• Madeeleenee

    Utredning på gång, stötta varandra?

    Jag 28 år utan barn och min sambo 36 med två barn ska äntligen få börja en utredning angående barnlöshet. Känns så skönt då jag varit utan p piller i snart ett år utan resultat, har väldigt oregelbunden mens, ca 50 dagars intervall. Har bara märkt av ägglossning två gånger, sekret, smärta och positivt äl test. Har känts så hopplöst, full av skam då jag är säker på att det är mig det är fel på eftersom han har två barn sen tidigare. Jag blev gravid när jag var 17 vilket slutade i en tidig abort i vecka 8-9. Har aldrig haft dålig samvete eller mått särskilt dåligt utav detta då det var rätt beslut. Förrän nu. Kan ju inte låta bli att tänka att jag försatt min chans, vilket jag vet inte är sant eller något jag ska känna... Men kan ju inte låta bli. Vi testade oss för klamydia båda två för ett par veckor sedan och det var negativt, skönt det iaf! Man har ju läst skräckhistorier om den sjukdomen och dess följder...

    Min syster har två barn och själv har jag två syskon, både mamma och syster blev gravid direkt med samtliga barn... Pratade nyss med kvinnokliniken och de ska skicka hem hälsodeklaration och information. När vi fyllt i dessa och tagit de prover som behövs kommer vi få träffa en läkare. Känns sååå skönt att äntligenfånhjälp istället för att grubbla själv under sömnlösa nätter..

    Någon som är i en liknande sits och vill följas åt? Eller genomgått en utredning och vill berätta? Allt är välkommet!

    Kram på er!

  • Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?
  • Norrlandskvinnan
    johannajw skrev 2016-10-22 12:27:31 följande:
    Ja men vad roligt!! Hoppas att det går bra för dig!

    Vi väntar på en remiss för att min sambo ska få lämna spermier prov, och den remissen kan ta upp till 3 månader att få. Så jag är väldigt arg. Det tar liksom 5 minuter att kolla upp om spermier är bra eller inte, varför gjorde dom inte de på en gång då vi redan var där?! Jag tänkte ringa dom till veckan, för nu har det gått yttligare 60 dagar sedan min förra mens. Jag vet liksom ingenting i nuläget. Sjukt störande.
    Jag kan inte förstå vad som tar sån tid?! Till oss sa dom också att det skulle ta lång tid innan vi skulle få komma och lämna spermaprov. Men när jag ringde LAB så fick vi en tid efter 3 veckor. Jag blev så himla glad! Vi lämnade spermaprovet förra veckan, så nu vänta vi ivrigt på provsvar! 

    Allt tar ju sån tid när man genomgår en utredning. Lämnade prover på gyn för ca 3 veckor sedan. Fick svar på dom, nu ska jag testa progesteron i nästa cykel. När svar har kommit på det så ska ja säkert vänta till cykeln efter det för att göra en spolning! Suck!! 

    Läkaren sa dessutom till oss att om spermaprovet inte är bra så måste vi ta om det efter 2-3 månader! :( Då blir det ju ytterligare fördröjning.

    Har aldrig längtat så mycket efter mensen som jag gör nu! =)
  • johannajw
    Norrlandskvinnan skrev 2016-10-22 16:06:29 följande:

    Jag kan inte förstå vad som tar sån tid?! Till oss sa dom också att det skulle ta lång tid innan vi skulle få komma och lämna spermaprov. Men när jag ringde LAB så fick vi en tid efter 3 veckor. Jag blev så himla glad! Vi lämnade spermaprovet förra veckan, så nu vänta vi ivrigt på provsvar! 

    Allt tar ju sån tid när man genomgår en utredning. Lämnade prover på gyn för ca 3 veckor sedan. Fick svar på dom, nu ska jag testa progesteron i nästa cykel. När svar har kommit på det så ska ja säkert vänta till cykeln efter det för att göra en spolning! Suck!! 

    Läkaren sa dessutom till oss att om spermaprovet inte är bra så måste vi ta om det efter 2-3 månader! :( Då blir det ju ytterligare fördröjning.

