• KillBill

    Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

    I den här tråden tänkte jag att vi samlar tankar om moderatledningens beslut att inleda samarbete med Sverigedemokraterna, ett parti med rötter i nazism, rasism och främlingsfientlighet. 


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten
  • oOOo  oOOo
    klyban skrev 2017-04-14 11:57:55 följande:

    Nått liknande funderar jag på också.
    Och makabert att de inte fattar vad de gör ens, men misstänker de är fulla av ilska och hat.
    Vilket är humor då det är detta dom klagar på.


    Flash Gordon skrev 2017-04-14 12:02:21 följande:
    Beroende på hur länge du varit på nätet så har du också sett hur deras tonläge förändrats.

    Från skrattande, överlägset pikande vid valet 2006 som varandes i "majoritet" bland skribenter till aggresivt, räddhågset, hatande och spyende år 2017.

    Allt eftersom utvecklingen gått emot dem har de tonen blivit allt elakare och otrevligare.
    Intressant. Det där fenomenet är just vad jag också funderat på de senaste 10 åren. Har inte riktigt blivit på det klara med vad deras hat egentligen bottnar i. Hursomhelst är det väldigt destruktivt.
  • klyban
    FDFMGA skrev 2017-04-14 12:05:47 följande:
    Beklagar att jag diskuterar min uppfattning om dina åsikter.

    Men för mig handlar det mest om att försöka nyansera en världbild som är så oerhört grund att man inte klarar av att ens se de enklaste av sammanhang.

    Du är inte den enda moderatväljare  här på FL, som blivit kallad vänster, vänsterextremist, kommunist eller liknande.

    Jag som vaken är i högern eller vänstern hel, får skit från alla håll ;)
    Inget som stör mig dock, mest roande i hur man måste polarisera SD, tokvänstern, tokhögern osv..., och denna polarisering sprider sig i samhället.
    Och kan inte se en enda bra sak med detta, då "vi och mot dom" leder sällan till ett bra ställe.

  • FDFMGA
    oOOo oOOo skrev 2017-04-14 12:12:21 följande:
    Intressant. Det där fenomenet är just vad jag också funderat på de senaste 10 åren. Har inte riktigt blivit på det klara med vad deras hat egentligen bottnar i. Hursomhelst är det väldigt destruktivt.
    Jag tror att det är samma fenomen som när du kallade Henrik Schyffert för "pussy" senast.

    Du utgår från att din a egna förseställningar också är andras och det är då det blir så fel. Alltså samma fenomen som de som tutar om vänster, vänsterextremister etcetera eller de som är så muslimfixerade att allt relateras till islam.

    Alltås om man så vill ni som är representanter för De onyanserades riksförbund.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Flash Gordon
    klyban skrev 2017-04-14 12:10:35 följande:

    Kan det vara så att de tänkande i vänstern har lämnat dom, och att det bara är idealister kvar?


    Något åt det hållet. Och du ser fenomenet överallt.

    De som bildade en överlägsen, mobbande grupp sommaren 2010 är idag reducerade till enstaka fräsande och spottande indivder.  Många har lämnat. De som är kvar är kanske den "ideologiska kärnan"?

    Titta på bara på twitter och fejsbook.

    Vänsterprofiler som visserligen betedde sig mobbare i grupp mot exempelvis SD inför valet 2010 skriver idag helt otryckbara åsikter om långt fler "förrädare" än bara SD.

    Min gissning är att det beror på känslan av att vara på väg att förlora kampen. Då kan man lika gärna dra till med det värsta man har.

    Go down, guns blazing

    klyban skrev 2017-04-14 12:10:35 följande:

    Tror redan för 5-6 år sedan att jag varnade för denna utveckling(då jag inte gillar SD som parti i sin helhet)..



    Och jag har skrivit om mobbingens garanterade motsatta effekt i säkert 10 år.

    Att bli kallad "rasist" gör dig inte mer mottaglig för diskussion. Och dessutom förråar det samtalet så att snart nog är det du som "anti-rasist" som får tillbaka dina egna ord - rätt i nyllet.

    Sedan rasar förtroendet snabbt mellan parterna och samhället delar upp sig. Vi mot dom.

    Skrev jag då. Och blev stämplad som SD:are.

    Men "de goda" var så säkra på att de gjorde rätt, de var ju såmnga co hdunkande varandras ryggar så fin i takt, och nu har vi det vi har.
  • oOOo  oOOo
    FDFMGA skrev 2017-04-14 12:23:51 följande:
    Jag tror att det är samma fenomen som när du kallade Henrik Schyffert för "pussy" senast.
    Haha, han får gärna vara en pussy för mig. Han var tom en rolig pussy en gång i tiden. 
    Jag tror inte han hatar på din nivå, han är bara en opportunist.
  • FDFMGA
    oOOo oOOo skrev 2017-04-14 12:27:05 följande:
    Haha, han får gärna vara en pussy för mig. Han var tom en rolig pussy en gång i tiden. 
    Jag tror inte han hatar på din nivå, han är bara en opportunist.
    Jag hatar inte, mig veterligt. Det ttillhör inte mina hobbies.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Flash Gordon
    klyban skrev 2017-04-14 12:04:22 följande:

    Det är ju ingen gamechanger, men dom driver en del till SD, då deras överdrifter och ibland lögner gör så de tar steget.


    Jag tror bara att de som stötts över till SD redan har gjort det. Den poolen är tömd på väljare.

    De som byter till SD idag gör det för deras politiks skull.

    Därmed är också lösningen för att hålla SD nere att erbjuda ett alternativ som lockar tillbaka fd sossar och moderater.
    klyban skrev 2017-04-14 12:04:22 följande:

    Sen kan jag inte se nått om att andra partier börjat arbeta mer mot att begränsa invandringen, eller ens allvarligt prata i dom termerna.
    Men det skulle tom börja avfolka SD, om nu inte skadan redan är så djup att de inte kommer går tillbaka nått om de andra partierna börjar diskutera IP.
    Vilket jag välkomnar, men då kommer väl media och bölar rasist igen, så blir dom fega och backar, som de brukar göra.
    Skulle gissa på att under 1% är riktiga rasister av SD väljare, så det finns många i SD som kan tänka sig andra partier om det finns alternativ.


    Det har ju börjat rört på sig och jag tror att samhällsklimatet förskjutits såa tt allt färre media bölar "rasist" när politiken förändras.

    Avfolka SD är att ta i, SD:arna är trots allt de mest trogna väljarna enligt undersökningar, men att plocka tillbaka marginalväljare - det kan man definitivt.

  • Lightdamp
    FDFMGA skrev 2017-04-14 11:59:17 följande:
    Allt är relativt. Nihka har åtskilliga gånger här på forumet berättat att hon röstade på M senast.

    För mig framstår hon som en av flera höderdebattörer som argumenterar mot populismens förenklade världsbild, för dig framstår hon som vänster.

    Det är lite märkligt hur snara vissa är att vilja placera personer som inte delar ens egen uppfattning i något passande fack.

    Jag skulle inte ha klassat Nihka som vänster även om jag inte läst här på FL vad hon röstat på. Typisk borgerlig debattör med fokus på rasism och främlingsfientlighet, skulle jag ha gissat.

    Överhuvudtaget förenklar man det oerhört om man utgår från att alla som ogillar högerpopulism med rasistiska förtecken är vänster. Något Kinberg Batra lär ha märkt efter massutvandringen fråm M ochAnnie Lööf förnöjt noterat eftersom så många av dem som lämnat M gått till C i stället.
    Nu lägger du för mycket vikt på vad min uppfattning är kring just den här enskilda användaren. Talade mer i svepande termer och hade i mitt huvud vänsterpressen som den stora boven i dramat. Men i ärlighetens namn så brukar vänstern vara bäst av alla på identitetspolitik.
  • klyban
    Flash Gordon skrev 2017-04-14 12:24:47 följande:
    Något åt det hållet. Och du ser fenomenet överallt.

    De som bildade en överlägsen, mobbande grupp sommaren 2010 är idag reducerade till enstaka fräsande och spottande indivder.  Många har lämnat. De som är kvar är kanske den "ideologiska kärnan"?

    Titta på bara på twitter och fejsbook.

    Vänsterprofiler som visserligen betedde sig mobbare i grupp mot exempelvis SD inför valet 2010 skriver idag helt otryckbara åsikter om långt fler "förrädare" än bara SD.

    Min gissning är att det beror på känslan av att vara på väg att förlora kampen. Då kan man lika gärna dra till med det värsta man har.

    Go down, guns blazing


    Och jag har skrivit om mobbingens garanterade motsatta effekt i säkert 10 år.

    Att bli kallad "rasist" gör dig inte mer mottaglig för diskussion. Och dessutom förråar det samtalet så att snart nog är det du som "anti-rasist" som får tillbaka dina egna ord - rätt i nyllet.

    Sedan rasar förtroendet snabbt mellan parterna och samhället delar upp sig. Vi mot dom.

    Skrev jag då. Och blev stämplad som SD:are.

    Men "de goda" var så säkra på att de gjorde rätt, de var ju såmnga co hdunkande varandras ryggar så fin i takt, och nu har vi det vi har.

    Som jag känner det, finns liksom inte mycket att tillägga som så.

    Och en sak som faktiskt stör mig en del, och det är hur jävla lätt kränka människor blir när man inte håller med dom och på dessa ytterligheter.
    Vi ser det givetvis i bägge lägren, men av någon anledning så trodde jag innan att det var vänstern som var mer lätt kränkt.
    Men efter sett Trump-cirkusen, så börjar jag undra om det inte är precis lika illa med dom som är lååångt till höger.

    Funderat många gånger bara låta skiten vara, men komemr fram till dessa lättkränkta och gravt otrevliga människor.
    Att de inte ska få låta sitt skräp få stå oemotsagt, för mig gäller det bägge sidor.

  • oOOo  oOOo
    klyban skrev 2017-04-14 12:18:13 följande:

    mest roande i hur man måste polarisera 


    Ja, polariserandet är ett intressant fenomen. Kanske hänger ihop med vad Patrik Lindenfors sade om Sverige, att vi är det mest extrema landet i världen.
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten