden kan underlivsherpes spridas även till låren. Och enligt könsherpes.nu till var som helst - om såren blir infekterade.
    Min munherpes spred sig ned till bältet innan jag började behandla (sen försvann ju symptomen).
    Har man aggressiv herpes gör det som regel enorm skillnad när man börjar behandla, så det är därför jag är så på TS. Speciellt som hon haft det i flera år utan att ens gå till läkare. Ju sämre man tar hand om sig desto större blir ju risken.
    Kom igen nu, TS.

  • Anonym (Herpes)

    Jag har fått recept på Valaciclovir 500mg nu.

    Hur länge tar det tills det går över?

    Har grinat 2 timmar i sträck igårkväll för det gjorde så jävla ont efter jag duschat. Men sedan gick det bra på natten och jag sov hela natten men sen började helvetet på morgonen. Är massa varskorpor överallt.

    Har bara blåsor på insidorna av de inre och yttre blygdläpparna på vänster sida. Inget vid urinröret, det gör inte ont när jag kissar. Men känns som att hela vänster sidan av könet brinner upp... Svider, bränns, kliar osv. Hade typ panik igårkväll för att det gjorde så jävla ont och jag är ganska smärttålig. Skulle hellre föda tre barn än ha detta!

  • Anonym (Aaa)
    Anonym (medicinera!) skrev 2016-05-23 07:46:27 följande:

    Bara att gratulera då

    Enligt vårdguiden kan underlivsherpes spridas även till låren. Och enligt könsherpes.nu till var som helst - om såren blir infekterade.

    Min munherpes spred sig ned till bältet innan jag började behandla (sen försvann ju symptomen).

    Har man aggressiv herpes gör det som regel enorm skillnad när man börjar behandla, så det är därför jag är så på TS. Speciellt som hon haft det i flera år utan att ens gå till läkare. Ju sämre man tar hand om sig desto större blir ju risken.

    Kom igen nu, TS.


    Ja risken kanske finns, men då ifall man är där och pillar utan att tvätta händerna. Jag tyckte också hon skulle söka hjälp som du säkert såg, men onödigt att skrämma upp henne för något som är liten risk till!
  • Anonym (Aaa)
    Anonym (Herpes) skrev 2016-05-23 12:20:23 följande:

    Jag har fått recept på Valaciclovir 500mg nu.

    Hur länge tar det tills det går över?

    Har grinat 2 timmar i sträck igårkväll för det gjorde så jävla ont efter jag duschat. Men sedan gick det bra på natten och jag sov hela natten men sen började helvetet på morgonen. Är massa varskorpor överallt.

    Har bara blåsor på insidorna av de inre och yttre blygdläpparna på vänster sida. Inget vid urinröret, det gör inte ont när jag kissar. Men känns som att hela vänster sidan av könet brinner upp... Svider, bränns, kliar osv. Hade typ panik igårkväll för att det gjorde så jävla ont och jag är ganska smärttålig. Skulle hellre föda tre barn än ha detta!


    Vad bra att du fått behandling nu! Eftersom det tog lite tid innan du började med medicinen tar det nog lite längre tid innan det är borta. Nästa gång kan du börja så fort du får känningar! Fick du inte xylocain gel?
  • Anonym (Herpes)

    Nix. Ingen gel. De sa att det fanns receptfritt på Apoteket. Men det enda som fanns där var den vanliga salvan och den vägrar jag.

  • Anonym (medicinera!)
    Anonym (Herpes) skrev 2016-05-23 12:20:23 följande:

    Jag har fått recept på Valaciclovir 500mg nu.

    Hur länge tar det tills det går över?

    Har grinat 2 timmar i sträck igårkväll för det gjorde så jävla ont efter jag duschat. Men sedan gick det bra på natten och jag sov hela natten men sen började helvetet på morgonen. Är massa varskorpor överallt.

    Har bara blåsor på insidorna av de inre och yttre blygdläpparna på vänster sida. Inget vid urinröret, det gör inte ont när jag kissar. Men känns som att hela vänster sidan av könet brinner upp... Svider, bränns, kliar osv. Hade typ panik igårkväll för att det gjorde så jävla ont och jag är ganska smärttålig. Skulle hellre föda tre barn än ha detta!


    Jättebra!! Starkt gjort. Nu kommer du bli bättre!

    Fick du inget mot värk eller klåda? Tycker du kan kräva det. Själv fick jag tavigyl i början som tog bort klåda och gjorde så jag sov jättelänge.

    Läkaren sa inget om att komplettera med antibiotika? Det kan man ibland behöva göra när man får variga sår i samband med herpes. Läkaren borde ju ha koll på detta, men är du fortfarande orolig kan du ju fråga om vad läkaren/vårdupplysningen tycker om det också.
  • Anonym (Aaa)
    Anonym (Herpes) skrev 2016-05-23 15:49:13 följande:

    Nix. Ingen gel. De sa att det fanns receptfritt på Apoteket. Men det enda som fanns där var den vanliga salvan och den vägrar jag.


    Ja det är ju gelen du ska ha... Ring läkaren imorgon om det inte är bättre och säg det! Att salvan som är receptfri svider för mycket.
  • Anonym (Herpes)

    När går svullnaden ner?

    Jag kan inte äta antibiotika då hela mitt immunförsvar försvinner. Det som fick mig att få denna nu..

  • Anonym (medicinera!)
    Anonym (Herpes) skrev 2016-05-24 11:44:13 följande:

    När går svullnaden ner?

    Jag kan inte äta antibiotika då hela mitt immunförsvar försvinner. Det som fick mig att få denna nu..


    För mig tog det kanske 3 dagar innan det började gå tillbaka. Då var det ett mer utbrett utbrott än ditt. Men din läkare borde veta bäst. Har du nåt återbesök bokat? Annars kan du säkert ringa dit om du vill ha svar på frågor.
    Mår du bättre eller är det som förut?

    Det finns ju olika sorter antibiotika. Så tål man inte en sort kanske en annan funkar bättre. Jag säger inte att du behöver det nu, utan mer något att ta upp med läkare om du skulle behöva ta antibiotika i framtiden.
  • Mia91a

    Lider med dig! Kan VARMT rekommendera hälsotillskottet Lysine. www.bodystore.com/l-lysine-100-kapslar Har aldrig utbrott sen jag började med det! Om jag får känningar så bara dubblar jag dosen några dagar så brukar det oftast gå tillbaka. Googla!! Jättevanligt världen över mot herpz :)

Svar på tråden Herpes i underlivet. Vad kan jag göra själv? Ute på vishan