    Har aldrig längtat så mycket efter mensen som jag gör nu! =)


    Ja det är nästan så att man blir sugen på att bli tillsammans med en tjej! Haha. Min arbetskollega och hennes sambo, ska genomgå IVF i slutet av oktober. Deras utredning har pågått i 6 månader. Och då fick dom leta efter spermier i 2 månader. Det är fan sjukt, att för dom ska de bara ta 6 månader, men för en själv så kommer de dröja år å dagar känns de som. Haha. Kul för dom dock.

    Men gud, ni får också vänta länge ju! Håller tummarna att allt går fort för er framöver! Vart i norrland bor du då om man får fråga? :) vi kanske tillhör samma landsting, haha!
  • Norrlandskvinnan
    johannajw skrev 2016-10-23 05:41:08 följande:
    Ja det är nästan så att man blir sugen på att bli tillsammans med en tjej! Haha. Min arbetskollega och hennes sambo, ska genomgå IVF i slutet av oktober. Deras utredning har pågått i 6 månader. Och då fick dom leta efter spermier i 2 månader. Det är fan sjukt, att för dom ska de bara ta 6 månader, men för en själv så kommer de dröja år å dagar känns de som. Haha. Kul för dom dock.

    Men gud, ni får också vänta länge ju! Håller tummarna att allt går fort för er framöver! Vart i norrland bor du då om man får fråga? :) vi kanske tillhör samma landsting, haha!
    Ja, det är ju deprimerande att det ska ta sån tid! Jag tillhör Umeå. =) Du?
  • johannajw
    Norrlandskvinnan skrev 2016-10-23 07:09:21 följande:

    Ja, det är ju deprimerande att det ska ta sån tid! Jag tillhör Umeå. =) Du?


    Ja verkligen! Men man får väl se nåt positivt i allt.. man kanske får ett litet barn snart ;)

    Jag tillhör sundsvall! :)
  • Marrelita85

    Ja ursch, förstår inte varför det skall drygas ut och ta i upp till ett år innan man kanske är lite nära sitt mål?!

    Önskar vi kunde gå privat, dock är det så dyrt! Ett par vänner till oss har betalat 100 000kr för att bli gravida. något som jag anser borde vara varjes människas rätt att få utan massa massa pengar! 

  • johannajw
    Marrelita85 skrev 2016-10-23 20:10:34 följande:

    Ja ursch, förstår inte varför det skall drygas ut och ta i upp till ett år innan man kanske är lite nära sitt mål?!

    Önskar vi kunde gå privat, dock är det så dyrt! Ett par vänner till oss har betalat 100 000kr för att bli gravida. något som jag anser borde vara varjes människas rätt att få utan massa massa pengar! 


    Jag håller med dig! Varför ska allt ta tid och varför ska de kosta ?! Orimligt..
  • Medberoende

    Hejsan på er alla!

    Det va några veckor sedan jag var här innebär :)

    Men mitt första besök som skulle varit den fjortonde vårt framskjutet en vecka så i fredags va vi på kvinnohälsan å pratade med en läkare. Hon gjorde en vul och det såg normalt ut med ca 10 blåsor på varje ( tror de va de hon räknade) och remiss för provtagning vilket jag hann lämna i fredags. Samt gubben fick remiss att lämna simmare. Men det va tydligen väntetid för att lämna så det lär nog ta 2 månader innan dom är räknade.

    Men det är skönt att det va klart men nu blir det mer väntan på provsvar...

    Hur har det gått för er nu? Har inte läst i kapp ännu :)

  • Hope7

    Jag är från Örebro trakten..
    Nån som vet om man får reda på spermie resultatet på första läkar besöket ? Vi ska dit om tre veckor och det är ca tre veckor sen han lämnade provet, men vi har inte fått nå svar. Är rädd att det dåligt om man får reda på det där, annars kunde dem väl skicka provsvaren :/

  • Mila
    Hope7 skrev 2016-10-23 23:04:04 följande:

    Jag är från Örebro trakten..

    Nån som vet om man får reda på spermie resultatet på första läkar besöket ? Vi ska dit om tre veckor och det är ca tre veckor sen han lämnade provet, men vi har inte fått nå svar. Är rädd att det dåligt om man får reda på det där, annars kunde dem väl skicka provsvaren :/


    Min sambo ringde några dagar efter han spela och fick svar. Men hur fick ni tid så fort? Vi lämnade prover för 1,5 vecka sedan i Örebro.
    Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ Missfall i juni ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?