• Anonym (chockad)

    Hotar sprida nakenbilder, vad gör jag?

    En kille jag dejtade ett tag bröt kontakten med mig för några veckor sen. Inte mer med det tänkte jag och har försökt gå vidare med mitt liv. På fyllan en dag så tafsade jag och hans vän lite på varandra, men kom ganska snabbt på att det var fel och avbröt. Detta fick killen jag dejtat reda på och nu har det blivit JÄTTESTORT!

    Han hotar mig med att skicka nakenbilder på mig till min familj om jag inte tar avstånd från alla i hans närhet (alltså måste jag säga hejdå till ett helt nytt kompisgäng). Dessutom vet jag inte vad det är för bilder för jag har aldrig gett honom tillåtelse att ta såna. Antagligen måste han gjort det när jag duschade/sov eller i annat utsatt tillstånd. 

    Vad ska jag göra? Har jag lagen på mitt sida på något sett i detta? Jag är helt förstörd och mår illa av tanken att han har såna bilder på mig som han kan titta på. 

  • Svar på tråden Hotar sprida nakenbilder, vad gör jag?
  • Anonym (chockad)

    Uppdatering: Vännerna håller med om att det är fult gjort av honom men tycker jag ÖVERREAGERAR och de vill inte bli inblandade?! En av dom sa till och med att jag får skylla mig själv? Detta är helt bortom mitt förstånd. Jag är glad att min familj backar mig i alla fall och det räcker för mig.

  • Herm138
    Anonym (chockad) skrev 2016-09-29 10:01:34 följande:
    Kommer utan tvekan visa detta för våra gemensamma vänner. I ett desperat läge igår, då jag hade panik verkligen, skickade jag en skärmdump på meddelandet till hans pappa. Han bor just nu hos sin pappa och det är enda personen som han skulle lyssna på om han fick en tillsägning. Var det fel av mig att dra in honom? Känns som att jag är 14 igen i detta dramat
    Nej, det var starkt, modigt och helt rätt :)
  • lady mormont

    ts du överreagerar absolut inte, du gjorde helt rätt genom att anmäla honom och dina "vänner" som sa att du får skylla dig själv och lägger skulder på dig är ju helt avskyvärt. dem ska du inte behöva ha i ditt liv. hoppas att allt löser sig.

  • Pentagram
    Anonym (chockad) skrev 2016-09-29 14:20:58 följande:

    Uppdatering: Vännerna håller med om att det är fult gjort av honom men tycker jag ÖVERREAGERAR och de vill inte bli inblandade?! En av dom sa till och med att jag får skylla mig själv? Detta är helt bortom mitt förstånd. Jag är glad att min familj backar mig i alla fall och det räcker för mig.


    Det är dessvärre den vanliga reaktionen kvinnor får räkna med när de meddelar att en kille i vänskapskretsen betett sig illa mot dem. Folk vill inte behöva ta ställning, och det är lättare att intala sig att en kvinna överdriver, ljuger, manipulerar osv än att en kille en känner faktiskt är en sådan rövhatt.
  • Anonym (sant)
    Pentagram skrev 2016-09-29 15:06:45 följande:
    Det är dessvärre den vanliga reaktionen kvinnor får räkna med när de meddelar att en kille i vänskapskretsen betett sig illa mot dem. Folk vill inte behöva ta ställning, och det är lättare att intala sig att en kvinna överdriver, ljuger, manipulerar osv än att en kille en känner faktiskt är en sådan rövhatt.
    QFT. Att de därmed faktiskt tar ställning låtsas de inte om.
  • Anonym (Tore)

    Jag vill veta en sak innan jag kan ta ställning.

    Tog han bilderna av dig när du inte visste?

    Eller var du med på att han tog bilderna?

  • seriösanvändare
    Anonym (Tore) skrev 2016-09-29 17:13:05 följande:
    Jag vill veta en sak innan jag kan ta ställning.

    Tog han bilderna av dig när du inte visste?

    Eller var du med på att han tog bilderna?
    Hon skriver uttryckligen att hon inte har gett sin tillåtelse till några bilder, i så fall måste han ha tagit dem i smyg.

    Frågan är dock om han ens har några bilder, eller bara hotar med det.

    I vilket fall som helst är det oerhört barnsligt av honom och det är bra att TS har "hängt ut" honom, även om bekantskapskretsen inte vill ta ställning. Det TS har gjort är ändå en viktig markering, om inte annat så för killen. Hon skrämdes inte till tystnad eller lydnad, som han antagligen hade hoppats på eller t om räknat med. Istället lät hon alla få veta vad han hade gjort...
    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Anonym (Stingray)
    Anonym (chockad) skrev 2016-09-29 14:20:58 följande:

    Uppdatering: Vännerna håller med om att det är fult gjort av honom men tycker jag ÖVERREAGERAR och de vill inte bli inblandade?! En av dom sa till och med att jag får skylla mig själv? Detta är helt bortom mitt förstånd. Jag är glad att min familj backar mig i alla fall och det räcker för mig.


