• smurfen 11

    ivf / äd 2016/ 2017?

    Är i startgroparna för ivf, är nästan 42 år. Försökt naturligt i ca ett och ett halvt år. Inga barn innan. Sambon och jag träffades när vi var 40. Har haft högt prolaktin, pga stress förmodligen, men nu tror jag det är ok., så det plus åldern har såklart spelat roll om det blivit nåt eller ej..Gjort utredning på det mesta utom mina äggledare ( lite konstigt)..Sambons spermier är ok. Får se om ivf funkar annars blir det ev äd...
    Nån över 40 som ska börja ivf? Eller äd inom kort?
    Eller är under behandling?

  • Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?
  • Maran73
    Jessy01 skrev 2017-01-26 09:16:29 följande:

    God morgon alla i tråden!

    Smurfen hur har det gått? Tänkt på dig!

    En fråga angående antibiotika och IVF...läst en del om att bakteriell vaginos etc kan ge mf eller att det inte fungerar alls. En del kliniker har ju det som standard att ge antibiotika innan äggåterföring....ngn som vet, isådanafall vilka doser, läkemedel etc?

    Ha en go dag!


    God morgon!

    öööööhhhh.... kan inte påstå att jag är öht påläst om detta. Metronidazol kanske? (flagyl)? Har ju heller inte kommit till ET, men ska pumpa doktorn om jag gör det!
  • smurfen 11
    Jessy01 skrev 2017-01-25 15:14:13 följande:

    Nej så ledsen för din skull!

    Vill absolut inte ge dig falska förhoppningar men när jag var på u-l som var dag 9 i behandlingen så gade de svårt att upptäcka mina blåsor på ena sidan, sen vid äggplick upptäckte de att det fanns. Bara min erfarenhet av drnna gång.

    De såg men inte alla som fanns. Hur många dagar har du sprutat?

    Skickar massa kramar till dig och hoppas allt går bra så du bara behöver höja dosen


    Tack alla för era värmande ord! Det hjälper att kunna prata av sig med er som vet vad man går igenom. Idag är jag helt matt, jobbar men tänker ständigt på detta. Var ledig igår så jag kunde gråta ut :(

    Att jag inte skulle få ut 12 ägg, även om jag har 12 blåsor, det förstod jag, men att de inte växt alls! Läkaren är chockad han också. Han sa med ditt amh på1.1 plus bra FSHoch 12 stycken borde du reagerat. Även bm igår på ul sa," har du 12 ostimulerade? Det är ju bra!" Det var innan hon kollat :(

    Så nu blir det nytt ul på måndag, ingen ändring av dos!, och har inget hänt på måndag, blir det sannolikt avbrutet. Läkaren sa det kan skilja från en behandling till annan hur man reagerar.

    Men jag hoppas det är så, att de gömts sig, som du råkade ut för också, men ändå växer. Men då gäller det att de andra växer till sig, annars gör de inget äggplock om de inte ser såklart.

    Igår var dag fem med sprutor, känns onödigt ta dem då vi såg det kassa resultatet.
    Huvudvärk är det enda jag fått.
  • smurfen 11
    Maran73 skrev 2017-01-25 15:50:31 följande:
    Nej men fy så trist Smurfen!!! <3

    Men säger som Jessy, de missade en av mina också, den hade gömt sig under på ngt sätt. Och jag undrar också hur många sprutor du hade tagit innan detta UL, vilket jag antar var det första? Undrar också om de mätte blåsorna eller inte, dvs hur små är pyttesmå?

    Tror inte att du tagit sprutan fel! Fast det vore ju heller inte kul om du inte svarar på behandlingen förstås... Verkar som att de får byta läkemedel och/eller protokoll då och då, det passar inte alltid individen.

    Men iaf, så jobbigt och frustrerande! Lider med dig, hopp blir förtvivlan och så hopp igen, fram och tillbaka. Vilken jäkla röra det är detta...

    Hoppas hoppas att de finns där men är svåra att urskilja, samt att en höjd dos gör susen! Lipa på, det behöver man.. Stor bamsekram! Uppdatera gärna när du orkar.
    Missade dom dina också?? Ok, kanske finns strimma hopp då...fattar inte hur de bara kan försvinna? Hela sex stycken? Barnmorskan jag hade bökade runt för fullt, hon kändes lite ovan, och till slut borde hon sett alla blåsor tycker jag. Det gjorde läkarna till slut i alla fall. Ska jag gå till annan och göra ul tycker ni?? Eller om hon inte ser, ska jag be att en annan läkare kommer in också. För tänk om de finns, och bara hon som inte kom runt och se dom??

