• Vampiremamii

    Ordet Hen

    Är det bara jag som tycker ordet hen är ett oerhört äckligt och kränkande ord. Mins när en socialantropologi kallade min ofödda bebis för henne höll på att slå till henne.

    Hen är ett samlings ord för kön.. det är farligt att inte ha ett kön.

    jag är kvinna och stolt över det jag är inte en hen.

    Så ni som använder ordet hen tänk en extra gång finns så mycket andra ord man kan använda som om man pratar om tex en bebis säg då bebisen och inte hen. Tänk på att vissa uppfattar det kränkande!

  • Svar på tråden Ordet Hen
  • EnAnonumius
    Mooomin skrev 2016-07-28 13:01:04 följande:
    Du har inget val. :)
    Så du menar att  ha "hög nivå" är samma sak som att sitta och diktera villkoren för andra människor vad de skall ha för val, att ligga på högre nivå än andra är samma sak som att ge substanslösa subjektiva tyckande utan förklaring.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Mooomin skrev 2016-07-28 13:00:12 följande:
    Vi finnar har inget han/hon. Och ordet är inte nytt i Finskan. Det används på ett helt annat sätt upplever jag. När ordet kom här i Sverige så var det jättemycket diskussion kring kön osv.
    Nej det är ju knappast något DE har påstått heller att det inte skulle vara nytt i finskan.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    nihka skrev 2016-07-28 11:47:46 följande:
    Precis som "mat" inte är ett samlingsord utan ett AVRÄTTANDE ord? smile2.gif
    Dorian Ertymexx skrev 2016-07-28 12:38:31 följande:
    Typiskt "mat"-användare att inte vilja använda sig av korrekt ord - det är kött, frukt, grönsak, etc... :-P
    Vi borde verkligen skämmas som använder "mat" i stället  för en massa korrekta ord.

    Så i framtiden så skall jag inte skriva "Familjen äter mat".

    Utan i framtiden så måste man ju då skriva:

    "Familjen äter makaroner som är kokt i mjölk som sedan topp reddes med mjöl, och till det så hade de färserad kött som de hade gjort till runda bollar och stekt, och så åt de tomat, gurka, kinakåls mix till". 
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • PixieP
    Dorian Ertymexx skrev 2016-07-28 12:41:58 följande:
    Att hen skulle vara avkönande är så larvigt så det förslår. Vaddå, är finnar och ungrare (och många, många, MÅNGA fler brukare av olika språk) avkönade? För det finns inget han eller hon i vare sig finskan eller i ungerskan. Bara motsvarande hen.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.

    Hur sjutton menar du nu??? "HEN inte avkönande"??? Det är ju själva poängen med ordet.
  • Tonårsmamman1
    PixieP skrev 2016-07-28 13:45:18 följande:

    Hur sjutton menar du nu??? "HEN inte avkönande"??? Det är ju själva poängen med ordet.
    Det är skillnad på att inte ha ett kön och på att inte berätta vilket kön någon har.

    Man avkönar inte folk genom att skriva hen, men låter bara bli att berätta om det är en man eller kvinna.
  • Mooomin

    ...


    EnAnonumius skrev 2016-07-28 13:13:19 följande:

    Så du menar att  ha "hög nivå" är samma sak som att sitta och diktera villkoren för andra människor vad de skall ha för val, att ligga på högre nivå än andra är samma sak som att ge substanslösa subjektiva tyckande utan förklaring.


  • PixieP
    Tonårsmamman1 skrev 2016-07-28 14:02:18 följande:
    Det är skillnad på att inte ha ett kön och på att inte berätta vilket kön någon har. Man avkönar inte folk genom att skriva hen, men låter bara bli att berätta om det är en man eller kvinna.

    Ja precis, du avkönar personen. Slå upp ordet var du än vill och du kommer läsa att ordet är "könsneutralt" eller "gender neutral" dvs man NEUTRALISERAR KÖNEN.
  • enola

    Alltså. 


    Har inte läst hela tråden utan svarar bara på TS: 


    Hen blir oerhört fånigt när man pratar om en person och helt klart vet vilket kön hen (här är det däremot adekvat att använda det!), till exempel när folk skriver om sitt barn här på FL och hänvisar till barnet som hen. Ok, det är kanske inte relevant för sammanhanget vilket kön barnet har, men man vet ju antagligen vilket kön ens barn tillhör, och det är inte heller så sannolikt att folk förstår vem man är bara för att man anger könet.


    Däremot när man pratar generellt, som i mitt exempel ovan, så är hen ett jättebra ord, i stället för att säga "han eller hon". Det är också ett bra ord för att beskriva en person med en icke-binär könsidentitet, det vill säga någon som identifierar sig antingen som båda könen, eller som ingetdera. 

    Så visst tusan fyller ordet en funktion, en viktig funktion. och inte fanken är det kränkande att kalla ett ofött barn för hen om man inte känner till könet. Det betyder ju bara att man inte vet vilket kön barnet har.
    Mer kränkande är det i så fall att benämna en icke-binär person (eller rentav en transperson) utifrån det biologiska könet.

  • enola
    PixieP skrev 2016-07-28 14:18:16 följande:

    Ja precis, du avkönar personen. Slå upp ordet var du än vill och du kommer läsa att ordet är "könsneutralt" eller "gender neutral" dvs man NEUTRALISERAR KÖNEN.
    Nej. Könsneutralt betyder helt enkelt att könet är irrelevant. Säg att ett klädesplagg beskrivs som könsneutralt, det innebär ju bara att det passar alla kön. Det är inte samma sak som att sudda ut könen. 
  • FDFMGA
    PixieP skrev 2016-07-28 09:55:05 följande:
    Hej jag vet precis vad du menar och jag har sett det i skrift, ett evigt hennande där man VET könet. Man måste vara lite klen intellektuellt sett om man inte begriper hur provocerande det är.
    Nja, synnerligen klent utrustad med fungerande hjärnceller om man upplever att det är provocerande.

    ,
    PixieP skrev 2016-07-28 13:45:18 följande:

    Hur sjutton menar du nu??? "HEN inte avkönande"??? Det är ju själva poängen med ordet.
    Nej, poängen med pronomet "hen" är att erbjuda ett alternativ till personer som inte slentrianmässigt behöver en könsbestämning att hålla sig i - trots att könet inte är känt.

    Jag kan t ex skriva "PixieP har inte förstått det där med ett könsneutralt pronomen. Hen tror att det avkönar människor, medan det i praktiken ju bara är ett bekvämt sätt att slippa skriva "hon eller han" tror. Hen förstår inte att "hen" inkluderar utan hen tror att "hen" tar ifrån honom hens könsidentitet.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
Svar på tråden Ordet Hen