• Anonym (Mamma)

    Är tre till fyra aktiviteter för mycket för en (snart) sexåring?

    Hej!

    Jag undrar om det är för mycket för en sexåring med tre till fyra föreningsaktiviteter i veckan?

    Barnet kommer endast att vara i skolan mellan klockan åtta och ett, fem dagar i veckan. Så barnet har alltså inte extremt långa dagar.

    Tilläggas bör även att det är barnet själv som vill gå (eller iaf testa) samtliga tre-fyra aktiviteter.

    Så, vad säger ni; okej eller ej?

  • Svar på tråden Är tre till fyra aktiviteter för mycket för en (snart) sexåring?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Öö) skrev 2016-05-31 17:59:33 följande:

    För allas trevnad bestämde vi tidigt att två aktiviteter samtidigt fick räcka. Tills de var simkunniga var simskola en av dem. Ibland händer det ju att en aktivitet har flera träffar/vecka, typ fotboll. Nu är de stora nog att ta sig själva till o från sina aktiviteter så då får de ha fler om de vill, dock är det ju mer med skolan så det räcker bra. Vår regel har också alltid varit att man provar, bestämmer sig och betalar och sen GÅR man tills terminen är slut!


    Precis så jag tänkt. Samtliga aktiviteter har tre provtillfällen, så barnet får prova en, två eller hela tre ggr innan barnet bestämmer sig. Om barnet bestämmer sig för att fortsätta, - och bli en betalande medlem, - så får barnet fortsätta terminen ut, helt klart!
  • Anonym (Man väljer själv)

    Mina barn har en sommaraktivitet och en vinteraktivitet. De måste få tid att umgås m vänner och ha "tråkigt" ibland oxå, det är nyttigt för dom att hitta på grejer själva ibland .
    Känns som att 3-4 aktiviteter är mkt och eftersom du ändå skapar en tråd om det så kanske du känner det själv oxå?
    Det är väl upp till var o en hur mkt man vill köra på aktiviteter och så men man ska inte glömma bort sig själv på vägen och har man fler barn kan det bli svårt att få ihop praktiskt.

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Man väljer själv) skrev 2016-05-31 18:03:18 följande:

    Mina barn har en sommaraktivitet och en vinteraktivitet. De måste få tid att umgås m vänner och ha "tråkigt" ibland oxå, det är nyttigt för dom att hitta på grejer själva ibland .

    Känns som att 3-4 aktiviteter är mkt och eftersom du ändå skapar en tråd om det så kanske du känner det själv oxå?

    Det är väl upp till var o en hur mkt man vill köra på aktiviteter och så men man ska inte glömma bort sig själv på vägen och har man fler barn kan det bli svårt att få ihop praktiskt.


    Jag startade tråden efter att ha sett sådana kommentarer i liknande trådar; dvs att det är för många aktiviteter. Men kommentarerna verkade bara komma från folk som hade sina barn på förskola och fritids fram till fem, eller senare, om dagarna. Och då är det ju en annan sak. Är man ifrån sitt barn så mycket om dagarna, så är det klart att man prioriterar tiden tillsammans efter jobbet.

    Men nu har ju vi all tid i världen - är verkligen tre till fyra altivteter för mycket då? Barnet kommer ju att ha 3-4 dagar ledigt varje vecka, samt flera timmar mellan skola och fritidsaktivitet att leka (eller ha tråkigt) på.
  • Lilleknyttet

    Först när jag läste rubriken tänker jag NEJ, för mycket! Men nu läste jag att ditt barn bara är på dagis fem timmar om dagen och då är det helt okej. Då är det till och med bra.

  • Anonym (???)
    Anonym (Man väljer själv) skrev 2016-05-31 18:03:18 följande:

    Mina barn har en sommaraktivitet och en vinteraktivitet. De måste få tid att umgås m vänner och ha "tråkigt" ibland oxå, det är nyttigt för dom att hitta på grejer själva ibland .

    Känns som att 3-4 aktiviteter är mkt och eftersom du ändå skapar en tråd om det så kanske du känner det själv oxå?