    Hade tagit 4 sprutor, och läkaren skrev " det ser ut som du inte tagit nån menopur alls!" Han var chockad också över resultatet. Jag som kämpat så !

    Nä, efter mejlande med kliniken så är jag rätt säker på att jag tagit sprutan rätt, och även blandat rätt. De små mätte bara 3mm.

    Så på måndag ul igen, har de inte växt så avbryts det. I annat fall, förlängs sprut med en vecka med äp veckan därpå. Skit också!
  • smurfen 11
    Superfurry skrev 2017-01-25 16:52:26 följande:
    Ush smurfen :( lider med dig min vän!!! Det kan vara dosen att fler kommer ikapp om det höjs! Precis som föregånde talare säger så kan de har missat nåra då dem ibland kan gömma sig de små rackarna. Om du skulle ha oturen att det inte blir fler så kan man avbryta och starta om med högre dos. Du tar väl inte full pott (450)? minns att du tog 300. Så det är "bara" att köra igen med högre dos och hoppas att nästa cykel är en bättre. Kanske också byta till en annan preparat. Vet att det känns hemsk nu, men det kan bli fler med dagarna! om inte finns ju det olika alternativ till annorlunda protokoll så hoppet är inte ute!

    Håller med Maran: det är en jäkla röra detta!
    Får ju inte högre dos...finns inga studier som visar det blir bättre sa läkaren.

    Jotack, de gömmer sig, kanske bara denna bm som inte lyckas hitta dom, alla har haft svårt se vänster sida på mig, men till slut sett dom.

    Nä sant jag tar 300, vet inte om det kommer startas om, får se på utfallet på måndag. Byte av protokoll trodde han inte mycket på. Sjukt nervös är jag! Och jag som var rädd för att ta sprutor...detta är sju resor värre.

    Ursäkta jag är så neggo i mina inlägg idag, och bara pratar om mig själv, men hoppet känns så litet.
  • Superfurry
    smurfen 11 skrev 2017-01-26 14:59:19 följande:
    Missade dom dina också?? Ok, kanske finns strimma hopp då...fattar inte hur de bara kan försvinna? Hela sex stycken? Barnmorskan jag hade bökade runt för fullt, hon kändes lite ovan, och till slut borde hon sett alla blåsor tycker jag. Det gjorde läkarna till slut i alla fall. Ska jag gå till annan och göra ul tycker ni?? Eller om hon inte ser, ska jag be att en annan läkare kommer in också. För tänk om de finns, och bara hon som inte kom runt och se dom??

    Hade tagit 4 sprutor, och läkaren skrev " det ser ut som du inte tagit nån menopur alls!" Han var chockad också över resultatet. Jag som kämpat så !

    Nä, efter mejlande med kliniken så är jag rätt säker på att jag tagit sprutan rätt, och även blandat rätt. De små mätte bara 3mm.

    Så på måndag ul igen, har de inte växt så avbryts det. I annat fall, förlängs sprut med en vecka med äp veckan därpå. Skit också!
    Smurfen!! De missade inte mina som det hände Jessy och Maran MEN det dök upp nya blåsor för varje gång jag var där. Det var bara första gången jag gjorde IVF i mars förra året då jag hade fem blåsor och det var fem blåsor till slut också som det inte ändrades, men de andra två ggr så dök det upp "nya" blåsor hela tiden. Sist så hade jagförsta UL tio  till slut 13 st mellan 23-9 mm sista UL innan äggplock. Hoppas att dina växer till sig och blir fler!! Om det ändå skulle gå åt pipsvängen så ny cykel, högre dos och kanske ny preparat. Jag tar ju fullt blås på 450 för att få blåsor överhuvudtaget. Dock tog jag 400 allra första gången så jag har aldrig tagit så lite som ni tar och vet ej hur jag skulle reagera på det...

    Hoppet är inte ute vännen håller alla tummar och tår för att fler små blåsor ska hänga med och växa till sig!! Massa kramar
  • Superfurry
    Jessy01 skrev 2017-01-26 09:16:29 följande:

    God morgon alla i tråden!

    Smurfen hur har det gått? Tänkt på dig!

