• smurfen 11

    ivf / äd 2016/ 2017?

    Är i startgroparna för ivf, är nästan 42 år. Försökt naturligt i ca ett och ett halvt år. Inga barn innan. Sambon och jag träffades när vi var 40. Har haft högt prolaktin, pga stress förmodligen, men nu tror jag det är ok., så det plus åldern har såklart spelat roll om det blivit nåt eller ej..Gjort utredning på det mesta utom mina äggledare ( lite konstigt)..Sambons spermier är ok. Får se om ivf funkar annars blir det ev äd...
    Nån över 40 som ska börja ivf? Eller äd inom kort?
    Eller är under behandling?

  • Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?
  • smurfen 11
    UndrandeSökare skrev 2017-02-27 10:47:45 följande:

    Smurfen - Hoppas det går bättre vid nästa försök oavsett vilken väg ni väljer.

    Jag känner igen det där med mycket funderingar hit och dit, det är alltid svårt att veta vad som är bästa valet innan man väljer.

    Använder svenska fertilitetskliniker sig av Pgs också?

    Det verkar inte som att sperma dna fragmetationstestet som används ofta utomlands är så vanligt i Sverige. Jag hörde att Mamö skulle ha det men när jag ringde dit sa de att de inte gjorde det, inte heller i Stockholm gjorde de detta test sa de, så därför fick vi åka till Riga och göra det.Synd att Sverige är långt efter i fertilitetsvården jämfört med andra länder.


    Tack! Vet som sagt inte vad vi gör härnäst. Har ju ett besök inbokat på en ivf klinik här i Göteborg om två veckor, får se om vi går dit. 

    Nej, vi skulle gjort ivf i Finland, där har dom det. Här finns bara början till studier på pgs. Segt som vanligt i byråkratSverige.

    Ja varför skulle det bara vara fel på kvinnan? Konstigt de inte kollar upp mannen mer, det är ju spermier som befruktar ägget som gör att det ens kan bli barn.

    När ska ni till Riga?
  • smurfen 11
    Pyret2017 skrev 2017-02-28 23:11:25 följande:

    @Smurfen


    På kliniken tyckte de inte att blodgrupp var så viktig. Jag fick min blodgrupp testad vid en tidigare graviditet så jag visste min. Vi bokade själva lab här i Sverige för min man att testa sin blodgrupp så att vi skulle veta. De hade säkert gjort det på kliniken men vi valde donator utan att ha besökt dem fysiskt ? vi hade kontakt via mail och skype.


    J Håller tummarna för er och hoppas att nästa försök blir lyckat! <3


    @Maran
    Ja, det är vårt första ÄD försök men vi har snurrat i IVF karusellen sedan början av 2015, både i Sverige och utomlands. Våra behandlingar har resulterat i 1 MF i V6 samt 1 MF i V11 samt flera ägguttag för att göra PGS men utan insättning (då de inte klarat sig till dag 5). Min man har fragmentation men det åtgärdades på kliniken innan befruktning. Efter sista misslyckade odlingen kände jag att jag fått nog och under de här ca 2 åren så har tanken och känslan för ÄD vuxit fram.


    När vi började med IVF så sa min man att vi kunde göra ÄD om IVF inte skulle fungera. Jag blev galen, skällde ut honom och tyckte inte alls att det var något alternativ ? vi skulle ju ha ett ?eget? barn och det blev det ju inte om jag skulle bära en annan kvinnas ägg?. ?Skrattar? lite åt den reaktionen idag kan jag säga? J Och jag är så glad att tanken mognat fram och jag är också glad att vi gjorde våra försök för det känns verkligen som om vi gjort det vi kan och nu var det dags för ÄD. Jag är helt trygg med vårt beslut idag och längtar efter vårt lilla pyre! Fast med min erfarenhet av MF så är jag försiktigt positiv i dagsläget. <3


    <3 Hoppas att ni får bra besked om blaston och att det är ert ?Guldägg?! <3


    @Superfurry
    Ja, vi hoppas att allt ska se bra ut! <3


    Har du frågor om äd så är det bara att fråga på! J Inte för att jag kan svara på allt men lite tips och råd från mitt perspektiv om du vill! (har skrivit lite ovan till Maran)


     


    Kramar till er alla!


    Vilket lab kollade ni blodgrupp på?