    Du borde inte kalla dem vänner... Dumpa dem med... Finns betydligt bättre vänner än så.... Hoppas allt ordnar sig!
  • seriösanvändare

    Det bästa sättet att skydda sig mot "hämndporr" eller liknande, samt återta kontrollen, brukar vara att låta "hämnden" slå tillbaka på hämnaren själv.

    Hämndporr och dylikt fungerar så länge kvinnor är rädda för slut-shaming, därför måste vi ta makten tillbaka och börja rycka på axlarna åt sånt. (Lättare sagt än gjort i vissa fall, men man måste börja någonstans).

    Men "outing" är ofta lika effektivt mot män som slut-shaming är mot kvinnor. Ingen man vill bli uthängd som loser (vilket han framstår som om han hotar en kvinna med slut-shaming, eller ertappas som näthatare eller dylikt. Tänk er själva att hela bekantskapskretsen får veta att han har hotat ett ex eller avsiktligt spridit bilder på henne bara för att hon gjorde slut, eller gjorde något annat som misshagade honom. Eller om han suttit och skrivit grova inlägg på nätet. Tänk om hans arbetsgivare få veta. Osv.

    Nu kan effekterna av outing bli allt från mycket blygsamma (beroende på vad han har för slags bekantskapskrets samt hur allvarligt det han har gjort är), till katastrofala för killen i fråga. Det finns också viss risk för att "outaren" anklagas för att vara en lögnare, så det gäller att ha bevis. Men det finns män som har förlorat halva sin bekantskapskrets eller fått sparken för att de hotat med "hämndporr", spridit bilder, näthatat eller vad de nu har gjort, och blivit outade.

    TS, du skriver att du inte vill bemöta hot med hot och det är rätt tänkt. Men ibland måste man sätta hårt mot hårt för att få stopp på sånt här. Tänk också på spridningseffekten. Fler killar och män lär dra sig för "hämndporr" eller näthat om de vet att de kan bli uthängda (och numera eventuellt polisanmälda) samt vad konsekvenserna av uthängning och / eller anmälan kan bli.


    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Anonym (Stingray)
    seriösanvändare skrev 2016-09-29 17:42:03 följande:

    Det bästa sättet att skydda sig mot "hämndporr" eller liknande, samt återta kontrollen, brukar vara att låta "hämnden" slå tillbaka på hämnaren själv.

    Hämndporr och dylikt fungerar så länge kvinnor är rädda för slut-shaming, därför måste vi ta makten tillbaka och börja rycka på axlarna åt sånt. (Lättare sagt än gjort i vissa fall, men man måste börja någonstans).

    Men "outing" är ofta lika effektivt mot män som slut-shaming är mot kvinnor. Ingen man vill bli uthängd som loser (vilket han framstår som om han hotar en kvinna med slut-shaming, eller ertappas som näthatare eller dylikt. Tänk er själva att hela bekantskapskretsen får veta att han har hotat ett ex eller avsiktligt spridit bilder på henne bara för att hon gjorde slut, eller gjorde något annat som misshagade honom. Eller om han suttit och skrivit grova inlägg på nätet. Tänk om hans arbetsgivare få veta. Osv.

    Nu kan effekterna av outing bli allt från mycket blygsamma (beroende på vad han har för slags bekantskapskrets samt hur allvarligt det han har gjort är), till katastrofala för killen i fråga. Det finns också viss risk för att "outaren" anklagas för att vara en lögnare, så det gäller att ha bevis. Men det finns män som har förlorat halva sin bekantskapskrets eller fått sparken för att de hotat med "hämndporr", spridit bilder, näthatat eller vad de nu har gjort, och blivit outade.

    TS, du skriver att du inte vill bemöta hot med hot och det är rätt tänkt. Men ibland måste man sätta hårt mot hårt för att få stopp på sånt här. Tänk också på spridningseffekten. Fler killar och män lär dra sig för "hämndporr" eller näthat om de vet att de kan bli uthängda (och numera eventuellt polisanmälda) samt vad konsekvenserna av uthängning och / eller anmälan kan bli.


    Och om snubben är en psykopat som man läser dagligen om?? Nej bästa sättet är att gå till polis och hålla sig neutral. Låt polis sköta all kontakt osv! Sysslar man med sånt som ts snubbe gör har man inte alla rätt, och som kvinnar man jävligt utsatt tyvärr!!
Svar på tråden Hotar sprida nakenbilder, vad gör jag?