• Anonym (pengar)

    Någon som sålt via Sellpy? För-/nackdelar?

    Sett på Facebook någon kontakt som gillat "Sellpy" och har gått in på deras sida och läst och det verkar ju seriöst och bra. Googlade även lite för att se omdömen och så och än så länge inget som tyder på att det är oseriöst.

    Frågan är om det är vettigt att sälja sina saker därigenom? Det jag tvekar på är att man bara får 40% av vinsten. Är det billiga varor som bara går för några tior så får man inget då Sellpy ska ha minst 30 kr.

    Då tänker jag att det är ganska dyra varor man måste sälja och då kan man ju förlora en hel del på att anlita Sellpy t ex om jag vill sälja en märkesvara. 

    Så är det någon som sålt därigenom och kan tipsa? Vad är det som är bäst att sälja t ex?

    Jag har diverse saker som jag vill bli av med men orkar inte hålla på att lägga ut på Tradera då jag tycker att det är mycket jobb med packning och skicka osv. Är det rimligt att skicka märkesväskor, barnskridskor, oanvända damskor(märkes), rullskridskor, kläder?

  • Svar på tråden Någon som sålt via Sellpy? För-/nackdelar?
  • Anonym (pengar)

    Ingen som känner till det här?

  • Pondus

    Har inte sålt via Sellpy utan bara handlat och hittills har allt fungera perfekt. Om jag tänkt sälja märkeskläder skulle jag absolut kunna tänka mig att använda dem :)

  • MiniTrollet

    Jag har inte sålt något än men jag har beställt påsar från dem som jag nu fyllt och väntar på upphämtning nästa vecka. Kan återkomma när processen är klar. :)

    Jag har bara fått positivt intryck än så länge. Allt har varit smidigt och fått hjälp med frågor via deras support som fungerade bra.

    Återstår som sagt att se hur nöjd man blir med själva försäljningen :)

    Jag har lagt ner alla möjliga saker men huvudsakligen kläder och då av bra märken men som jag av en eller annan anledning inte använder längre. Även lagt ner barnkläder som är fina men som inte passar längre.

    Jag tycker att set är extremt segt att sälja saker via Blocket eller Tradera så jag nöjer mig gärna med mina 40% i utbyte mot att de gör allt jobb. Hade jag inte sålt via dem hade jag troligen inte sålt alls utan det hade slutat med att jag gett bort kläderna till bekanta eller välgörenhet.

  • Anonym (pengar)
    MiniTrollet skrev 2016-08-10 16:06:00 följande:

    Jag har inte sålt något än men jag har beställt påsar från dem som jag nu fyllt och väntar på upphämtning nästa vecka. Kan återkomma när processen är klar. :)

    Jag har bara fått positivt intryck än så länge. Allt har varit smidigt och fått hjälp med frågor via deras support som fungerade bra.

    Återstår som sagt att se hur nöjd man blir med själva försäljningen :)

    Jag har lagt ner alla möjliga saker men huvudsakligen kläder och då av bra märken men som jag av en eller annan anledning inte använder längre. Även lagt ner barnkläder som är fina men som inte passar längre.

    Jag tycker att set är extremt segt att sälja saker via Blocket eller Tradera så jag nöjer mig gärna med mina 40% i utbyte mot att de gör allt jobb. Hade jag inte sålt via dem hade jag troligen inte sålt alls utan det hade slutat med att jag gett bort kläderna till bekanta eller välgörenhet.


    Ja, det är lite så jag tänker, att det bara ligger och skräpar och jag är för lat för att hålla på att tabilder, lägga upp auktioner och allt annat som hör till processen. Å andra sidan känns det surt att kanske få 400 kr för något som jag skulle få 1.000 kr för själv. Eller kanske mer t o m för man kan ju inte heller påverka utgångspris, vilken tid auktionen läggs upp och andra saker som kan påverka slutpriset.