    Var gjorde ni pgs, eller tänkte göra det?

    Hur gammal är du?

    Hur åtgärdade dom fragmentation på spermier innan?

    Hoppas det går vägen för er nu!
  • UndrandeSökare

    Smurfen - Ok, så Finland gör också PGS då. Glad
    AvaPeter och AvaRiga gör det också, och även i andra länder i Europa.
    Skönt att många kliniker gör det och tycker det är ok.

    För mig känns det självklart att välja Pgs eftersom jag har lätt att bli gravid men det blir missfall (troligen pgr av kromosommässigt felaktiga embryon) då vill jag ju inte betala kliniken för att sätta in fler ev.felaktiga embryon. Vill vara säker på att de bara sätter in de normala. 

    Nej, Sverige är långt efter när det gäller det mesta i fertilitetsvärlden tyvärr..
    Jag ger inte mycket för den svenska missfallsutredningen landstinget gör,
    de tar alldeles för få prover, inga immunprover och inte ens spermaprov
    (trots att vi ville det) och inte mycket medicinsk hjälp får man heller. Inte konstigt då att svenska par med fertilitetsproblem måste bli fertilitetsturister utomlands.

    Vi har redan varit i Riga en gång nu för att träffa läkaren, göra sperma provet och vul för att mäta slemhinnan och kolla så allt var ok, samt få nedregleringssprutan satt i skinkan. Passade också på att köpa medicin av kliniken, i övrigt blev det sightseeing och sånt. Nästa Rigabesök blir vid insättning i mars, Har inte bestämt om det blir flyg eller båt nästa gång, förra gången blev det flyg med SAS.
    Sen gick det bussar från flygplatsen in till centrum.

    Funderar ni också ev. på AvaRiga sen?
    Kliniken var trevlig och lätt att hitta, det är nära mellan promenadvägen mellan kliniken och färjeterminalen till Sverige om man vill resa med båt, och om man väljer att stanna några dagar så kan man ju passa på att gå och titta på alla de gamla fina husen i Riga.

    På flygplatsen och även på turistbyrån i stan fanns ett gratis häfte man kunde hämta med många sigtseeingplatser markerade på karta och med bilder och info så vi gick efter den runt i stan och det var mycket intressant. Det finns även guidade vandringar med engelsktalande guide som man kan gå på, info finns på turistkontoret i stan.

  • UndrandeSökare

    Smurfen - Om du vill kolla upp vilken blodgrupp ni har du och mannen så
    var det nån som tipsade mig om att man skulle kunna få göra det på blodcentralen (dvs där man ger blod) om man pratar med dem och är beredd på att betala för det. Annars kontakta er Vc och fråga om ni kan få hjälp där eller en privat gyn kanske kan skriva ut remiss för er att ta blodprover?

    Oftast brukar klinikerna inte bara vilja veta blodgrupper och Rh-faktor utan även vilja ha infektionsprover på båda också  (hiv, syfliis, hep B och c etc )

    Jag gjorde så här: AvaRiga ville veta Blodgrupp, Rh-faktor och ha en lång lista med andra prover på oss båda, och de sa att om de fick våra personnummer så kunde de skicka formella intyg från kliniken med stämplar och läkarens underskrift att vi behövde få ta dessa prover inför behandling. Sen kontaktade jag en gyn här i Sverige som ordnade med svenska remisser utifrån dessa papper från Ava. Sen gick vi bara till vårdcentralen och tog proverna.
    Däremot fragmentations provet gjorde vi på plats i Riga.

    Lycka till.

  • Superfurry
    smurfen 11 skrev 2017-03-01 14:58:34 följande:
    Åh jag är precis som du, funderar på om det är ens lönt göra ivf eller starta ÄD på en gång! Vill iofs ha åtminstone en gång med "riktig" ivf, alltså åtminstone komma till äggplock och se om kanske ett eller två kan sättas tillbaka. Men var så taggad inför ivfen i januari, hade förberett mig mentalt flera månader och var så säker att det skulle komma de ägg som läkaren sa, och...Nä. Luften har liksom gått ur mig, och hade det första gått vägen med äggplock hade jag inte tvekat inför en andra omgång, men nu...vad göra? Frågan är om genetiskt barn är det viktigaste, eller barn öht?

    Vi vet inte om det blir Finland igen, det är dyrare med sprutor resa mm, men OM det  blir en blasto så är vi på rätt plats att kolla den. Ska i så fall bara köpa ut de första sprutorna till första ul, om det blir samma som sist, har vi bara lagt ut ca 5500 kr. Förutom all energi då som går åt till detta :(

    Men ibland tänker jag, kanske ska göra ett försök här i Göteborg, "nästan gratis", och se om det ens blir ägg, då har vi inte förlorat så mycket pengar. Sen gå på Finland.

    Min sambo är inte riktigt med på Äd än. Han vill nog se om ivf funkar först, sen kan han fundera på nästa steg. Killar kan ju bara fokusera på en sak åt gången hehe, önskar jag själv vore sån också!

    Kanske inte så mycket råd Furry...men lite tankar om det.
    Halva av det inlägget som jag skrev och du citerade var till dig smurfen men ditt namn försvann?

    Varning mycket ego inlägg idag!

    Nä, har haft en skitdag idag. Har varit hos gyn för att få Levaxin tagit bloprover igen och där rabblade vi hormoner och värden och hit och dit. Sen till akunpuntören som ville veta hur det har gått och där rabblade jag hormoner och behandlingar igen. När jag kommer ut vill ju sambon veta hur det har gått med alla besök hos gyn och akunputör. Då startar jag rabbla upp alla hormoner och värden och ja... precis då gick det upp för mig hur jobbigt det här är och att om vi inte hade behövt hjälp så hade vi aldrig ens vetat om vad FSH och AMH och TSH o f-an och hans moster och jag bad sambon ringa senare. Satte mig på en bänk och grät. Det blev så mycket på en gång! Det var som om alla dessa försök, missfall, hormonvärden, piller, sprutor, nålar, örter, äggplock, dåliga besked kom över mig och jag bara kunde inte andas.

    Usch ja det var heavy. Men jag kom hem ringde sambon igen han var på jobbet än, och vi pratade ut om allt och hur trist och orättvist världen är och att vi kanske ska bara göra äd och slippa allt detta (ja iaf mycket av det) och bara börja leva igen. Inte bara vänta på nästa försök och inte kunna köpa den bilen vi har velat så länge. Vi skulle ju köpa bil precis när allt detta satte igång så det fick ligga på is. Eller planera en semester utan att tänka att det kanske inträffar mitt i ett försök så det går ej, ja planera livet, framtiden!

    Ibland får man bara nog av allt. Tack Smurfen för alla råd men jag har det precis som dig. Tänker att kanske ett försök till och sen kan man ge upp... Det hade varit skönt att kunna gå ut med vänner dricka vin (MSSOR), äta osunt, slippa oron, bara leva igen. Jag vet faktisk inte hur vi gör. Det är så svårt!!!

    Om någon bara kunde ge en garanti om hur det blir som du skrev Maran...

    Mycket egoinlägg just nu, tror att jag går igenom en tung fas med att ta beslut om äd eller ej... Kommer snart igen och kan vara med i diskussioner om blodtyper, immunologifaktorer, olika kliniker, etc. men just nu blir det nog en paus ett tag. Kikar in till er nästa vecka och hoppas att melankolin har gått ner lite och kanske den förbannade TSH:n också... ;)

    Kramar till er mina kämpar!!!
  • Maran73
    Superfurry skrev 2017-03-01 18:04:39 följande:

    Halva av det inlägget som jag skrev och du citerade var till dig smurfen men ditt namn försvann?

    Varning mycket ego inlägg idag!

    Nä, har haft en skitdag idag. Har varit hos gyn för att få Levaxin tagit bloprover igen och där rabblade vi hormoner och värden och hit och dit. Sen till akunpuntören som ville veta hur det har gått och där rabblade jag hormoner och behandlingar igen. När jag kommer ut vill ju sambon veta hur det har gått med alla besök hos gyn och akunputör. Då startar jag rabbla upp alla hormoner och värden och ja... precis då gick det upp för mig hur jobbigt det här är och att om vi inte hade behövt hjälp så hade vi aldrig ens vetat om vad FSH och AMH och TSH o f-an och hans moster och jag bad sambon ringa senare. Satte mig på en bänk och grät. Det blev så mycket på en gång! Det var som om alla dessa försök, missfall, hormonvärden, piller, sprutor, nålar, örter, äggplock, dåliga besked kom över mig och jag bara kunde inte andas.

