• Madeeleenee

    Utredning på gång, stötta varandra?

    Jag 28 år utan barn och min sambo 36 med två barn ska äntligen få börja en utredning angående barnlöshet. Känns så skönt då jag varit utan p piller i snart ett år utan resultat, har väldigt oregelbunden mens, ca 50 dagars intervall. Har bara märkt av ägglossning två gånger, sekret, smärta och positivt äl test. Har känts så hopplöst, full av skam då jag är säker på att det är mig det är fel på eftersom han har två barn sen tidigare. Jag blev gravid när jag var 17 vilket slutade i en tidig abort i vecka 8-9. Har aldrig haft dålig samvete eller mått särskilt dåligt utav detta då det var rätt beslut. Förrän nu. Kan ju inte låta bli att tänka att jag försatt min chans, vilket jag vet inte är sant eller något jag ska känna... Men kan ju inte låta bli. Vi testade oss för klamydia båda två för ett par veckor sedan och det var negativt, skönt det iaf! Man har ju läst skräckhistorier om den sjukdomen och dess följder...

    Min syster har två barn och själv har jag två syskon, både mamma och syster blev gravid direkt med samtliga barn... Pratade nyss med kvinnokliniken och de ska skicka hem hälsodeklaration och information. När vi fyllt i dessa och tagit de prover som behövs kommer vi få träffa en läkare. Känns sååå skönt att äntligenfånhjälp istället för att grubbla själv under sömnlösa nätter..

    Någon som är i en liknande sits och vill följas åt? Eller genomgått en utredning och vill berätta? Allt är välkommet!

    Kram på er!

  • Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?
  • Mjbo
    Nykär15 skrev 2016-10-19 12:22:04 följande:
    Förstår dig om du inte gillar att testa, isf får du ju låta bli. Men om mensen är sen så är det ju ändå väldigt svårt att bekräfta att du är gravid om du inte tar ett test. Så jag tror du förr eller senare måste göra det om den inte dyker upp Glad

    Ska köpa ett test snart och testa. Visst borde ja kunna testa mitt på dagen nu när ja är 5 dagar efter bim? 

  • Nykär15
    Mjbo skrev 2016-10-19 12:30:36 följande:

    Ska köpa ett test snart och testa. Visst borde ja kunna testa mitt på dagen nu när ja är 5 dagar efter bim? 


    Ja det borde inte vara några problem. Se till att hålla dig en stund innan bara så det är så koncentrerat som möjligt. 
  • Madeeleenee
    Mjbo skrev 2016-10-19 12:30:36 följande:

    Ska köpa ett test snart och testa. Visst borde ja kunna testa mitt på dagen nu när ja är 5 dagar efter bim? 


    Spännande och hoppas du plussar! Idag har jag väldigt ont i bröstvårtorna, brukar aldrig ha det annars så hoppas det innebar att jag faktiskt släppte ägg igår! Lycka till och kram från Vika:)
  • lindiz82

    hoppar in jag med! :) vi håller oxå på med att starta en utredning, vi har vart och lämna prover men har ej fått något svar än..så då kom problemet- jag och min kille måste stå på samma adress för att dom ska kunna starta själva utredningen, det är ett krav säger dom och just nu kan vi inte stå på samma adress har jag förklarat för dom, är det någon annan som har vart i samma situation som oss? är 34 år idag och vi har försökt i snart 2 år så börjar kännas rätt hopplöst:(

  • Marrelita85
    Mjbo skrev 2016-10-19 08:49:31 följande:
    Kul att du fick possitivt äl test. Det är ju jätte bra! 
    Nu hoppas vi på positivt grav test om 10 - 14 dagar då :) 

    Jag väntar fortfarande på min mens. BIM+5 idag ... Jätte konstigt. Men ja menar, visst borde läkaren sett om jag redan va gravid på VUL förra veckan?? Min mens är ALDRIG sen, har aldrig varit det någonsin... Jätte konstigt. Men nu bara för att man faktist vill att den ska komma så jag kan få göra spolningen någon gång, så vill den inte komma.....

    Hoppas det går bra för er allihopa.
    När jag var i utredningssvängen sist så fick man göra ett tidigt vul i v.8 innan det syndes inget vad jag förstår. 
  • Marrelita85

    Vad roligt att det endå är några i tråden som är på gång med utredningen. Tycker det är respektlöst av dem som kommenterar åldern och vill man ska vänta då man är yngre, längtan är ju ej mindre stark?! Själv var jag 23år första gången jag var med och gjorde utredning, fick själv höra "men du är ju så ung, man behöver inte ha brottom" osv. Det gjorde en jätte ledsen, så stå på er! 

    Nästa vecka har vi vårat första möte, spännande samtidigt lite ångestfyllt att behöva gå dit igen för ännu en utredning, frustration, besvikelse m.m.

  • Marrelita85
    lindiz82 skrev 2016-10-19 15:07:45 följande:

    hoppar in jag med! :) vi håller oxå på med att starta en utredning, vi har vart och lämna prover men har ej fått något svar än..så då kom problemet- jag och min kille måste stå på samma adress för att dom ska kunna starta själva utredningen, det är ett krav säger dom och just nu kan vi inte stå på samma adress har jag förklarat för dom, är det någon annan som har vart i samma situation som oss? är 34 år idag och vi har försökt i snart 2 år så börjar kännas rätt hopplöst:(


    Ja jag fick också den frågan och i mitt landsting var man tvungen att ha haft samma adress i ett år! Tur som är så hade vi haft våran gemensamma lägenhet i ca. 1,5år, men samtidigt tänker jag hur ska de kunna kontrollera det? 
  • johannajw
    Mjbo skrev 2016-10-19 10:22:45 följande:

    Verkligen sjukt! :O Hur gammal är du och sambon?

    OKej, tack för de lite mer lugnande orden, jag hoppas att spolningen går lika bra för mig då, Nu vill jag bara att den ska komma så jag kan få fortsätta utredningen. 


    Jag är 23 och min sambo är 27. Så jag tycker väl ändå inte att vi är unga. Vi har liksom varit i lag i 5,5 år.

    Det kommer gå jätte bra med spolningen! Jag visste inte ens om att jag skulle göra en när jag kom dit, så tänk inte på det så mycket :)
  • lindiz82
    Marrelita85 skrev 2016-10-19 20:42:20 följande:

    Ja jag fick också den frågan och i mitt landsting var man tvungen att ha haft samma adress i ett år! Tur som är så hade vi haft våran gemensamma lägenhet i ca. 1,5år, men samtidigt tänker jag hur ska de kunna kontrollera det? 


    okey! ja vi vet inte riktigt hur vi ska gå vidare men vi väntar på svar från läkaren nu så får väl se vad dom säger:/
  • lindiz82

    hur gör man då om man måste kolla upp oss separat istället för som ett par? nån som vet:0


    barnlängtan...
Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?