• cem90

    Läkarintyg i efterhand?

    Nu har jag varit lite över 1 vecka från jobbet pga bortgång i familjen. Jag har inte haft orken att gå till VC och få ett läkarintyg. Kan man få ett i efterhand? Om man förklarar hur situationen ser ut? Jag hoppas det.

  • Svar på tråden Läkarintyg i efterhand?
  • Birgitta02

    Nästan omöjligt. Möjligtvis om du har en husläkare som du känner väl sedan många år.

  • matben

    Bortgång i familjen är ingen sjukdom, och du kan därför inte sjukskriva dig för det. Beroende på kollektivavtal kan du ha rätt till ledighet för "enskild angelägenhet". Denna är i så fall som regel obetald. Du kan även diskutera med din arbetsgivare om du har möjlighet att ta ut semesterdagar för perioden. Har därför även svårt att se att du skulle få ett sjukskrivningsintyg vare sig i för- eller efterhand, men det kan antagligen variera mellan olika läkare.

  • matben

    Oj, nu lät jag jättetorr och tråkig, beklagar naturligtvis sorgen! Min poäng var bara att du inte skulle ta dig till vårdcentralen med felaktiga förväntningar och riskera att bli besviken.

  • Birgitta02
    matben skrev 2016-05-24 14:15:31 följande:
    Bortgång i familjen är ingen sjukdom, och du kan därför inte sjukskriva dig för det. Beroende på kollektivavtal kan du ha rätt till ledighet för "enskild angelägenhet". Denna är i så fall som regel obetald. Du kan även diskutera med din arbetsgivare om du har möjlighet att ta ut semesterdagar för perioden. Har därför även svårt att se att du skulle få ett sjukskrivningsintyg vare sig i för- eller efterhand, men det kan antagligen variera mellan olika läkare.
    Man kan vara deprimerad. Och då kan läkarintyg mycket väl utfärdas, vare sig det är pga dödsfall eller vårdepression. Eller vad det nu vara månde. Men svårt att få i efterhand som jag sa ovan.
  • Ellie

    Det är svårt att få ett intyg i efterhand om det tex handlar om förkylning, magsjuka eller liknande. Är man frisk när man kommer till vårdcentralen kan inte läkaren intyga att man har varit sjuk.

    Däremot är det ju lättare om det handlar om en anhörigs bortgång. Då kan man utgå ifrån att patienten faktiskt reagerat med att må dåligt, och man kan skriva ett intyg utifrån vad man ser när man träffar patienten, och vad som berättas. Det går alltså att få i efterhand, bara man träffar en läkare som är villig att fixa det.

    Om det handlar om en kortare sjukskrivning (<2 veckor) är det ju bara arbetsgivaren som skall ha intyget och det behöver inte godkännas av försäkringskassan.

    Blir det en längre tids depressiva besvär eller liknande så kommer du ha upprepad kontakt med läkaren på vårdcentralen och ett nytt intyg kan skrivas vid behov.

  • Gladskit

    Om din arbetsförmåga är påverkad så att du inte kan jobba så kan du rent avtalsmässigt sjukskriva dig en vecka utan att behöva lämna läkarintyg.
    Sen kan man tycka att sorg inte är någon sjukdom. Men har man inte en historik av att vara frånvarande 5-6-7 dagar och ligga under gränsen hela tiden och ens arbetsgivare får bekosta ens frånvaro så hade jag inte avslagit någon som lagt in sjuk en vecka pga dödsfall i familjen.
    Däremot om du fortsätter att må dåligt så kan du alltid gå till läkaren dag 8 och få ett intyg pga tex. krisreaktion. Det är inga konstigheter alls med det.
    Många kollektivavtal har också skrivet att man får tjänstledigt med lön, egen angelägenhet, vid just fall som detta när en nära anhörig blir svårt sjuk eller går bort samt vid bouppteckning och begravning. Kolla om ni har det hos er!


     

Svar på tråden Läkarintyg i efterhand?