    En fråga angående antibiotika och IVF...läst en del om att bakteriell vaginos etc kan ge mf eller att det inte fungerar alls. En del kliniker har ju det som standard att ge antibiotika innan äggåterföring....ngn som vet, isådanafall vilka doser, läkemedel etc?

    Ha en go dag!


    Ha! vad intressant att du tar upp det då jag igår också satt och läste om det i en gammal tråd. Det handlade om nån mirakelkvinna i Sundsvall som hade hjälpt många par. Hon jobbade tydligen stenhårt med at få bort alla bacillusker från underlivet då hon påstod att mycket av detta kan vara en orsak till missfall och att embryos inte fäster. Tydligen så kan många infektioner som finns i slidan sprida sig till livmodern och äggstockarna. Jag fastande vid det då jag har haft infektioner tidigare som har gått bort av sig själva. Men vissa månader får jag en del konstiga flytningar som är gråaktiga men luktar inte illa (sorry för detaljer) därför har jag inte reagerat. Ska helt klart be gyn att kolla upp detta när jag ska dit om två veckor!

    Jag fick antibiotika sist men det var för att jag hade en cysta som punkterades på mörk blod :( hjälpte ju inte ändå... Men jag ska absolut be gyn kolla!
    Maran73 skrev 2017-01-26 11:26:20 följande:
    God morgon!

    öööööhhhh.... kan inte påstå att jag är öht påläst om detta. Metronidazol kanske? (flagyl)? Har ju heller inte kommit till ET, men ska pumpa doktorn om jag gör det!
    Ja exakt det var detta de använde och en antibiotika kur :)


  • Superfurry
    Maran73 skrev 2017-01-26 11:24:04 följande:
    Hallå igen! Nu har jag letat upp det jag ville ha, en bild över metabolismen av DHEA, som kan omvandlas till ett gäng olika hormoner eller "prehormoner", bland annat testosteron... gissar att det kan bli för mycket av det goda om man tar höga doser och det är därför som ÄL kan förhindras (om det nu GÖR det, har som sagt inga vetenskapliga källor som säger detta, men de som skrivit detta menar att deras ÄL kom tillbaka när de sänkte dosen). Finns förstås en självreglering i kroppen, som drar ner på tillverkningen om det blir för mycket av ett visst hormon, eller tvärtom. Det här är ju bara gissningar, jag kan inte gå in i Fass eller läkemedelsboken och läsa om detta, eller doser heller... Vad jag vet används inte DHEA som ett läkemedel för infertilitetsbehandling så att säga officiellt, utan förskrivs "off-label", dvs inte för det användningsområde det egentligen är godkänt för, i de flesta västländer. Det är som sagt i Sverige bara godkänt för behandling av binjurebarkssvikt, för de som pga svikten har låga nivåer av könshormon (=ingen sexlust osv). Då har man ju inte fertilitet som effektmått utan snarare "måendet" som helhet. Bäst tror jag är att fråga sin gynekolog, som säkerligen läst studier om dhea i samband m infertilitetsbehandlingar eller iaf har diskuterat det med kollegor osv. Själv har jag bara tagit min läkare på ordet ("kan ge flera ägg!") och inte grottat så mycket i det =) Jag är lite lat...   Här är bilden iaf (dihydroepiandrosterone = DHEA)
    https://www.google.se/search?hl=sv&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1920&bih=955&q=dhea&oq=dhea&gs_l=img.3..0j0i30k1l9.1386.1889.0.2640.4.4.0.0.0.0.46.168.4.4.0....0...1ac.1.64.img..0.4.164...0i10k1.e1R_kQ7oAD4#imgrc=n4RJY1au93h2MM%3A

    Nej, jag har inte börjat spruta ännu utan tar Synarela i fem dagar först, på lördag är det dags för Puregon. Pirrigt.... ska bli kul att se om DHEA under en längre period än inför förra IVF ger fler ägg eller inte. Eftersom jag svarade bra på förra behandlingen utgår jag från att det BLIR ägg, men det kanske jag inte borde... många gropar att falla i! Och nej igen, inga missfallsutredningar, förutom att gyn tagit en del infektionsprover (negativa) för att utesluta "vilande" infektioner som en orsak. Har haft två missfall (som jag vet om iaf), och utgår från att det är kromosomfel som orsakat dem... gamla dåliga ägg... Mycket för att det hänt just i vecka 6-7 då de viktigaste organen osv utvecklas och de flesta missfall pga kromosomfel sker just då.

