• Liii91

    Tvätta bebiskläder

    Hej! Är gravid i tredje trimetern och har börjat tvätta upp babykläder m.m

    Använder neutrals tvättmedel och sköljmedel (oparfymerat) och upplever inte att plaggen blir "mjuka och goa" av de.. Någon av er som har tips på bra sköljmedel?

    Sen har alla våra bodys i stl 50 iaf krympt!? Brukar dom göra de? Jämförde med en orvättad i samma 2-pack men annan färg, den va längre/större än alla de tvättade va!?

    (Bla från HM och Cubus)

  • Svar på tråden Tvätta bebiskläder
  • Annelie 76
    Elineninen skrev 2017-01-21 20:43:35 följande:

    De krymper om du torktumlar.

    H&Ms barnkläder är små i storlekarna jämfört med ex. P&P


    Saker av bomull krymper men de krymper inte mer av torktumlare. Det finns en gräns och den nås alltid efter några tvättar, torktumlare eller ej.
    Men jag håller med om storlekarna hm och Lindex barnkläder är små i storlekarna, Kappahl och PP är stora.
  • Monkii

    Kläder i bra material brukar vara mjuka och sköna utan sköljmedel. Jag använder inte sköljmedel alls. Fick en hög begagnade kläder som kändes kletiga av sköljmedel, äckligt som sjutton.

  • Liii91

    Tack så mycket för alla råd!! vi har köpt neutral som skulle vara de bästa som fanns som alternativ i våran hemma butik.. Tänkte att de ska bli mjukt och gott för bebisen att ha på sig men då ska jag prova att skippa sköljmedel...

    Någon som vet om nyfödda brukar få på sig storlek 50 som har krympt!? xD

  • Annelie 76
    Liii91 skrev 2017-01-22 19:47:05 följande:

    Tack så mycket för alla råd!! vi har köpt neutral som skulle vara de bästa som fanns som alternativ i våran hemma butik.. Tänkte att de ska bli mjukt och gott för bebisen att ha på sig men då ska jag prova att skippa sköljmedel...

    Någon som vet om nyfödda brukar få på sig storlek 50 som har krympt!? xD


    Det beror ju på hur stor bebisen är. Men båda mina var ca 52cm långa vid födseln och när vi åkte hem passade små kläder i stl 50 bäst (samma som jag själv hade som liten och är pyttesmå). Efter en vecka var de för små men i början var de perfekta.
  • Fru Ve
    Liii91 skrev 2017-01-22 19:47:05 följande:

    Tack så mycket för alla råd!! vi har köpt neutral som skulle vara de bästa som fanns som alternativ i våran hemma butik.. Tänkte att de ska bli mjukt och gott för bebisen att ha på sig men då ska jag prova att skippa sköljmedel...

    Någon som vet om nyfödda brukar få på sig storlek 50 som har krympt!? xD


    Ingen av mina pojkar har kunnat ha stl 50 ens "okrympt" utan hade 56 från början en kort tid och sedan 62. Så det beror väl helt på storlek på bebisen. Mina har vägt närmare 4 kg och varit 52 cm långa. Men får man en som är 49 cm lång och väger 3 kg så är säkert stl 50 lagom.
  • Annelie 76
    Annelie 76 skrev 2017-01-23 10:15:50 följande:
    Det beror ju på hur stor bebisen är. Men båda mina var ca 52cm långa vid födseln och när vi åkte hem passade små kläder i stl 50 bäst (samma som jag själv hade som liten och är pyttesmå). Efter en vecka var de för små men i början var de perfekta.
    Just det ja, mina har varit strax över 50cm och vägt strax under 3500g. Så egentligen storlek beror mer på vikt än längd... Men sen är ju kroppsformen lite olika på bebisar också, precis som på vuxna. Även kläder är väldigt olika, polarn och pyrets har jag tyckt är ganska stora och fa breda, hms och Lindex ganska små och Åhléns bebiskläder är ganska smala men långa. Inte alla plagg men generellt.
    Men på bebisar som inte kryper eller går funkar det bra med lite för stora kläder, ärmar och ben brukar gå ganska bra att vika upp.
  • Presens
    Athena86 skrev 2017-01-21 19:59:02 följande:
    Fast det finns en mängd olika ekologiska sköljmedel utan kemikalier!
    Vad består de av då menar du? 
  • Athena86
    Presens skrev 2017-01-23 12:04:58 följande:

    Vad består de av då menar du? 


    Vad jag menar då?

    Jadu, såhär står det på vårat sköljmedel:

    Helt fri från dofttillsatser, konserveringsmedel, färgtillsatser, komplexbildare, petrokemiska ingredienser, enzymer. Innehåller endast rena vegetabiliska tensider och är helt biologiskt nedbrytbar.

    Innehåll: Tvål från olivolja* och rapsolja*, sockertensider, vegetabilisk alkohol (etanol), vatten.

    * = Ekologiskt odlad
  • Mammatrams

    Här kommer mina tvättips. Håller med om följande:


    Neutral är jättebra, undvik sköljmedel
    torktumla för att få mjukheten
    alla bomullskläder krymper mer eller mindre i början
    H&Ms babykläder är generellt lite mindre i storlekarna

    Vill tillägga:
    använd galltvål för bajsfläckar; ekologiskt och enkelt (www.mammatrams.se/svaret-pa-alla-tvattproblem/)
    Mammatrams. Föräldraskapet med torr humor.
  • Liii91

    Tack så mycket för alla tips! Jag har tvättat allt en gång nu men ska tvätta allt igen så att alla kemikalier från produktionen försvinner så då kan jag tvätta ur allt sköljmedel nästa gång med... Ska pröva mig fram med alla tips, men att torktumla kläder har jag varit väldigt skeptisk till då jag i tonåren lyckades krympa en hel del... Torktumlar bara 60 tvätt, mjukisbyxor och oömma hemma t-shirts ^^

Svar på tråden Tvätta bebiskläder