• Tina81

    Precis när hon lärt sig sova hela natten

    Vår lilla 3,5-månaders har börjat sova hela nätter utan att behöva äta. Inget vi räknat med men mkt välkommet då det var väldigt stökiga nätter innan.

    Men efter ett tag har hon nu istället börjat vakna av att hon tappat nappen. Detta sker upp till var 15:e minut hela natten och det blir ju mindre sömn för oss alla än när hon bara vaknade en gång och åt.

    Någon som har något tips? Tack! :)

  • Svar på tråden Precis när hon lärt sig sova hela natten
  • Tina81
    sagoskog skrev 2016-05-29 11:52:59 följande:

    Tror du kan ha lösningen redan i rubriken. 3,5 månad är väldigt tidigt, även om det inte är omöjligt, att sluta med nattmål. Jag tycker att det låter som att hon är hungrig och inte kommer till ro pga det. Att nappen bara dövar behovet en liten stund och hon vaknat så fort den försvinner. Testa att mata henne en gång under natten och se om det blir någon skillnad.


    Tror du har en poäng, vi har nu testat att väcka henne för matning. "Napp-uppvaktningarna" är kvar men det kommer förhoppningsvis lugna sig.
  • Tina81
    Tina81 skrev 2016-05-29 13:25:12 följande:

    Tror du har en poäng, vi har nu testat att väcka henne för matning. "Napp-uppvaktningarna" är kvar men det kommer förhoppningsvis lugna sig.


    Uppvakningarna inte uppvaktningar ;)
  • MissHelene
    Tina81 skrev 2016-05-28 22:54:08 följande:
    Smart!! Tack :)
    Jag väcker inte min lilla när hon får mat på natten, jag liggammade vanligtvis så hon ligger på sidan och får flaskan på det viset. Hon äter i stort sett i sömnen, då behöver hon inte vakna till som när man tar upp henne och vi slipper natta igen. Riktigt smidigt :)
  • Annelie 76
    Tina81 skrev 2016-05-29 13:25:12 följande:
    Tror du har en poäng, vi har nu testat att väcka henne för matning. "Napp-uppvaktningarna" är kvar men det kommer förhoppningsvis lugna sig.
    Du behöver inte väcka för att mata. De kan sova och äta utan problem, faktist brukar det gå mycket bättre för dem att äta sovandes. Kallas dream feed på engelska. Jag har gjort så med mina barn, när de blivit lite större än ditt har jag slutat med nattmål och gett sista vid 11-12 på kvällen fortfarande sovandes. Min yngsta är 19 månader och får fortfarande (han äter så dåligt på dagarna).
  • Tina81

    Aha, intressant!:) Är det säkert att mata henne när hon ligger på rygg och sover?

  • Annelie 76
    Tina81 skrev 2016-05-29 23:58:08 följande:

    Aha, intressant!:) Är det säkert att mata henne när hon ligger på rygg och sover?


    Lyft upp henne och mata i famnen. När du är klar så lägger du ner henne igen. När de är små så vaknar de ibland så får man söva om men oftast sover de igenom alltihop, iaf mina.
  • MissHelene
    Tina81 skrev 2016-05-29 23:58:08 följande:

    Aha, intressant!:) Är det säkert att mata henne när hon ligger på rygg och sover?


    Min ligger på sidan och äter, hon har aldrig satt i halsen så jag har fortsatt med det :) vet inte hur det är med att ligga på rygg och äta i den åldern.
  • isolande

    Om jag varit du, TS, hade jag provat att ge mat på natten igen. Kanske är det så enkelt att hon är hungrig och behöver 2 flaskor/ natt igen, det blir isf 2 uppvak för er ist för var 15.e minut Glad. Säkert värt det! Ok om de börjar närma sig året och fortfarande äter på natten, då kanske man ska "vänja av". Men vid 3-4 månader är de ju fortfarande pyttesmå och allt ändrar sig hela tiden.

    Hoppas det löser sig för er. Vet hur förjävligt det är att inte få sova Tungan ute

  • MissHelene
    Tina81 skrev 2016-05-30 22:29:26 följande:

    Tack! Ja vi matar på natten igen och hoppas det lugnar sig med nappen


    Lycka till nu! \(^^)/
Svar på tråden Precis när hon lärt sig sova hela natten