    Usch ja det var heavy. Men jag kom hem ringde sambon igen han var på jobbet än, och vi pratade ut om allt och hur trist och orättvist världen är och att vi kanske ska bara göra äd och slippa allt detta (ja iaf mycket av det) och bara börja leva igen. Inte bara vänta på nästa försök och inte kunna köpa den bilen vi har velat så länge. Vi skulle ju köpa bil precis när allt detta satte igång så det fick ligga på is. Eller planera en semester utan att tänka att det kanske inträffar mitt i ett försök så det går ej, ja planera livet, framtiden!

    Ibland får man bara nog av allt. Tack Smurfen för alla råd men jag har det precis som dig. Tänker att kanske ett försök till och sen kan man ge upp... Det hade varit skönt att kunna gå ut med vänner dricka vin (MSSOR), äta osunt, slippa oron, bara leva igen. Jag vet faktisk inte hur vi gör. Det är så svårt!!!

    Om någon bara kunde ge en garanti om hur det blir som du skrev Maran...

    Mycket egoinlägg just nu, tror att jag går igenom en tung fas med att ta beslut om äd eller ej... Kommer snart igen och kan vara med i diskussioner om blodtyper, immunologifaktorer, olika kliniker, etc. men just nu blir det nog en paus ett tag. Kikar in till er nästa vecka och hoppas att melankolin har gått ner lite och kanske den förbannade TSH:n också... ;)

    Kramar till er mina kämpar!!!


    Åh, jobbigt Furry! Kram tillbaka, flera stycken! <3

    Ta en paus är nog bra, vi försvinner ju ingenstans.
  • Pyret2017
    smurfen 11 skrev 2017-03-01 15:19:56 följande:
    Vilket lab kollade ni blodgrupp på?

    Var gjorde ni pgs, eller tänkte göra det?

    Hur gammal är du?

    Hur åtgärdade dom fragmentation på spermier innan?

    Hoppas det går vägen för er nu!
    Vi bor i Stockholm så jag ringde till ngt som heter City Akuten (Husläkare, drop-in, akut, vaccination, provtagning, hälsoundersökningar etc) och bad att få boka en tid åt min man för koll av blodgrupp. Hon frågade vad det skulle användas till och jag svarade infertilitetsbehandling - så var det inget mer med det utan vi bokade en tid nästa dag. Jag tror att han betalade 200:-. Hur enkelt som helst, gissar att du kan ringa närmsta sjukhus eller liknande och fråga! När vi pratade med AvaPeter om blodgrupp och Rh så sa de rakt ut att det inte var avgörande för resultatet men vi ville själva ha lite koll. Vad gäller infektionsproverna som UndrandeSökare skriver om så gjorde vi dem där första dagen på vår vistelse (jag tror att de är mer eller mindre obligatriska internationellt) plus att jag var tvungen att göra ett hälsotest där de mätte EKG, kollade andning och massor av konstiga saker..

    Vi vände oss till en klinik i Polen för IVF och PGS, Invicta med en Professor i gynekologi, bra klinik med modern utrustning, höga success rates och många internationella patienter. Hörde bland annat svenskar, norrmän, engelsmän och ryssar i korridorerna. Jag har fullt förtroende för kliniken och deras professor och doktorer, de är superbra.

    Jag är 43 så jag känner lite att tiden springer iväg. Min man överlät beslutet helt åt mig om jag ville fortsätta med IVF men som sagt, jag kände mig 'färdig', det var dags för något nytt!  Anledningen till att vi bytte klinik var att vi ville ha mer information om donatorn än längd, hår- och ögonfärg. Och AvaPeter med doktor Olga var perfekt för oss då vi kunde välja deras variant med utökade profiler samt bilder. Det passade oss men jag vet att det inte passar alla (har 2 vänner som använt donator, 1 för ägg och 1 för simmare, och de tycker båda att vi var galna som ville ha så mycket information..)

    Vad gäller fragmenteringen så fick min man sluta röka, bara använda boxershort (vilket han hatar men det gick det med!), inga varma bad eller värme riktad mot 'delarna' *fniss* plus att han fick tillskott av Zink, Selen, Folsyra samt hög dos av C-vitamin. Deras lab gjorde också en behandling av simmarna innan befruktning (vet inte om det var så att de plockade ut de som var bäst eller om det faktiskt går att göra något åt själva fragmenteringen men värdena efter all behandling var betydligt bättre än innan). 

