• Leopi

    ADHD barn nyligen fått diagnos

    Hej... första gången här på 8 år... har ett barn som nyligen fått tydlig adhd diagnos... önskar prata med föräldrar som är i samma läge och som har barn mellan 5-10 år med diagnosen. 

    Lite info om vår process...

    Sökte för toaproblem men läkaren såg då att det var något annat som stack ut.. vi fick remiss till bup i våras och blev snabbt uppringda. Fick komma på intervju och sen gick det igång. För ca 4 veckor sedan fick alltså vår son diagnosen adhd. Väldigt tydlig enligt läkaren (och det är inte så att jag tvivlar på läkarnas kunskap, men blev ändå en törn i huvudet)
    Vår son fick medicin utskriven. Dosen är nu på 27g concerta och det fungerar bra. Jag vill inte ha frågor om varför och om vi måste medicinera! Orkar inte berätta om hela vår familjesituation och hur länge vi levt med detta. Har nu även fått medicin som hjälper honom att somna då det bara blivit värre och värre. Två kvällar i rad nu har det varit helt tyst, mina tårar rinner, äntligen får han sova och bli utvilad och jag får en stund med mina egna tankar och annat vuxenbestyr. och han vaknar glad och utvilad...

    så någon som befinner sig ungefär här?

  • Svar på tråden ADHD barn nyligen fått diagnos
  • poppe72

    Det är väl väldigt olika på olika kommuner hur allt funkar. Det är intressant hur det funkar för andra.

  • Linda2barnsmamma

    Ja visst är det. Därför är denna tråd väldigt intressant då man kan ta lärdom av andra . Nya råd , nya prövningar. . Väldigt bra tycker ja

  • Leopi

    tycker det verkar vara en otroligt dålig lärare som ens hintar el säger så till en förälder. Det är hennes jobb, då får ju hon be om hjälp! Tycker absolut att du ska prata med rektorn om detta innan det går för långt!! 

  • Leopi

    Så där, en krävande helg över. 
    Vi måste jobba på motivationen och distraktion, det är inte alltid så lätt tycker vi. Man blir trött och vill bara att vissa saker ska funka...men eg handlar det väldigt mycket om att lära sig nya strategier och följa dem. Men ibland vill man ju bara att saker ska funka...men det gör de ju inte...känner verkligen att vi skulle behöva träffa andra föräldrar med liknande  problem...

  • Linda2barnsmamma

    Ja här oxå. . Har varit kalas här hela helgen.. puh. Och idag är barnen hemma och lediga.. peppar peppar så har dom hållt sams hittills idag ialf.. man går bara och väntar på detta utbrott som kommer vart efter..

    Ja blir helt slut , måste hålla igång henne med något hela tiden .. annars tar det 10 min och hon har släppt ut kaninen , klättrar i trappan eller bara kastar runt allting..

    Och storasyster tjurar för hon tycker den lilla är jobbig.. (hon har själv 6-års Trotsen nu)..

    Men annars glider dagen på som vanligt.. kanske ta en promenad med dom till affären ..

    Jag bor i Östergötland förresten

  • Leopi

    ja det är en pärs... ;( 

    min son kan sitta stilla väldigt länge och leka, men det är mycket leksaker som ska fram och blandas... det gör inte mig något men min man blir tokig. 
    Det finns stark misstanke om att min man har adhd, men har vill nog inte riktigt och har väldigt svårt att ta till sig sonens diagnos. Han vill inte förstå att det är ett handikapp, han anser att sonen får lära sig helt enkelt. Men min mans tålamod är inte längre än hans näsa... :( han tänder på allt sonen gör och vi har mycket otrevlig stämning här hemma. 

  • Linda2barnsmamma

    Men herregud va det kan va lika. Jag och även min mans föräldrar tror han oxå har det. Han är som vår dotter.. han kan oxå plocka fram massa saker och påbörja saker sen lägger han av.. han har heller inget tålamod. Han kan inte som ja , ex ; barnen bråkar o ja säger åt dom tusen gånger och han sitter tyst. Sen får han ett utbrott och säger åt dom. Han kan inte ta saker för stunden utan han sitter och blir irriterad till de brister...

    Att prata känslor och problem är ingen tanke , han börjar lyssna sen förstår han inte o då åker mobilen upp (blocket) exempelvis. Då tappar han fokus för att det inte är tillräckligt intressant..

    Och missuppfatta mig rätt , han älskar sina barn och skulle göra allt för dom. Men problem och konflikter undviker han helst. Bråkar barnen är de lättare att gå ut i garaget o pilla med nått..

  • poppe72

    Har vart en lugn helg för mig då barnen vart hos  sin mamma i helgen. men annars så brukar ledig tid vara rätt ok visst konflikter syskon emellan och man får inte ändra så mycket på rutinerna fredagsmys och lördagsgodis är ju ett måste annars är det ju inte helg :) Han får vara uppe lite längre en av dagarna annars håller vi samma tid som vardagar. idag har jag varit till skolan och lyssnat lite när de hade rast det hade gått bra idag han hade fått en egen uppgift som han skulle redovisa i em. Tog upp det här med att kanske var bra att han satt längst bak och att han kanske kan få gå ut ibland och sträcka på benen, Men kan inte säga att hon köpte mina förslag jag förklarade om att jag läst hur andra föräldrar gjort med andra barn men hon svarade att hon också läst och menade så klart i skolan. Hon skulle ha möte med rektor i em och hade startat med en kartläggning. Bra att det rör på sig

  • Linda2barnsmamma

    Men så skönt :) ja här är det oxå viktigt med lördagsmys. . Gud va skäll ja får om ja glömt köpa godis ;)

    Ja här är det 19.30 varje dag som gäller. Även helgerna

    . Ja kan tyvärr inte ändra läggtiden för den yngsta (inte ens helgerna) då blir det knas i veckan.. men självklart har det ibland blivit senare då vi varit iväg på kalas eller något liknande. Inget är hugget i sten. Hehe.

    Men ja.. de har varit en ganska lugn dag idag hittils .. skönt. Ja hoppas detta håller i sig idag. Puh känner migränen lite i bakhuvudet . :)

Svar på tråden ADHD barn nyligen fått diagnos