• Anonym (MyiallA)

    Varför klagar ssk på lönen?

    Väldigt gnäll från ssk om löner men många tjänar mellan 30-40,000 i mån och det kan väll inte räknas som dåligt efter en 3-årig enkel utbildning? Förstår att det kan vara stressigt men varför fokuserar man inte på att få bättre arbetsmiljö istället för att höja redan höga löner. Har ni tänkt på att de höga lönerna kanske är orsaken att vården inte har råd att anställs fler ssk?

  • Svar på tråden Varför klagar ssk på lönen?
  • Anonym (?)
    Anonym (Sara) skrev 2016-08-26 17:14:03 följande:
    Utbildningen är inte enkel! Ansvaret och stressen är hög! Ingångslönen ligger på 24 000 och genför du sjuksköterskan lön med läkare så är det en enoorm skillnad men sjuksköterskan sliter och jobbar mer än läkaren
    Jag vet inte vad du menar med "enorm", men jag har tex 8 år efter läkarexamen 37600 kr i lön.
    Sliter och jobbar mer än läkaren?? Jag utgår ifrån att du jobbat som läkare ett tag eftersom du vet att det inte är så mycket slit och jobb?

    Både sköterskor och läkare har mycket viktiga uppgifter. Beroende på arbetsplats sliter man mer eller mindre. Bägge har givetvis ansvar för sina egna handlingar och ansvar att bedöma sin egen kompetens, men det yttersta ansvaret för patienten ligger hos läkaren.
  • modsey

    De löner du tar upp i ts är inte vanliga ssk löner utan löner en del specilaistsjuksköterskor har efter rätt många år.

    Mer vanliga ssk löner utan vubb ligger snarare mellan 24-27 000 o där den högre summan kan vara så efter 7-8 år i yrket. Dvs inte så bra löneutveckling vilket är det stora problemet för många ssk.

  • Anonym (?)
    Anonym (Ssk) skrev 2016-08-26 18:00:04 följande:
    Jag förnekar inte att läkaren har ansvaret över behandling, men fortfarande inte han som står vid patient när något livsavgörande händer plötsligt. Den dagen du ställer dig som arbetande sköterska på en akutavdelning kan vi diskutera. För det syns tydligt att du inte är i närheten av det.
    Den dagen du ställer dig som arbetande läkare på en akutavdelning kanske du förstår vad du pratar om.

    Jag vet inte var du jobbar, men jag har ett oräkneligt antal gånger stått som läkare på samma avstånd från patienten som sköterskan när något plötsligt händer, som kräver snabbt ställningstagande till åtgärd. Det är ju oftast inte så att ssk sitter vak (vilket dock sker ibland), utan både sköterskor och läkare utför många sysslor samtidigt, men tar sig snabbt till den patient som försämras.
  • modsey
    Anonym (chef) skrev 2016-08-26 18:00:42 följande:

    Sjuksköterskor tillhör den kategori inom vården som övervärderar sin kompetens och betydelse mest. på ett sätt som faktiskt saknar motstycke.


    Nu är jag både ssk och tidigare chef( jobbar mef administration i vården nu)jag skulle snarare säga att de inte förän de senaste åren insett sitt värde. I och med att marknaden styr och efterfrågan är större än tillgången så har vi väl svaret där på vad deras kompetens är värd och hur de behövs. Du vet väl att det finns studier som visar på samband mellan högre överlevnad om det finns fler ssk på avdelningen?
  • Anonym (astrid)
    M1rella skrev 2016-08-26 20:20:06 följande:
    Är nog fler än så. Men tänka sig, de som läser ssk är de som vill bli ssk och inte läkare. Och nej, vem som helst kan inte komma in på ssk.
    0.7 på Högskoleprovet klarar alla som gär in för det
  • M1rella
    Anonym (astrid) skrev 2016-08-26 22:47:19 följande:

    0.7 på Högskoleprovet klarar alla som gär in för det


    Finns många som söker år efter år för att komma in på ssk utan att komma in. Då har de oftast sökt till en bra populär skola som har mer än 0.7 på högskoleprovet.
  • Anonym (astrid)
    M1rella skrev 2016-08-26 23:22:43 följande:
    Finns många som söker år efter år för att komma in på ssk utan att komma in. Då har de oftast sökt till en bra populär skola som har mer än 0.7 på högskoleprovet.
    PÅ 5 högskolor behövdes bara 0,65
  • M1rella
    Anonym (astrid) skrev 2016-08-26 23:34:15 följande:

    PÅ 5 högskolor behövdes bara 0,65


    Ok. Du vet att det finns fler än 5 högskolor i Sverige? Och att snittet ändras från år till år.

    Det året jag kom in var inte snittet på högskoleprovet på 0.7. Det var högre än det.
  • Anonym (quinnor alltså)

    Kvinnor inom vården gnäller rent allmänt om allt och hela tiden. Och ingen gör någonting åt sin situation utan de gnäller bara. Och ofta om små petitesser. Vet inte om vad gnällande inom vården kommer ifrån och vad det beror på. Men de kan banne mig gnälla om precis vad som helst.

  • Anonym (astrid)
    M1rella skrev 2016-08-26 23:40:50 följande:
    Ok. Du vet att det finns fler än 5 högskolor i Sverige? Och att snittet ändras från år till år.

    Det året jag kom in var inte snittet på högskoleprovet på 0.7. Det var högre än det.
    Och vilket år var det så kan jag kolla det ?
Svar på tråden Varför klagar ssk på lönen?