• Anonym (Förbannad)

    Min 40-årige sambo sa att han rökt marijuana!

    Ikväll sa min sambo glatt att han rökte marijuana med sin kompis för två veckor sedan! Jag blev bestört, droger är oacceptabelt i mitt hus. Kompisen har skilt sig och är ledsen och införskaffar tydligen marijuana. Jag frågade min sambo varför han gjorde det och om han gör det ofta varpå han svarade att han rökt två gånger på tio år. Vi varken röker eller snusar: Vi tar max ett glas vin ibland. 

    Hur kan man som 40-åring göra så här?! Han tyckte jag var löjlig som blev arg. 
    Jag kan inte släppa det! 

    Vi pratar om att skaffa barn. Jag kan inte ha en man som kanske röker marijuana ibland! Även om det är 2 ggr på tio år. 

    Överdriver jag eller bör jag göra slut? 


     

  • Svar på tråden Min 40-årige sambo sa att han rökt marijuana!
  • Anonym (D'archangel)

    Jag skulle bli bestört om min partner plötsligen gjorde något som totalt frångår våra gemensamma värderingar. Det låter som att han är impulsiv, alternativt lättpåverkad. Har haft nog med sådana personer i mitt liv. Jag vill ha någon att hålla mig i när det blåser.

  • Anonym (lugn)
    klyban skrev 2016-10-24 12:42:18 följande:

    Vi ska veta även länder i vår närhet, så kommer det även förändringar i dessa länderna.
    Som Tyskland, som kommer införa medicinsk cannabis 2017(tror det var detta, är lite osäker) och i en liknande form man har vi vissa stater i USA.
    Danmark har olika saker på G, men hur långt gångna de är vet jag inte.

    Så har vi som första annat parti än V, och då Centern som ska lägga fram eller lagt fram en motion om lättade lagar i Sverige.
    Och det tror jag är en direkt följd och anledning att vår narkotikadödlighet ökat så kraftigt de senaste åren.
    Verkar som C har tröttnat att gå över lik för hålla fasaden uppe.


    Ja, det blir så löjligt att fortsätta blåhålla i nuvarande lagstiftning och klassificering av cannabis när forskningen och rapporter visar att det varken fungerar eller är vettigt med tanke på den egentliga effekten av cannabis. Dessutom alla resurser som måste läggas på att genomdrivna. 

    Lite off topic, men egentligen är jag för en avkriminalisering av alla droger (och legalisering av cannabis då). Mycket som tyder på att det skulle minska stigmat kring droger och missbruk och därmed underlätta för människor med problem att kunna söka och få hjälp. Skulle också frigöra resurser och pengar som skulle kunna läggas på vård och överskott där det behövs. För att inte tala om hur onödigt det är att folk som åkt dit för att t.ex. rökt en joint ska behöva dras med det på sitt register och kunna påverka möjlighet till anställning, resa m.m. 
  • Anonym (iii)
    Höger skrev 2016-10-24 12:38:48 följande:

    Ditt tänk är helt rätt men din reaktion är lite överdriven. Det är väl bara att förklara situationen. Att det är viktigt attt hålla sig borta från droger, i synnerhet som förälder.Ha ha...

    Tror du på det själv?


    Ja det gör jag. När man inte hamnar i fängelset utan får vård istället kommer personer med missbruk att söka hjälp. Ingen söker hjälp om man hamnar i fängelse, då är så kvar i missbruket och dör. Ganska enkel ekvation.

    Sedan om det blir lagligt kommer knarkbaronerna att falla, de kan du aldrig säga emot. Finns det inga kunder dör marknaden. Vilken vuxen människa skulle köpa HB av närmsta lastcilschaför i en gränd istället för en flaska vin på systemet.

    I Holland är det väldigt sällan någon köper det gröna på gatan, man går till en coffeshop.

    I Califonien har dom stängt ner 9 fängelsen sedan legaliseringen och blev ett av landets rikaste delstat via skatterintäckter.

    Så ja, jag tror stenhårt på att man har en egen fri vilja att välja vad man vill göra med sin kropp men få hjälp när man inte kan hantera det.
  • klyban
    D'archangel

    Tar man 2 gånger på 10år, så låter detta inte speciellt impulsivt.
    Sen ska du vara medveten om att när det kommer till denna, så väljer de flesta att inte berätta.
    Just för det finns så många obstinata, som inte ens vet varför de har den inställningen/åsikten de har.
    Dom kanske säger att det är för det är olagligt, sen kör de för fort och laddar ner filmer ifrån nätet.
    Men det intressanta blir om de konsumerar i ett land där man är tillåten att konsumera, då måste det väl vara okey då det inte längre är olagligt?
    Det är här man inser att det är bara retorik, för då man bara hittar andra anledningar(som sällan stämmer dom heller).