    Det är väl upp till var o en hur mkt man vill köra på aktiviteter och så men man ska inte glömma bort sig själv på vägen och har man fler barn kan det bli svårt att få ihop praktiskt.


    Hur har man en sommar- och en vinteraktivitet? Alltså är det alltid olika aktiviter? Är det typ en vecka under sommarlovet och en under jullovet? Eller är det en aktivitet under VT och en under HT?
  • Lilleknyttet
    Anonym (???) skrev 2016-05-31 18:13:50 följande:

    Hur har man en sommar- och en vinteraktivitet? Alltså är det alltid olika aktiviter? Är det typ en vecka under sommarlovet och en under jullovet? Eller är det en aktivitet under VT och en under HT?


    Tror hen menar en varje termin. Är det olika aktiviteter varje gång så blir det ju ingen kontinuitet och halva meningen med aktiviteten försvinner. Då är det bättre att ha flera fasta.
  • Anonym (Man väljer själv)

    Mina spelar fotboll och tränar/tävlar i slalom.
    Det går säkert bra med så många aktiviteter så länge barnen inte börjat skolan, sen kanske de hittat sina favoriter och kan begränsa när skola, läxor och vänner ska klämmas in.

  • Anonym (Inga problem)

    Det låter roligt tycker jag! Jag är verkligen FÖR aktiviteter, svenska barn behöver fler.

    Jag har ett barn som tränar 20-30 tim/veckan och det kommer hen fortsätta med så länge hen mår bra.

  • Florimell

    Dottern som fyller sju i sommar har varje vecka:
    Dans-1H
    Ridskola-1,5 h
    Gymnastik- 1,5 h
    Simskola- 1h
    Fotboll-1gg i månaden utanför säsong, och varje vecka 1,5 h plus matcher nu.
    Ska sluta med simskola...

  • Anonym (Beror på)

    Tycker det helt beror på barnet. Mitt barn har haft fyra aktiviteter i veckan sedan förskoleklass, hade hen själv fått välja hade det varit betydligt fler. Hen får välja 4 stycken varje termin och vissa byter hon ut och andra fortsätter hon på. En del aktiviteter väljer hon att göra på sommarläger istället för att kunna välja något annat på terminerna.

    För mitt barn funkar fyra aktiviteter alldeles utmärkt.Hen har sjukt mycket energi och är aldrig trött efter skolan och älskar det hen gör. Jag kollar alltid noga att hen verkligen vill fortsätta och är noga att inte pusha till mina favoritsporter, det enda jag styr är att försöka hitta bra klubbar, dagar och tider.

    Sedan tror jag absolut att det finns barn där två aktiviteter är för mycket, man måste utgå från den set gäller och vad som passar mitt barn behöver inte vara optimalt för andra barn. Tror faktiskt att fyra aktiviteter kan vara för mycket för de flesta barnen även om det passar mitt och någon till i hens klass.

  • fluu

    Jag hade nog sagt nej. Absolut max två aktiviteter. Jag vill att mitt barn ska ha mycket lugn och ro och en hel del dötid. Och inte boka upp sig för mycket.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • isolande

    Är barnet korta dagar på dagis och du orkar med att kuska runt till aktiviteter så visst!

    Mina barn går hela dagisdagar och vi har bara haft simskola 30 min på söndagar fram tills nyligen ( de är 3 och 5 år). Nu ville 5-åringen börja i kyrkokören (!) med en kompis och det tyckte jag var ok. Men alltså, max 2 aktiviteter i veckan. Mer orkar inte JAG! Dessutom är det ju barnkalas i princip varenda helg och så ska man träffa släkten emellanåt..... Nä, jag blir trött bara jag tänker på alla måsten vi har hela tiden!!

  • gbgumman

    Barn som vill och älskar detta liv är det inte för mycket för. Men jag blir förvånad att familjen känner att det är ok. Jag skulle aldrig hålla ordning på det. Olika krav och olika avslutningar.

Svar på tråden Är tre till fyra aktiviteter för mycket för en (snart) sexåring?