    Det tål att funderas på....kanske får börja med sånt som jag vet att jag faktiskt skulle slänga annars, då blir et ju vinst hur som helst.
  • neverpreggo

    Jag tycker det verkar riktigt oseriöst om man läser omdömena på Tradera. Visst att vissa får bra varor men mycket verkar vara tvivelaktiga beskrivningar, fel storlek etc. Som säljare kanske man får sina pengar men en privatperson hade inte kommit undan på det viset som de gör.

  • Chianti
    neverpreggo skrev 2016-08-27 20:34:03 följande:
    Jag tycker det verkar riktigt oseriöst om man läser omdömena på Tradera. Visst att vissa får bra varor men mycket verkar vara tvivelaktiga beskrivningar, fel storlek etc. Som säljare kanske man får sina pengar men en privatperson hade inte kommit undan på det viset som de gör.
    Tack för svar, läste omdömena på Tradera, och nej, dem ska man inte handla av.
  • Joahanna

    Hej, jag har tänkt prova Sellpy och därför har jag hålla koll på dom ett tag. Det som stör mig mest är att det är dåliga beskrivningar, dom lägger upp i fel storlekskategori och mest irriterande är att frakten är så vansinnigt olika.

    Jag såg att dom sålde värmeljus från eldorado för 50.- och sen var det 75.- i frakt (Schenker) och frakten kostar egentligen 59.- för 2kg med Schenker. Om man nu vill betala 109.- för värmeljus.... Sen har dom posten för vissa saker, och av omdömena att läsa så avstår jag nog. Då är det bättre att sälja själv tror jag.

  • Tom Araya
    Anonym (pengar) skrev 2016-08-10 11:12:12 följande:

    Sett på Facebook någon kontakt som gillat "Sellpy" och har gått in på deras sida och läst och det verkar ju seriöst och bra. Googlade även lite för att se omdömen och så och än så länge inget som tyder på att det är oseriöst.

    Frågan är om det är vettigt att sälja sina saker därigenom? Det jag tvekar på är att man bara får 40% av vinsten. Är det billiga varor som bara går för några tior så får man inget då Sellpy ska ha minst 30 kr.

    Då tänker jag att det är ganska dyra varor man måste sälja och då kan man ju förlora en hel del på att anlita Sellpy t ex om jag vill sälja en märkesvara. 

    Så är det någon som sålt därigenom och kan tipsa? Vad är det som är bäst att sälja t ex?

    Jag har diverse saker som jag vill bli av med men orkar inte hålla på att lägga ut på Tradera då jag tycker att det är mycket jobb med packning och skicka osv. Är det rimligt att skicka märkesväskor, barnskridskor, oanvända damskor(märkes), rullskridskor, kläder?


    Jag har inte sålt, men däremot köpt en massa från Sellpy via Tradera.
    De känns seriösa att ha att göra med som köpare i alla fall. Jag har köpt mycket av dem till låga priser, vilket jag antar gör att de som Sellpy säljer åt inte får så mycket. Men de får jobbet gjort och grejerna kommer till användning istället för att slängas och det är nog vad värdet främst ligger i för de som anlitar Sellpy.
    Jag får intrycket av att det främst är folk som har det bra ställt som anlitar Sellpy i och med flytt eller garderobsrensning. Även dödsbon skulle jag gissa är en marknad för dem.

    Vill du ha ut mer av varans värde och har tiden och energin är det bättre att du säljer grejerna själv, styckvis.
  • linko

    Jag hade bara läst positivt om Sellpy och beställde hem påsar, fyllde upp dem och skickade in.

    2 påsar, fullproppade med kläder, inredning och skor. Jag fick knappt en hundring!

    Det var sprillans nya kläder med prislappen kvar, som de bara skänkte bort eller sålde för 30kr (du måste sälja för över 50kr för att få något).


    Skor som aldrig använts, som kostat 600kr för 1år sen, skänktes bort. Jag lindade in en ny spegel i en handduk, för att den inte skulle gå sönder, men då fick jag avdrag 10kr för att handduken var trasig (jag hade rivit bort tvättlappen)... 


    Så nä, jag skulle inte rekommendera Sellpy till någon. Lägg hellre upp det själv på tradera, plickit, letgo eller sphock!


     

Svar på tråden Någon som sålt via Sellpy? För-/nackdelar?