    Oj, vad tiden försvann, måste nog jobba lite... Skrattande
    hej! länken fungerar inte kommer bara till google :/

    Men ok, nä jag har också tidigare läst en del studier/trådar om DHEA och det verkar som du säger att det inte är "standard procedure" (sorry för min svengelska som jag använder hela tiden, yrkesskada undervisar i engelska ju ;) ) att använda det i fertilitetssyfte men att det görs på vissa ställen. Studierna verkar också vara ganska få och inte riktigt bevisat att det gör något så det verkade vara delade meningar om det hela. Men ja om det inte skadar så why not? Men då fortsätter jag på dosen 75 om dagen och kanske ökar på den dagen vi bestämmer oss för fler försök för jag tvekar och kollar lika mycket äd som jag kollar ivf med egna ägg just nu....

    Tack för att du tog dig tid att svara och kolla upp det för mig och leta upp fakta etc. tack tack :)

    Just det du skulle ju köra det protokollet :) det är kanske något att tänka på och föreslå om man nu ska köra nästa gång? :) Klart det blir ägg och hoppa hoppas att det är prima ägg nu iom DHEA. förresten hur och vart gjorde du dessa prover för vilande infektioner?

    Kram alla tjejer i tråden. Idag mår jag lite bättre och börjar se ljuset på andra sidan :)
  • Jessy01

    Maran tack va bra! Jag ska till läkaren nu i början av feb. Ska fråga då med

    Superfurry....glömde ju svara på frågan...ja jag har barn sedan innan....detta borde ju göra

    att man lugnar ner sig lite fast tyvärr icke alls...

    Smurfen: inte spelar ngn roll vilken dos? Till mig sa läkaren att det spekar stor roll

    och har fått högre dos Menopur än dig...fast det skiljer säkert sig mellan kliniker...

    Har nu fått utskrivet doxyferm och fasigyn....greppar efter halmstån...kram till er alla!

  • Jessy01

    Superfurry: läste i tråden efter att jsg svarat

    Ja! Precis Ludmila i Sundsvall läst massa om henne genom åren och det är precis den kuren

    jag tänker ta nu....tydligen jättesvårt att se som gynekolog utan man får gå på symtom.

    Grå flytningar låter som det om man får tro symtomen på bakteriell vaginos!

    Jag har ett barn sen innan genom IVF och då fick jag antibiotika och blev gravid. Vet inte om det var det.. kram!

  • Maran73

    Hallå alla!

    Smurfen, va??? Inte öka dosen och inte byta protokoll??? Har nog läst tusen trådar om IVF vid det här laget (ok, överdrift kanske men många är det) och det verkar väl vara standardåtgärden om det inte verkar "ta"? Jag menar, så länge man inte blir överstimulerad (och så är ju inte fallet vad det verkar) kan det ju knappast skada att öka iaf lite grann, typ 50 enheter? Han verkar... väldigt rigid? Ja ja, förhoppningsvis har det tagit fart på måndag! Jag tror att de är väldigt svåra att se när de är så små, att man måste ha mycket rutin, och om din BM var lite ovan så kan hon säkert ha missat några! Jag hade 11 först (sprutdag 4, 6-7 mm), UL nr två såg han 9 st som sedan visade sig vara 10 st vid ÄP då en gömde sig. Så även de lite större kan de alltså missa! Antar att nr 11 helt enkelt "skrumpnade ihop" och absorberades/återbildades.

    Ingen orsak, Furry! Bra att det känns lite bättre också! Vanlig gyn tog infektonsproverna, eftersom jag tror mer på kromosomfel så frågade jag inte så mkt utan mer lät henne hållas... Förstås bra att utesluta inf förstås. Inte min vanliga gyn då (han hade semester) och han har inte sagt ngt om antibiotika. Fast jag har ju aldrig kommit t ET heller å andra sidan. Gällande sort så vet ju läkarna vilka bakterier/parasiter etc som måste "avdödas" och så länge de biter på dem så kan man nog använda lite olika. Din variant låter bra Jessy! Är förtjust i doxycyklin av ngn anledning...

    Min klinik har enl uppgift bra erfarenheter av mitt protokoll hos äldre kvinnor, så därför får jag gå på det. Och ja, det funkade ju kvantitetsmässigt sist iaf!

Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?