• Anonym (Domedagen)

    Rättegång snart

    Min rättegång e snart. Ja gjorde nåt dumt o ska få mitt straff. Men min ångest och rädsla e ohållbar. Ja har en läkare o min kurator har blivit sjukrskriven. En psykolog skulle ringa i tors ingen har ringt. Det är

    Jätte tungt just nu. Ja va ute o gick förut o bara grät.. min man försöke trösta mig men just nu mår ja bara hemskt. J e mest rädd för hela grejen att JAG Ska ha en rättegåg liksom. Jag har erkönt o de inget mer med det. Men min ångest o oro i bröstkorget kväver mig. Jag behöver bara lite pepp & kanske nåt råd ja vet inte ens varför ja skriver detta

  • Svar på tråden Rättegång snart
  • Anonym (Domedagen)
    Anonym (B) skrev 2017-05-23 19:32:22 följande:

    Känner igen ditt sätt att skriva. Stöld var det va? Började med snatteri och övergick till stöld.


    Njae inte stöld men åt de hållet....
  • Anonym (Nämnden)

    Jag har varit nämndeman på många rättegångar. Vi som sitter i juryn är ganska snälla människor som förstår att saker och ting kan snett i livet. Domaren och nämndemännen har nog hört mycket värre saker än din historia - försök tänka så. Vi ser att du är människa och har du inte massa tidigare brott bakom dig brukar straffen vara milda. Har du utretts av frivården?

  • Anonym (Domedagen)
    Anonym (Nämnden) skrev 2017-05-23 20:05:42 följande:

    Jag har varit nämndeman på många rättegångar. Vi som sitter i juryn är ganska snälla människor som förstår att saker och ting kan snett i livet. Domaren och nämndemännen har nog hört mycket värre saker än din historia - försök tänka så. Vi ser att du är människa och har du inte massa tidigare brott bakom dig brukar straffen vara milda. Har du utretts av frivården?


    Hej tack för fint svar. Det värmer faktiskt mer än du tror att se en nämndeman kommentera! tack!

    Jag e utredd och enligt frivården har jag inget övervakningsbehov och ger ingen kriminell attityd alls. Dom anser att ja borde dömmas till Samhällstjänst.  Jag har inga kriminella kompisar/umgänge och inte haft stökig uppväxt etc... Bra skrivet av dom tycker jag.
  • Anonym (Nämnden)
    Anonym (Domedagen) skrev 2017-05-23 20:25:41 följande:
    Hej tack för fint svar. Det värmer faktiskt mer än du tror att se en nämndeman kommentera! tack!

    Jag e utredd och enligt frivården har jag inget övervakningsbehov och ger ingen kriminell attityd alls. Dom anser att ja borde dömmas till Samhällstjänst.  Jag har inga kriminella kompisar/umgänge och inte haft stökig uppväxt etc... Bra skrivet av dom tycker jag.
    Ja, upplever att frivården gör rimliga bedömningar oftast går man på deras linje eller ligger under straffmässigt. Det är viktigt att inte i onödan bidra till att straffet förstör människor liv. Är det första gången och inget grovt så kommer det gå bra. Försök släppa det hela lite och ta hand om dig.
  • Anonym (B)

    Till er som undrar, Ts har skrivit här tidigare och betydligt mer detaljerat. Hennes skrivsätt är som i hennes ts. Lätt att kolla upp om man är nyfiken :)

  • Anonym (Domedagen)
    Anonym (B) skrev 2017-05-23 20:49:48 följande:

    Till er som undrar, Ts har skrivit här tidigare och betydligt mer detaljerat. Hennes skrivsätt är som i hennes ts. Lätt att kolla upp om man är nyfiken :)


    Vart då? Ja har inte skrivit om detta alls. Någonstans.
  • Anonym (Domedagen)
    Anonym (Nämnden) skrev 2017-05-23 20:38:29 följande:

    Ja, upplever att frivården gör rimliga bedömningar oftast går man på deras linje eller ligger under straffmässigt. Det är viktigt att inte i onödan bidra till att straffet förstör människor liv. Är det första gången och inget grovt så kommer det gå bra. Försök släppa det hela lite och ta hand om dig.


    Ja förstår! Tack så hemskt mkt för ditt svar. Ja e mest rädd för miljön, aldrig vart på rättegång eller dyl innan. Så ja känner mig lite ensam o rädd bara. Men ja hoppas de löser sig i ja kan genomföra det som jag bör.
  • Anonym (B)
    Anonym (Domedagen) skrev 2017-05-23 20:54:05 följande:

    Vart då? Ja har inte skrivit om detta alls. Någonstans.


    Jo, här på fl.
  • Anonym (Domedagen)
    Anonym (B) skrev 2017-05-23 20:59:01 följande:

    Jo, här på fl.


    Nej stämmer inte. Bara skrivit om barnen innan!
  • paisa

    Det är inte så farligt som du tror, under förutsättning att du inte är misstänkt för grovt brott, vilket jag inte tror för då hade du ej suttit å skrivit här.

    De är ganska snälla på rättegångar, åklagaren brukar tom komma fram å mingla med dig lite innan fallet som om ni vore bekanta kompisar, för att sedan anklaga dig för det ena och det andra i rätten, å din advokat (om du fått en offentlig försvarare) kommer antagligen inte säga så mycket då du har erkänt brott, och tror även åklagaren kommer att vara snäll om du erkänt och bara göra sitt jobb.

    Det blir mycket jobbigare om man nekar brott och spelar spel med åklagaren, då blir det mer eller mindre personligt.

    Drick te och chilla, om det inte är allvarligt brott, så lär du få lite samhällstjänst och böter. Rättegång är inte så farligt. :) 


    -Varit i rätten och riskerat flertal år tidigare men blivit friad.
Svar på tråden Rättegång snart