    Sen måste jag instämma med UndrandeSökare gällande fertilitetsvård i Sverige. Vi har aldrig varit i kontakt med Landstinget utan gått privat och det är exakt samma sak där.. Till oss sa de att min mans simmare var så bra.. Men då kollar man bara rörlighet och antal - INTE kvalitet.. :-O Det känns som om man kör en 'one-size-fits-all' lösning här medans vi i Polen kände att de skapade en plan just för oss med våra förutsättningar. De lyckades dessutom få ut fler ägg per behandling än vad vi fick på våra behandlingar här i Sverige. Intressant är också att de satte mig på Menopur istället för Gonal-F och att de gav mig en lägre dos än vad de ville sätta in i Sverige.... Jag vill inte avskräcka från behandling i Sverige men det var iaf vår erfarenhet.

    Sorry för detta evighetslånga inlägg.. Jag ska skärpa mig!

    Kramar till alla!
  • Pyret2017

    Vill bara förtydliga ang Menopur och Gonal-F. Vår klinik i Sverige ville, om vi fortsatte där, sätta mig på Menopur och de ville att jag skulle ta 450E (innan hade jag fått Gonal-F 375E) och på Invicta satte de mig på Menopur 300E.

  • UndrandeSökare
    Superfurry skrev 2017-03-01 18:04:39 följande:
    Halva av det inlägget som jag skrev och du citerade var till dig smurfen men ditt namn försvann?

    Varning mycket ego inlägg idag!

    Nä, har haft en skitdag idag. Har varit hos gyn för att få Levaxin tagit bloprover igen och där rabblade vi hormoner och värden och hit och dit. Sen till akunpuntören som ville veta hur det har gått och där rabblade jag hormoner och behandlingar igen. När jag kommer ut vill ju sambon veta hur det har gått med alla besök hos gyn och akunputör. Då startar jag rabbla upp alla hormoner och värden och ja... precis då gick det upp för mig hur jobbigt det här är och att om vi inte hade behövt hjälp så hade vi aldrig ens vetat om vad FSH och AMH och TSH o f-an och hans moster och jag bad sambon ringa senare. Satte mig på en bänk och grät. Det blev så mycket på en gång! Det var som om alla dessa försök, missfall, hormonvärden, piller, sprutor, nålar, örter, äggplock, dåliga besked kom över mig och jag bara kunde inte andas.

    Usch ja det var heavy. Men jag kom hem ringde sambon igen han var på jobbet än, och vi pratade ut om allt och hur trist och orättvist världen är och att vi kanske ska bara göra äd och slippa allt detta (ja iaf mycket av det) och bara börja leva igen. Inte bara vänta på nästa försök och inte kunna köpa den bilen vi har velat så länge. Vi skulle ju köpa bil precis när allt detta satte igång så det fick ligga på is. Eller planera en semester utan att tänka att det kanske inträffar mitt i ett försök så det går ej, ja planera livet, framtiden!

    Ibland får man bara nog av allt. Tack Smurfen för alla råd men jag har det precis som dig. Tänker att kanske ett försök till och sen kan man ge upp... Det hade varit skönt att kunna gå ut med vänner dricka vin (MSSOR), äta osunt, slippa oron, bara leva igen. Jag vet faktisk inte hur vi gör. Det är så svårt!!!

    Om någon bara kunde ge en garanti om hur det blir som du skrev Maran...

    Mycket egoinlägg just nu, tror att jag går igenom en tung fas med att ta beslut om äd eller ej... Kommer snart igen och kan vara med i diskussioner om blodtyper, immunologifaktorer, olika kliniker, etc. men just nu blir det nog en paus ett tag. Kikar in till er nästa vecka och hoppas att melankolin har gått ner lite och kanske den förbannade TSH:n också... ;)

    Kramar till er mina kämpar!!!
    Det är helt ok att vara ledsen ibland, allt detta detektivletande i fertilitetsdjungeln tar på krafterna. Du ska veta att du inte är ensam. Det är helt ok om du vill ta en paus ett tag, tråden finns kvar när du kommer tillbaka !
Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?