• KillBill

    Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

    I den här tråden tänkte jag att vi samlar tankar om moderatledningens beslut att inleda samarbete med Sverigedemokraterna, ett parti med rötter i nazism, rasism och främlingsfientlighet. 


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten
  • Abegayle70
    JTA skrev 2017-02-15 01:26:30 följande:

    Aha, du har ju här redan svarat på min senaste fråga. Så på samma sätt som en svensk kan bli same, kan en invandrare bli svensk om denne börjar leva efter svenska traditioner och gifta sig med en svenska. Det är inte omöjligt iaf, enligt dig. Så vad skall vi säga om alla invandrare som väljer att i huvudsak hålla sig till sitt hemlands traditioner, och gifta sig med en annan invandrare? Enligt ditt resonemang blir dessa aldrig svenska. Och precis som du påpekar: det går att konvertera till judendomen, men du kan inte därefter bli sekulariserad utan att återigen betraktas som icke-jude. Till skillnad från de som blivit födda som judar. Dvs konverteringen sitter i tron, egenskapen att vara jude kommer med blodet. På samma sätt är det med de flesta om inte alla etniciteter, även den svenska. Det är inte så enkelt att byta ut sitt ursprung.
    Så du bestämmer hur jag resonerar? Det är till att vara förmäten...

    Jag vet hur amerikaner av olika etnicitet resonerar, de kan var kineser, irländare, latinos etc. men i stort sett alla anser sig vara amerikaner.
    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • JTA
    nihka skrev 2017-02-15 01:22:21 följande:
    När man kräver att andra människor ska utplåna sig så bottnar det naturligtvis i ett underkännande av andra människor. När man underkänner hela nationer eller etniska grupper kallas det rasism. Du och jag delar inte samma värderingar när det gäller andra människor. Naturligtvis finns ingen gemensam mark att diskutera det finstilta på när man befinner sig på olika planeter. Den här poängen missar du gång, på gång, på gång.

    Ser man på, du kan ju härmas iaf. Till slut kanske det till och med blir rätt. Som (progressiv) nationalist har jag naturligtvis inget emot att även andra folkslag utvecklas efter egen förmåga på det sätt som de finner för gott i de geografiska områden de av hävd befolkar. Vissa verkar däremot anse att en del folk är mer värda än andra och därför skall ges större utrymme på bekostnad av andra folk. Lebensraum, var det någon som uttryckte det som. Vi svenskar har solidariskt och generöst tagit emot en hel massa människor av andra folkslag. Den demografiska utvecklingen har varit mycket snabb, 2002 hade 18 procent av Sveriges befolkning utländsk bakgrund, idag är det uppemot 30 procent, och med tanke på fortsatt hög invandring och högre nativitet bland invandrare handlar det om en accelererande utveckling. Med andra ord riskerar svenskarna att snart bli en etnisk minoritet i sitt eget land. Samtidigt finns det många som hävdar att svensk etnicitet ändå är svårdefinierad eller inte finns, så det är därför omöjligt eller åtminstone saknar betydelse att tala om svenskars del av befolkningen. Vi är ju ändå alla svenska medborgare, det är det enda som betyder någonting. Och de som säger emot, de som anser att svenskarna är ett folk som andra, att vi har samma rätt att utvecklas efter egen förmåga i vårt eget land, de är rasister som skall hålla käften. Detta är enligt gängse definitioner att betrakta som folkmord. Det är vad vi diskuterat i den här tråden i kväll. De som står bakom denna politik kommer inte att förlåtas.
  • JTA
    Abegayle70 skrev 2017-02-15 01:34:55 följande:
    Så du bestämmer hur jag resonerar? Det är till att vara förmäten... Jag vet hur amerikaner av olika etnicitet resonerar, de kan var kineser, irländare, latinos etc. men i stort sett alla anser sig vara amerikaner.
    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...

    Nej, jag försöker följa ditt resonemang. Vad var det jag missuppfattade?
  • Bergis
    nihka skrev 2017-02-15 01:22:21 följande:

    När man kräver att andra människor ska utplåna sig så bottnar det naturligtvis i ett underkännande av andra människor. När man underkänner hela nationer eller etniska grupper kallas det rasism.

    Du och jag delar inte samma värderingar när det gäller andra människor. Naturligtvis finns ingen gemensam mark att diskutera det finstilta på när man befinner sig på olika planeter. Den här poängen missar du gång, på gång, på gång.


    Du borde fortfarande öppna ögonen och inse att Sverige i hög grad använder sig av assimileringspolitik. JTA har helt klart en poäng när han säger att det blir märkligt när man benämner den assimilering man själv kräver som integration och den andra kräver för rasism.

    Så sent som för någon vecka sedan så fick vi veta att regeringen överväger att införa förbud mid könsuppdelad undervisning. Assimilering men du tycker även stt det är rasism?

    Nej, det finns förövrigt inga universella värderingar. Som JTA påtalar är de västerländska liberala värderingarna något som vuxit fram under flera tusen år. De är dock inget givet och ristat i sten. Det är befängt att tala i termer om att västvärlden har rätt värderingar och exempelvis den arabiska världen fel.
  • FDFMGA
    Abegayle70 skrev 2017-02-15 00:38:30 följande:
    Haha, det var en riktigt söt historna smile1.gif

    En del människor har för sig att det är omöjligt att bli jude/judinna om man inte är född av judiska föräldrar, jag brukar förklara det så här:
    Vill du bli jude pga religiös tro kontaktar du närmaste judiska församling, konverterar osv. Sedan är du jude. Konstigare än så är det inte. Däremot kan du knappast börja kalla dig sekulär jude utan vidare.
    Det är inte omöjligt att man kan "bli same" om man börjar leva efter samiska tradistioner osv. Gifter sig med en same... Men det är lte som att vilja bli "native american" eller inuit. Antar att det är svårt för rasisterna att tänka två saker på samma gång, därför man inte kan vara både same och svensk, eller judinna och svensk.
    Hm, min speciella etniskt svenska kontext är att det inte är så viktigt med etnicitet för mig.

