• Anonym (TS)

    Är summan rimligt för en gymnasielev

    Hej alla!

    Ville bara veta bad ni tycker om en gymnasielev som är 19 år som får 4500 i månaden. Är det mycket eller för mycket?

    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Är summan rimligt för en gymnasielev
  • Anonym

    det finns listor på vad man anses "kosta" i olika åldrar. Du får väl titta på den + lägga till hyra osv så ser du vad som anses rimligt. Titta på Konsumentverket

  • Voffel
    Anonym (TS) skrev 2016-05-29 20:19:11 följande:

    Det är pengar jag får som jag måste köpa hygienartiklar, kläder, nöjen och så vidare förutom mat och hyra


    Ok. Då ska du vara nöjd, tacksam och ödmjuk inför dina kompisar. Jag hade som sagt ca 1/6 av vad du har.

    Var glad, och kom ihåg att du är väldigt priviligierad. Hade jag varit i din sits hade jag sparat typ 3000 kr/månad.

    Får man ställa en fråga: hur funkar det socialt att ha så mycket mer att röra sig med än de flesta andra? Jag menar, du kan göra en massa kul, men ingen jämnårig har råd att hänga med. Fast dina kompisar kanske har det lika bra?
  • hrewak
    Anonym (TS) skrev 2016-05-29 20:19:11 följande:

    Det är pengar jag får som jag måste köpa hygienartiklar, kläder, nöjen och så vidare förutom mat och hyra


    Då är det mycket pengar, enligt mig.
  • Anonym (Bortskämd)

    Helt galet mycket. Vad ska det räcka till? Men ja det är för mycket. En bortskämd skitunge helt klart.

  • Anonym (Varför?)
    Anonym (Bortskämd) skrev 2016-05-30 07:05:11 följande:

    Helt galet mycket. Vad ska det räcka till? Men ja det är för mycket. En bortskämd skitunge helt klart.


    Varför blir ts automatiskt "en bortskämd skitunge" bara för att hen har tillgång till pengar?
  • Anonym (hm)

    Dom som jag känner och vet om som har rika föräldrar är bortskämda och vet inte riktigt värdet av dem. Besökande gäster hos oss med rika föräldrar som gör sönder något hos oss har sagt "ja men de är väl bara att köpa nytt". Nä så enkelt är det inte för 2 studenter. Dom rycker lite på axlarna och tycker vi gör en stor grej som i deras ögon bara är 300 osv. Dessa perosner är inte längre välkomna i vårat hem. Det är bara personer med rika föräldrar som beter så. Men sedan känner vi några bra kompisar fast deras föräldrar är rika. Men vi vet ingen person med normal syn på pengar vara så nonchalant.

    Det är dessa paralerer folk tänker på med barn/ungdomar som har rika föräldrar. Det går hand i hand. Jag menar fortfarnade inte att TS är bortskämd, som sagt så känner vi jättetrevliga kompisar som har rika föräldra. Men dom bortslämda i samhället är majoritet rika.

  • Anonym (X)

    Betalar du inte mat och hyra utan enbart kläder, resor och nöjen?


    Isf är det mycket.

  • Anonym (TS)

    Jag är verkligen inte bortskämd. jag sparar 3000 varje månad och jag sparar för man vet aldrig vad som kommer hända i framtiden. Kanske jag vaknar en dag och inte har tillgång till pengar mer. Då är det bra att ha sparat.

  • Vinterankan
    Anonym (TS) skrev 2016-05-30 22:02:03 följande:

    Jag är verkligen inte bortskämd. jag sparar 3000 varje månad och jag sparar för man vet aldrig vad som kommer hända i framtiden. Kanske jag vaknar en dag och inte har tillgång till pengar mer. Då är det bra att ha sparat.


    Det är ju bra att du verkar medveten om att det är mycket pengar för din ålder och att du sparar det mesta. Faran med att få så mycket pengar när man är så ung är just att man missar att lära sig pengars värde och vikten av att spara.

    Se bara till att du använder dina sparpengar klokt också.
  • Egon den stora
    Anonym (TS) skrev 2016-05-30 22:02:03 följande:

    Jag är verkligen inte bortskämd. jag sparar 3000 varje månad och jag sparar för man vet aldrig vad som kommer hända i framtiden. Kanske jag vaknar en dag och inte har tillgång till pengar mer. Då är det bra att ha sparat.


    Det kommer automatiskt att man blir anklagad för att vara bortskämt om man har mycket pengar som ung. Det finns så extremt mycket folk som är avundsjuka och missunsamma. Bra att du sparar mycket, det är så skönt att kunna köpa en ordentlig bil eller kunna köpa hus utan överdrivna lån sedan som vuxen. Du har bra förutsättningar ekonomiskt så här långt. Bara att gratulera.
  • Cadencee

    Som 18-åring hade jade jag mellan 5000 - 10 000:- i månaden utöver studiebidraget då jag jobbade. La undan hela lönen på sparkonto och levde på studiebidraget varje månad. Då stog jag för allt själv men betalade ingen mat eller hyra hemma + att jag fick använda tvål/schampo/balsam som mamma köpte hem. Ville jag ha något annat fick jag stå för det själv alternativt följa med till mataffären och hjälpa till med mathandlingen för att köpa eget som hon då betalade. Är 24 idag så inte så länge sen.

  • Rille91

    Asså det verkar va lite oklart vad det är för pengar. Några av er pratar om bidrag,lån, pengar från pappa.

    Om vi pratar om pengar från föräldrar, jo livet är orättvist vissa tjänar bra och kan skämma bort sin ungar.

Svar på tråden Är summan rimligt för en gymnasielev