  • klyban
    Anonym (iii) skrev 2016-10-24 12:56:55 följande:
    Ja det gör jag. När man inte hamnar i fängelset utan får vård istället kommer personer med missbruk att söka hjälp. Ingen söker hjälp om man hamnar i fängelse, då är så kvar i missbruket och dör. Ganska enkel ekvation.

    Sedan om det blir lagligt kommer knarkbaronerna att falla, de kan du aldrig säga emot. Finns det inga kunder dör marknaden. Vilken vuxen människa skulle köpa HB av närmsta lastcilschaför i en gränd istället för en flaska vin på systemet.

    I Holland är det väldigt sällan någon köper det gröna på gatan, man går till en coffeshop.

    I Califonien har dom stängt ner 9 fängelsen sedan legaliseringen och blev ett av landets rikaste delstat via skatterintäckter.

    Så ja, jag tror stenhårt på att man har en egen fri vilja att välja vad man vill göra med sin kropp men få hjälp när man inte kan hantera det.

    Kalifornien de har inte legaliserat än, men de ska rösta om detta 8 Nov eller vilken dag det nu är de röstar.
    Dock avkriminaliserat innehav upp till 28g, och dessa kan jag tänka mig tömt en del fängelser.
    Då den vanligaste kunden för fängelset var/är i vad man kallar i USA = "None violent crime" = brott utan offer.

  • Anonym (Mammamu)

    Jag tycker att du överdriver ts! Att röka en joint med en polare är mindre riskfyllt än att dricka lite för mycket vin exempelvis. Han har rökt två gånger i hela sitt liv vilket talar för att det var en avvikelse från hans vanliga göromål och därmed långt ifrån missbruk eller liknande. Hade han börjat röka flera gånger i veckan helt plötsligt hade din reaktion varit mer rättfärdigad kam jag tycka.

  • WireLess

    Stoppa pressarna!!!
    Ring polisen! Ring släkt och vänner. Be om anhörigstöd! Det här är allvarligt! Snart börjar han knapra och injicera. Göm silversevisen och mormors gamla tavlor innan han förvandlas till en rå-pundare och stjäl allt ni har.

    Det är helt oacceptabelt att smaka på majuriana 2 gånger när man är 40 år!!

  • Anonym (lugn)
    Anonym (iii) skrev 2016-10-24 12:56:55 följande:
    I Califonien har dom stängt ner 9 fängelsen sedan legaliseringen och blev ett av landets rikaste delstat via skatterintäckter.
    Kalifornien har inte fullt legaliserat ännu, endast för medicinsk användning (dock väldigt enkelt att kvalificera för det). De röstar igenom full legalisering nu i valet i november. De är bland de rikaste staterna, men det är inte pga att de legaliserade medicinsk cannabis dock. Men såklart så får de ju in en del skatt på det nu. Har inte läst något om att de stängt ner nio fängelsen som följd av den medicinska cannabis legalisering, vore intressant att läsa om - har du någon länk? 
  • Anonym (D'archangel)
    klyban skrev 2016-10-24 12:58:52 följande:
    D'archangel

    Tar man 2 gånger på 10år, så låter detta inte speciellt impulsivt.
    Sen ska du vara medveten om att när det kommer till denna, så väljer de flesta att inte berätta.
    Just för det finns så många obstinata, som inte ens vet varför de har den inställningen/åsikten de har.
    Dom kanske säger att det är för det är olagligt, sen kör de för fort och laddar ner filmer ifrån nätet.
    Men det intressanta blir om de konsumerar i ett land där man är tillåten att konsumera, då måste det väl vara okey då det inte längre är olagligt?
    Det är här man inser att det är bara retorik, för då man bara hittar andra anledningar(som sällan stämmer dom heller).


    Själva definitionen av impulsivt är att man gör något plötsligt, på ett infall. Motsatsen till impulsivt är regelbundet. Tror du killen bestämt sig för att röka en spliff var 10:e år?
  • PurpleHeart
    MiasMamma skrev 2016-10-24 12:26:13 följande:

    Varför reagerar du så starkt? Nej, jag håller varken med radikala muslimer eller allvarlig drogkonsumtion som förstör för alla inblandade. DU har tydligen aldrig varit med om det ena eller det andra. Du bara käftar stort.

    Bara att läsa i ts "I mitt hus blir det inte" får mig att fundera vilken relation de 2 har.

    Tro det eller ej. Finns värre problem som kan drabbas någon familj än någon random marijuana pipa då och då.


    Reagerar starkt? Jag diskuterar, precis som du.

    Radikala muslimer nej, men varit i närheten av människor vars liv har förstörts av droger ja (även av enbart röka ja). Är det ok för mig att ha en åsikt då?

    Och ja, jag håller med om att det definitivt finns värre saker. Ts överdriver, det har jag aldrig sagt något om. I mitt tycke så är hans två ggr på 10 år inget att tjafsa om. Men alla dessa inlägg om hur att röka på snudd på är nyttigt... Det var det jag reagerade på.
Svar på tråden Min 40-årige sambo sa att han rökt marijuana!