    Jag undrar hur den etniciteten, eller kulturella kontexten, ska kunna förenas med den hos dem som söker med ljus och lykta efter "specifikt svenska värderingar" utan att förstå att när de gör det avlägsar de sig från det som kanske är en särpräglad svensk kontext som bygger på att vi inte har behövt vifa med flaggor och vapen mot några hot mot Sverige på 200 år och att vi under decennier hade ett enda parti som var statsbärande och normerande.

    Det var enklare för då man kunde sjunga "Du binder av olvon en midsommarkrans och tager den sen i ditt hår..." eller stirra på en granskog och känna sig härligt melankoliskt svensk :)
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    FDFMGA skrev 2017-02-15 08:22:51 följande:
    Hm, min speciella etniskt svenska kontext är att det inte är så viktigt med etnicitet för mig.

    Jag undrar hur den etniciteten, eller kulturella kontexten, ska kunna förenas med den hos dem som söker med ljus och lykta efter "specifikt svenska värderingar" utan att förstå att när de gör det avlägsar de sig från det som kanske är en särpräglad svensk kontext som bygger på att vi inte har behövt vifa med flaggor och vapen mot några hot mot Sverige på 200 år och att vi under decennier hade ett enda parti som var statsbärande och normerande.

    Det var enklare för då man kunde sjunga "Du binder av olvon en midsommarkrans och tager den sen i ditt hår..." eller stirra på en granskog och känna sig härligt melankoliskt svensk :)
    Jag letade rätt på den speciella svenska kulturella kontexten. NU kan SDare och andra sluta söka Solig



    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • JTA
    FDFMGA skrev 2017-02-15 08:47:11 följande:
    Jag letade rätt på den speciella svenska kulturella kontexten. NU kan SDare och andra sluta söka Solig
    " target="_blank">

    FDFMGA kommer ut som nationalromantiker. Mycket skall man läsa innan ögonen faller ur.
  • FDFMGA
    JTA skrev 2017-02-15 08:52:38 följande:
    FDFMGA kommer ut som nationalromantiker. Mycket skall man läsa innan ögonen faller ur.
    Mm.

    Det visar hur omöjligt det är att hitta något som förenar.

    Skulle jag spela Midsommarvisan för mina barn skulle de undra vad det är för skit jag dragit fram medan mina föräldrar skulle gråta av glädje och sen övergå till Dan Andersson och andra romantiker som enligt dem perfekt kunde gestalta den särpräglat svenska melankolin.

    Själv skulle jag väl hamna någonstans mittemellan och lyssna till Thåström och begrava fattigromantiken för gott.



    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • JTA
    FDFMGA skrev 2017-02-15 08:22:51 följande:
    Hm, min speciella etniskt svenska kontext är att det inte är så viktigt med etnicitet för mig.

    Jag undrar hur den etniciteten, eller kulturella kontexten, ska kunna förenas med den hos dem som söker med ljus och lykta efter "specifikt svenska värderingar" utan att förstå att när de gör det avlägsar de sig från det som kanske är en särpräglad svensk kontext som bygger på att vi inte har behövt vifa med flaggor och vapen mot några hot mot Sverige på 200 år och att vi under decennier hade ett enda parti som var statsbärande och normerande.

    Det var enklare för då man kunde sjunga "Du binder av olvon en midsommarkrans och tager den sen i ditt hår..." eller stirra på en granskog och känna sig härligt melankoliskt svensk :)
    Den särpräglade svenska kontexten av långvarig fred och konstant framåtskridande har törhända gjort oss fredsskadade. Vi känner inte längre igen ett hot när det närmar sig och vi har ingen anledning att tro att det skulle kunna skada oss. Tvärtom, vi välkomnar mångfald och hyllar det som ett värde i sig, samtidigt som det svenska arvet konstant nedvärderas eller förklaras som icke existerande. En rent suicidal kultur. Från ett evolutionärt perspektiv borde svenskarna förintas.
  • FDFMGA
    JTA skrev 2017-02-15 09:03:49 följande:
    Den särpräglade svenska kontexten av långvarig fred och konstant framåtskridande har törhända gjort oss fredsskadade. Vi känner inte längre igen ett hot när det närmar sig och vi har ingen anledning att tro att det skulle kunna skada oss. Tvärtom, vi välkomnar mångfald och hyllar det som ett värde i sig, samtidigt som det svenska arvet konstant nedvärderas eller förklaras som icke existerande. En rent suicidal kultur. Från ett evolutionärt perspektiv borde svenskarna förintas.
    Ur ett evolutionärt perspektiv finns det inte något som kan definieras som svenskar.

    Däremot finns det säkert en svensk kulturell kontext som är som en amöba, lite diffus i kanterna och som dessutom hela tiden är i förändring.

    Alltså, invandringens påverkan på den svenska kulturen är som en flugskit i jämförelse med den naturliga succesionsordningens inverkan tillsammans med influenser utifrån som inte är relaterade till invandring.

    För övrigt anmärkte redan de gamla grekerna på att den unga generationen saknade respekt för tingens ordning, typ.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten